Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rega Elex-R/Brio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rex Mundi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 13 Januar 2017 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej Alle, jeg er ny i forummet, så vær venligst lidt overbærende hvis jeg laver nogle fodfejl i starten! :)

Jeg har efter mange års fravær, igen fået lyst til at bruge lidt tid (og penge) på noget bedre Hi-Fi, og ud fra det budget jeg har valgt at starte med, er jeg på forstærker siden endt op med disse to modeller fra Rega.

Både Rega Elex-R og Rega Brio (2017), har jo høstet mange godt anmeldelser og rewards, så måske skal jeg ikke ligge så meget i de få negative brugeranmeldelser jeg har læst, men derimod tro lidt mere på "eksperterne" og selvfølgelig mig selv, når jeg nu tager ud for at lytte til dem. Men, jeg kan ikke rigtigt få, specielt en brugeranmeldelse, ud af hovet. Det er en brugeranmeldelse på What Hi-FI, hvor brugeren skriver at hans Rega Elex-R, i udpræget grad mangler bas, og at mellemtonen er så fremtrædende at det efter lidt tid bliver ubehageligt. Han skriver at det er en fremragende forstærker hvis man lytter til f.eks. Folk, akustisk eller blød rock, men hvis man lytter til Electronic, Rock eller Pop, skal man holde sig langt fra den. Jeg ville gerne linke til anmeldelsen, men jeg ved ikke om det er tilladt? :)

På denne baggrund kunne jeg rigtigt godt tænke mig høre om der er nogen der kender til disse to forstærkere, jeg vil mægtigt gerne høre jeres mening om dem, specielt med hensyn til om det passer at der mangler Bas, og er for meget mellemtone.

På forhånd tak :)

/Peace
Til top Vis Rex Mundi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rex Mundi
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 13 Januar 2017 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart, sammenligner du 2 forstærkere, hvor den éne koster det dobbelte af den anden? Hvad skal de spille på af højtalere?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 13 Januar 2017 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Ja hvad skal de spille på? Fremragende forstærkere efter min
mening.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
Rex Mundi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 13 Januar 2017 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for input,

Det var ikke for at sammenligne disse to Rega forstærkere, men udelukkende for at høre om der er nogen der kunne nikke genkendende til at Rega Elex-R mangler bas når man spiller f.eks. Electronic, Rock eller Pop, og har for meget mellemtone.

Grunden til at jeg også nævner Riga Brio (2017), er fordi jeg også har kik på den, og hvis "storebroren" mangler bas, kunne der jo også en risiko for at "lillebroren" også gjorde det :)

Hvis en eller begge forstærkere generelt mangler bas, er det vel ikke så relevant hvilke højtalere der skal bruges? eller va? :) Det er klart at mangel på bas vil bliver mere markant hvis det viser sig at der er noget om snakken, og man så samtidig vælger en højtaler med lav bas, Men det er jo lidt ærgerligt hvis man fremadrettet begrænser sit valg af højtalere, fordi forstærkeren mangler bas. Men.. som den første investering til mit nye starter rig, har jeg købt et par Audiovector QR 1. Jeg tænkte det var et glimmerende sted at starte, og selv om det er en lille højtaler, og derfor ikke den mest basstærke, syntes jeg faktisk den gør det temmelig godt.

Lad mig endelig høre om i har nogen erfaringer med Rega Elex-R eller Brio, specielt i forhold til det med Bas og Mellemtone.. :)

/Peace

Ps: Må man poste links til Reviews og anmeldelser til officielle Hi-Fi sider og forums?
Til top Vis Rex Mundi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rex Mundi
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 13 Januar 2017 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Du må gerne linke til anmeldelser...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 13 Januar 2017 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hej. Om de 2 forstærkere er bas stærke , er jo relativt . Vælger man små højttalere , vælger man jo et kompromi. Mikkel Gige har lavet et review af dine højttalere, og nævner det selv i artiklen . En lille højttaler med gode kvaliteter , men også mangler i dens fysiske størrelse , hvilket er logik . Men alting lige , hellere en lille hurtig end en stor doven .
Har selv et par små højttalere ( opera Mezza ) , de gengiver jo heller ikke afgrunds dyb bas, men er en fornøjelse at lytte på , og har intet med forstærker at gøre . Dit spørgsmål er jo irrelevant, da højttalerne er begrænsning for gengivelse .
mvh Space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Rex Mundi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 13 Januar 2017 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Tak for info Mikkel, det vil jeg fluks benytte mig af, her er linket til den omtalte brugeranmeldelse: http://www.whathifi.com/rega/elex-r/user-reviews#BVRRContain er

Gekkofinger, jeg glemte kommentere det med prisen på forstærkerne :) De steder hvor jeg kigger er der ikke så stor forskel på prisen som du nævner, men måske er du bedre til at finde priser end mig? :) Så vidt jeg kan se koster de henholdsvis ~5.700 og ~8.500 der hvor jeg kan finde dem, hvilket selvfølgelig også er lidt af en forskel, men halv pris er det da ikke :)

Spaceman_2, Om en forstærker er i stand til at levere meget eller lidt bas er i min verden hverken relativt, eller irrelevant? Det er klart at en lille højtaler ikke nødvendigvis kan levere den samme bas som en stor, men sætter man en stor basstærk højtaler til en bassvag forstærker, vil lydbillede da stadig have mindre bas, end hvis man tager de samme højtalere og tilslutter dem til en basstærk forstærker.

Jeg er med på at små højtalere ikke levere den tunge bas, men jeg regner da også med jeg skal opgradere hen ad vejen, men køber jeg en bassvag forstærker fra start, blot fordi jeg starter med en beskeden højtaler, så hænger jeg jo på en bassvag leverandør til mine efterfølgende højtaler køb.

Så, jeg syntes (i hvert fald for mig) stadig at mit spørgsmål er yderst relevant, men takker for dit input, jeg ville dog hellere ha' hørt hvad du syntes om de to forstærkere ;)

/Peace
Til top Vis Rex Mundi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rex Mundi
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 14 Januar 2017 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Nu lufter jeg lige mine fordomme lidt og min oplevelse af Rega Planet cd-spille som jeg kort ejede. Rega spiller "engelsk", dvs. lækker mellemtone
prioriteres frem for alt. Derved kan både bas og diskant komme til at fremstå noget tilbagetrukket.

Dermed ikke sagt at Rega laver dårlige forstærkere. For nogle er lyden lige i øjet - for andre er det "no go". Rega er da heller ikke det mærke der
lyder mest "engelsk".
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Rex Mundi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 14 Januar 2017 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hej Dalgas,

Tusind tak for dit indspark. det lyder som om jeg også skal være obs på bassen i Rega Planet hvis jeg skulle finde på at overveje den. Specielt hvis det viser sig at De to Rega forstærkere jeg kigger på også er lidt bassvage, og jeg så tilmed har valgt et sæt små højtalere, der massere af mellemtone og knap så meget bas :)

Men, kender noget til Rega Elex-R eller den nye 2017 model Brio?

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre fra nogen der faktisk ejer, har ejet, eller bare har hørt en del på disse forstærkere.

Go' weekend alle sammen.

/Peace
Til top Vis Rex Mundi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rex Mundi
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 14 Januar 2017 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Du skal nok ikke tyde for meget ud fra den bruger du linker til. Lige nedenunder står der nærmest det modsatte. Jeg tog prisen for
Elex-R fra en anmeldelse på samme site; What hifi. Prøv begge modeller af og retur med den du ikke kan lide på dit anlæg? Så er
den vel ikke længere?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Rex Mundi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 15 Januar 2017 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Nå men tak for indspark alle sammen, ærgerligt der ikke lige var nogen der havde direkte erfaring med enten Elex-R eller Brio inden jeg skal hen og lytte på dem, så jeg kunne få svar på mit spørgsmål. Men skal man finde noget positivt ved det, så er jeg i hvert fald ikke farvet af andres meninger inden jeg skal lytte ;)

/Peace
Til top Vis Rex Mundi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rex Mundi
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 15 Januar 2017 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hvis det kan være lidt til hjælp, så har jeg haft den den gamle Brio-R hjemme i nogle dage. Ok, den var oppe imod stor overmagt her, men jeg
havde ventet at den var bedre, og jeg syntes ikke den levede op til al hypen. Jeg syntes ikke den var specielt klangfuld, og var lidt trættende at
høre på i længden. Men igen, det var den gamle model, og den nye kender jeg ikke. Men jeg syntes klart at du skal teste hjemme inden køb.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Rex Mundi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 16 Januar 2017 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Hej Tweaker,

Tak for indslaget, det var dejligt at få lidt response på mit spørgsmål (selvom du ikke rigtigt kom ind på bassen! :))

Der er nok ikke nogen revolutionerende forskel Brio 2017 og Brio-R, men man må da håbe den trods alt gør det bedre end den gamle.

Nu var det egentligt også Elex-R jeg var mest hook på, så der står jeg stadig lidt på bar bund, men som du skriver, skal der selvfølgelig lyttes grundigt til dem :) Jeg ved dog ikke om alle forhandlere er lige villige til at låne grejet med hjem.. specielt når der ikke engang er tale om dyrt grej!? (altså noget de potentielt kan tjene en masse penge på) Men det må jeg jo finde ud af.

Går det helt galt, de har heldigvis samme højtalere som mig stående i butikken, så hvis ikke jeg må låne, kan jeg da i det mindste lytte grundigt til dem, med nogenlunde samme setup som jeg kommer til at have derhjemme :)

Endnu engang tak til alle der har bidraget.

/Peace
Til top Vis Rex Mundi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rex Mundi
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 16 Januar 2017 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Det ville nok være lidt uretfærdigt at være specifik mht bassen, når den var oppe imod en 50-60.000Kr`s forstærker, så derfor jeg kun kom med
lidt generelle betragtninger, Men decideret bassvag syntes jeg nu ikke den var.

De Rega forhandlere jeg kender i København tror jeg ikke du får problemer med at låne, eller få returret.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 16 Januar 2017 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft Elex-R på prøve i en uges tid. Den var sat til et sæt Audiovector SR3AA. Jeg kan sagten nikke genkendende til den pågående
mellemtone. Jeg vil ikke kalde forstærkeren bassvag, men p.gr. af den fremhævede mellemtone, så fremstod lydbilledet en anelse "mudret
og støvet" her hos mig. Det er jo, som altid, et spørgsmål om, at parre den rigtige forstærker og de rigtige højttalere, plus et spørgsmål om
præferencer. Men her faldt valget på Hegel, i stedet. Håber, at det kan hjælpe lidt
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 16 Januar 2017 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Rega prioriterer ikke bestemte frekvensområder, men forsøger, at gengive, så det ligner det indkomne signal mest muligt. Det er ganske rigtigt, at det klogeste vil være, at låne en med hjem, da en forstærkers gengivelse er afhængig af højttaleren den spiller ind i og rummet højttaleren spiller ud i.

Kan du eventuelt låne eller, i forretningen, høre andre forstærkere til sammenligning, så er det helt optimalt.

God fornøjelse



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Daniel S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 16 Januar 2017 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en Rotel A12 med mine QR3. Der er rigeligt med bas og kontrol.

__________________
Are you about to hit the ON button and send your amplifier exploding skywards in a fiery column?
Til top Vis Daniel S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel S
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 16 Januar 2017 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Som Bent skriver, prøv den hjemme på eget system. Jeg vil mene
at de vil spille super med dine Dali.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
Rex Mundi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 16 Januar 2017 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Tusind tak alle sammen, så kom der pludselig en masse dejlig feedback :)

Tweaker; dejligt at høre at du ikke syntes den var decideret bassvag :) og ja, jeg må se hvad forhandleren er villig til.

Crackhead; tak for din beskrivelse af hvordan du oplevede Elex-R, Jeg holder "øje" med om mellemtonen bliver for dominerende, og så håber jeg ikke jeg oplever den som "mudret og støvet" :)

Medlyd; Jeg er enig i din beskrivelse af Regas prioriterer, det er blandt andet også derfor jeg kigger på dem :)

Daniel S; nu er det jo hverken den forstærker eller de højtalere jeg har kig på ;) Men jeg må indrømme at jeg er blevet lidt i tvivl om jeg skulle gå efter QR3 i stedet for QR1... men det finder jeg vel ud af når jeg skal ind og lytte til det.

Jens EK; Yep, vejen frem er at lytte, og helst der hjemme (Det er dog ikke et par Dali jeg skal lytte på, men et par Audiovector QR1.. eller måske QR3 ;))

Igen, tak alle sammen.. :)

Hvis jeg husker det, smider jeg lige en post når jeg har besluttet mig, så dem der måtte være interesseret kan se hvad jeg endte op med.

/Peace
Til top Vis Rex Mundi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rex Mundi
 
Rex Mundi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Tak igen folkens,

Som lovet vender jeg lige tilbage, for at fortælle hvad jeg endte med at tage med mig hjem :)

Forstærker: Rega Elex-R
Højtalere: Audiovector QR 3

Og indtil videre er jeg en meget glad mand :)

/Peace
Til top Vis Rex Mundi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rex Mundi
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes