Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 13:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker filosofi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
malte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 April 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Alan A. Shaw er grundlægger, designer og ejer af det legendariske, britiske højtalermærke Harbeth. Jeg har læst nogle temmelig kontroversielle, men interessante betragtninger af ham på Harbeths brugerforum, hvor han gerne selv blander sig i debatten.

Ift. valg af forstærker til Harbeth, er det ifølge Shaw stort set lige meget, hvilken forstærker man har. En Yamaha til 2.000 eller en Accuphase til 90.000 – same/same eller i hvert fald næsten ikke hørbar forskel i klangen. Hans pointe er (så vidt jeg forstår det), at opbygningen af forstærkere, bl.a. fordi der arbejdes med stærkstrøm, er reguleret og begrenset så meget, at der ikke er mulighed for at være original. Alle forstærkere (i hvert fald integrerede) er dybest set ens rent klangmæssigt – dog i variationer efter A, A/B, D. Det er i de enheder, hvor der er bevægelige dele – pladespiller og højttaler – at der kan skabes kvalitativ forskellig lyd, hvorimod forstærkeren blot...forstærker.

Efterfølgende så jeg så denne video: https://www.youtube.com/watch?v=bRMR9JZ1m0s, hvor Shaw taler for vigtigheden af watt – mange watt – til at skabe kontrol og dynamik i musikken.

Jeg studser lidt over det, da jeg selv har et par Harbeth HL5 og overvejer at prøve en ny integreret forstærker med dem (kører lige nu med Patos Logos). Nogle af dem, der nævnes som gode match rundt omkring, er Naim, Lavardin, Accuphase og Pass Labs, vil nok selv tilfølge Hegel. Nogle af dem har (også) masser af effekt, men jeg tror, Shaw ville sige, at man kaster uforholdsvist mange penge efter forestillingen om, at disse kan give en bestemt klang/lyd. Og hvis jeg bare skal have watt, så er der sikkert andre løsninger, som ville være bedre og billigere.

Det gode svar her ville selvfølgelig være: Tag hjem og hør dem mod hinanden! Men jeg kender altså ikke nogen, der lige kan låne mig hele striben. Men måske nogle af de gode folk her kan gøre mig klogere? Smile
Til top Vis malte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malte
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Den er lidt svær, for vi vil alle mere eller mindre vil sige, at vores senest indkøbte forstærker er "klart bedre" end alle de andre vi har haft. Sådan opfatter vi det også, men der er ingen der siger vi tester neutralt på dette. Vi har stor tiltro til evnen af vores seneste valg/investering. Men, tests skal gøres i blandede miljøer, (rum og kombinationer af andre komponenter) og her kommer den professionelle reviewer's kompetence i spil, idet han har flere værktøjer til rådighed, ligesom han kender sine komponenters karateristika/påvirkning til ikke at lade dem henføre til testapparatets karakteristika.

En vinkel på at der er forskel på forstærkere synes jeg du kan se sådan: find een bestemt reviewer, og læs alt hvad vedkommende har skrevet af tests af forstærkere gennem de sidste par år. Så får du en opfattelse af, om denne reviewer hører forskel eller ej. Hvis nej, så understøtter det lidt Shaw's opfattelse - hvis ja så det modsatte.

Det skal selvfølgelig være en kompetent reviewer, som har erfaring, og som tør/vil være ved sin opfattelse. Det sidste er svært at finde: de fleste skriver ofte, at "denne forstærker er absoluts blandt de der bør lyttes på inden køb", goddav, hva' kan det bruges til! Et godt bud fra mig er, at læse de seneste par års eller så forstærkertest fra Mikkel Gige, der læser du om forskelle. Det kan være lidt en tidskrævende søgning blandt listen af testede forstærkere i hifi4all, but that's life.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Min indstilling er, at det ikke stemmer hel overens det du skriver ang. Shaw? At man kan klarer sig med en billig forstærker (Få
watt?) og at han så i videoen siger at det lyder bedre med mange watt, taler her om + 500 af slagsen. Selvfølgelig er effektiviteten
af højtaleren det springende punkt. Generelt er watt vel noget der koster, hvis vi ikke taler om Pa. trin? Men hvorfor skifte ud?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
malte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 April 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Lavardin og Naim har f.eks. nogle roste forstærkere, som leverer under 100 watt. Så er det billigere at købe f.eks. NAD.

Jeg er rigtig glad for Pathos Logos/Harbeth-kombien, især vokaler træder rigtig flot frem – det er som om Norah Jones står i stuen (og hvem ville ikke ønske det??), men hvis jeg hører mere rocket, dynamisk musik, Pink Floyd, Neil Young og den slags, så savner jeg mere spark, punch og stramhed i lydbilledet. Især hvis jeg giver den lidt gas. Lyden er lidt til den tilbagelænede side nu, hvor jeg gerne vil have den længere frem. Tænker forstærker måske kan gøre noget her? – spiller på Rega P9 m. DV 17D3/Budgie CineMag SUT/Vincent PHO700.
Til top Vis malte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malte
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er kommet frem til, at de eneste reviews jeg kan bruge, er alene fra reviewere jeg gennem tiderne kan læse en konsistent, kritisk holdning til lyd, som passer med min ønsket reproduktionsideal. Der er mange "gode" produkter i dag, og om alle kan man finde gode test (så læs ubrugelige). Det bedste er at kende sit anlæg, og prøve en ny ting hjemme, men det er ikke i alle tilfælde muligt.
  

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Det er noget decideret vrøvl, manden kommer med...

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Det undrer mig at manden kan lave vellydende højttalere, når han, efter eget udsagn, ikke kan høre forskel på integrerede forstærkere, så længe de er opbygget på identisk teknologi.

Selv inden for samme mærke er der jo tydelig forskel på en forstærker til ca. kr.10.000,- og en til ca. kr. 40.000,- Selv om der kun er 20 watt pr. kanal til forskel. ( I hvert fald på papiret.)

Når man bevæger sig rundt i mellem de forskellige mærker bliver forskellene jo endnu større.

Det er da fint at han har en holdning, men jeg synes den grænser til det arrogante, useriøse og halvdumme.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Malte, du finder ikke noget endegyldigt svar, da emnet stadig bliver debatteret som var det religion.

Alan Shaw, som iøvrigt har nogle rigtig spændende posts på harbeth forum'et, er bare en af mange i den del af lejren som har den mening. Gå ind på avsforum og så finder du overvejende samme folk med den mening.

Gå ind på andre highend forum'er, og så vil holdningen være helt i modsatte lejr. Her betyder alt noget, især kabler og stillpoints og hvad man ellers kan købe til ustyrlige penge. Jeg har prøvet det meste af den slags.

Jeg har et anstændigt anlæg, hvor forstærker og forforstærker står til 6 cifre stykket, og jeg aner ikke hvem der har ret. Der er ingen tvivl om at jeg kan høre forskel på alle de highend produkter jeg har haft igennem stuen, men om det reelt er en forskel eller om det er i hovedet aner jeg ikke. Jeg vil dog sige at enhver forskel i elektronikken betyder minimalt i forhold til at finde den rigtige placering til højtalerne, og forstå akustikken i ens rum.

Jeg vil sige at der findes mange blindtest på nettet, hvor testpersonerne ikke kan høre forskel på elektronik og kabler osv. Der findes ikke rigtig noget der beviser det modsatte. Der findes også et hav af test hvor at folk tror at noget er bedre når det har en højere pris, selv om det er det samme - f.eks. med vin. Hvis du hopper på den båd sparer du ihvertfald en masse penge...:)
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Må nok også erklære mig uenig med den gode hr. Shaw!

Har hørt en del integrerede kl A/B forstærkere i min tid og nogle af dem lyder da ret ens, men har generelt hørt klare forskelle. Har selv ejet flere NAD, samt Thule og Gryphon. Forskellen mellem en NAD 306 og en Thule IA 60B husker jeg som stor - og der er også markant forskel på spillestillen mellem Gryphon Tabu AT og den NAD M3 jeg havde før.

-men måske er det lykkedes ham at konstruere en højttaler der ikke er så afslørende og "udjævner" de forskelle der er en del??

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 118
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Måske er RIAA trinnet der hvor det er værd at eksperimentere lidt?

På et tidspunkt havde jeg i et lille halvt års tid både PHO700 og Trichord Dino med PSU upgrade. Jeg skiftede lidt imellem dem, men endte med at beholde PHO700 netop fordi den gav en lille smule mere "nærvær" på vokaler. Det var måske nok en lille smule mere punch i Dino – "Den er lidt mere rå og kontant" sagde en af mine venner og mente det positivt. Begge er virkelig gode.

Nu har jeg opgraderet til noget lidt dyrere (ja sådan går det jo ofte) og føler at jeg får lidt af det bedste fra begge verdener :)
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro
 
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 122
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke læst eller set Shaw's postulat om at der ikke skulle være forskel på lyden i mellem forskellige forstærkere.. Men kunne forstille mig at manden tænker at modkobling er enhver forstærkerkonstruktørs redning i det at modkobling jo teoretisk set får en forstærker til at opføre sig på udgangen som indgangssignaket dikterer (bare med større amplitude).

Denne fordel har højttalere jo ikke!! De kan ligesom ikke kontrollere om output er identisk med input.. Syntes bare det er skræmmende og på grænsen til selvmål at komme med sådan udtalelse, når man selv lever fedt på entusiasters higen efter de sidste "så vigtige detaljer" i gengivelsen..

Alle entusiaster som har prøvet at "modde" deres forstærkere, ved at selv små ændringer også udført indenfor modkoblingssløjfen giver en anderledes gengivelse!! Hvis du syntes ovenstående er tilfældet? Ja så er der også forskel på lyden i mellem forskellige forstærkere..
Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for at jeg ikke spilder mine penge på dyre forstærkere.

Så hvis udsagnet fra Shaw er at der ikke er den store forskel på forstærkere - forudsat at der er den nødvendige effekt til at trække højttaleren - så er jeg helt enig.

HiFi folket er et folk der elsker at pille ved deres grej istedet for at lytte til musikken, og det kommer der ofte mærkelige (utroværdige) konklusioner ud af...

Køb en rimelig forstærker, der har den betjening du ønsker, det udseende der passer til dig og vær glad for det - og glem dyre eksotiske produkter

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  


Undrer mig over mærker der sælger dyrt hifi og kabler kan
blive ved at overleve da der jo ikke er forskel på lyden..?
Ironi kan forkomme    
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hej malte

Nu har jeg haft Harbeth SHL5 i 6+ år og har prøvet forskellige forstærker på dem. Croft int. - Pathos TT - Redwine Audio - BAT forforstærker og Kharma Monoblokke - Lavardin

Der kunne skrives meget om de forskellige forstærkere, men en ting er sikkert. Harbeth afslører ændringerne uanset om vi snakker forstærker, cdafspiller, drev, dac og så videre.

Det hr. Shaw skriver er vist også (uden at jeg har læst alt hvad han har skrevet) at hvis du har 2 forstærkere der måler ens, så vil de lyde ens. Uanset om forstærkeren koster 2000 eller 200000.

Jeg syntes selv at der er stor forskel på de nævnte forstærkers kvaliteter. Bruger pt. Lavardin IS Ref. som forstærker.

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Højtaler og forstærker skal passe sammen. Den samme højtaler kan lyde forskelligt med forskellige forstærkere . Den forstærker som ikke lød bedst med den højtaler kan lyde fint med en anden. Højtalere er klart den komponent der har den største forskellighed i lyden. Nogle højtalere vil sikkert være mindre følsomme overfor forstærkervalg (ok følsomhed , linær impedans omkring 6-8 ohm) men hvis ens udkårne højtaler i et givet rum, med en ellers anbefalet god forstærker til formålet ikke rigtig formår at tilfredsstille ens ønsker , så tror jeg at pengene er bedre brugt på en højtaleropgradering.

__________________
Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er med daniels her! Men det er jo en prioritets sag. At pille er noget mænd kan li. Med et sådan sæt engelske luksus kasser er
vi i den liga, hvor en billig forstærker ville være.....anderledes. Selvfølgelig er der fede, dyre forstærkere, men måske snakker vi om
de sidste 5 % før vi kommer i mål. Hvad det så er. Hvis det klør, så klør man. Eller holder op og kommer videre. Men som Twain
sagde: "Jeg har haft mange problemer i mit liv. De fleste af dem blevikke til noget."
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:
Undrer mig over mærker der sælger dyrt hifi og kabler kan blive ved at overleve da der jo ikke er forskel på lyden..? Ironi kan forkomme    


Den der sælger næsehornspulver som potensmiddel lever jo også af det - betyder det så der er noget om snakken? Min pointe er at der er minimal forskel på forstærkere - forudsat de altså måler nogenlunde ens. Brug pengene på højtalerne og lytterummet, hvor der er markant højere forvrængning og påvirkning af lyden.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Manden lever jo af at sælge højttalere, vil jeg gå ud fra, hvorfor det vel giver god mening, at han tillægger højttaleren den største betydning for den endelige lyd? - Hvis dette er hans påstånd, så er jeg enig.

Jeg er fuldstændig enig i daniels om, at pengene først og fremmest skal bruges på højttalerne og lytterummet. Man kan ikke få en ringe konstrueret højttaler til til at spille markant anderledes med en eksorbitant dyr forstærker. På samme måde kan man ikke rede et ringe dæmpet lytterum med en eksorbitant dyr forstærker. Dem som har rodet med delefiltre, aktive som passive, vil nok erklære sig enig i, at dæmpning af diskant på 1-2 Db, kan have afgørende indflydelse på hvordan højttaleren "lyder". Så stor en effekt, bør en forstærker ikke have på den endelige lyd.

Naturligvis er der nogen højttalere som er sværere end andre at drive, hvorfor en kraftigere forstærker, vil ændre lyden. Men er højttaleren afstemt med et lyst og sterilt lydbillede (som jeg mener mange højttalere er i dag), så kan en forstærker ikke ændre MARKANT på dette. Pointen er: Er man ikke grundlæggende tilfreds med hvordan højttaleren er tunet, så synes det mest rationelt at finde en anden højttaler.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
malte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 April 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Tak for mange gode input.

Jeg er alligevel overrasket over hvor mange, der i hvert fald et stykke hen ad vejen giver hr. Shaw ret. Havde troet, at hans synspunkter ville blive blæst helt bagover her. Dem som afviser ham blankt bør jo gøre forsøget og vinde de to Harbeth topmodeller, som han har sat på højkant, til ham/hende, der i et kontrolleret setup kan lytte forskel Wink

DPetersen – Lavardin IS ref er en af dem, som der flere steder peges på til HL5. Så vidt jeg kan se, giver den kun 2x30 watt. Oplever du at mangle kraft/dynamik/kontrol, hvis de hører krævende musik højt?
Til top Vis malte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malte
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 12 Marts 2017 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Lavardin IS Ref. yder 2x35W som samtidig er rimelig strømstærke. Den gengiver musikken med en ro som få andre. Det vil sige at alle instrumenter og rumfornemmelse er noget den gør uden anstrengelser. Dynamik er derfor noget den er yderst potent til at mestre. Du kan derfor skrue højt op men stadig høre hvis der snakkes selv om der er skruet rimeligt op for forstærkeren. Dette er dog fordi at musikken gengives så ren som Larvardin IS Ref. kan. Hvis man har børn kan man derfor også lytte ud på de sene aftner, høre alle detaljer og dynamik uden at der skal skrues højt op.

Men træerne vokser ikke ind i himmelen, så de 32W giver dig ikke en fysisk oplevelser af de helt store da de fysiske love ikke kan omgås set i betragtning af HL5. Det anbefales i øvrigt også at prøve Lavardin IS Ref. til Quad ESL højtalere (noget jeg selv kunne tænke mig at høre)

Så hvad forstår du ved højt? Jeg selv spiller sjældent meget højt, men værdsætter den dynamik/kraft/kontrol der er i musikken når denne skal gengives. Når der er fest i huset får jeg at vide at anlægget kan spille højt men igen er det fordi musikken gengives så rent og volume knappen er højst skruet 1/3 del op.

Men kraft/dynamik/kontrol og helhed i musikken er dens bedste egenskab og du kan bruge alle 32W uden forvrængning. Du kan selvfølgelig mærke musikken i kroppen fysisk når der skrues op. Håber dette kunne hjælpe, ellers er du velkommen forbi en dag hvis du skal på disse kanter.

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes