Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 12:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Diy effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 05 Februar 2017 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

jeg har bygget mine Diy effektforstærker, det gør det super fint, men de har en smule støj som skal fjernes.
 der er helt sikkert flere her inde som har prøvet dette..

planen er at bygget et kabinet kun til 240 delen. softstart  dc filter  og ringkerne transformer.

og trække et kabel, og beholde ensretteren sammen med lytterne og forstærker modulerne..

hvad tror i, vil det kunne fjerne lidt støj..??. når der slukkes for forstærkeren og den kun spiller på lytterne .. er den tavs.. 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 05 Februar 2017 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Et par 5w 0.1 ohms modstande på lytternes +- fjernede meget støj på min TSSA 1.8 efter inspiration fra Rod Elliotts project 101.

"The addition of a few 0.1Ω resistors (which may be up to 0.22Ω if you want) may not look like it would do much, but the difference is very pronounced. High order harmonics from the rectifier and mains are reduced dramatically, and the DC waveform is much cleaner than with a conventional capacitor bank. Note that these resistors must be rated at 5W".

Jeg har en del 1% 5w 0.1R på lager, hvis interesse.
Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 06 Februar 2017 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

@lille_smed

Det vigtigste er selvfølgelig at lokalisere "støjkilden". Er det 50Hz magnetisk induceret brum? Er det 100Hz brum (ripple) eller switchnoise fra ensretningen? Du kan starte med at måle resultatet på forstærkerudgangen. Et oscilloskop er uundværligt i den sammenhæng.

Jeg går ud fra at du har paralleltforbundet dine ensrettere med egnede støjdæmpningskondensatorer inden du fortsætter til det absolut mest kritiske sted. Sammenkobling af stelpunkter. Her kan du ikke være omhyggelig nok.

Du kan starte med at flytte transformatorerne bort fra kassen så magnetisk udstråling (50Hz) fra transformatoren kan udelukkes. Giver det ingen forskel er det 100Hz ensretningen du skal koncentrere dig om. Og det løses ikke ved at flytte strømforsyningen til en anden kasse.

Ripple/switchnoise kan reduceres som du allerede har fået tip om. Den mest effektive måde er at adskille indgangs-/driverkredsløb fra udgangstrinnet. Lad udgangstrinnet på "fuld skrue" direkte fra elektrolytterne og nøjes med at filtrere spændingen med et RC filter (fjerne ripple/switchnoise) til indgangs/drivertrinnet. På den måde kan du med simple midler hente 10-20dB, uden det påvirker forstærkerens ydelsesmæssige præstationer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 06 Februar 2017 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  



jeg har sat modstande over lytterne.Det er ikke en stel brum jeg har bøvl med, det er løst.
som i kan se så bruger jeg ac relæer, i min strøforsyning, er meget sikker på de giver lidt støj fra sig
har sat mkt kondensator på ensretteren


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes