Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 05:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forskel i lydstyrke ml. kanaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten Erbs
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt en Marantz PM 6006 forstærker, som ved tilslutning viser sig at spille med forskellig lydstyrke i højre og venstre kanal. Forskellen er umiddelbart hørbar, og måling men en app bekræfter forskellen. Bytter jeg rundt på højre og venstre kanal flytter forskellen også. Forskellen er der uanset hvilken signal indgang, der anvendes, herunder også optisk.

Sætter jeg min gamle forstærker til er der ingen forskel - dette er målt efter med samme musiknummer.

Så tænkte jeg, at jeg havde fået en mandagsmodel, kontakter forretningen, der sender en ny - som har samme problem!

Jeg må erkende, at det er usandsynligt, at jeg skulle få to mandagsmodeller, men omvendt - så snart jeg skifter tilbage til min gamle forstærker har jeg ingen forskel i lydniveauerne.

Er der nogen, der kan give et bud på hvad i alverden der kan være årsagen hertil?

Hilsen Morten Erbs
Til top Vis Morten Erbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Erbs
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget mystisk. Er du helt sikker på at du har udelukket alle muligheder og at det er den ene forstærker-kanal på den nye forstærker der spiller højere end den anden?

Hvad sker der hvis du bytter om på højre og venstre kanal på den gamle forstærker? Og hvad er det i øvrigt for en forstærker?

Jeg mistænker din gamle forstærker for ikke at være "god nok" til at afsløre at der rent faktisk er noget i dit rum, din opstilling eller din signalkilde som giver den forskel du oplever. Det lyder som om du har udelukket rum/opstilling når forskellen følger med ved at bytte om på kanalerne.

Har du prøvet en anden signal-kilde og andre kabler (både signal- og højttalerkabler)?

Kan du låne en anden forstærker - for helt at udelukke at du har fået en mandagsmodel igen.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Morten Erbs
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Ja, mystisk er det.

Min gamle forstærker er en Cambridge Audio Azur 651 A. Har ikke prøvet et bytte om på kanalerne på den, da jeg aldrig har haft grund til det.

Jeg har lavet en måling af lydstyrken med en app med telefonen liggende samme sted og med samme afstand til begge højtalere:
- målbar forskel med Marantz-forstærkeren
- ingen målbar forskel med Cambridge Audio-forstærkeren
Der er ingen forhindringer for lyden fra højtalerne til der hvor jeg har målt med telefonen - de hænger på væggen. Og som nævnt skifter forskellen, hvis jeg bytter rundt på højre og venstre kanal på forstærkeren.

Ja, der er prøvet med både optisk kabel og alm. signal kabel (af god kvalitet).
Nej, der er ikke prøvet med andre højtalerkabler, men de har kostet ca. 1.000 kr. og da forskellen skifter, når jeg skifter højtalerkablerne i forstærkeren kan det heller ikke være dem.

Forstærkeren er købt i København, og jeg bor i Nordjylland, så det er lidt op ad bakke - allerhelst ville jeg have den med til forretningen for at høre den der, men det kan ikke lige lade sig gøre.
Til top Vis Morten Erbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Erbs
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Er der en lokal Radio/TV forretning hvor du kunne teste din nye Marantz? Eller en ven/familie/nabo? Kunne være interessant at få afklaret om problemet også er der i en helt anden opstilling/rum.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hvis tre forskellige forstærkere opfører sig ens, så er sandsynligheden for at den forstærker du har i forvejen er synderen...

Måske har du stillet dit setup så det fungerer med din gamle forstærkers evt defekt - og så er det jo klart at det ikke virker med en velfungerende
forstærker.

Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
Morten Erbs
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hvordan vil du så forklare, at jeg kan måle en forskel i lydstyrken mellem kanalerne på den nye forstærker, som jeg ikke kan måle på den gamle forstærker?
Til top Vis Morten Erbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Erbs
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på, at du overhovedet har fået en ny forstærker - de har ikke bare testet den, og sendt dig den samme igen?

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Azeone
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Morten Erbs skrev:
 Hvordan vil du så forklare, at jeg kan måle en forskel i lydstyrken mellem kanalerne på den nye forstærker, som jeg ikke kan måle på den gamle forstærker?


Prøv at bruge en testtone i stedet for et musiknummer da det kan være det musiknummer du tester / måler på, som er lidt laver indspillet i den ene kanal. Med en testtone skulle du gerne få samme måling i begge kanaler.
Til top Vis Azeone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azeone
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Prøv også at måle MEGET tæt på begge højttalere, så er der mindre chance for at selve akustikken i rummet kommer til at spille en rolle i målingen.

Mvh.
Niels L.
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 421
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder også og tænker, om du har fået den samme forstærker igen.

Hvis den er købt online, så er det bare retur med den nye, hvis du stadig har returret - og find en anden.
Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes