Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Højfrekvent støj? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 18 Januar 2017 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har for nyligt arvet en Nikko 7075 med et sæt gamle expert-højttalere (Expert Kvadrat 25, 4 ohm - ved ikke om det er relevant), og jeg har et problem: Lyd spiller som sådan fint gennem AUX-porten, med en undtagelse: jeg får højfrekvent støj, nærmest en hvinen eller hylen, og det viser sig at være afhængig af forstærkerens placering og retning. Hvis jeg flytter eller peger den i en bestemt retning, kan jeg nemlig både få støjen til at forsvinde eller blive langt højere. Det leder mig til at tro, at det er noget udefra, der samles op, men jeg har ingen eksterne antenner forbundet. Måske I kan hjælpe mig til at blve klogere.

Jeg har optaget lyden så godt, jeg nu kunne, hvis det kan hjælpe: https://clyp.it/ifeoqpvn

På forhånd tak for hjælpen, og spørg bare løs, hvis I mangler mere info om noget.

Vh. Simon
Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Bor du i lejlighed?
Hvis du gør kan det være udstråling fra antennekablerne som der er mange af i et boligkompleks.
Jeg havde selv problemet med støjindstråling da jeg boede i lejlighed... irriterende, men det er heldigvis fortid :)
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg bor i et hus (bofællesskab). Signalkablerne til vores router går i væggen 1,5 meter fra hvor jeg har forstærkeren, kan det mon have relevans?
Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
Helge Jacobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Du kan købe et ferrit støjfilter 10 mm hos fx AVxperten og sætte det omkring din RCA-ledning. 19 kroner ex porto. Det er beregnet til at fjerne højfrekvent støj.
Til top Vis Helge Jacobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Helge Jacobsen
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Måske er den bare for syg den Nikko. Kabler er ok og du har prøvet andre af?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Kommer den højfrekvente lyd også hvis dine RCA kabler ikke er forbundet? Hvis ikke så prøv med et par andre kabler. Hvis støje stadig er der uden kabler forbundet, så skal fejlen findes i din Nikko, og/eller meget støjende udstyr i rummet.


__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til de signalkabler som Simon nævnte i starten - en hurtig test kunne jo være at slukke for al netværksudstyret og så lytte efter, om støjen forsvinder? Hvis det er tilfældet, så har vi synderen, og skal finde en måde at få netværk og HiFi til at sameksistere.
Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
Kommer den højfrekvente lyd også hvis dine RCA kabler ikke er forbundet?
Hvis ikke så prøv med et par andre kabler.
Hvis støje stadig er der uden kabler forbundet, så skal fejlen findes i din Nikko, og/eller meget støjende udstyr i rummet.


Fjernet RCA-kabler og prøvet den samme manøvre med at løfte og dreje forstærkeren rundt i rummet og ja, støjen er der stadig. Det virker i øvrigt
som om, at den samme placering/retning på forstærkeren giver det samme resultat hver gang, jeg tester.

Helge Jacobsen skrev:
Du kan købe et ferrit støjfilter 10 mm hos fx AVxperten og sætte det omkring din RCA-ledning. 19 kroner ex porto. Det er
beregnet til at fjerne højfrekvent støj.


Tak for tippet, men da det ikke ændrede noget at frakoble RCA-kablet, er der vel ingen grund til dette i denne situation. Men gid det havde været så
nemt! :-)
Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Har du afprøvet den i et andet rum/setup? Prøvet at sætte antenne stik/antenne på? Indgangene kan være modtagelige for støj,
kan lukkes med caps.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Er støjen den samme på alle indgange?

Ændrer det noget, hvis du kortslutter indgangen (ikke at forveksle med udgangen )

Det ku være noget lidt vakkelvoren stel, der gør den ekstra følsom for indstråling ...
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

nozendk skrev:
Med hensyn til de signalkabler som Simon nævnte i starten - en hurtig test kunne jo være at slukke for al netværksudstyret og så
lytte efter, om støjen forsvinder? Hvis det er tilfældet, så har vi synderen, og skal finde en måde at få netværk og HiFi til at sameksistere.


Det gav ingen ændringer at slukke for router.

Gekkofinger skrev:
Har du afprøvet den i et andet rum/setup? Prøvet at sætte antenne stik/antenne på? Indgangene kan være modtagelige for
støj,
kan lukkes med caps.


Samme højttalere testet i to andre rum: Ingen problemer. Prøvede at gå rundt med forstærkeren og dreje den i forskellige retninger, og jeg kunne
ikke fremprovokere samme problem som på mit værelse.
Samme rum, andre højttalere: Samme problem som med de andre højttalere.

Altså må det være noget her i rummet. Jeg har netop haft slukket alle elektriske apparater herinde, og jeg får stadig støjen.

I øvrigt: Når jeg får provokeret støjen højt op, skratter det også i højttalerne. Jeg kan uploade eksempel hvis det kan hjælpe?

Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Højfrekvent støj, som varierer når radioen drejes. Du skulle vel aldrig have efterladt tunerdelen i AM mode. Recieveren, som jeg kender særdeles godt fra gamle dage, er kendt for at have overhør mellem indgangene.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
Er støjen den samme på alle indgange?

Ændrer det noget, hvis du kortslutter indgangen (ikke at forveksle med udgangen )

Det ku være noget lidt vakkelvoren stel, der gør den ekstra følsom for indstråling ...


At skifte input med selectoren (dub, aux, mic, phono, fm, am) ændrer intet; støjen er konstant. Også uafghængig af volumen; at skrue helt ned gør
ingen forskel.

Mht. at kortslutte indgangen må du lige hjælpe en lægmand som mig med helt specifikke instrukser :-)
Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Højfrekvent støj, som varierer når radioen drejes. Du skulle vel aldrig have efterladt tunerdelen i AM mode. Recieveren, som jeg kender
særdeles godt fra gamle dage, er kendt for at have overhør mellem indgangene.


Taler vi input-selector på front af kabinettet? I så fald ændrer det intet at skifte.
Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
Måske er den bare for syg den Nikko. Kabler er ok og du har prøvet andre af?


Det er nogle gamle DIN-kabler, og jeg tænkte, at det måske kunne have noget at sige, men nej: et andet sæt højttalere med andre højttalerkabler gav
samme resultat.
Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Jeg fik ikke svaret på dette:

Gekkofinger skrev:
Prøvet at sætte antenne stik/antenne på? Indgangene kan være modtagelige for støj,
kan lukkes med caps.


Det lyder interessant. Jeg har ingen antenne eller antennestik, men er da villig til at give det et forsøg. Skal bare vide, hvad jeg skal købe.
Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

simonfriishanse skrev:


I øvrigt: Når jeg får provokeret støjen højt op, skratter det også i højttalerne. Jeg kan uploade eksempel hvis det kan hjælpe?



Hvordan får du provokeret støjen op? Upload af et eksempel med offentlig adgang vil måske hjælpe mig til en løsning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Ved at flytte på forstærkeren. Helt specifikt kan jeg få mest støj ud af den ved at løfte den op og pege den en bestemt retning. Jeg kan måske få en roomie til at filme det senere så I kan få både lyd og billede, men indtil videre har jeg optaget denne lydfil: (har lagt min telefon ved højttaleren, så der er lige lidt fodtrin i starten af videoen når jeg skal over og samle forstærkeren op):

https://clyp.it/2th53zit

I optagelsen har jeg løftet forstærkeren op, og peger rundt omkring med forstærkeren. Det er en bestemt retning, der giver udfaldet. Når jeg får peget det rigtige sted hen, kommer der også en "knasende" lyd. Jeg rører ikke ved volumenkontrollen.
Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
simonfriishanse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Det skal i øvrigt siges, at det ikke kun er når jeg flytter på forstærkeren, at der kommer støj. Pt. står den på gulvet på en måde, hvor der næsten
ingen støj kommer, men af og til er der alligevel noget. Så det er ikke 100% afhængigt af, at jeg flytter på den.
Til top Vis simonfriishanse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonfriishanse
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Den er svær. Det kunne lyde som støj fra et netværk. En router i nærheden. Indstråling i højttalerkabler, hvor støjen via udgangsforstærkernes modkobling høres i højttalerne. Prøv om problemet er det samme med en tilsluttet hovedtelefon med frakoblede højttalere. Forsvinder støjen derved, ved du hvorfra støjen kommer ind. Fra højttalerkablerne. Radioen er jo fra dengang hvor man i uheldige situationer oplevede at kunne høre Radio Moskva i stille musikalske passager. Med højttalerledningen som antenne. AM radio. AM står for amplitude moduleret. Og støjen du hører optræder med stor sandsynlighed tilsvarende. Ellers er jeg løbet tør for ideer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes