Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvornår er rør slidt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronnihansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2012
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 21 Februar 2017 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har et par rør-relaterede spørgsmål, som jeg håber, I vil hjælpe mig med at svare på.

Jeg købte en brugt TAC V-60 integreret rørforstærker for noget tid siden, og kan næsten ikke få armene ned. Forstærkeren er udstyret med auto- bias og 12 russiske rør:

•     4x2 stk. Electro-Harmonix 6CA7EH (til effekttrin) (EL34 type)
•     2 stk. Electro-Harmonix 6CG7EH (til at kontrollere udgangsrør)
•     2 stk. Electro-Harmonix 6922EH (til bufferen i forforstærker)

Mine spørgsmål er:

1.     Hvordan kan jeg se/høre, når et rør skal udskiftes? Skifter røret farve?, går gløden ud? Eller lyder det bare dårligt?
2.     Hvis jeg skal tube-rolle, hvilke af rørene vil det give mest mening at skifte? Og er der evt. NOS rør, som jeg kan bruge i stedet for disse meget EH-specifikke rørtyper?
3.     Hvis jeg beslutter mig for at holde mig til EH-rør, så ser det ikke ud til, at de kan købes i Danmark. Har I erfaring med om rør fra f.eks. USA, bliver snuppet i tolden?

Jeg er som sagt MEGET tilfreds med lyden, og samspillet med mine Harbeth giver mig en helt utrolig lytteglæde, men hvis I har erfaring med rør, som skulle være bedre end ovenstående, må i meget gerne byde ind…

Mvh

Ronni
Til top Vis Ronnihansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnihansen Besøg Ronnihansen's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 21 Februar 2017 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

http://www.ehx.com/dealers

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 21 Februar 2017 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Svar på 3. De to nederste rør kan du købe i Danmark og Tyskland. De første i England. Alle Electro-Harmonix.
Har købt rør i USA der blev de taget i tolden.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 21 Februar 2017 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger ordentligt på deres dealer locator, er der f.eks Banzai Music.
Ligger i Berlin = ingen ekstra told og moms

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Ronnihansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2012
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 21 Februar 2017 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Cool tak. Havde ikke overvejet af kigge på deres eget site, og brugte i stedet Google, og så kommer de store amerikanske webbutikker frem.... men
jeg tager et kig på de forskellige lande/butikker.

Er der nogen, som har input til de andre spørgsmål?
Til top Vis Ronnihansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnihansen Besøg Ronnihansen's Websted
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 21 Februar 2017 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Sp 1:Det er lidt svært at give en "Plug & Play" facitliste. Og dog. Hvis gløden går ud = glødetråd afbryder, kan du både se og høre at
der er en fejl. Der mangler glød, og det pågældende trin vil være tavst.
Hvis du oplever andre fejl som stigende "metallisk-støj" = MIKROFONI ved let dask på glasset, feks med enden af en blyant med
viskelæder, er røret blevet mikrofonisk, den mekaniske opbygning inde i glasset er blevet ustabil.
Hvis lyden opleves som "begrænset" "svag" eller "u-dynamisk" kan det også meget vel være et tegn på at udskiftning er ved at være
tiltrængt. For småsignal-rør er min erfaring (gennem mere end 30år) at de kan leve deres eget liv, meget længe. Men med de unoder
der er beskrevet tilfølge ved ældning.
Udgangsrør, her er den mekaniske opbygning noget kraftigere og der kan tåles større strømme. men som oftest vil alm. slid og ælde
give sig udslag i reduktion af præstation. "svag"...
Andre fejl kan være mere kontante: kortsluttet gitter-katode, afbrudt anode, luftindsivning, stigende anodestrømforbrug. her vil der ofte
være kontant afregning...

Hvis du har diagram eller overblik over den forstærker du har, er spændingsfaldet over katodemodstanden altid en rigtig god indikator
for tingenes tilstand.

Håber ikke at det opfattes for simpel eller for langhåret.

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2438
Sendt: 22 Februar 2017 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Det, som exrumpyt skriver er ikke helt ved siden af.

min måde at besvare på er:

Ad spørgsmål 1: Man kan som udgangspunkt ikke se, om et rør er slidt. Man kan se, om det er defekt - som Exrumpyt skriver, så kan det mangle glød (det kan enten være fordi den bagvedliggende elektronik (glødeforsyning) er defekt - eller fordi glødetråden i røret er afbrudt ) -> ud. Det kan også være, at røret er punkteret (hvidt i toppen) -> ud. Der kan også være "overslag" i røret -> ud. Hvis et rør "bare" er slidt kan det ikke længere opretholde den performance, som det er rated til - vil måske lyde lidt blodfattigt. (man finder ofte ud af det, når man får nye i). vedr. mikrofoni har exrumpyt allerede gjort rede for dette..

Ad 2: tuberolling kan efter min erfaring bedst betale sig med forrør (6922-typen. Det er (igen efter min egen erfaring det første rør (for-rør) som signalet møder, at lydforskellen kan vise sig mest - det kunne du jo begynde med. Mht. hvilke typer, som du kan bruge til erstatning for EH-rørene (6922) , så kan du jo som udgangspunkt bruge et hvilket som helst 6922, som ikke er EH og forsøge dig med. Vær opmærksom på, at EH er en rebrander og laver ikke selv deres rør. De laves et sted i østen på en fabrik, som mange forskellige "brandere" køber dem fra. Derfor kan du ikke nøjes med at kigge på mærket - det kan jo være, at du ender med nøjagtig det samme rør,
men med et andet mærke påstemplet. Af NOS-typer kan du bruge dem alle, bare der står enten 6922 eller E88CC på dem (ECC88 ville også kunne bruges..E88CC er en "oppet" version af ECC88.)

Ad 3: Som udgangspunkt skal alle varer, som importeres fra et sted uden for EU, hvor værdien incl. fragt overstiger 85 kroner, pålægges 25% moms (incl. fragt). Køber du i EU smutter de lige hjem til far uden momsen, som allerede er betalt. Der er ikke told på noget af det medmindre du kommer op i erhvervsmæssige mængder. Jeg har købt masser af rør i USA og har altid betalt momsen - men aldrig told, for det skal man ikke. Du kommer så også til at betale Postnord ca. 170 kroner for at opkræve momsen fra dig.

Rør, som skulle være bedre end de nævnte .......????? (det er ofte en smagssag) Jeg kan da løfte sløret for at Siemens E88CC / 6922 er et kendt superrør, men der findes bestemt også andre - 6CG7 toppes efter manges mening af RCA's amerikanske Cleartopversion. EL34 = Philips - Miniwatt - Mullard - Valvo - RT - Mazda/Adzam - Telefunken - RFT - Siemens (RFT) - altså dét med EL34'erne er en helt historie for sig. Man skal lære at kigge ind i rørets konstruktion og bl.a. kunne læse Philips-koder for at kunne detekte, hvad man står med.

min egen mening er, at NOS-rør er de fedeste rør - men jeg er jo også biased en smule, da jeg holder af vintagegrej - og vintagerør. Start med at købe nogle andre 6922'ere og se/hør om du evt. kan høre forskelle - og brug dem, som du foretrækker.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 22 Februar 2017 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Det meste er rigtigt hvad Freddie skriver, bortset fra:
1. Grænsen er 80,- kr. og ikke 85,
2. PostNords ekspeditionsgebyr er 160,- kr. og ikke 170,
3. Ekspeditionsgebyret varierer efter, hvem der er kurer. FedEx er ekstra dyre, DHL Express er den billigste af dem alle sammen.
Nogle er mere nidkære end andre. PostNord er helt kolde. Hvis der står værdi 82,- kr. udenpå pakken, har de ingen problemer med at beregne, at du skal betale 50 øre i moms og så ta´ 160,- kr. for den udregning.
Sidste oplevelse: LP fra USA. Kostede ca. 190 kr. incl. fragt.
Regning fra PostNord 192,-. 32 i moms og 160,- til PESTNord.
Det burde simpelthen forbydes, at ekspeditionsgebyret overstiger det, man skal betale i moms. Som hobbyister ville en fair grænse være 950,- kr. efter min ydmyge mening. Så var der mere rimelighed i regnestykket. Ca. 250,- kr. i moms og 160,- i gebyr.
Er der nogen, der har lyst til at rykke i nogle politikere????
Sorry for delvist off-topic

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Ronnihansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2012
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 22 Februar 2017 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Fedt, mange tak for de udførelige og brugbare svar. Jeg er blevet en hel del klogere på rørverdenen nu
Til top Vis Ronnihansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnihansen Besøg Ronnihansen's Websted
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 24 Februar 2017 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Det meste er rigtigt hvad Freddie skriver, bortset fra:

1. Grænsen er 80,- kr. og ikke 85,-
2. PostNords ekspeditionsgebyr er 160,- kr. og ikke 170,-
3. Ekspeditionsgebyret varierer efter, hvem der er kurer. FedEx er ekstra dyre, DHL Express er den billigste af dem alle sammen. Nogle er mere nidkære end andre. PostNord er helt kolde. Hvis der står værdi 82,- kr. udenpå pakken, har de ingen problemer med at beregne, at du skal betale 50 øre i moms og så ta´ 160,- kr. for den udregning.

Sidste oplevelse: LP fra USA. Kostede ca. 190 kr. incl. fragt.
Regning fra PostNord 192,-. 32 i moms og 160,- til PESTNord.
Det burde simpelthen forbydes, at ekspeditionsgebyret overstiger det, man skal betale i moms. Som hobbyister ville en fair grænse være 950,- kr. efter min ydmyge mening.
Så var der mere rimelighed i regnestykket. Ca. 250,- kr. i moms og 160,- i gebyr.
Er der nogen, der har lyst til at rykke i nogle politikere????Sorry for delvist off-topic



MHT PostNord plejer jeg at være dybt taknemmelig, hvis bare det jeg har bestilt når frem !

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 24 Februar 2017 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Me too.....
Bestilte 3 LP´er fra England via Amazon for mere end 3 uger siden....
Det er vist tid til "refund"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
tacconi
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 02 Januar 2015
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 24 Februar 2017 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Hvis du kigger ordentligt på deres dealer locator, er der f.eks Banzai Music.Ligger i Berlin = ingen ekstra told og moms


Banzai kan jeg anbefale, dem brugte jeg sidst jeg skulle have EL34. De er venlige og havde fine priser.
Til top Vis tacconi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tacconi
 
tacconi
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 02 Januar 2015
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 24 Februar 2017 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Det meste er rigtigt hvad Freddie skriver, bortset fra:1. Grænsen er 80,- kr. og ikke 85,2. PostNords ekspeditionsgebyr er
160,- kr. og ikke 170,3. Ekspeditionsgebyret varierer efter, hvem der er kurer. FedEx er ekstra dyre, DHL Express er den billigste af dem
alle sammen. Nogle er mere nidkære end andre. PostNord er helt kolde. Hvis der står værdi 82,- kr. udenpå pakken, har de ingen
problemer med at beregne, at du skal betale 50 øre i moms og så ta´ 160,- kr. for den udregning.Sidste oplevelse: LP fra USA.
Kostede ca. 190 kr. incl. fragt.Regning fra PostNord 192,-. 32 i moms og 160,- til PESTNord.Det burde simpelthen forbydes, at
ekspeditionsgebyret overstiger det, man skal betale i moms. Som hobbyister ville en fair grænse være 950,- kr. efter min ydmyge mening.
Så var der mere rimelighed i regnestykket. Ca. 250,- kr. i moms og 160,- i gebyr.Er der nogen, der har lyst til at rykke i nogle
politikere????Sorry for delvist off-topic


Og Postord har været ekstra meget på stikkerne de sidste 4-5 mdr, de er nok desperate efter lidt indtjening
Til top Vis tacconi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tacconi
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 24 Februar 2017 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Boydk, du mener da vel ikke, at en fair grænse for ekspeditionsgebyret er DKK 950,-!!! Det må da være en "typo"
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 24 Februar 2017 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Har lige brugt Tube Amp Doctor. Hurtig levering og gode priser.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 24 Februar 2017 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Boydk, du mener da vel ikke, at en fair grænse for ekspeditionsgebyret er DKK 950,-!!! Det må da være en "typo"


Som fanden læser bibelen.
For at skære det ud i pap,¨så en Københavner også kan forstå det..........
Hvis grænsen for import lå på 950,- kr. før der skulle betales importmoms, ville tingene
se mere rimeligt ud i forhold til beløbet, der skulle betales, og gebyret der var involveret i
at regne importmomsen ud.
Så bille impotmomsen være en del større end gebyret, hvilket ville være en del nemmere at "sluge".
Get my drift?????

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes