Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: For høj hastighed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
noel4you
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hej ligesindede ;)

Jeg har nu haft en Rega Planar 3 i næsten 3 år. Den spiller forrygende efter en grundig justering, men synes den kører med lidt for høj pitch. Har sammenlignet flere plader med samme på CD - også på forskellige cd afspillere/computere, og konstateret, at den KØRER for hurtigt.

Jeg spørger så: Er det normalt eller er der en "opgradering", eventuelt en slags erstatnings spindel til motoren? Jeg kan se de fleste har problemer med for langsom hastighed grundet slappe remme og lignende. Men det kan jo ikke være tilfældet når nu den kører for hurtigt !?!
Til top Vis noel4you's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noel4you Besøg noel4you's Websted
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Planar 3 har ofte været målt til at køre for hurtigt. Jeg antager, at det er bedre med de større modeller, der har bedre motorstyring.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Det har vist intet med motorstyringen at gøre. Motorpulleyen er dimensioneret sådan, at omdrejningstallet kommer til at ligge lidt over 33,33 omdr./min. Forholdet mellem pulleyens omkreds og subplatters omkreds er således ikke helt korrekt.

Det var i hvert fald tilfældet, da jeg for snart mange år siden målte efter på den Rega Planar 3, som jeg havde.

Den eneste måde at korrigere herfor er ved hjælp af en motorstyring, hvor du kan ændre (net-) frekvensen, der styrer omdrejningstallet på din ac-synkronmotor. Jeg har fx et par Clearaudio syncro'er til pladespillere med ac-synkronmotorer, så jeg kan frekvenslåse motoren på en given frekvens og opnå (næsten) 100 pct. stabil omdrejningshastighed.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Det er dog nogle utrolige svar du får!

Selvfølgelig kan Rega godt beregne den rigtig diameter på drivhjulet og subtalerken!
Og en synkron motor kører nu en gang med frekvensen, hvis altså der er en ren frekvens!

Sagen er at lysnettet er fyldt med støj og at frekvensen ikke er perfekt 50 Hz. Støj fra fx computere, køleskabe og andre elektriske
apparater der tænder og slukker producerer støj og det gør at net frekvensen bliver for høj og dermed bliver hastigheden også for høj.

Andre fejlkilder er snavs på drivremmen, og den kan også være snoet. Den hvide rem anbefales!

Sæt støjfilter på lysnet ledningen
Rens remmen, skift gerne til den hvid Rega rem.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Tjahh. Det kan godt være det er nogen underlige svar. Men prøv at Google Rega Planar 3 running too fast. Det er altså et velkendt problem. Aner ikke hvorfor.

Michael Fremer agrees:
http://www.analogplanet.com/content/rega-research-rp8-turnta ble-aims-mass-extinction-0#cD4yJLXlgRCH7yIy.97

Hørte en af de nyere skelet-REGA'er (måske Rp-8) på messen for et par år siden. Hvis jeg huske rigtigt var det over nogen ret vilde REGA højtelere med en ret speciel mellemtoneenhed (som også dækkede det meste af diskanten) og et kombo bassystem med to enheder i noget transmissionslinje - anyway, et af de absolut bedst lydende setups på messen, men ikke i nærheden af at være det dyreste.



__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hvad i alverden har det med sagen at gøre ?

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Det har vel noget relevans, at samtlige Regaer Fremer har målt på har kørt for stærkt. Om det har relevans at jeg synes de spiller rigtig godt, det ved jeg ikke. Men det synes jeg, og derfor skrev jeg det.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
Det er dog nogle utrolige svar du får!

Selvfølgelig kan Rega godt beregne den rigtig diameter på drivhjulet og subtalerken!
Og en synkron motor kører nu en gang med frekvensen, hvis altså der er en ren frekvens!

Sagen er at lysnettet er fyldt med støj og at frekvensen ikke er perfekt 50 Hz. Støj fra fx computere, køleskabe og andre elektriske apparater der tænder og slukker producerer støj og det gør at net frekvensen bliver for høj og dermed bliver hastigheden også for høj. Andre fejlkilder er snavs på drivremmen, og den kan også være snoet. Den hvide rem anbefales!

Sæt støjfilter på lysnet ledningen Rens remmen, skift gerne til den hvid Rega rem.

Så du hævder, at jeg ikke kan måle og regne? Har du selv målt og regnet efter?

Jeg påstod vist da heller ikke, at en ac-synkronmotors omdrejningstal var styret af andet en lysnetfrekvensen, men hvis udvekslingsforholdet mellem motorpulley og sub-platter ikke er korrekt, så kan en korrekt lysnetfrekvens jo være ligegyldig.

Jeg påstod heller ikke, at der ikke kunne være andre fejlkilder til et for højt omdrejningstal - min kommentar gik udelukkende på, at det var min bedste vurdering, at en (bedre) motorstyring uden mulighed for frekvensregulering sandsynligvis ikke ville afhjælpe problemet.

Vil et netstøjsfilter i øvrigt resultere i en mere præcis lysnetfrekvens? Jeg gik egentlig og troede, at det krævede en aktiv regenerering af ac-sinuskurven, men da el/elektronik ikke er min stærkeste side, vil jeg gerne oplyses, hvis der er noget, jeg ikke ved

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
Det er dog nogle utrolige svar du får!
Støj fra fx computere, køleskabe og andre elektriske
apparater der tænder og slukker producerer støj og det gør at net frekvensen bliver for høj og dermed bliver hastigheden også for høj.
.


Og det var vel endnu et utroligt svar.
Tillader mig at være uenig. En 230 volts/50Hz netfrekvens bliver hverken mere eller mindre, fordi den bliver forurenet af switch-mode-fnidder eller andre unoder. Den bliver højst til en 230 volt/50Hz med støj indlejret. Og det vel at mærke med støj der på ingen måde bare nærmer sig 230 volt og derved kan genere frekvensen. Der kan opstå høje "spikes" fra et defekt køleskabsrelæ, men det skulle så tænde og slukke et par gange i sekundet, hvis det skulle skabe en konstant hastighedsforøgelse på benævnte Rega.
Så om igen Ningbo.... Den duer ikke

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Men alt afhængig af hvor meget der er tale om, kan man vel løse det ved at vikle nogle lag (gaffa)tape omkring undertallerkenen. På den rigtige led, naturligvis.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Boye, som jeg har forstået de fysisk/matematiske love, så introducerer det så nogle helt andre problemer. Hvis det er nødvendigt at omvikle sub-platter med flere lag (gaffa-) tape, så vil du sandsynligvis få et lille bump, hvor tapebanen overlejrer sig selv. Du får m.a.o. en sub-platter, der ikke længere er helt rund. Den deraf resulterende variation i diameter (og derved omkreds) vil føre til en indbygget hastighedsvariation.

Hvor hørbar og dermed negligerbar den vil være, kan jeg ikke sige noget om. Men som jeg har forstået teorien bag, så vil den være der. Jeg er naturligvis åben for at høre fra andre, hvis jeg tager fejl på det punkt (og for den sags skyld andre punkter ... dog helst med relevans for tråden ).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Det har vel noget relevans, at samtlige Regaer Fremer har målt på har kørt for stærkt. Om det har relevans at jeg synes de spiller rigtig godt, det ved jeg ikke. Men det synes jeg, og derfor skrev jeg det.


Du henviser til en artikel om en Rega RP8, der har elektronisk motorstyring. Rega Planar 3 har IKKE elektronisk motor styring (men det kan tilkøbes). Din artikel er derfor ikke relevant.

Analogueman skrev:

Så du hævder, at jeg ikke kan måle og regne?



Hvor har jeg påstået at du ikke kan måle og regne, fremhæv venligst!

Boydk skrev:
En 230 volts/50Hz netfrekvens bliver hverken mere eller mindre, fordi den bliver forurenet af switch-mode-fnidder eller andre unoder. Den bliver højst til en 230 volt/50Hz med støj indlejret.


På grafen her ser i en (beregnet) sinuskurve. Hvis det var lysnet-spændingen og vi kun ser på den første svingning så vil en frekvensmåler vise 50,000000 Hz. Hvis vi derimod kun ser på den anden svingning, hvor der er indlejret ca.+/- 5% støj - ikke usædvanligt - her vil frekvenstælleren typisk stå og skifte tal mellem 50 og 50,5 Hz - og hvis den frekvens bestemte omdrejningstallet på en pladetallerken, så ville pladetallerken kører ca. 0,5% for hurtigt. (For dem der ikke lige er så hurtige: 0% til 1%)



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
noel4you
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hej alle I kloge hoveder ;)

Mange tak for alle de meget forskellige forslag til, hvad der eventuelt kan være fejlen ved min Rega.

Jeg har prøvet at rense pulleyen, men der var ikke rigtig noget snavs at komme efter. Dernæst bemærkede jeg, at pulleyen er retvinklet...til en rund rem?!? Virker umiddelbart lidt underligt, men hva' pyt, de må vel have haft en ide med det på fabrikken.....

Jeg har så gjort nogen lidt uortodokst. Jeg afmonterede pulleyen og satte den på en passende stift på boremaskinen, hvorefter jeg forsigtigt med fint sandpapir, sleb materiale af pulleyen lidt af gangen med mellemliggende afprøvning på pladespilleren. Efter 5 behandlinger spiller Rega'en nu næsten perfekt - jeg vil gætte på 99,99 %, hvilket er fint for mig.

Nu kan jeg nyde musikken som den skal høres ;)

Ønsker alle en god søndag.
Til top Vis noel4you's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noel4you Besøg noel4you's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Ningbo....
Det er en tænkt principtegning, du viser, altså gætteværk. Ikke usædvanligt skriver du, gætter på at det også er gætteværk. Stop et oscilloskop i din stikkontakt og check dit lysnet, så bli´r du klogere (og lad nu være med at smutte ud i et industrikvarter og påstå, at det er hjemmefra.

Hvis din teori (med streg under teori) skulle holde vand, skulle trådstarters grammo spille falsk/ændre omdrejningtal alt efter, hvor meget støj, der er på nettet. Sådan spiller det ikke. Alle gamle Rega-ejere over hele verden, ville stå sammen om et søgsmål mod fabrikken. Trådstarters grammo kørte konsekvent for hurtigt. Ifølge din teori (efter at han har løst problemet) skulle den så køre for langsomt, når der ingen støj er. Og hvis du tænker på at skrive, at støjen på trådstarters elnet så må være konstant, sååååhhh.....



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Boye, som jeg har forstået de fysisk/matematiske love, så introducerer det så nogle helt andre problemer. Hvis det er nødvendigt at omvikle sub-platter med flere lag (gaffa-) tape, så vil du sandsynligvis få et lille bump, hvor tapebanen overlejrer sig selv. Du får m.a.o. en sub-platter, der ikke længere er helt rund. Den deraf resulterende variation i diameter (og derved omkreds) vil føre til en indbygget hastighedsvariation. Hvor hørbar og dermed negligerbar den vil være, kan jeg ikke sige noget om. Men som jeg har forstået teorien bag, så vil den være der. Jeg er naturligvis åben for at høre fra andre, hvis jeg tager fejl på det punkt (og for den sags skyld andre punkter ... dog helst med relevans for tråden ).


Du har givetvis ret. Jeg skulle ikke have brugt brugte udtrykket "vikle", men præciseret at man kunne lægge lag på lag af tapestykker hvis længder er afstemt til netop at nå hele vejen rundt om undertallerkenen uden gab eller overlapning.

Det væsentlige er, at det er en reversibel og ikke-destruktiv måde at prøve at løse problemet.

Jeg tror personligt at problemet du skitserer, er negligerbart. Men når man har med audiofiler at gøre, så er det som regel sådan at - med en omskrivning af det gamle mundheld - "det man ved, har man ondt af"
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Men når man har med audiofiler at gøre, så er det som regel sådan at - med en omskrivning af det gamle mundheld - "det man ved, har man ondt af"


  

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Ningbo....Det er en tænkt principtegning, du viser, altså gætteværk. Ikke usædvanligt skriver du, gætter på at det
også er gætteværk. Stop et oscilloskop i din stikkontakt og check dit lysnet, så bli´r du klogere (og lad nu være med at smutte ud i et
industrikvarter og påstå, at det er hjemmefra.



Nej det er ikke gætteri.
Men selvfølgelig har jeg brugt Overdrivelse fremmer forståelsen!
Min tegninger indeholder ca +/- 5% støj, virkligheden er måske 0,5% men der er masser af støj på nettet.
Mikkel Gige bruger jo også altid støjfilter, når han anmelder noget.



Boydk skrev:

Hvis din teori (med streg under teori) skulle holde vand, skulle trådstarters grammo spille falsk/ændre omdrejningtal
alt efter, hvor meget støj, der er på nettet. Sådan spiller det ikke. Alle gamle Rega-ejere over hele verden, ville stå sammen om et
søgsmål mod fabrikken.



Skal vi ikke vende den om? Med al respekt for Analogueman's evner med lineal, passer og regnemaskine, men hvis hans postulat/teori
var rigtig, ville den samlede Rega Planar 3 ejerskarer så ikke sagsøge Rega for at producerer noget møg?

Boydk skrev:
Trådstarters grammo kørte konsekvent for hurtigt. Ifølge din teori (efter at han har løst problemet) skulle den så køre
for langsomt, når der ingen støj er. Og hvis du tænker på at skrive, at støjen på trådstarters elnet så må være konstant, sååååhhh.....


Jeg kender ikke trådstarter eller hans elnet, men jeg er glad for at han har fundet en god løsning for ham. Hvis han fortryder kan han
altid købe en ny pully og så prøve en støjfilter løsning

Og så er jeg da glad for at han ikke begyndt at rulle Gaffa tape rund om subtallerknen. Hold da kæft hvor jeg grinte!

Sidste forår satte jeg 3 Rega Planar 3'er i stand med reservedele fra en fjerde og diverse indkøbte dele så som lejere olie, hvide remme
en SME tonearm og RP1 upgrade kittet. Jeg garanterer at de 3 spillere kørte med korrekt hastighed da de 2 blev solgt og den tredje røg
tilbage til ejeren. Men jeg bruger også Brincks støjfilter i min lejlighed.




__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke glad for, at blive fejlciteret... jeg benytter ikke et støjfilter for, at få pladespilleren til, at køre med rette hastighed!!! Den er i den henseende ret ligeglad med støj på nettet!!!

Så er det vist på plads



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Nej jeg nævnte jo også bare at der indgår et (der er måske to ) støjfilter i dit set op. Og det gør der også i mit.
Beklager hvis det kunne misforstås.


__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Så forstår jeg ikke, at du nævner det... for dit postulat er jo netop, at støj får en pladespiller til at køre ujævnt. Samt at et støjfilter hjælper på det?!?!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes