Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 05:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker skift (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bomlee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Goddag alle lyd-tosser

Sagen er den at jeg har købt et sæt Dali Epicon 6 højtaler til stuen og nu kan min nuværende forstærker ikke følge med længere (NAD 356BEE). Jeg har dertil været på udkig efter efter ny forstærker og er faldet over mærket Hegel, som bliver positivt omtalt. Har kigget på de to modeller H160 og H300.

H300 ser ud til at være udgået af produktion, men har fundet en brugt til den nette pris af 17.000 kr (1,5 år gammel). Desværre har jeg også set par negative kommentare omkring trafoen begynder at summe - muligvis enkeltstående tilfælde? H160 har jeg kun fundet fra nypris 22.000 kr. Lidt dyere og mindre muskel styrke. Begge forstærkere er højt anmelderrost og med hver deres positive og negative sider.

Spørgsmål:
1) Har jeg set mig blind på det med summen i trafoen for H300 (søgt for specifigt på problemet) eller er dette en typisk tendens for store forstærkere? I såfald ender valget ved H160.

Jeg er stor fan af streaming tjenester og H160 skulle have mulighed for dette direkte, hvor jeg skal ud og købe lidt ekstra ind til H300 for at kunne det samme. Med en prisdifference kan en streamer til 5000 kr indkøbes for at komme op på samme pris niveau som H160.

Sidste spørgsmål ender nok ud i hvad i ville gøre eller om jeg skal prøve at kigge på alternativer?

Mvh Simon
Til top Vis bomlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bomlee
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om det er typisk for store forstærkere. Men store forstærkere har jo store trafoer og når store trafoer brummer så larmer det.

Har haft en NAD M3 med to pænt store Holmgren-trafoer i - den var tavs som graven!

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
bomlee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret i de kan larme. Fandt en video af det, men om det blot var en fejl har jeg lidt svært ved at finde frem til..

Nogle var ude i at der var DC i deres strøm forsyning, andre var inde på at trafoen var dårligt konstrueret. 
Til top Vis bomlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bomlee
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hvorfor mener du ikke din NAD kan følge med?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
bomlee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Syntes at lyden bliver stram at høre på, når der bliver skuet op. En analogi skulle nok ligge i at man prøver at snakke uden at have tilstrækkelig med luft i lungerne, hvis det giver mening?
Til top Vis bomlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bomlee
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

bomlee skrev:
Syntes at lyden bliver stram at høre på, når der bliver skuet op. En analogi skulle nok ligge i at man prøver at snakke uden at have tilstrækkelig med luft i lungerne, hvis det giver mening?


Der er naturligvis en mulighed for at det er din forstærker der ikke har muskler nok, men det kan også sagtens være dit rum der spiller ind. Hvis dit rum er meget "lydt", vil lyden opfattes anstrengt ved moderat til høj volumen - Dette kan ikke afhjælpes med en kraftigere forstærkere.

Der er nok ikke andet for at prøve et par forskellige forstærkere du har udset dig. Det eneste rigtige er at lytte til dem hjemme i dit eget rum

Nogle forstærkere har en tendens til at være lidt sterile i lyden, andre mere fyldige/afrundet i lyden. I sidste instans er det dog højttaleren og rummet der spiller mest ind på opfattelsen af lyden. Det andet er sekundært. Selvfølgelig er det ikke optimalt hvis forstærkeren og højttaleren begge er til den lyse side - Men så er det min mening, at højttaleren grundlæggende er tunet forkert (Eksempelvis for meget diskant). Kigger man eksempelvis på målinger af nogle af topmodellerne fra B&W, så har de bevidst et hæv i øvre diskant. Det kan ingen forstærker rette op på (da de fleste forstærkere forstærker lyden lineært langt under og over et menneskes evne til at opfatte lyde).

Kilden skal naturligvis være i orden (det virker din til at være) - Hvilket de fleste kilder er i dag. Selv lyden direkte ud fra en Iphone er hæderlig.

mvh
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hvis en forstærker brummer ud i højttalerne anno 2016, så er der 1) Noget galt med den 2) Den er decideret fejlkonstrueret. For år tilbage har jeg
rodet med vintage-forstærkere i den helt billige ende - Ingen af dem havde den mindste form for brum.

bomlee: Hvis du oplever en forstærker med brum, så er det en ombytter.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Med et budget på 15-20 af de lange er der jo dejlig mange muligheder.

Som et musikalsk alternativ, ville jeg selv tjekke den Pass labs int30a ud som er til salg her på sitet (ikke min). Kun 30 W - ja, men det er kl. A og den skulle lyde af mere og så spiller den MUSIK! Og så svære at trække er de Dali Epicon vist heller ikke.

Mikkel har testet den her: http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2282&zoneid=3

Jeg har læst andre test hvor den får betydeligt mere ros!
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal høre dine Dali'er, som du aldrig har hørt dem spille før, så er der ingen tvivl - Hegel H300!
Og det et IKKE et generelt problem, at Hegel skulle brumme.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
mh67
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hej Simon
Jeg har selv en H 300. Ingen brum her. Er meget tilfreds.
Til top Vis mh67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mh67
 
bomlee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 07 Februar 2017 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svar.

Roky: Brummen er ikke sendt ud til højtalerene, men trafoen som ryster. Men ja du har sikkert ret, da jeg også selv finder det en tand underligt at den skulle være i stand til det. Når det så er sagt kan jeg se at andre i denne chat siger det gør den ikke, så det er sikkert enkelt stående tilfælde jeg har fundet.

Dalgas: Lyder spændende, selv om jeg ikke er glad for denne type forstærker. Ved godt det er lyden man skal gå op i, men kan ikke lide tanken om strømmen den trækker for at holde sig igang.. Om ikke andet, så skal jeg nok kigge på flere forstærkere end blot disse to jeg har for øje lige pt. Det er som sagt store summer, som åbner op for en del muligheder - væsentligt mere end to hvert fald.

Kurt/mh67: Godt at høre at Brummen sikkert er en fejl. Tager forbi sælger til en lytter.
Til top Vis bomlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bomlee
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 08 Februar 2017 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hegel h300 her også, og min brummer ikke, mere en summen(ikke altid) fra traforen, så at hegel brummer er ikke et generalt problem for dem....og jeg tror alle trafor når man kommer op i størrelse kan give lyd fra sig indimellem....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 08 Februar 2017 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Brummeriet skyldes vel i bund og grund at trafoen ikke er lavet godt nok (viklinger ikke præcise nok?) eller at den ikke er afkoblet tilstrækkeligt fra apparatets kabinet.

Men selv den bedste trafo kan nok provokeres til at brumme, hvis der er støj fra andre apparater tilsluttet lysnettet. Så en forstærker der brummer et sted behøver ikke nødvendigvis brumme hos dig - og omvendt!
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
bomlee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 08 Februar 2017 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Efter lidt ekstra søgen, så fandt jeg en forklaring på problemet. Ganske vist med et humoristisk tvist, men derud over forståelig - Bruger: Arkay.

http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/what-causes-t ransformer-hum.263377/

Forklingen ligger på at spolen ikke er viklet tilstrækkeligt stramt og derved har mulighed for at bevæge sig.
Til top Vis bomlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bomlee
 
bomlee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 08 Februar 2017 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Ser dog helst ingen larm fra forstærkeren, da det er til stor gene i min verden.
Til top Vis bomlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bomlee
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 08 Februar 2017 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg vil påstå at du får en bedre gengivelse med Hegel, da de har en helt speciel kontrol over højttalere.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 08 Februar 2017 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Kan jo være det er et parti dårlige trafoer der har fundet vej i den, de er forhåbentligt skiftet ud nu.

Uanset, så burde det dog ikke ske på så dyrt et produkt. Det er meget sjældent at der er de problemer i produkter, medmindre man køber
skrammel. Selv her burde det ikke være noget problem. Så der er nok nogen der har fået meget røde ører (Eller burde have det!).
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
bomlee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 08 Februar 2017 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Man kan da håbe det blot var en dårlig forsendelse.

Jeg skal have hørt på en del forstærkere over de kommende måneder, så nu må vi se.
Omkring samme prisleje, brugt såvel som nyt, så hvis i ligger inde med lidt "high end", så smid en besked :)


Til top Vis bomlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bomlee
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 10 Februar 2017 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hvis man er ude efter en Hegel H300, så er der én til salg nu, til 17.000,-

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
bomlee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 25 Februar 2017 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Det endte ud med et stks Hegel H160.
Tak for inputs fra alle :)
Til top Vis bomlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bomlee
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes