Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny riaa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Det med at bygge en til, var nu også skrevet med et glimt i øjet

Men hvis muligheden viser sig, så vil meget gerne høre den... måske jeg skulle lette rumpetten, og bevæge mig den anden vej næste gang?

Men jeg kigger med mellemrum efter en ny riaa. Ikke fordi, Vincent'en ikke gør det godt, men jeg vil gerne have flere indstillingsmuligheder, gerne med betjening fra fronten, og ikke små dipswitches i bunden eller på bagsiden. Men det er ikke nemt at finde, medmindre prisen er skræmmende høj, hvis lyden skal være af samme kaliber...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Overvejede rent faktisk på et tidspunkt, at lave et erstatningsprint i stedet for dip-switchene i den første riaa i tråden, netop med henblik på et par drejeomskiftere på fronten. Måske jeg skulle fortsætte overvejelserne.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3752
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  



Hasse

lige inde og lave et smugkig på din snart vidt berømte Riaa

Håber den lyder som den ser ud.

Lækkert
Til top Vis Music4life's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music4life
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Men jeg kigger med mellemrum efter en ny riaa. Ikke fordi, Vincent'en ikke gør det godt, men jeg vil gerne have flere indstillingsmuligheder, gerne med betjening fra fronten, og ikke små dipswitches i bunden eller på bagsiden. Men det er ikke nemt at finde,
medmindre prisen er skræmmende høj, hvis lyden skal være af samme kaliber... 

Project Phono box DS har knapper til indstilling på fronten. Den virker fint, og har super lyd, men det er en smule irriterende at knapperne går tilbage i udgangspositionen hvis strømmen bliver slået fra et øjeblik. Så jeg har fundet en anden stikkontakt til min RIAA.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jo, men der er stadig dipswitches på bagsiden... og hvis jeg skal skifte, så skal den både spille bedre end Vincent'en - og det bliver normalt dyrt! - og så skal al betjening side på fronten.

Rettelse: Du mener Project Phono box DS2 USB... ja den har al betjening på fronten, men lyder den så bedre end Vincent'en? 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hermann.......
Hvis du nogensinde kommer til at høre en + 30.000,- kr.´s riaa, så holder du helt op med at "pippe" om Project og deslige.

Claus.......
 Smugkig er fint, men du skal høre den. Jeg ringer inden så længe.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Rossner & Sohn Canofer (S) har alle indstillinger på fronten, som indstilles manuelt via Elma omskiftere, så indstillingerne ændrer sig kun i det øjeblik,
hvor du vælger at ændre på dem.

Nu aner jeg ikke, hvad der betragtes som væsentligt dyrere, men Rosnner & Sohns RIAA kan altså findes til fornuftige priser, når den med sjældne
mellemrum dukker op på brugtmarkedet.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 20 Juli 2017 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Jeg søgte lige på hifishark på Canofer (s) og ja de er da nede i et "lad sig gørligt" leje brugt. Jeg troede de var dyrere.
Apropos indstillinger på front. Er der nogle der kender den her: http://www.monk-audio.de/english/products/monk-audio-phono-p reamplifier/index.html

Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 20 Juli 2017 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Det er "kun" en MM-riaa, og selvom den ser spændende ud, så start lige en ny tråd om riaa´er, før det ta´r overhånd

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 20 Juli 2017 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

My bad (ved nærmere check) den er både til MM og MC.
I mit univers for få belastningsmuligheder til MC.
Min kommetar fra før (og den holder jeg fast i)..... Kategorien for denne tråd er "billeder af dit DIY projekt). Jeg svarede A-mand fordi, jeg selv havde kigget på Rossner & Sohn, men tråden er ikke beregnet til, at alle kan kaste diverse oplæg til "har du set/hørt om denne riaa". Det opretter man en ny tråd til under den rette kategori

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Der egentlig kun 1 ting der undrer i sagen om en Pass Labs riaa. Mon Pass Labs har frigivet deres rettigheder til det design - eller skal vi bare sige OKog gøre som vi har anklaget kineserne for at gøre i årevis?
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

e-type.....
Fornemmer en stor portion negativitet i dit indlæg (eller er det bare mig??)
Nu gider jeg ikke stille min e-mail korrespondance med Nelson Pass til skue, hverken for dig eller andre, men som svar på dit spørgsmål: JA, Nelson Pass er en yderst generøs herre, der når hans produkter er ved at udgå (nogle af dem), og han smider nye på gaden, så er han så "flink" at release diagrammerne på et andet, stort DIY forum (DiyAudio.com, hvis du selv vil checke). Det er et fantastisk DIY community, der har sin helt egen forumkategori, der hedder Pass Labs.Det er så op til folk, om de har lyst/er dygtige nok til at lave et fornuftigt printlayout, evt. med forbedringer. Typisk hvis der er stor nok interesse, bli´r der lavet "Group Buys" for at holde prisen nede, f.eks på de Panasonic relæer, der indgår 24 stk. af i denne riaa. En af de rigtigt dygtige hedder Dragan Pastonjicki, som udover at videreudvikle på Nelson´s diagrammer (hvad han i øvrigt er eminet til) også har lavet udlæg, stået for printproduktion (til group buys), også har udviklet power supply til den, jeg er ved at bygge nu. Hvis du går ind og finder tråden på Aleph Ono Clone hos DiyAudio, vil du oven i købet se en kommentar fra Nelson Pass, hvor han roser Dragans layout ogg kommenterer, at de er "pænere" end hans egne.
Ikek at jeg skal forsvare noget som helst, men håber, at det var svar nok på dit negative indlæg.
Konspirationsteorier er typisk for dem, der ikke har sat sig godt nok (eller slet ikke)ind i sagerne, din holder ikke vand overhovedet.
Se forøvrigt skriften på printet i bunden af billedet:



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Så kom der s´gu kondensatorer på.
Endnu en gang ku´ det betale sig at søge lidt rundt på "nettet" for at checke priser. Det er utroligt en forskel, der er på forskellige produkter leverandørerne imellem. Nogle er billige med noget, andre med noget andet. Eks.: Alle de "små" Wima polypropylen i størrelsen fra 100pF til 100nF. Buerklin i Tyskland, som sammen med Reichelt har været rigtigt billigt med alle "lytterne", 1 stk. 100pF/100volt, benafstand 5mm = 1,03 Euro pr. stk. Elfa, som har været dyrere end de fleste på masser af tingene, der indgår = 1,17 kr. pr. stk.igt
Bestilt i går, landede med DHL kl.11.00 i formiddag. Superhurtigt.



Efter et tip fra en herinde (Hullevad), blev der læst adskillige hundrede sider på nettet, blogs og andre fora ude i verden. Det var afgørende for valget af de "store" udgangskondensatorer. Bortset fra ingeniører (der blander sig alle steder med: Kan det ikke måles, så kan det ikke høres), var der bred enighed om, at de Russiske PETP kondensatorer K73-16 udmærkede sig med en varm mellemtone, ypperlig top uden på nogen måde at være analytisk og skinger og en fastere og strammere bas end Murdorf Supreme Silver/Oil, vel og mærke ved småsignaloverførsel, ikke som delefilterkomponent. Så Russiske blev det. Det kan selvfølgelig altid ændres, hvis det endelige resultat ikke er tilfredsstillende.
Så mangler der "kun" noge i restordre-transistorer, så er monteringen af printet ved at nå sin afslutning.
Og da Miav siger, at mine huller er skæve, ka´ det være, at jeg skal "ud i byen" og ha´ boret huller????  Naaahhh, nu får vi se.

to be continued....

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Så gik der s´gu kløe i "put i kurv-fingeren" igen.
Pokkers også, da jeg har adskillige kabinetter fra ModuShop til at ligge i gemmerne.
Men nu, da ferien er slut, og tanken om at skulle ud og ha fræst hul til display i en 10mm frontplade, boret huller til rotary encoders på samme front, og det må ikke få ridser osv. osv., så dukkede der sjovt nok billeder op på det store www af noget, der passer 100% som fod i hose til størrelsen på printpladerne:





2 helt ens kabinetter i den rigtige størrelse, en til PSU og en til RIAA. Så der blev "puttet i kurv" og bestilt fragt med DHL Express (man er vel utålmodig).
Finishen er fremragende, i hvert fald ud fra billederne. Tror, det er fra en overskudsproduktion. Den eneste fejl er, at der står "Goldmund" på fronterne. Hvis det ikke kan viskes væk, er det bare ærgerligt.

to be continued.....

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Det er flot Hasse, virkelig..! Og det bliver jo en ægte Goldmund-Pass riaa, crazy      Det er mig, Morten, du i sin tid købte
Sumiko - Pearwood pick uppen af.

Jeg skriver lige med en kommentar til overføringskondensatorer (vi har sikkert læst de samme hundredevis af sider på nettet). Det
er besnærende med russer kondensatorerne til små penge, jeg tror jeg har prøvet dem alle, i hvertilfælde mange forskellige. Jeg
oplever de alle har en ''vintage sound'' med varme og krop, dog også relativt farvede og betonede lydmæssigt. Jeg forstår godt, at
de har stor popularitet fordi de har en tydelig ''house sound'' for dem, der er til det, og fordi de er billige (ift andre kondesatorer,
som kan koste kassen).

Personligt bruger jeg dem aldrig mere, jeg synes de er for farvede, og jeg synes ikke lyden matcher den hype der er om dem på
nettet. Men det er bare min oplevelse...


__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Tak for tip Morten (Ducati m.m.).
Jo jo.... husker s´gu godt mellageret og Pearwood´en, der så i mellemtiden er blevet udskiftet til en Palo Santos.
Som jeg også skrev, er det ikke nogen stor ombygning at udskifte dem, hvis de skulle være for "uldne" i forhold til min smag. Til gengæld har jeg ikke det store imod lidt "farvning", så længe det bringer et smil frem, når man spiller.
Det er hos mig resultatet af det samlede system, der tæller, og da mine Magnepan MG-12 ikke har størrelsen til at gengive den dybete bas, er det måske ikke helt ueffent med en lidt "vintage"-varm lyd. Det skal prøves først.
Og jo, prisen spiller da en rolle. Får allerede sved på panden ved tanken om, at de senere skal skiftes med Clarity Cap ESA eller MR, Jantzen Superior Z-Cap eller det, der er værre. 6 stk. 10uF ku´ jo ende med at være dyrere end en måneds husleje

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

10uF, det er nogle ordentlige svin som overføringskondensatorer... Hvis du eksempelvis har 100K indgangsimpedans på din
forforstærker kan eks 470nF være rigeligt, og de beregninger kender du givetvis..!? Jeg kan se den RIAA du viser billedet af bruger
Jantzen Superior-Z på 4,7uF i udgangen, og de to midt på printet er fysisk mindre = mindre værdi. Der er givetvis ikke brug for
10uF, mon ikke bare de i sin tid brugte 10uF fordi de anvendte billige kondensatorer, og så havde de 10uF på lager. Det ses tit.

Jantzen Superior-Z er rigtig gode til prisen, og de har den naturlighed du søger. I en value-for-money betragtning og den dér
naturlighed og lidt varme i gengivelsen er de et godt valg.

Et mere prisbilligt alternativ er tin-foil typerne. Eksempelvis er Mundorf ZN slet ikke så ringe (bedre end de russer caps jeg har
prøvet), og de koster ikke alverden: https://www.hificollective.co.uk/catalog/-c-61_68_168.html

De bedste tin foil kondensatorer jeg har prøvet er Multicap TRX, som er rigtig gode kondensatorer, måske endda bedre, end
Superior-Z, også rimelige i pris. http://www.partsconnexion.com/capacitor_film_multicap_rtx.ht ml



__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Jamen tak for tips.....
Er allerede kopieret ind i projektmappen.
Lige en rettelse: Det billede du refererer til. Der havde jeg lidt problemer med at få det klemt ind på plads ved billedoverførslen. Hvis du kigger på lytterne, vil du se, at de er lidt ovale i vandret plan. De viste 6 Jantzen´s er i virkeligheden lige store.
Dragan, der har lavet udlægget, har eksperimenteret til hudløshed, og er endt op med anbefalede 10uF.

Her en anden version af hans tests



Igen... 10uF
Der blev sideløbende (til den samme PSU) lavet en pre-klon. Måske dens indgansimpedans har noget med størrelsen af disse at gøre???
Er der ikke også noget med, at jo større kond., jo mindre fasedrej i audioområdet, har ikke regnet på det, så måske er det at skyde gråspurve med kanoner??

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Din bandit, du manipulerer billederne

Jo helt rigtig, indgangsimpedansen på det efterfølgende trin har alt at gøre ift kalkulationen af overføringskondensatorerne.
Udgangskondensatoren og den impedans kondensatoren ser former et højpasfilter. Her formlen for beregning af
overgangsfrekvensen: F = 1 / (2 x PI x R x C).

Hvis vi sætter indgangsimpedansen på forforstærkeren til 100K ohm og overføringskondensatoren er 10uF, så får vi en
overgangsfrekvens på 0,16hz.

Tommelfingerregelen siger, man helt skal være en faktor 10 væk fra det hørbare område = alt under 2 hz er optimalt, så undgår
man fasedrej. I praksis vil en overgangsfrekvens på eks 5hz ikke have nogen lydmæssig negativ indvirkning.

Hvis vi fastholder indgangsimpedansen på 100K ohm og reducerer kondensatoren til 470nF får vi en overgangsfrekvensen være
3,4hz... Stadig fint, og så kan vi bruge de mest transparente kondensatorer uden at lave gevaldige indhug i budgettet.

Men, hvis eks man går den anden vej og kondensatoren kigger ind i en indgangsimpedans på 10K ohm, så er overgangsfrekvensen
3.4hz med en 4,7uF overføringskondensator, det halve med 10uF.

Pass har givetvis valgt 10uF for at gå med livrem og seler, så produktet kan passe sammen med hvilken som helst forforstærker,
selv med lav indgangsimpedans. ''Prisen'' er så bare, at der bruges billige kondensatorer, som lydmæssigt er langt fra de rigtig
gode.



__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Du har ganske ret (vidste det nu også godt).
Desværre er det mere almindeligt i dag med ind-imp. på 10-20Kohm i stedet for 100-470Kohm (som i de gode, gamle dage), og det sætter selvfølgelig pengepungen på pinebænken, hvis man vil ha´ det bedste/ypperligste.
Selv bruger Pass en 220uF bipolar af god kvalitet parallelkoblet med 47nF i overgangen fra MC-MM forstærkningsleddet. I min nuværende (først i tråden) har jeg brugt (hvad der var ved hånden) en 330uF Sanyo Oscon parallelkoblet med 47nF polycarbonat, vist nok en ERO. Det lyder s´gu egentlig helt fedt her i stuen. Så meget, at jeg ikke engang har lyst til at eksperimentere mere med det.
Men 1000 tak for indspark.
Jeg kan høre på dig, at der nok skal pines lidt i pengepungen alligevel ......
Nå, den tid, den sorg

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes