Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 07:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Budget højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 14 Februar 2017 kl. 04:40 | IP-adresse registreret  

Så skete det igen, jeg fik nye højtaler til min pc, rigtige hifi højtaler, ikke aktive pc højtaler

De anmelder roste Mission LX-2, for størrelsen en rigtig god bas og en neutral top, langt bedre end Wharfedale Diamond 220, som også er en del af iag group samme med mission. Dali zensor 1 mangler også bas og er lidt for høj i toppen. Forstærkeren er stadig en Marantz PM8005

Kunne ikke dy mig at spille lidt dire straits Fade to black fra On every street via tidal hifi (har den også på lp men valgte tidal),volumen godt op i betragning af tidspunket på døgnet, når så mark knopfler begynder at synge, det lyder bare så fedt, især første gang jeg hørte det, her for snart en time siden med de nye højtaler.

Er imponerende hvad man i dag kan få af højtaler med god lyd for næsten ingen penge. Q Acoustics,Mission LX, Wharfedale diamond (dem er der nogen som godt kan li). Synes det er mere imponerende hvor meget lyd man kan få med budget højtaler end man kan få ved at skifte forstærker, der synes jeg ikke forskellen er så stor og imponerende.

Nu har jeg så også som udgangspunkt en ret god forstærker og dyrere end de fleste vil vælge at bruge sammen med et sæt budget højtaler, da jeg var træt af at skifte forstærkere hele tiden, højtalerne er så blevet skiftet ud alt efter hvad jeg har haft af pc skærm og Mission LX-2 kan lige være der trods det de ikke er kompakte reolhøjtaler, men har en fornuftig størrelse til gavn for bassen. Størrelsesmæssigt ligger de imellem dali zensor 1 og 3

Gad godt lytte til et sæt budget højtaler med 130mm bas som har bedre bas end mission lx-2 uden at den er mellembas tung, for at snyde folk til at tro den har en dyb og kraftig bas, på samme måde som en højtaler med lys lyd kan snyde folk til at tro den har en top med masser af detaljer
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 14 Februar 2017 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet nærfelts monitors fra den professionelle verden? De er bygget til netop nærfelt lytning.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 14 Februar 2017 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Afstanden til højtalerne kan ofte ikke ændres når man ikke bruger sit tv som computer skærm (under 1 meter afstand til højtalerne)

Har haft mine del af studio monitors, karateristikken af sådanne type højtaler er at de er lavet til at blive brugt hvor man sidder tæt på på dem (der af nærfelt eller nearfields højtaler, nærlytningshøjtaler) med en afslørende og lineært frekvensgang


De er lavet til at have et liniært frekvensgang da de ofte bruges til lydinspilning,mixning af lyd,musik de er lavet til at lyde kedeligt, de lavet til at afsløre alle fejl og dermed ikke lyder så godt på samme måde som hifi højtaler, dog har langt fra alle sådan et lineært frekvensgang, eksempel krk rokit powered 5 g3 har en kraftig mellembas, en god dyb bas og midt imellem mangler den niveau, øvre mellemtone og nedre diskant er unaturlig blød og en livlig diskant, det mere en party højtaler da den også samtidig med en god bund kan spille højt

Man skal også have noget som nørd at justere lydstyrken med og det er ofte et lydkort (den jeg har er stor og klodset) eller en volumen knap som justere lyden som kommer ud af min pc og ikke justere lyden før den kommer ud af min pc (den jeg har, har kanal ubalance ved lave lydstyrke og støj)

Anden ting er at de kan have susen,hvid støj når der ikke er lyd på som mit mit hifi anlæg ikke har, noget med at gain er for høj bag på højtalerne,b.la derfor har jeg læst at en der havde et sæt jbl LSR305 valgte enten at returnere eller sælge dem netop pga af det (den der susen, hvide støj har eg oplevet tit). Nogen af de studio monitors har jeg haft få dage,en kortere periode eller omkring 1 år

Har haft m-audio bx5 d2 agressiv i toppen (mellemtone og diskanten) meget svag bas og svære at justere begge højtaler da der er trinløs gain ingen hak ved 0 db og ingen justeringsmuligheder af diskanten/bassen.

Behringer B1030A de gir et kort brum når man tænder for dem, igen susen,hvid støj, diskanten var for påtrængende men de kunne spille højt, ikke noget specielt

Krk rokit 5 g2/g3 som beskrevet (havde g2 i lidt mere en 1 år med g3 havde jeg brum,hum, groundloop problem)

focal f5 susen,hvid støj var høj og unaturlig mørk top, meget vind fra basporten ved høj lydstyrke

Adam a5x mener jeg det var, mellemtonen føltes svag,svær at høre, de kan spille højt men har også meget vind fra basporten nå der spilles højt og susen, mindes ikke bassen imponerede

Sidste højtaler (de var for store) Yamaha HS8, de kan spille vildt højt og masser af bas, perfekt til techno,edm de var til sidst for store og kunne ikke placeres optimalt (vinkles) pga størrelsen, HS7 for lidt bas, da jeg ikke har mulighed for optimalt placering af en subwoofer samt kan få 100% perfekt justeret en subwoofer, gider jeg bare ikke en subwoofer mere

De hifi højtaler jeg har, har en god bas,lyder neutralt og musikalsk, ikke lineært ultra afslørende som mangler lytteglæde fordi frekvensgangen prioriteres samt at lyden er ultra afslørende (så meget aktive studio monitors til under 5000kr pr sæt nu kan være)

Har en pladespiller og en cdafspiller jeg ofte bruger, det kan man ikke på samme måde bruge med studio monitors som med en hifi forstærker og passive højtaler, desuden er udvalgt af passive studio monitors samlignet med aktive extremt lille
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Har jeg haft, både a 23, a 25 og a 26 Til prisen jeg har givet for et sæt misson LX-2 i valnød er jeg tilfreds, de har en lidt mindre lys lyd en boston acoustics og man kan for alvor høre at den har en god bas når man spiller noget god bas (kraftwerk,trentemøller med mere), den lyder bare dyb,stram og præcis med en god tyngde, føles ikke mellembas tung når jeg ser tv,film med focus på mellemtonen. Har mere eller mindre lyttet til alle de bedste budget højtaler

wharfedale diamond 220 inde for samme firma concern som mission (lige som vw,audi eller marantz,denon) lidt samme karaktereistik som wharfedale med en dæmpet top, misson har bare bedre bas og mindre lys top samt en mellemtone der ikke lyder underlig

Boston acoustics de små,mellemstore a modeller a23 er utrolig lille men spiller stadig godt, dog er bassen, max belastningen lav, toppen er lidt høj (har aldrig køb den til normalpris)

Q Acoustics 2010i god mellemtone som gør den er velegnet til tv,3020 mere rafineret lyd, som 2010i har den en åben og klar lyd lyd, 2010i peaker i bassen ved 80-90hz, 3020 er flad i bassen og kunne godt bruge lidt mere bas for bedre balance

System audio saxo 1 havde utrolig fyldig bas men kunne ikke tåle ret meget belastning, den havde en meget lys og agressiv top, hvad det skyldes ved jeg ikke, den på ingen måder burde have lydt sådan, senere tog jeg chancen med et sæt saxo 5 til halv pris, havde stadig agressivitet i øvre mellemtone og en lys top, i modsætning til saxo 1 en tynd bas, den manglede fylde

Dali zensor 1 meget lys top og mangler mellembas (har set målinger hvor dem mangler meget mellembas)

Triangle elara LN-01 den har lidt lys top og en fremhævet mellembas, selve bassen var ikke særlig kraftig, det meste meget forgik i mellembas området,frekvensgangen var efter min smag lidt for ujævnt,uharmonisk


Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Maka
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil TC

Bruger siden: 10 Februar 2017
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Dali zensor 1 meget lys top og mangler mellembas (har set målinger hvor dem mangler meget mellembas)



Det ser ellers ikke sådan ud
Til top Vis Maka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maka
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Jo den her en lys top og ikke så meget mellembas imellem ca 160 og 3-400hz og kan lyde lidt tynd i området med dybe stemmer og når man høre en trommesolo
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Og især når du så kommer ind i nærfelts området, kan de tendenser forstærkes.
I en normal stue, sat op i afstand fra lyttepositonen, vil det nok være mindre udtalt.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

En B&W 686 imponerede mig, specielt igen størrelsen taget i betragtning, hvad siger du til den i sammenligning?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

B&W'erne var iøvrigt op imod et sæt Dali Zensor , som ganske rigtigt var alt for lys og tynd i lyden, særligt i sammenligning medn
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Har ikke så meget hørt B&W 686

Glemte dynadio Emit M10, meget fyldig bund med en lidt for blød øvre mellemtone,nedre diskant

Men de de kan spille bas og tåle masser af effekt
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Gasolin.

Du burde lytte til Dynaudios aktive monitorer - f.eks. 5'erne. På Dynaudios er der også tilpasningsmuligheder.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Der mange højtlaer jeg godt kunne tænke mig at lytte til men har en pladespiller og en cdafpiller, det ikke bare lige noget man tilslutter aktive højtaler og har ingen planer om aktive højtaler

Der også lige kommet nye krk v højtaler jeg kunne lytte til, i mit budget er der ikke til nye krk v4 så vel som dynaudio 5'ere og pga af støjen fra min tc electronic volume knob og kanal ved lav lydstyrke ville jeg ikke have noget at kunne justere lyden med, det jeg har er lidt klodset at have stående på mit skrivebord.
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
Gasolin.

Du burde lytte til Dynaudios aktive monitorer - f.eks. 5'erne. På Dynaudios er der også tilpasningsmuligheder.

M.v.h.


Er det de nye eller gamle 5'ere du tænker på?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes