Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Hul i lyden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Som overskrifte siger har jeg altid manglet lidt skub i bunden, ikke fordi der mangler bas, men mere fordi jeg syntes der manglede noget. Nu fik jeg så taget mig sammen til at få mål rummet, og ganske rigtigt er der et pænt hul mellem 80Hz og 220Hz.

 

Nu søger jeg så lidt løsnings muligheder, rummet er godt dæmpet og rart at være i og tale i, lyden er ret god med rigtig godt perspektiv både i bredden, dybden og højden. Men bassen kunne godt tåle lidt mere kød. Overvejer evt. at suplere med subwoofer hvor der bruges rum korrektion.

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hvilke mål har dit rum? Hvis du har et suckout i lytteposition, er det ikke sikkert det hjælper at tilføre energi i frekvensområdet. Jeg
har et rum der er nærmest præcist dobbelt så langt som det er bredt, og igen nærmest præcist dobbelt så bredt som det er højt.
Det giver mig store problemer med suckout i området 45-70 Hz ned langs midten af rummet. Derfor kan jeg ikke have
lyttepositionen der hvor det ellers umiddelbart ville give mest mening.

Fordi det er et suckout, så hjælper det ikke at skrue op for bassen i frekvensområdet, for den øgede energi bliver bare annulleret af
rummet. Du kan evt. prøve at lege lidt med noget DSP for at se om det hjælper at tilføre mere energi i dit problematiske
frekvensområde. Det er også muligt at man ved at eksperimentere med en subs placering kan modvirke det. Det har jeg ikke
erfaring med.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Går ud fra du har målt i lyt. pos.?

Som jeg ser det har du resonanser på 30, 55 og 67Hz som dominerende. Det samme har du faktisk på 300, 400, 700 og 1kHz. Hvis du dæmper dem under 100Hz en 10dB og de udvalgte fra 300Hz og op vil du faktisk komme ned hvor du har en relativ flad kurve med jævn gang ned til 30Hz. Det er måden jeg benytter mit delefilter på.

Æv, læste lige din beskrivelse igen, så ikke at du ikke kan manipulere din kurver. Det kan du så evt. aligevel hvis du hovedsageligt kører digitalt, der kan sikkert hentes en "talknuser" ind der lige prikker til de toppe...

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Rummet har ikke de mest optimale mål Bredde=3m, Længde=5,8m, Højde=2,15m

De 2 væge er af sten, hvoraf den ene er ren pladereol, de andre 2 er af gipsplade, hvoraf den ene næsten også er pladereol.
Gulvet er beton med et korthåret væg til væg tæppe, loftet er troltekt.
Der er diffusorer på vægen bag højttalerne, og bag lyttepositionen er der bølget akustisk skum.
I rummet er der en sofa og et sofabord, samt selvfølgelig nogle stereoreoler til anlægget.

Jeg kører primært analogt, så DSP på signalkilden er No Go, og jeg har målt i sweet spot lytteposition.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 421
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver vildt interesseret i, hvordan du har målt det. Hvordan du har lavet kurven. Udstyr, software?
Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls
 
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 421
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Men ja, prøv en sub med rumkorr.

Men giv dig tid til at prøve nogle stykker. De spiller meget forskelligt.
Det tog mig noget tid, før jeg fandt en, der spiller musik og ikke bare laver film-bulder.
Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Lur mig om det ikke er gulv reflektioner som er den dominerende faktor. Det drejer sig om at den øvre bas rammer gulvet og kommer tilbage med forsinkelse. Det modulerer signalet med et 'suck out' i amplituden.
Hvor højt sidder din basenhed i forhold til gulvet?

Mvh
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Det ligner præcis det problem jeg også har i min stue...

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:
Men ja, prøv en sub med rumkorr.

Men giv dig tid til at prøve nogle stykker. De spiller meget forskelligt.
Det tog mig noget tid, før jeg fandt en, der spiller musik og ikke bare laver film-bulder.


Hvorfor er det at så mange mener en subwoofer ikke behøver at være god, og at det er ok med bulderbas til film !!?

Subwooferen kan altså ikke kende forskel på det ene og det andet.
Hvis den lyder dårligt til musik, lyder den også dårligt til film... og omvendt.

Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

@hasselbaink

Min basenheds center sidder 40cm. over gulv, reflexporten er bagudvendt og sidder 20cm. over gulv.

@thomas_ls

Jeg har brugt en kalibreret Umik-1 mikrofon og et mikrofonstativ, dette er så kørt i min laptop hvor jeg så bruger REW softwaren.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Rummet har ikke de mest optimale mål Bredde=3m, Længde=5,8m, Højde=2,15m

De 2 væge er af sten, hvoraf den ene er ren pladereol, de andre 2 er af gipsplade, hvoraf den ene næsten også er pladereol.
Gulvet er beton med et korthåret væg til væg tæppe, loftet er troltekt.
Der er diffusorer på vægen bag højttalerne, og bag lyttepositionen er der bølget akustisk skum.
I rummet er der en sofa og et sofabord, samt selvfølgelig nogle stereoreoler til anlægget.

Jeg kører primært analogt, så DSP på signalkilden er No Go, og jeg har målt i sweet spot lytteposition.


hej

syntes det er synd, at du ikke tør prøve dsp i signal vejen, hvis kvaliteten er i orden kan du ikke høre det. det du vil oplevet med dsp, er helt sikkert en løft i lyden. da du har en rum som driller dig.
i dit tilfælde er der meget mere at vinde.




__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil undgå det store dyk oppe ved 2-300 Hz, skal basenheden holdes ret tæt ved gulvet.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
Miav skrev:
Rummet har ikke de mest optimale mål Bredde=3m, Længde=5,8m, Højde=2,15m

De 2 væge er af sten, hvoraf den ene er ren pladereol, de andre 2 er af gipsplade, hvoraf den ene næsten også er pladereol. Gulvet er beton med et korthåret væg til væg tæppe, loftet er troltekt. Der er diffusorer på vægen bag højttalerne, og bag lyttepositionen er der bølget akustisk skum. I rummet er der en sofa og et sofabord, samt selvfølgelig nogle stereoreoler til anlægget.

Jeg kører primært analogt, så DSP på signalkilden er No Go, og jeg har målt i sweet spot lytteposition.
hej syntes det er synd, at du ikke tør prøve dsp i signal vejen, hvis kvaliteten er i orden kan du ikke høre det. det du vil oplevet med dsp, er helt sikkert en løft i lyden. da du har en rum som driller dig. i dit tilfælde er der meget mere at vinde.


@lille_smed

Hvis du læser mit indlæg så er jeg utroligt godt tilfreds med lyden, og jeg kører meget analogt, så DSP på mit setup er No Go, jeg har leget med lidt forskelligt DSP, men det jeg mister i forhold til det jeg får, er ikke det jeg søger.

Jeg ønsker kun at rette lidt op i bunden af mit lydunivers, så jeg får lidt mere kød på bassen, resten af lyden er lige i øjet.

Men jeg vil bruge DSP på mine Subwoofere, er pt. ved at bygge 2 stk. der skal placeres i rummet til korrektion af bassen i det plagede område.

@allanowich

Min bas er tæt på gulvet, så der kan jeg nok ikke hente så meget.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

hvilke dsp har du prøvet. hvis jeg må spørge. hvor i rummet lytter du, det er bassen der udfaser sig, der hvor du har målt. måske kan en sub hjælpe, jeg er ikke sikker på at det virker, men mindre du tager bassen fra de højtaler du spiller på nu.

har lige kigget på dine målingen igen. Er det en fuldtone enhed du bruger i et stort  kabinet.??

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at mål ca 1 meter fra den af dine højttalere der står mest frit i rummet - mikrofonen skal pege imod et punkt ca imellem din diskant og mellemtone.

For din måling giver umiddelbart et meget ujævnt resultat. Det meste af din mellemtone og diskant ligger jo et sted imellem 5-15dB længere nede end f.eks det meste af din mellembas.

Du måtte også gerne lige remse op hvilken højttaler vi her snakker om
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Ja ok - måske ikke din mellembas, men så øvre mellembas og nedre mellemtone er ganske meget udtalt i din måling.....
Ja - ny måling
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 27 Januar 2017 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Den kurve du har der minder en del om den jeg selv har fået målt med en Paradigm PW Link.
Føler også jeg har masser af bas, men mangler slag i bassen. Er ikke i tvivl om mit rum ikke er det bedste. I gode gamle dage da der var gulvtæppe på var lyden markant bedre med flere systemer afprøvet. Men desværre er der jo ikke gulvtæppe på længere, har der ikke været længe nu, og det er helt klart nok en af faktorene der gør bassen føles død, selv om den er der..

Må se om ikke jeg kan få prøvet med anden placering af højtalere og lytte position.

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 27 Januar 2017 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Går ud fra du måler med REW ?

Prøv at tjek waterfall-diagram eller "energi"-diagram ud. Post gerne et billede.

Jeg gætter på at du har en "fæl" stående bølge omkring 50-70 Hz.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 27 Januar 2017 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:
Den kurve du har der minder en del om den jeg selv har fået målt med en Paradigm PW Link. Føler også jeg har masser af bas, men mangler slag i bassen. Er ikke i tvivl om mit rum ikke er det bedste. I gode gamle dage da der var gulvtæppe på var lyden markant bedre med flere systemer afprøvet. Men desværre er der jo ikke gulvtæppe på længere, har der ikke været længe nu, og det er helt klart nok en af faktorene der gør bassen føles død, selv om den er der.. Må se om ikke jeg kan få prøvet med anden placering af højtalere og lytte position.


Manglende attack i bassen kan skyldes manglende sammenhæng imellem bas og diskant. Det jo oppe i diskanten selve attackket starter. Har selv et 4-vejs ht-system. Og hvis jeg afmonterer sikringen til domediskanten, som tager sig af området over 3000hz, bliver mit første lytteindtryk, at bunden er blevet mindre stram, og attacket er forsvundet.

Jeg havde en anelse af samme problem, med akustisk kortslutning af bas, pga nøgent lytterum, bart gulv. For mig var det en stor hjælp, at placere en pladereol på bagvæggen imellem ht. Et gulvtæppe på gulvet imellem bagside af ht og bagvæg eller tæppe direkte på bagvæg, kan også gøre det. Derudover kan man jo også sprede en bas, der tilsyneladende kun befinder sig ude i hjørnerne, ud i rummet med en mere ligelig fordeling i rummets bredde til følge, ved at placere puder eller diffuser i rummets hjørner. Men den mest enkle løsning er at flytte lyttepladsen til den ene side, og vinkle ht i forhold til det.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 27 Januar 2017 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Højtaleren er en Ekta Grande af Troels Gravesen, så den er helt sikkert bygget optimalt mht delefilter og enheder.

Havde en større højtaler, Dali Grand, som bedre kunne håndtere problemet.

EG har en meget lækker lyd, men som sagt mangler jeg dette bas attack eller hvad vi nu skal kalde det. Bevæger jeg mig rundt i stuen kan jeg sagtens finde områder som har det ønsket attack. Skal bare se om jeg kan på en eller anden måde flytte det til lytte position.

Undskyld hvis jeg har fået high jacket tråden, Miav

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes