Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 18:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Batteridrift af anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 21 Januar 2017 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:
Brug lifepo4 der lydmæssigt er det bedste batteri og "trickle charge" dvs det lyder ikke nævneværdigt ringere, hvis 5v
forsyningen er tilsluttet og lader
hele tiden. Lifepo4 bruges meget til at strømforsyne en god computer, i stedet for de sædvanlige switchmode, se evt. tirnahifi.org hvor
bruger
nige2000 bruger disse batterier til alt


Jeg prøver lige at kigge nærmere på det.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 21 Januar 2017 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Så har jeg testet med en Powerbank, og det virker ikke...

Jeg måler fint 5,0 VDC på PowerBank'en, men den falder til 3,2 VDC efter 20 sekunder (?)

Og selv med de 5 VDC, så kan den ikke tænde miniDSP'en.

Der er en batteristatus funktion på PowerBank'en som viser hvor meget strøm der er på, og den fungere fint, når miniDSP'en ikke er
tilsluttet, men så snart miniDSP'en er tilsluttet, så virker den ikke.
Som om PowerBank'en slår helt fra.

Så der er muligvis en funktion i PowerBank'en som får noget feedback fra den mobiltelefon/tablet, som den normalt skal oplade, og når
den ikke får den, så slår den fra.

Så jeg er stadig ude efter en god 5V batteriløsning

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 21 Januar 2017 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hvad er motivationen for at køre med batteridrift? Mht støj, er batterier ikke specielt gode, på trods af den udbredte misforståelse om det modsatte.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 21 Januar 2017 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
Hvad er motivationen for at køre med batteridrift? Mht støj, er batterier ikke specielt gode, på trods af den udbredte
misforståelse om det modsatte.


Det er både for bare at teste det fordi man kan , når nu den miniDSP bruger så lidt strøm, så det rent faktisk kan være brugbart i
praksis.
Og så for at se om det kan være bedre end den switch mode strømforsyning der følger med.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 26 Januar 2017 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Alt er bedre end en switch mode strømforsyning
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 27 Januar 2017 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej Daniel,

Hvad vil du egentlig prøve at opnå med at fjerne switch mode forsyningen - når der stadig er switch mode onboard...
For det er der og det kan konkluderes ud fra at 5V ind i hvert fald skal laves til +/-V til op-amps.
Op-amp forsyningsspændingen skal være på min. +/-7V da din miniDSP er opgivet til at kunne
levere 2VRMS ud.
De 5V bliver sandsynligvis også switchet til både analog spændingen til
ADC+DAC, til noget digitalt 3,3V samt noget corespænding på DSPen typisk lidt over 1V.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 29 Januar 2017 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Selve switch mode forsyningen støjer hørbart, så bare det at fjerne den hjælper. Så jeg bruger en liniær strømforsyning på 5VDC i dag.

Men som du er inde på, så mistænker jeg stadig selve miniDSP'en for at støje onboard. Og så vil jeg prøve at isolere den så meget som muligt. Så jeg tænkte at jeg ved at bruge batteriforsyning, kunne jeg måske isolere en lille smule.

Jeg har nogle 12VDC til 5VDC konvertere, så jeg skal finde mig et fornuftigt 12V batteri (vil ikke have et bilbatteri stående). Dem er der jo masser af, men vil lige høre om andre har gennemgået dette projekt og har gode input til det.

Ideelt leder jeg efter en eller anden måde, hvor jeg kan separere alt med switch mode støj (digitalfiltre, computere etc.) fra det analoge bedst muligt.

Det vil nok aldrig blive helt optimalt, da der jo er masser af switch mode omboard - og dem kan jeg ikke begynde at skifte

Som lidt side-sjov har Thorbjørn og jeg testet et par Raspberry moduler med og uden switch mode og den uden switch mode var hørbart markant bedre... Ikke bare små nuancer, men virkelig hørbar forskel. Så jeg kæmper lidt mod switch mode for tiden

Det er muligt at switch mode kan laves ordentligt, men i de prisbillige produkter som jeg har fat i, der er det i hvert fald ikke godt

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 29 Januar 2017 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Yep - det er vigtigt at tingene er bygget ordenligt. Og på raspberry'en var det tydeligt at der var en forskel. Det skal dog - for at være helt fair - siges at det var 2 forskellige udgangskort( digi standard vs digi + pro) der var koblet på hhv et version B og et version B+ . Men det gav god mening at B+'eren lød dårligere, fordi det netop var det kort, som havde switched forsyning på selve printet til 1.8V og 3.3V. På det ældre B kort, er der analoge reguleringer på printet. Begge kort blev forsynet med en analog forsyning på 5V.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 29 Januar 2017 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Jeg har nogle 12VDC til 5VDC konvertere, så jeg skal finde mig et fornuftigt 12V batteri (vil ikke have et bilbatteri stående). Dem er der jo masser af, men vil lige høre om andre har gennemgået dette projekt og har gode input til det. 

 

Jeg tror, det var det, Robert prøvede at fortælle dig. Hvis de 12 - 5 volts konvertere er nogle små kasser med 2 ben ind og 2 ben ud, er de lige præcis baseret på switch mode princippet, og er det så ikke lidt ligemeget med det batteri??? Modsat  78ell.7903-5-6-8-9-12/LM317-37/LT1084-85 som er lineære konvertere. Godt nok har de også et støjniveau, men det kan holdes rigtigt lavt, alt efter hvordan man kobler dem, og til gengæld har de så ingen switchstøj.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 29 Januar 2017 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Desværre er alle batterier ikke skabt ens. De eneste der rigtigt duer er bly-gel batterier, Yuasu mm.
Det er sådan nogen der sidder i min riia, The Grail. Det er de eneste der har høj nok "båndbredde".
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 29 Januar 2017 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har følgende DC konvertere liggende:

http://www.ebay.co.uk/itm/132068688955

http://www.ebay.co.uk/itm/132068225704

http://uk.farnell.com/mean-well/sd-15a-5/converter-dc-dc-15w -
5v/dp/1299023


Kan de ikke bruges til formålet?

Dertil har jeg et par lineære strømforsyninger, som kan levere de 12VDC.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 29 Januar 2017 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Desværre er alle batterier ikke skabt ens. De eneste der rigtigt duer er bly-gel batterier, Yuasu mm.
Det er sådan nogen der sidder i min riia, The Grail. Det er de eneste der har høj nok "båndbredde".


De virker lidt i den dyre ende de Yuasa batterier...
Kan sådan et her ikke også bruges?
VdS.html">https://www.batteri-butik.dk/Batteri-Detaljer/1.86 .APC.999.222,FirstPower-Bly-Gel-Batteri-til-UPS-APC-RBC4-12A h-12V-VdS.html



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Samtlige, du ovenstående linker til, er switchmode dc to dc-konvertere.
Bare for at du så ikke tror, at der ikke er forskel på det, du prøver. Hvis dit udgangspunkt er at undgå switchmode for at slippe for switchstøj, er alle de ovenstående "NoGo". Det er også lidt et forvirrende marked. Sanskrit laver en decideret PSU til den lille Pro-B Dac og kalder den "LINEAR PSU", selv om det er en 100% switchmode.Det er s´gu ikke nemt

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Vil lige nævne at jeg med mit minidsp 10-4 hd kører med en lab strømforsyning.
Det løftede lyden betydeligt.
Meget mere rum, bredde og dybde. Skal aldrig have den smps forsyning på igen, så jeg forstår godt motivet til det du har gang i her :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hej - jeg synes I skulle læse lidt i denne tråd:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=93469.100
Det giver et større teknisk indblik hvordan det forholder sig med den onboard SMPS.

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Samtlige, du ovenstående linker til, er switchmode dc to dc-konvertere.Bare for at du så ikke tror, at der ikke er forskel på det, du
prøver. Hvis dit udgangspunkt er at undgå switchmode for at slippe for switchstøj, er alle de ovenstående "NoGo". Det er også lidt et forvirrende marked.
Sanskrit laver en decideret PSU til den lille Pro-B Dac og kalder den "LINEAR PSU", selv om det er en 100% switchmode.Det er s´gu ikke nemt


Øv.
Netop MeanWell DC konverteren blev jeg anbefalet specifikt til formålet et andet sted, fordi den ville være god til at nå mit mål   

Men hvordan finder man så en DC konverter der ikke er switch mode baseret?

Eller kan det løses med en lab strømforsyning?

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid haft noget sus fra mit dsp.
Det var det jeg håbede ville forsvinde med en lab forsyning, men det kan jeg forstå, efter at have læst den tråd som Robert linker til, ikke ændrer på noget.
Også min erfaring.
At lyden så ellers blev en hel del bedre, ændrer ikke på det sus.
Jeg kan dog ikke høre det når musikken spiller og jeg sidder i lytteposition. Heller ikke i stille passager, men jeg tænker det er noget skidt ved nærfeltsmåling eller hvis man har meget effektive enheder.

daniels: havde du også sus da du kørte med GS?
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Hej - jeg synes I skulle læse lidt i denne tråd: topic=93469.100">http://www.audiocircle.com/index.php?top ic= 93469.100Det giver et større teknisk indblik hvordan det forholder sig med den
onboard SMPS.Mvh. Robert GS



Det ser ikke for godt ud med den grundstøj

Og desværre heller ikke en løsning, andet end at skift produkt... (At skulle vold-modificere den miniDSP roder jeg mig ikke ud i).

Jeg har beklaget mig over grundstøjen i min miniDSP lige siden jeg fik den, og der har ikke været noget som har kunnet afhjælpe det indtil videre. Og ud fra erfaringerne i den audiocircle tråd, så ser det ikke ud til der er en nogen løsning umiddelbart.

Jeg mener dog stadig den miniDSP OpenDRC-DA8 er alle pengene værd. Man får utroligt meget for pengene og det er noget af et multiværktøj. Og faktisk har jeg ikke haft noget at udsætte på lydkvaliteten, for så snart musikken spiller, så glemmer man grundstøjen. Der er ikke rigtigt noget jeg har fundet i den prisklasse som kan nå den til sokkeholderne endnu (pris/ydelse). Jeg oplevede nu også samme støjniveau med f.eks. Behringer. Måske skulle jeg lige prøve en DCN28 igen for at høre om der er en forskel i lydkvaliteten, eller om det kun er grundstøjen der er til forskel

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

svendborg skrev:
Jeg har altid haft noget sus fra mit dsp. Det var det jeg håbede ville forsvinde med en lab forsyning, men det kan jeg forstå, efter at have læst den tråd som Robert linker til, ikke ændrer på noget. Også min erfaring. At lyden så ellers blev en hel del bedre, ændrer ikke på det sus. Jeg kan dog ikke høre det når musikken spiller og jeg sidder i lytteposition. Heller ikke i stille passager, men jeg tænker det er noget skidt ved nærfeltsmåling eller hvis man har meget effektive enheder.

daniels: havde du også sus da du kørte med GS?


Jeg har stadig nogle DCN24 moduler som jeg bruger til bas-styring. Men jeg har egentlig ikke rigtigt testet et "rigtigt" GS-setup ordentligt. For hvis jeg skal bruge de DCN24 moduler, så skal jeg sætte en del komponenter ind i signalvejen, som forstyrrer testen lidt. PC -> USB 2 COAX -> DAC -> Forforstærker med volumenkontrol -> Analog ind på DCN24 moduler -> Amps. 6 komponenter.
Med miniDSP'en kan jeg gøre sådan: PC -> USB 2 COAX -> miniDSP (med indbygget volumenkontrol) -> Amps. 4 komponenter.

En reel test med GS ville være: PC - USB 2 COAX -> GS DCN28 (med indbygget volumenkontrol) -> Amps.

Jeg har haft en DCN28 til test, og mindes ikke at have haft nogle problemer med støj der. Men fokus lå også på lydkvaliteten, så jeg kan have misset den del.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 30 Januar 2017 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Følger lige med....

Jeg bruger en USB-spdif konverter (Yellowtec) som skal have strøm fra to USB-porte (800mA). Jeg har oplevet at der lydmæssigt er noget at hente ved at bruge et dobbelt USB-kabel som skiller data og strøm ad. Jeg bruger en powerbank (1A) - men det er åbenbart ikke den bedste strømkilde kan jeg forstå.

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes