Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 18:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forskel på Dali modeller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 421
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Højttalere kan også blive for gamle, 450 ville jeg gå efter, hvis det handler om meget for pengene.
Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Spongebob skrev:
Og er der ingen der mener 104 er værd at skrive hjem om?


Drop 104´eren. Det er en billig konstruktionen, med en tilforladelig lyd.

Tråden fyger rundt med mærkelige sammenligninger af modellerne, hvor årgange, modeller og logoer blandes sammen i een stor pærevælling.

Vil du gerne have en fornuftig gammel Dali i begrænset størrelse, så spring på en 350´er. Vil du give den mere gas og undgå de værste faldgruber på de gamle 7´er-serie, så tag den nyeste i den kæde og gå efter en 107 model. Den er identisk med 7/7a, men en generation nyere og lidt lettere at drive.

Forvænt dog at der skal nye kantophæng på en 7/7a/107 model, hvis det ikke allerede er gjort. Ale modellerne er med skumophæng og det holder ikke i længden.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Spongebob
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2017
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 02 Februar 2017 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene!
Kan kun finde 7a til billige penge, øv

Hvad med Dali 808?
Til top Vis Spongebob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spongebob
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 02 Februar 2017 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

808 er en billig konstruktion ligesom 104.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Dali højttalere fra 90'erne kan jeg også være med på at dele lidt erfaringer omkring :)

For det første, og vigtigste, vær opmærksom på at blå serie...dem der hedder med 10X...har bas/mellemtoneenheder med kantophæng i skum. De er altså godt møre med mere end 20 år på bagen, hvis ikke de er mørnet helt væk, medmindre de er skiftet. Det er et kæmpeminus når vi taler køb af så gamle højttalere! Så hold dig til den dyrere rød serie, 3XX, 4XX,7XX,8XX, som kendes på kantophæng i gummi, finér i ægte træ samt en generelt højere komponentkvalitet.

Min favorit er klart Dali 400! Dem har jeg haft tre sæt af, de kendetegnes på en forrygende slagkraft og dynamik i bas/mellemtone samt en god detaljeringsgrad. Dens største minus er en, for nogen, måske for stram, slank og lys lyd og fremfor alt den grovkornede og anstrengte gengivelse af de øverste oktaver. Jeg har aldrig været helt dus med den diskantenhed, men alt i alt en glimrende højttaler. Afløseren Dali 450 har en anderledes varm lyd, men slet ikke samme engagement men snarere noget anonym. Dali 800/810 er vel noget omvendt af Dali 400. Også lettere kedelig og uengageret lyd uden den store detaljeringsgrad. Kun den allerøverste top brillierer, og er klasser bedre end diskantenheden i Dali 300/310/400/450/850. Der kommer måske lidt mere liv i afløseren Dali 850 som var lidt af en sællert, men den lider også under den grovkornede diskantgengivelse, så faktisk vil jeg nok foretrække Dali 800/810 i sammenligning med.

Den mindre serie var Dali 104 en fin lille spillekasse til nyprisen på lidt over 1000 kr, det var vel den bedstsælgende af alle på det tidspunkt. Dali 107 spillede også ganske udemærket, men den store 10" bas krævede selvfølgelig lidt mere af forstærkeren. Dali 103 var ok, men ikke noget videre at skrive hjem om og stod ret meget i skyggen af Dali 104 salgsmæssigt. Fælles for alle i den blå serie er at diskanten i den blå serie er af bedre kvalitet (i mine ører) end den ovenstående berygtede udgave i rød serie. Men som sagt kan jeg ikke anbefale denne serie grundet kantophænget i skum

Facit er jeg anbefaler Dali 400, de fås nemt til en tusse, og vil du have en lidt mere fyldig og behagelig lyd må det blive Dali 450 eller Dali 800/810

HVIS det altså skal være Dali højttalere. For jeg vil til hver en tid anbefale den jeg selv har og som spiller så gennemukompliceret, med et fantastisk drive og musikalitet, og med den helt rette klang, at jeg aldrig siden har skiftet den ud (og nu har jeg haft den i 12 år, hvor jeg før skiftede årligt). I mine ører så meget bedre end ovenstående, og det en QLN 606 jeg taler om (og kun 606, de andre QLN har slet ikke samme lyd)! Der har netop været et sæt til salg for kun 1700 kr, ufatteligt så meget vellyd man kunne få til de få penge!
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Spongebob skrev:
Og er der ingen der mener 104 er værd at skrive hjem om?

Drop 104´eren. Det er en billig konstruktionen, med en tilforladelig lyd. Tråden fyger rundt med mærkelige sammenligninger af modellerne, hvor årgange, modeller og logoer blandes sammen i een stor pærevælling.Vil du gerne have en fornuftig gammel Dali i begrænset størrelse, så spring på en 350´er. Vil du give den mere gas og undgå de værste faldgruber på de gamle 7´er-serie, så tag den nyeste i den kæde og gå efter en 107 model. Den er identisk med 7/7a, men en generation nyere og lidt lettere at drive.Forvænt dog at der skal nye kantophæng på en 7/7a/107 model, hvis det ikke allerede er gjort. Ale modellerne er med skumophæng og det holder ikke i længden.



Sjovt som du selv kommer med mærkelige sammenligninger, nu du er ude med postulatet. Først siger du trådstarter skal holde sig langt væk fra Dali 104, hvorefter du straks anbefaler en Dali 107. De er helt i samme kvalitetsklasse (blå, serie), forskellen består i at 107 har et større kabinet, er en 3 vejs konstruktion og har en større basenhed. Diskanten er f.eks helt den samme

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Spongebob
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2017
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 12 Februar 2017 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Taurus.
Kan ikke finde nogen af de nævnte til en billig pris.
Hvad mener du om Dali 7A?
Til top Vis Spongebob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spongebob
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Dali 7 er jo en legendarisk højttaler, har aldrig hørt den så skal ikke kloge mig, men Dali 400 skulle give den baghjul da den blev testet i sin tyd. Det
er dog altid et spørgsmål om personlig smag

Jeg ville dog selv gå efter et sæt af de supermusikalske QLN og vente til der dukker et sæt op, medmindre du er til lys, stram og analystisk lyd
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes