Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2017 | 02:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Subwoofer-test Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2017 kl. 20:49 | IP-adresse registreret Citér daniels

I forbindelse med en test af forstærkere til subwoofere, fik vi samtidig testet mine hjemmebyggede subwooferes formåen. Det er muligt de vil kunne levere mere endnu, men jeg ville ikke presse dem yderligere – vandringen var tæt på enhedernes maks. Rummet er 5m x 4m med 2,8m til loftet og jeg har en Atmos 7.2.4 installation. Subwooferne er hjemmebyggede med 2x15” Dayton Audio i hver, ryg mod ryg. Det er lukkede kabinetter uden hjælp af DSP. 

I denne test blev de trukket af en Behringer iNuke NU6000DSP. Den er opgivet til 2x3000W i 4 Ohm og 2x1500W i 8 Ohm. Subwooferne er på hver 8 Ohm. I testen blev der skruet op til iNuke’en viste tæt på maksimal belastning - før den kan begynde at slå fra. Med en tonegenerator testede vi forskellige testtoner og fik følgende resultat.

20Hz = 115dB
17Hz = 105dB

Begge målinger er foretaget efter mindst 5 minutters konstant sinustone med et dB-meter. Der blev lavet en række ekstra test og det var muligt at nå markant højere SPL ved højere frekvenser, men jeg synes det er de helt lave som er de mest interessante (sjove).

Konklusion: Det er noget af en oplevelse med så store lydtryk ved så lave frekvenser. Uanset hvad der ellers siges om frekvenser under 20Hz, så er der slet ingen tvivl om at det kan mærkes.
Vi testede ned til 10Hz, og selv her kan man mærke noget jeg vil beskrive som at huset nærmest ånder. Det meste i huset er tydeligt sat i bevægelse og det lyder som om nogen slår på døre og låger i huset.

Man kan fornemme at gulvet bevæger sig fra de 10Hz. Det er et trægulv lagt på et støbt gulv. Jeg har ikke hørt en så fysisk levering af disse frekvenser nogen steder før. Bevares jeg har hørt højere SPL (130+), men så højt som her, ved så lave frekvenser. Dette er måske ikke så typisk HiFi relevant, men det viser at man bestemt kan fornemme/opleve meget dybe frekvenser, også selvom der meget sjældent er musik så langt nede – jeg ved ikke hvor meget film når derned.

Membranerne på de 15" Dayton Audio er af aluminium og de blev ret varme under testen. Så der har sikkert været nogle brændvarme svingspoler i de subwoofere. En ganske sjov lille test

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes