Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 05:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Bi-wiring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Jeg kan ikke høre forskel på single- og biwiring, men jeg kan godt høre forskel på højtalerkabler generelt.



Er det generelt du ikke kan det? eller på et par specifikke højttalere?
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Start med at benytte ét kabel pr. højtaler, og køb så senere et ekstra sæt af samme slags. Kan du ikke høre forskel på single- og bi-wiring, så er der ingen grund til, at eksperimentere mere.

Kan du derimod høre en forskel, så er det jo bare, at prøve sig frem med forskellige kabler. Kan du alligevel ikke høre forskel på forskellige kabler, ja så er du en erfaring rigere, men nogle kroner fattigere... sådan er det med hobbyer. De koster enten penge eller tager tid!

Jeg kan ikke høre forskel på single- og biwiring, men jeg kan godt høre forskel på højtalerkabler generelt.



Det er helt op til hvordan højttaleren er designet. Der kan ikke generaliseres her.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Nu har jeg gennem tiden lyttet til rigtig mange højtalere, så jo, jeg tør godt generalisere

Hvis der kan høres forskel på single- og biwiring, så vil jeg vove den påstand, at højtaleren er fejlkonstrueret...

Jeg har også oplevet tilfælde hvor, lyden blev ringere med dobbelt træk af et givent kabel til biwiring. Så det er heller ikke altid, at et kabel egner sig til biwiring!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 07 Marts 2017 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ellers også er de velproducerede
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
lqa1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 08 Marts 2017 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg et nyt kabel, Chord C-Screen Speaker Cable, dette kabel er efter min mening meget mere klart i toppen og derfor giver det også et bedere
stereo perspektiv, og på samme tid er det lige så godt i bunden om ikke bedere.
Jeg er klar over at jeg ikke har lyttet så længe på det, så der er en mulighed for at jeg vil ændre mening om noget tid, er dog helt sikker på at jeg
ikke sker.
Til top Vis lqa1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lqa1
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 09 Marts 2017 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Hej med jer!

Nu har jeg gennem tiden lyttet til rigtig mange højtalere, så jo, jeg tør godt generalisere

Hvis der kan høres forskel på single- og biwiring, så vil jeg vove den påstand, at højtaleren er fejlkonstrueret...

Jeg har også oplevet tilfælde hvor, lyden blev ringere med dobbelt træk af et givent kabel til biwiring. Så det er heller ikke altid, at et kabel egner sig til biwiring!




Fejlkonstrueret, det mener du vel ikke seriøst? Havde en sjov oplevelse igår, jeg prøvede at køre singlewire med mit Kimber 8pr til bunden, og brugte så de medfølgende messing bøjler til diskant og mellemtonen ( for første gang i 7 år ) Fruen anede ikke hvad jeg havde gjort, da hun pludselig siger, hvad har du lavet ved højttalerne, de lyder kedeligt og indelukket, er du ikke sød at lave det om som det var før. Altså som biwire med Kimber 8pr til bunden og Kimber 4pr til toppen. Så det du siger, er at mine Dali Evidence 870 er fejlkonstrueret, fordi de lyder bedre som biwire ?

Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 09 Marts 2017 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

henrik141 Du nævner selv de medfølgende messing bøjler. Regel nummer 1 ved højtalere med messing bøjler, er at kyle dem hen hvor peberet gror, og erstatte dem med et stykke højtalerkabel.

Ved den sammenligning du nævner har du 2 effekter. En effekt ved at køre biwire og en anden effekt ved ikke at anvende messingbøjler. Dvs. du kan ikke isolere effekten du observere til biwire alene.


Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 09 Marts 2017 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Den er jeg skam helt med på det med bøjlerne, skrev også at det er første gang de har været brugt i 7 år. Har bare set et sted hvor Mikkel G siger at han bruger bøjlerne, derfor fik jeg lyst til at prøve dem. Når han så skriver at hvis der er forskel, så er det fordi højttalerne er fejlkonstrueret. Det ændre dog stadig ikke ved, at jeg syntes de lyder bedst som biwire, også selvom der bliver brugt en jumper, af samme højttalerkabel. ( har prøvet )
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Marts 2017 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener er, at jeg ikke har hørt en højtaler, der lød bedre bare fordi den blev bi-wiret.

Jeg har dog oplevet, at lyden blev forringet med biwiring på visse højtalere, inkl. mine egne Audiovector SR6 (så de er single-wiret inkl. originale bøjler!). Men her er de ekstra terminaler også monteret med henblik på tri-amping, og ikke tri-wiring.

Prøv evt. at montere det dobbelte sæt kabler til samme terminalsæt, sammen med bøjlerne. Jeg tror, at det mange opfatter som en forbedring ved bi-wiring egentlig handler om forbedring qua det større kvadrat ved dobbelt kabeltræk. Det er der nemlig mange højtalere, der godt kan lide.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med test af biwiring lavede jeg et interessant forsøg. Det skal lige siges, at de to sæt kabler var samme slags.
Jeg fik en markant forbedring ved at kable på en lidt anden måde. Det ene sæt kabler blev brugt til +, det andet sæt til -. Kablerne hold jeg adskilt fra højttalerne og til de 2 sæt teminaler min amp har - altså total separation af + og -. Det tætteste de kommer er afstanden mellem + oh - terminalerne på højttalerne.
Det skal bemærkes, at min amp er forberedt til bi wiring, ligesom højttalerne er det.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Er det ikke blot det ekstra kvadrat, du hører forbedringen af? Eller har du bi-wiret traditionelt før, du kablede på den anden måde?

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har et Atlas Ichor kabel. Det er et biwire kabel. Jeg læste en test af kablet på et tidspunkt, prøv evt at google det. Kablet er som nævnt biwire - til højfrekvens anbefaler Atlas den tykke massive leder - og til lavfrekvens lederen med mange tynde kobberledere.

Testen beskrev så hvordan de var kommet til at bytte om på de to ledere - og det lød forkert. De kontaktede Atlas, de byttede lederne om og alt faldt vist på plads. Nu bruger jeg kablet parrallelkoblet, kun til bas, så jeg vil pt ikke til at prøve, i een kanal, at bytte om på lederne - kunne være interessant i dette tilfælde... Men noget tyder på at der er forskel.

Om man så skal bruge samme kabel til høj/lav frekvens. Personligt, nej. Hvorfor ? Ligesom forstærkere har deres stærke og svage sider, så har kablerne det også, blot i mindre udstrækning. I hifi er der ikke et eentydigt svar. Udstyr, musiktype, dit lytterum giver tilsammen millioner af kombinationsmuligheder. Det gør at det hele bliver en individuel sag. Det er det det gør det så spændende...og derfor vi har Hifi4all . Yeahhhh   



__________________
Michael Kristensen
Til top Vis vaeggemose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vaeggemose
 
lqa1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 11 Marts 2017 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Er det ikke blot det ekstra kvadrat, du hører forbedringen af? Eller har du bi-wiret traditionelt før, du kablede på den anden måde?

Det er faktisk lidt sjovt at du nævner de ekstra kvadrat, de 2 kabler jeg prøver lige nu er der ene ca 0,75 og det andet 3, og der er i mit optik det tynde af dem der vinder på at havde et bedere stereobillede og diskant, men den samme bund, så for mit vedkommende er det ikke størrelsen der gør det.

Til top Vis lqa1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lqa1
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes