Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 12:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Billigere end Bluesound? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 03 Januar 2017 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Det er noget med at Apple TV2 (ved ikke med de nyere modeller) af uvisse årsager konvereterer bitrate til 16bit 48khz, hvor airport express leverer
digitalt output som en alm cd afspilelr i 16bit 44.1 khz. Airport express burde vel så være mere egnet til musik-afspilning end apple tv?


Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 03 Januar 2017 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Nigro skrev:
Mr_Tarantino skrev:
Vil en Airport Express kunne gøre det lige så godt som en ATV?


Vil jeg umiddelbart tro. Den har jo optisk udgang. Vigtigste er køre det via en hæderlig DAC (behøver som nævnt ikke koste en formue) og ikke
blot
bruge den analoge udgang fra Airport'en.


Ikke enig. Ifølge artiklen jeg linkede til ovenover, er kvaliteten rigtig god via analog ud. Hvis trådstarter i forvejen har en DAC, er det oplagt at
prøve at høre om der en forskel - Men det synes tvivlsomt om en DAC vil biddrage med noget nævneværdigt.


ang chromecast: Så mindes jeg at have læst, at spotify kun virker hvis man har et premium abonnement ?


Jeg vil da prøve en Airport, de kan findes brugt til billige penge. Har også en DAC som jeg da evt. kan prøve med.

Kan se at lyd-ud på en Airport både indeholder coax og analog signal, finder Airport selv ud af om der sidder et coax kabel i eller kræver dette en
særlig ændring af indstillingerne?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 03 Januar 2017 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

mathiasen skrev:
Det er noget med at Apple TV2 (ved ikke med de nyere modeller) af uvisse årsager konvereterer bitrate til 16bit 48khz, hvor
airport express leverer
digitalt output som en alm cd afspilelr i 16bit 44.1 khz. Airport express burde vel så være mere egnet til musik-afspilning end apple tv?




Korrekt. Oven i købet en "skæv" opsampling. Tilmed sammen med et elendig interface, Toslink. Men det er ligegyldigt, da der bruges MP3.
I den nye har de heldigvis fjernet det Toslink skod.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 03 Januar 2017 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Nigro skrev:
Jeg tvivler omvendt på at den indbyggede DAC i airporten er så god som linket anfører. Brugere på fora som stevehoffman og
computeraudiophile er ikke
begejstret for den indbyggede DAC

Det må næsten komme an på en prøve :)


Der er ikke andet for :-) :-D

En anden mulighed er en bluetooth receiver med digital ud.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 03 Januar 2017 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Min nuværende bluetooth har både RCA ud og 3,5 mm ud, men desværre ikke nogen digital. Vil en bluetooth til DAC via digital være en god løsning evt.?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
Azo^
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 501
Sendt: 06 Januar 2017 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje en Raumfeld Connector 2

Den fås pt. til lidt under 1.300,- fra ny ex. fragt.

Jeg benytter mig af sådan en derhjemme, og den undersøtter både Spotify Connect, TIDAL, musik fra NAS via deres app osv.
Til top Vis Azo^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azo^
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 999
Sendt: 17 Januar 2017 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Det lader ikke til det. Men generelt vil jeg sige at Blåtand taber (stadigvæk). Der er sket meget med BT men jeg ville stadig hellere hoppe via toslink eller endnu bedre S/PDIF.

Her kører jeg streaming (Tidal HiFi) og flac via et medie server program (LogitechMediaServer) på min NAS til en Squeezebox Receiver som så føder min DAC. Squeezebox'en kunne også være et stykke software på en Raspberry pi, eller en pc.
Dette kontrollerer jeg så enten via pc eller tablet/smartphone. Ingen lydsignaler fra telefon/tablet. Men en lyd som er fuldt på niveau med CD.
"Radio" hører jeg også den vej over, omend det er særdeles ringe, det DR hælder ud til streaming...

Mit råd. Glem Blåtand. Han er ikke oppe på niveau! - Ja bluetooth er opkaldt efter vores gamle viking!



__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 17 Januar 2017 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej Tonni, tak for inputtet.

Vi streamer udelukkende via Spotify (i højeste opløsning) ellers står den på LP og CD.

Hvis man gerne vil have en enkel løsning til streaming hvad vil du så anbefale?

Hele setuppet med NAS er unødvendigt da vi som sagt kun streamer fra Spotify, jeg vil bare gerne have lyden op i kvaliteten :)
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 17 Januar 2017 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Apple TV eller Chromecast Audio

Jeg har ikke erfaring med nogen af de to - Men nr Chromecast er som skabt til dit behov og den koster 320 kr. Det fåes ikke billigere, så hvad venter du på ;-) ?

Måske den er bedre end din nuværende bluetooth receiver, måske ikke. Det er er der ikke andre end dig der kan vurdere.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 17 Januar 2017 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Chromecast Audio lyder altså rigtigt godt, selv om man kan blive lidt skeptisk på grund af størrelsen og prisen. Og din Spotify app forbinder
perfekt til den.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 17 Januar 2017 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
men jeg ville stadig hellere hoppe via toslink eller endnu bedre S/PDIF.Her kører jeg streaming (Tidal HiFi) og flac via et medie server program (LogitechMediaServer) på min NAS til en Squeezebox Receiver som så føder min DAC.


SPDIF er overførselstandarden for både Coax og Toslink.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 17 Januar 2017 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

mathiasen skrev:
Det er noget med at Apple TV2 (ved ikke med de nyere modeller) af uvisse årsager konvereterer bitrate til 16bit 48khz, hvor airport express leverer digitalt output som en alm cd afspilelr i 16bit 44.1 khz. Airport express burde vel så være mere egnet til musik-afspilning end apple tv?


Alle Apple enheder upsampler til 48 KHz pånær den første ATV med harddisk. Men det vil jeg nu vove den påstand, at de færreste kan høre. Jeg synes dog så at den analoge udgang på en Express er elendig og den optiske udgang på ATV2/3 er så ringe, at flere DAC's har problemer med at benytte signalet.

Men når det køre, så er det en nem og billig løsning.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 18 Januar 2017 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Chromecast Audio lyder altså rigtigt godt, selv om man kan blive lidt skeptisk på grund af størrelsen og prisen. Og din Spotify app forbinder perfekt til den.


Du skal bare være opmærksom på at Chromecast ikke understøtter gapless playback. Dvs. at man feks. ikke kan nyde albums hvor sangene skal flyde over i hinanden (som feks. på Dark Side of The Moon) og mange andre albums, hvor der vil komme et kort udfald i lyden fra det ene nummer til det andet. Hvis dette betyder noget, vil jeg ikke anbefale Chromecast. Du kan i stedet overveje Argon Stream1 som kører Spotify Connect standarten
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 18 Januar 2017 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

HiFiBerry med DAC+
https://www.hifiberry.com/
OBS! Ligger i Schweiz - uden for EU.

Og så med Volumio på. Understøtter Spotify Connect.
https://volumio.org/

En god tusse og en times arbejde, så er man kørende, med et fleksibelt system som også kan meget andet.
Jeg bruger selv HiFiBerry med DIGI+ som netværksafspiller.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 18 Januar 2017 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
Tweaker skrev:
Chromecast Audio lyder altså rigtigt godt, selv om man kan blive lidt skeptisk på grund af størrelsen og prisen. Og din Spotify app forbinder perfekt til den.

Du skal bare være opmærksom på at Chromecast ikke understøtter gapless playback.Dvs. at man feks. ikke kan nyde albums hvor sangene skal flyde over i hinanden (som feks. på Dark Side of The Moon) og mange andre albums, hvor der vil komme et kort udfald i lyden fra det ene nummer til det andet.Hvis dette betyder noget, vil jeg ikke anbefale Chromecast.Du kan i stedet overveje Argon Stream1 kører Spotify Connect standarten



Tak for ideen med Argon. Vil du anbefale at bruge den gennem en DAC eller blot med dens analoge RCA udgang?

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes