Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 09:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kef 104/2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
minlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hej.
Kan nogen lige fortælle om basserne kører parallelt eller imod hinanden i sådan et setup ?
Til top Vis minlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minlyd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Basenhederne kører mod hinanden. Det kan godt skabe forvirring når man kigger på delefilterdiagrammet, men bemærk hvordan enhederne er
monteret. Så kan du se at der er sammenhæng.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hhmmm, så er vi uenige her...jeg kan huske dem fra 1991, da jeg var hos (Super Radio, Fredgaard).

Som jeg husker det, er der et sæt kabler fra delfiltret til den øverste bas enhed, herfra trækkes der kabler til den nederste bas-enhed.
Rødt kabel + til + & Gråt kabel - til -.

Men Kaj's indlæg, gør at jeg ikke er 100% sikker.

Minlyd, er det muligt for dig, at selv se kabel-føringen, fra delfilter til bas-enheder !...

Vh    

__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
minlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Tak

Der er kabler fra filter ud til begge basser.

Det er biwire version (sp3128) 1991

Det der undrer mig er at bas enhederne så ikke vender imod hinanden ?

(Jeg er ikke expert så jeg har brug for at få nogle ting 'kasset' ud

Til top Vis minlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minlyd
 
minlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

....den øverste bas sidder jo omvendt i dens kabinet i toppen i forhold til den nederste
Til top Vis minlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minlyd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

De to basenheder sidder i hver sin ende af et kabinet som munder ud i det store hul i midten på fronten. Enhederne sidder i hver deres trykkammer i top og bund af kabinettet. Enhederne sidder af mekaniske årsager forskelligt i de to trykkammerkabinetter den ene vender fronten ind i kabinettet (den øverste) og den nederste vender bagsiden ind i den nederste kabinet.

Baslyden dannes af den luftmængde - det tryk - de to membraner laver i kabinettet med hullet på fronten. Kobler du de to enheder i fase vil trykket den ene frembringer ophæves af den anden. DERFOR er de to enheder elektrisk koblet i modfase og dermed i akustisk fase. De membraner hjælper dermed hinanden med at sætte luften i bevægelse i stedet for at ophæve hinandens bidrag.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
minlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Tak så har jeg forstået korrekt.

Men... ville den øverste bas ikke være mere effektiv hvis den vendte omvendt

således at fronten (som den i bunden) spillede fremad istedet for bagud ?
Til top Vis minlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minlyd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

I frekvensområdet den anvendes gør det ingen forskel hvordan den vender. Hvilke hensyn der ligger til grund for at vende enhederne forskelligt melder historien ikke noget om. Metoden er ligeledes anvendt i deres AV1 THX subwoofer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
minlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Aha Tak for det


Til top Vis minlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minlyd
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Det er jo et ballanceret system og det at enhederne vender hver sin vej gør at membran arealet er ens for udsving til begge sider!



Fordelen ved konstruktionen er at der er to trykkamre hvor bagsiden ikke anvendes, men forsiden spiller ind i et refleks kammer med meget lav afstemning, og derved anvendes kun lyden der kommer ud af refleks porten, det medfører at udfasninger er væk og at transient gengivelsen er god som for et trykkammer.

Så er der en anden finesse, forbindelses stangen imellem de to magneter er en meget effektiv løsning for at udligner vibrationer, og der skal en del kabinet materiale til at erstatte den.

Mvh Peter
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Flot med det delfilter-diagram, så er den ged barberet

__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
minlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 03 Februar 2017 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:
Det er jo et ballanceret system og det at enhederne vender hver sin vej gør at membran arealet er ens for udsving til begge sider!



Fordelen ved konstruktionen er at der er to trykkamre hvor bagsiden ikke anvendes, men forsiden spiller ind i et refleks kammer med meget lav afstemning, og derved anvendes kun lyden der kommer ud af refleks porten, det medfører at udfasninger er væk og at transient gengivelsen er god som for et trykkammer.

Så er der en anden finesse, forbindelses stangen imellem de to magneter er en meget effektiv løsning for at udligner vibrationer, og der skal en del kabinet materiale til at erstatte den.

Mvh Peter


Spændende ....men, hører man så ikke den bevægelse (grøn) som bevæger sig ind i det lukkede kabinet ?
Til top Vis minlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minlyd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 04 Februar 2017 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

minlyd skrev:
....men, hører man så ikke den bevægelse (grøn) som bevæger sig ind i det lukkede kabinet ?

Nej.

Det er hele hensigten med at montere en højttaler i et lukket kabinet. Lyden fra forsiden og bagsiden af en højttalermembran er i modfase med hinanden. Afskærmer man ikke de to signaler fra hinanden udligner over- og undertryk hinanden. Resultatet er ingen lyd. Teoretisk set. Alternativet til et lukket kabinet er at montere højttalerne på et baffel. En plade, hvis størrelse er bestemmende for hvor lave frekvenser højttalerenhederne kan gengive.

Der er fordele og ulemper ved begge fremgangsmåder. Trykkammer kontrollerer højttalerens bevægelighed og lydmæssige egenskaber. Derfor er fremgangsmåden anvendt i KEF'en
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 05 Februar 2017 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

KEF var nogen af de første til at anvende band-pass bas princippet kommercielt. BP-princippet ses oftest anvendt i subwoofere. Jeg har selv en hjemmebygget af slagsen, og jeg har netop valgt at montere enheden 'omvendt', lissom KEF gør med den ene af deres to enheder - en af fordelene er, at eventuelle uliniariteter i enhedernes bevægelser, forårsaget af f.eks. membranophæng, i nogen grad bliver udlignet på den måde. Det opnår jeg selvfølgelig ikke, med kun én enhed.

Jeg har naturligvis osse måttet montere min enhed med omvendte poler, d.v.s. + til - og vice versa .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
minlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 18 Februar 2017 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Så blev de omsider færdige og jeg havde faktisk glemt hvor godt sådan et sæt 104/2 spiller

Ville det være muligt at få succes med subwoofer for at få den helt dybe bas med ?

Og hvilken type... aktiv, passiv med port el lukket, og hvad der nu findes af forskellige muligheder.

Til top Vis minlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minlyd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 18 Februar 2017 kl. 05:01 | IP-adresse registreret  

minlyd skrev:
...............for at få den helt dybe bas med ?



"Subwoofer" spørger du? Hør........ der er sgu noget galt, når en KEF 104.2 ikke leverer dyb bas

Husk på at baskonstruktionen er tilnærmet identisk med deres THX subwoofer AV1. Jeg så hele produktionen og hørte begge dele under mit besøg hos KEF i begyndelsen af 90'erne og har efterfølgende demonstreret og solgt begge dele. I en laaaang butik. Lyd i den ene ende og kasse i den anden. De ringede altid fra kassen når jeg spillede på KEF'erne fordi deres dybe bastoner vanskeliggjorde samtalen med kunderne.

Så manglende dyb bas er ikke KEF'ernes skyld, hvis du har samlet det hele rigtigt, og bruger forstærkergrej der lever op til dem. Dengang brugte jeg Kenwood og Harman Kardon grej.

Du må op på hesten igen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 18 Februar 2017 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Måske er det et spørgsmål om placering, af både højtalere og lytteposition. Måske sidder du et sted, hvor bassen udfaser sig selv. Prøv, at gå lidt rundt i stuen, og hør om basniveauet stiger.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 18 Februar 2017 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvis du føler behov for en subwoofer så er det nok helt andre højttalere du skal gå efter, Men nu er det det jo en gammel højttalere som har været skilt ad og sikkert har nogle skavanker, der kan også være defekter og fejlmontage på det noget komplicerede delefilter.

De her har høj følsomhed, lav forvrængning og tør bas, men går ikke "rigtig" kælder dybt ifølge opgivelserne i brochure 55Hz-20kHz +-2db KEF 104/2 brochure I nogle tilfælde har KEF tilbudt en speciel equalizer der kunne bringe niveau helt ned til 20Hz KEF Kube

Bemærk også at de to mellemtoners filter er lidt forskelligt så der spilles "opad". endnu en fin detalje.
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes