Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 01:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Strømforsyning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 21 Marts 2017 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
et kabel på imellem pre og effekt, uden pre er tændt en smule brum noget mindre end tidligere. når den tændes forsvinder brummen.to kabler på komme alt støjen tilbage, lige meget om pre er tændt eller slukket.kom til at tænke på om, jeg skal trække en stel ledning til hvert modul, så de får fældes stel.? Gnd på forsyningen, er ikke sat på stel på indgangen.



Dine indgangsstik HAR ikke - men SKAL have - samme stelpotentiale internt i effektforstærkeren ellers kommer der brum/støj som du har oplevet det. Fordi..... de to stelforbindelser forbindes med hinanden i forforstærkeren, når begge kabler forbindes. Forklaringen må være den helt enkle at dine udgangsmodulers stelpunkter IKKE er forbundet til samme STARGROUND punkt, som jeg tidligere har forklaret. Det skal du have rettet til.

Jeg gik, som du ser på billedet så dramatisk til værks at jeg forbandt skærmen på mine stik med en kraftig skinne på tværs. Kabinettet var forboret ellers ville jeg have placeret dem side om side forbundet på samme måde.

Man kan måle og måle sig frem til "at stel er stel" fordi ohmmeteret måler nul ohm mellem to punkter, men det gælder ikke når man sætter strøm på og forbinder apparaterne med kabler. Så kan selv 10 milliohm gøre en stor forskel. På støj ikke mindst.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej robert. hvilken forskel vil det gøre at sætte ground lift  så tæt på signal ind, mine signal bøsninger har ikke Chassisforbindelse...?


Støj skal ledes til strømforsyningens nulpunkt og dette gøres mest effektiv nær eller på indgangsstikket
uden dog at have fat i indgangssignalets retur (skærm / nul). På Neutrik XLR stik findes der decideret en
loddeflig som kan anvendes til netop dette formål.
Dioderne over 10 ohms modstanden skal sikre mod afbrænding af modstanden hvis der opstår overgang
fra strømforsyningens +/- forsyning således at der ikke kommer f.eks. +100Vdc på chassis. HPFI kan
ikke sikre mod dette og interne sikringer på sekundærsiden af transformeren SKAL gå før modstanden
ellers har vi balladen.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Såfremt der kommer 100VDC på chassis, hvilket jeg har virkelig svært ved at forestille mig, har jeg svært ved at se hvad de 2 dioder skal gavne. Faktisk tværtimod. Og skulle det ske, vil de 2 dioder blot skabe rigtig god returvej for strømmen, som kun vil begrænses af strømforsyningens strømkapacitet, indtil den forspændte diode indenfor få millisekunder formentlig vil begynde at ryge.

Grunden til at man ikke bare laver en 0 ohms forbindelse til stel er netop, at man vil undgå disse store strømme i tilfælde af fejl. Og de 2 dioder du foreslår, modvirker hele ideen i at benytte en modstand.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
Såfremt der kommer 100VDC på chassis, hvilket jeg har virkelig svært ved at forestille mig, har jeg svært ved at se hvad de 2 dioder skal gavne. Faktisk tværtimod. Og skulle det ske, vil de 2 dioder blot skabe rigtig god returvej for strømmen, som kun vil begrænses af strømforsyningens strømkapacitet, indtil den forspændte diode indenfor få millisekunder formentlig vil begynde at ryge.

Grunden til at man ikke bare laver en 0 ohms forbindelse til stel er netop, at man vil undgå disse store strømme i tilfælde af fejl. Og de 2 dioder du foreslår, modvirker hele ideen i at benytte en modstand.


Fred være med hvis du ikke kan se nytten af 10 ohm og dioder, så undlader du dem bare.
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens se nytten af en 2.2-100 ohms modstand, specielt hvis man kobler en kondensator parallelt, for at sikre HF-koblingen. Men dioderne
anser jeg som et sikkerhedsproblem. Har i øvrigt aldrig set det før.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Det er nu meget almindeligt.
Nelson Pass og også John Broskie gør sådan her:



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Fint eksempel, men det er ikke det der snakkes om i dette tilfælde.

I dette tilfælde tales om enmodstand og antiparallel-dioder som forbindelse mellem sekundærsidens GND og chassis. Denne forbindelse benyttes
primært til at afskærme imod støj.

Det eksempel du viser, benyttes en modstand og antiparallel-dioder som forbindelse mellem Power Earth i stikkontakten og chassis. Altså en
sikkerhedsjord, der skal hindre stød fra lysnettet.

Det er 2 vidt forskellige ting der snakkes om.

At Nelson Pass' forslag formentlig er i strid med stærkstrømsbekendtgørelsen, er en helt anden sag
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Prøv nu lige at kig på diagrammet en gang til og sammenhold det med hvad du skriver !
Chassis stel er symbolet med de skrå streger.

__________________
Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Aahhh, beklager. Det er nok fordi tegningen ikke benytter symboler efter DS.

Anyway, så mener jeg det er en forkert løsning. Skulle der opstå en fejl, så man får forbindelse fra Vcc til chassis, får man ret store strømme i disse
dioder. Du anbefalede 3A, Pass bruger åbenbart 35A.
Uanset hvad, vil man risikere røg og flammer fra sine dioder.

Og det er årsagen til, at man med fordel kan benytte en større modstand, parallelt med en kondensator. Så har man nemlig DC-udligning uden risiko
for store DC-strømme, og samtidig meget lav AC-impedans, således at man får en afskærmning fra chassis.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hvad er det nu disse dioder skal...
Normalt vil de absolut intet lave, men sker der en fejl skal de sikre at sikringen på
mine forstærker moduler springer og hvis det er tilfældet skal de "kun" holde til dette
en gang for så er der opstået en fejl som skal der repareres og så skifter man også dioderne
HVIS de er stået af - ikke specielt sandsynligt da de kan tåle ganske høje peak strømme.
Hvis du kigger på Non-repetitive peak surge current er den på 200A for en typisk "3A" diode.


Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

robert

jeg har ikke samlet input som en fældes ground, og har ikke forbundet det til Starground.

(Indlæg rettet på forespørgsel fra brugeren /Admin)


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Hvad er det nu disse dioder skal...Normalt vil de absolut intet lave, men sker der en fejl skal de sikre at sikringen på mine forstærker moduler springer og hvis det er tilfældet skal de "kun" holde til detteen gang for så er der opstået en fejl som skal der repareres og så skifter man også dioderneHVIS de er stået af - ikke specielt sandsynligt da de kan tåle ganske høje peak strømme.Hvis du kigger på Non-repetitive peak surge current er den på 200A for en typisk "3A" diode.


Hvor lang tid kan de holde til 200A, og hvor lang tid er sikringerne om at springe??

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad størrelse sikring der sidder i dine moduler, men en 10AT sikring der eks udsættes for 20A, vil typisk først springe efter ca. 1 minut. Ved 200A tager det typisk 25ms.

En diode kan ganske korrekt tåle større surgestrømme end dens DC-formåen. Og en 3A som eks 1N5404 tåler eks 200A. Men gør den kun i 8.3ms.

Det betyder altså, at dioderne brænder af på under 1/3 af den tid der skal til, før sikringen springer. Og så har de reelt ingen nytte. Ydermere, så er det ret svært at forudsige hvad der sker, når disse dioder brænder af. Jeg er stor tilhænger af, at man tænker "worst case" ind i konstruktionen. Men så skal man gøre det rigtigt. Eks skal man nok ret specifikt vælge decideret beskyttelsesdiode, der er beregnet til sådanne opgaver. Så får man nemlig detaljerede oplysninger om hvordan den rent faktisk opfører sig under disse "kortslutnings-strømme", og hvad der sker i tilfælde af overbelastning.

Littlefuse sikring


1N5404
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Nå - nu er det så okay at have dioder siddende over modstanden?
De er så bare ikke store nok? Så vælg du en bro i sted som nu Pass anvender
hvis det giver mere tilfredshed. Nu har mine strømforsyninger ikke uendelig
strømkapacitet / uendelig lav ESR modtand i kondensatorerne så det fungerer
fint. Jeg har bygget små 10000 PRO effektforstærkere i tidens løb hvor det
er lavet på eksakt samme måde og de er godkendte efter alle regler.

Til lille_smed - læg mærke til at retur-ledning (ht - ledning). Signal ud skal altid samme vej retur !

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

ja det er lige sådan jeg har lavet det, dog uden at have stel til kabinettet.
Skal indgangssignalet stel, sætte på Starground på strømforsyningen.??
jeg har 4 signal bøsninger i mit kabinet, skal jeg trække en fældes stel forbindelse imellem de 4??

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
ja det er lige sådan jeg har lavet det, dog uden at have stel til kabinettet.

 
Ja - så burde der ikke være brum. Når jeg kigger på billedet af din amp så synes jeg ikke det virker til at være så strømlinet. For mig at se er opbygningen ikke optimal og der er mange "grene" på og aftapning flere steder.

lille_smed skrev:
Skal indgangssignalet stel, sætte på Starground på strømforsyningen.??

NEJ - det fremgår heller ikke af diagrammet. Jeg linkede også til et galleri på min hjemmeside hvor man kunne se hvordan det skal gøres, men det er fjernet. Jeg er ikke så glad for ordet "starground" da mange så også tror at alle stelforbindelser skal hertil. Det skal de IKKE. Man skal så vidt muligt holde "ud og hjem" samlet - dette gøres mest optimalt ved at sno forsyningskabler til forstærkermodulerne (+,-,0). Og højttalerkablet skal også "ud og hjem" sammen.

lille_smed skrev:
Jeg har 4 signal bøsninger i mit kabinet, skal jeg trække en fældes stel forbindelse imellem de 4??

Signal bøsninger? ...er det RCA indgangsstik eller er det udgangene?
Nej - hverken på indgang eller udgang.


Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 24 Marts 2017 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Her kan du se lidt teori omkring det som Robert skriver om at sno ledningerne:
rectifier-antenna-big-or-small

Mvh
Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 25 Marts 2017 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Nå - nu er det så okay at have dioder siddende over modstanden?De er så bare ikke store nok? Så vælg du en bro i sted som nu Pass anvenderhvis det giver mere tilfredshed. Nu har mine strømforsyninger ikke uendelig strømkapacitet / uendelig lav ESR modtand i kondensatorerne så det fungererfint. Jeg har bygget små 10000 PRO effektforstærkere i tidens løb hvor deter lavet på eksakt samme måde og de er godkendte efter alle regler. Til lille_smed - læg mærke til at retur-ledning (ht - ledning). Signal ud skal altid samme vej retur !


Jeg vil stadig mene det er forkert at benytte dioderne, men såfremt man gør det alligevel, og man kalder det for en sikkehedsforanstaltning, bør man som minimum have regnet på om det overhovedet virker efter hensigten. Hvis du har bygget mere end 10000 pro forstærkere med denne løsning, håber jeg da i det mindste du har regnet på sikringernes brydetider vs dioderne. Da du bruger smeltesikringer, er der størst energigennemslip ved laveste kortlsutningsstrøm. Derfor kan du formentlig nøjes med at regne ved Ik,min. Det tvivler jeg dog på ville pege på en 3A diode
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 25 Marts 2017 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Kigger man nøje på diagrammet har diskussionen om dioderne og modstanden mellem power supply nul og jord på netstikket kun værdi hvis/når lille_smed har jordtilslutning i strømstikket. Er det tilfældet?

Indtil da er emnet uden betydning for støjen han oplever.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 25 Marts 2017 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Nej - ledningen skal være der for dens opgave er at lede støj opfanget af chassis til forsynings stel
og de 10 ohm er for at bryde eventuelle stelsløjfer.

Ground Lift - løsningen sidder i Lab.Gruppens forstærkere, som jeg har bygget små 10000 stk da jeg var underleverandør. Og jeg er ganske sikker på at der intet er overladt til tilfældighederne i dem. Min PA / disko tid havde jeg aldrig problemer med støj og anvendte udelukkende Lab amps og ingen uheld med afbrændte dioder.
Ja - det er så lidt løgn det med støj - for deres DSP24 levede ikke op til deres øvrige program. Det lærte jeg rigtigt meget af hvordan man IKKE skulle gøre


__________________
Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Marts 2017 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

jeg ved endelig ikke om det gør en forskel, mine kabinettet er lavet at aluminium, det er kun toppladen som er af jern..


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes