Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Voicing er vigtigst (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Fandt lige dette " notat" fra en test.

Det allervigtigste for mig ved en højttaler er at voicing, altså højttalerens ”klang”, passer min smag, og den er i denne sammenhæng meget enkel: Det skal lyde naturligt! Men det er selvfølgelig i den grad en smagssag, men en violin lyder nu altså altid som en violin, og det er et af de væsentligste instrumenter for mig for at fastlægge, om voicing er naturtro eller ej. Det er i det mindst for mig helt umuligt at vurdere neutralitet og naturtro gengivelse med studieproduceret rytmisk musik, hvor der i alle ender og kanter er manipuleret med klangfarve.

Generelt finder jeg at moderne højttalerkonstruktioner mere og mere hælder mod det lyse. Måske for at give ekstra indtryk af, hvor detaljeret den spiller. Men det sker efter min opfattelse på forkert grundlag – for det går ud over det naturlige i musikken. Og giver i værste fald lytte træthed. Til at fastlægge voicing på en højttaler anvender jeg altid indspilninger af klassisk musik, da det efter min erfaring er den eneste musik hvor en vant koncertgænger kan fastlægge om en højttaler lyder korrekt.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Og så lige en fasekorrektion oveni, så mellemtonen ikke rammer øret før diskanten ;)
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Ikke helt så sandt ... i hvert fald ikke helt så enkelt.

Lyden fra en violin er selvfølgelig (let) genkendelig, men en Stradivarius lyder anderledes end en Guarneri, som lyder anderledes end en ... ja, vælg selv

Hertil kommer indflydelsen fra det rum (den akustik), som violinen spilles i. Jeg vil gætte på, at klangen fra den samme Stradivarius spillet på et flisebeklædt, offentligt toilet er noget forskellig fra den klang, som kan fravristes instrumentet i en given koncertsal. Sat på spidsen kan lyden vel betegnes som "naturlig" begge steder, men alligevel ret forskellig.

Det er derfor min erfaring, at selv om man udelukkende benytter klassisk musik, så er det ikke helt så enkelt at fastlægge, om en højttaler lyder/er voiced korrekt. Det kræver, at man har kendskab til koncertsalens/spillestedets akustik, og hvordan instrumenterne klinger det pågældende sted.

Det er desuden ikke korrekt, at der ikke bliver manipuleret med lyden på klassiske indspilninger. Det er efterhånden lang tid siden, at der blev benyttet mere enkle mikrofonopstillinger, hvor klangbalancen udelukkende blev skabt af musikerne/orkesteret - normen har siden midten af 1970'erne nok snarere været multimikrofonioptagelser, hvor hver instrumentgruppe får sin egen mikrofon, ligesom der benyttes limitere og en EQ'ed frekvensgang for at rette op på eventuelle "unoder" og få et bestemt klangideal og en bestemt klangbalance frem.

Men jeg er i øvrigt ganske enig i, at mange højttalere bliver voiced "lyst" eller "hot" - det øger i mange tilfælde oplevelsen af detaljer og transparens, men fører også - som du så rigtigt skriver - til lyttetræthed og mangel på substans i musikken.

Jeg tror, at vi i bund og grund (tilnærmelsesvis) er enige, men jeg oplever det bare som ret svært at blive sikker på, om en højttaler nu også lyder "naturligt", da "naturligt", når det gælder lyd, er betinget af en række variable, som man ikke altid kender. Også selv om man benytter klassisk musik/indspilninger.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt uenig. I princippet vil et trænet ører kunne bedømme voicing ved hjælp af 3-4 velkendte og velproducerede musiknumre. Det er bare et spørgsmål om træning og erfaring.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

jukuluff, hvad er du uenig i? Er det hvad trådstarter skriver i sit indlæg, eller er det, hvad jeg skriver i mit indlæg
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Så sandt så sandt

Jeg er helt enig, min reference er fra en klassisk konceret. Jeg vil sige, når du først har hørt noget af det ypperste highend grej, kan du bruge det som reference med din reference fra koncertsalen. Når du først har hørt hvordan det gengives, glemmer du det ikke.

Det er også et spørgsmål om musik smag og om det er kunstig skarpt som elektronisk musik og film. Jeg foretrækker dog neutralitet, selv i film med en lidt tilgivende gengivelse som i mit eget set up, her er den analytiske gengivelse heller ikke at foretrække.

Når de to ting lægges sammen, er det ikke svært at høre om en højttaler er neutral og gode overtoner, med god adskillelse af mellem tone og bas, hvor det hele går op i en harmoni af luftighed og rum og perspektiv og neutralitet, hvor det hele står kniv skarpt, at du kan mærke og fornemme og pointere de udøvede musikere, på indspilninger, der tillader dette.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
jukuluff, hvad er du uenig i? Er det hvad trådstarter skriver i sit indlæg, eller er det, hvad jeg skriver i mit indlæg


Uenig i det trådstarter skriver at klassisk musik, er den eneste form for musik, hvorved det er muligt om en højtaler lyder "korrekt".

De betragtninger du har Analogueman, deler jeg også :)
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej nu handler det ikke om at være enig eller uenig, men menings udveksling. Jeg er af den opfattelse at dette er den bedste måde at lytte sig frem på som jeg starter tråden med. Det forudsætter at man har været til en klassisk koncert. Der er intet som genkendelsesglæden. Lyder det som en violin eller ikke. Hvis de rigtige klangen er der, får jeg en oplevelse at det er en der spiller på en violin. Hvis ikke kan jeg ikke genkende klangene. Da det efter manges års lytning og udskiftning af utallige højttaler og grej, endelig fandt ud af det, har det lige siden været nemt at lytte grej af. Hvordan er klangen på violiner og klaver.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Så sandt så sandt  Jeg er helt enig, min reference er fra en klassisk konceret. Jeg vil sige, når du først har hørt noget af det ypperste highend grej, kan du bruge det som reference med din reference fra koncertsalen. Når du først har hørt hvordan det gengives, glemmer du det ikke. .


Er det ikke helt fundamentalt forkert at have noget kunstigt som en reference? Få hørt din klassiske koncert live og uden forstærkning, så har du din reference. (Det vil så også gøre at du oplever at det med feks. at kunne adskille kunstnerne med knivskarp præcision slet ikke eksistere i virkeligheden - om man kan lide det eller ej)

__________________
Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
Til top Vis Morell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morell
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Du har ikke læst og forstået hvad der er skrevet. 

Prøv at læs den første linje, hvor der står min reference er klassisk koncert. Med andre ord referencen fra koncertsalen er grundlag for gengivelsen af highend grej, til notering Levinson og Revel med MC200.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Ingen box lyd i nogen del af registret er væsentligt. Box højtalere lider alle i større eller mindre grad af box lyd, mens elektrostater ikke har denne fejl. Til gengæld kniber det med naturlig klangfarve (timbre) især ved træinstrumenter men også ved stemmer med elektrostater, der mangler naturlig krop i gengivelsen. Så jeg har ikke fundet den ideelle højtaler endnu.

__________________
Quad 2905
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Morell skrev:
Få hørt din klassiske koncert live og uden forstærkning, så har du din reference. (Det vil så også gøre at du oplever at det med feks. at kunne adskille kunstnerne med knivskarp præcision slet ikke eksistere i virkeligheden - om man kan lide det eller ej)


Du vil med andre ord mene at musik hvor der er indspillet i studie, live koncerter skal lyde, som en klassisk koncert uden forstærkning. Det er joikke gældende med instrumenter der er forstærket.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
Hej nu handler det ikke om at være enig eller uenig, men menings udveksling. Jeg er af den opfattelse at dette er den bedste måde at lytte sig frem på som jeg starter tråden med. Det forudsætter at man har været til en klassisk koncert. Der er intet som genkendelsesglæden. Lyder det som en violin eller ikke. Hvis de rigtige klangen er der, får jeg en oplevelse at det er en der spiller på en violin. Hvis ikke kan jeg ikke genkende klangene. Da det efter manges års lytning og udskiftning af utallige højttaler og grej, endelig fandt ud af det, har det lige siden været nemt at lytte grej af. Hvordan er klangen på violiner og klaver.


Du skriver at kun klassisk musik kan bruges, og jeg skriver at jeg er uenig da jeg mener det meste musik kan bruges, så længe indspilningen er god og at man besidder en god portion erfaring.

Hvis du nu afspiller noget Dire Straits, på en højtaler som du ved kan spille lyden af en violin, så lærer du at kende lyden af Dire Straits på en højtaler der kan spille lyden af en violin. Skifter du så højtaleren, vil du på baggrund af dit kendskab til Dire straits, have en rimelig god proxy for om den nye højtaler kan spille violin, i det du kender lyden af Dire straits, på en højtaler der kan spille violin.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 25 Marts 2017 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Du skriver at kun klassisk musik kan bruges, og jeg skriver at jeg er uenig da jeg mener det meste musik kan bruges, så længe indspilningen er god og at man besidder en god portion erfaring. Hvis du nu afspiller noget Dire Straits, på en højtaler som du ved kan spille lyden af en violin, så lærer du at kende lyden af Dire Straits på en højtaler der kan spille lyden af en violin. Skifter du så højtaleren, vil du på baggrund af dit kendskab til Dire straits, have en rimelig god proxy for om den nye højtaler kan spille violin, i det du kender lyden af Dire straits, på en højtaler der kan spille violin.

Jeg mener at " problemet " med at tage udgangspunkt i alt andet end klassisk musik er, at det er elektronisk fremstillet lyde i mens klassisk er akustiske instrumenter. Et akkustisk lyd har sin egen klang, der selvfølgelig kan varierer alt efter hvilke instrument det er f.eks dyr violin billig. Men en violin, lyder som en violin, derfor kan alle der ved hvordan en violin lyder forholde sig til det. Det er ikke til at vide hvilken lyd Dire Straits har ønsket vi skulle hører, da den er produceret i et studie. Jeg er selv musiker og har spillet trommesæt i mange år til en hifi session, udtalte en af de andre gæster " det der lyder ligesom et rigtig bækken. Jeg tænkte at hvis man tager ind til 4 Sound og går ned i deres kælder med mindst 100 bækkener, hvilke et er så det rigtige ????. Klassiske instrumenter er udviklet gennem mange 100 år og har en helt speciel akkustisk klang, derfor er det det msn skal bruge til,at lytte et sterioanlæg af. Vi er tilbage ved tråd starten.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 25 Marts 2017 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Men til syvende og sidst, er en "klassisk" koncert, en koncert, og en hifi-plade, noget som er indspillet.
Det bedste udstyr er vel det, der gengiver indspilningen så nær som den blev indspillet,
og om det så lyder nok af "rigtig live" må den enkelte lytter selv afgøre.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes