Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 21:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bas til planar mell/diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 April 2017 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen data, men fik oplyst en Xmax på 30 mm, men det er nok nærmere Xmek. Xmax på den type enheder plejer at være omkring 6-9 mm lineært.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 19 April 2017 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Ja okay. Har skrevet til DanGuitar og spurgt om data.

Men en noget større Xmek gør vel ikke så meget :)
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 April 2017 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Det der er brug for er en relativt stor lineær Xmax og at enheden heller ikke støjer (puster og blafrer)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 April 2017 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg havde også et godt kig til to stk af disse JBL

JBL 12"

Umiddelbart ok data til de 500 kr denne enhed koster. To stk = 1000 kr og det virker fair, men jeg fik ikke prøvet den pga et andet valg
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 20 April 2017 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Men hvordan klare den sig op til 900-1000Hz? Og er to 12" nok?

Jeg er blevet anbefalet Dayton Audio DCS385-4 på AudioCircle.
Fs 17,5Hz og Xmax på 9,3mm men en Qts på 0.39.

Skal jeg ikke frygte lav Qts så meget, som jeg lidt gør? Jeg tænker bare, at jeg ikke har uanede watt at gøre med til EQ.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 20 April 2017 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Du kan jo bare smide en seriemodstand på, hvis Qts er for lavt. Du kan også bruge en forstærker med høj udgangsimpedans
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 20 April 2017 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

To stk 12" og en 15" er sådan ca det samme. Om det er nok vil tiden vise, men hvis de skal spille dybere end 40 Hz så vil det gå en del udover max SPL.

I teorien kan en 12" og 15" godt spille omkring 900-1000 Hz, måske lidt en udfordring for en 15". Le har også betydning. Denne skal helst være lav, hvis man skal spille mellemtone også. Store enheder der er gode til mellemtone har dog typisk ret lav Xmax. Når det er open baffle så har bafflens dimensioner også stor betydning for frekvensforløbet.

Tjek evt Linkwitz for meget mere information om emnet
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 20 April 2017 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Den Dayton enhed har på papiret ret lav følsomhed ift andre 15" enheder. Du kommer nok under alle omstændigheder til at kompensere for baffelstep. Så havner du nede på noget der ligner 85 dB følsomhed. Som Kjeldsen skriver kan man naturligvis vælge en forstærker med høj udgangsimpedans for at kompensere for dette. Hvis du så yderligere skal booste lidt i bunden, belastes forstærkeren yderligere.

Umiddelbart tænker jeg at grunden til Alpha 15A's store succes er:
1) Er relativt billig i USA
2) Har oplagte parametre til OB, som gør at man nærmest kan slippe af sted med fornuftig bas uden at kompensere for baffelstep
3) Høj følsomhed - Hvorfor den går godt sammen med fuldtoner + mindre forstærkere.

Til gengæld:
1) Magneten meget svag, hvorfor enheden er dårlig til at stoppe og starte - Dette kan IKKE omgås ved en kraftig forstærker. En enheds evne til at starte og stoppe er naturligvis afhængig af kabinettype og forstærker, delefilterkomponenter mv - Men det er først og fremmest hvordan enheden er konstrueret, der afgør denne evne.
2) En flimset konstruktion, der ikke kan være godt for lyden. Jeg er ikke ude efter at tale negativt om Eminence - Ex Eminence Deltalite 2515 II er i en helt anden kaliber kvalitetsmæssigt - Men ikke meget bedre bas eller dybere bas i OB end 15A. Der er i hvert fald IKKE en verden til forskel - Her er jeg ikke enig i den måde Troels Gravesen beskriver forskellen mellem de to (såvidt jeg erindrer argumenterer han på baggrund af hvad en kunde/ven mente - Og det var ikke en A/B
sammenligning der var tale om)

I forhold til omtale af forskellige enheder, er det vigtigt at have for øje hvad der ligger til grund for valget. Mange af dem som roder med fuldtoner og OB, synes jeg har en tendens til at se delefilterkomponenter som noget der skal undgås for enhver pris - eller holdes på et absolut minimum. De har derfor en tendens til at vælge enheder til OB med højt Qts, fordi de så netop kan slippe afsted med få eller ingen delefilterkomponenter. Det er basal højttalerteori, at det er nærmest umuligt at undgå delefilterkomponenter i en højttaler, hvis man vil have et ordentligt resultat - Og det gælder også for fuldtoner - Medmindre man er villig til at betale kassen for en enhed og bygge den i en enorm baffel - Og er det så bedre end en velkostrueret to-vejs højttaler? Næppe...

Jeg tror ikke du skal låse dig for fast på, at enheden SKAL have højt QTS- omvendt er der heller ingen grund til at gå med en enhed med et lavt Qts.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 20 April 2017 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

glem alt om at få en 15" til at spille området fra 30 hz til 900hz. det vil blive noget rodet og upræcis noget  at lytte på. jeg bruger selv en 15" som mellemtone. og den spiller fra 80 hz til 5-600 hz og den skal ikke højere op.  du bliver nød til at finde en enhed mere til at binde den 15" samme med de andre enheder ....


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 21 April 2017 kl. 03:06 | IP-adresse registreret  

@lille_smed. Ikke helt korrekt. Wayne Parhams 4Pi højttaler består af en 15" JBL2226H samt en horndriver. Der deles omkring
1500Hz, Mig bekendt har ingen brokket sig over den konstruktion - endnu
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 April 2017 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

nu er det jo sådan at vi alle er forskellige. hvordan vi opfatter godt lyd. jeg kan jo kun udtale mig om de erfaringer jeg selv har.

den jbl enhed har fået meget ros. men dyb bas tror jeg bestemt ikke den kan give med fs på 40 hz. jeg er også overbevist om at detalje graden over de 600-800 hz. ikke er den bedste. men igen der kommer jo også an på hvad hvilket resultat man ønsker

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 21 April 2017 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen, jeg sigter efter 2x15" pr. side, så 4x12". Har fået sat mig 2x15" designet lidt i hovedet, så holder mig til det, hvis muligt. Ja Le skal gerne være lav mht. mellemtonen. Har jeg ret i, hvis lavere Qts (stærk magnet/motor) og lav Le sjældent går hånd i hånd?

Roky Jeg spiller generelt ikke synderligt højt, så følsomheden bekymrer mig ikke så meget. Jeg kender desværre ikke udgangsimpedansen på min forstærker (NuForce MCA-20, Klasse D), men jeg gætter på, at den er lav.

Alpha'en er også ude af billedet igen. Og det er egentlig også vigtigere for mig, at enheden linker godt op til Neo8 end at presse 2 Hz ekstra ud i bunden. En Qts på 0.6-0.8 bør jeg måske sigte efter - og her ville OB-A15se være et fint valg (tror jeg). Dog bliver de simpelthen for dyre. Monacor SP-382PA matcher egentlig en del parametre OK:

Qts 0.75 (Qes 0.99, Qms 3.03)
Fs 25 Hz
SPL 94 dB
Xmax 7mm
Le 0.8 mH
og frekvensområde f3-4000Hz

Men jeg ved ikke rigtig. Den tiltaler mig ikke helt af en eller anden grund. Havde Le været lidt lavere endnu, lavere Qes og højere Qms. Og hvor godt klare den sig reelt i 500-1000Hz? Jeg skrev faktisk til BeKent om enheden, da de har introduceret den i en lille video, og Kent derfra meddelte, at den har et stort dyk ved 700 Hz, men først opbrud ved ca. 2 KHz.

lille_smed & Mik112, Jeg var egentlig på 2x15" i starten, men gik væk fra det og nu tilbage igen. Dengang var grunden også, at jeg ikke troede en 15" ville egne sig til at krydse forholdsvis højt. Det modsatte bevises dog flere steder og så må det prøves af. Om jeg så synes om det, må jeg selv erfare :)
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 April 2017 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Fjendbo skrev:
Kjeldsen, jeg sigter efter 2x15" pr. side, så 4x12". Har fået sat mig 2x15" designet lidt i hovedet,
så holder mig til det, hvis muligt. Ja Le skal gerne være lav mht. mellemtonen. Har jeg ret i, hvis lavere Qts (stærk
magnet/motor) og lav Le sjældent går hånd i hånd?


Nej, Tung membran og stor magnet går tit hånd i hånd og dermed også lav Le. PRO basser med let membran og stærk
membran kan sagtens have lav Le.

Tænk også på om du vil have en 15" med lang brugbar slaglængde (typisk dyrere) eller to billige med kort brugbar
slaglængde.

Samlet max SPL kan sagten være den samme med en 15" med meget lang slaglængde, fremfor to med kort. Dog, når du
gerne vil have 15" til at spille mellemtone, giver det god mening med to stk 15" med lav membranvægt, lav Le og lav lineær
vandring
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 21 April 2017 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Du har rigeligt effekt så. Det er dog altid en god idé at tilsigte følsomhed så enhederne passer nogenlunde. I et system hvor opløsningen er enormt høj, eksempelvis 64 Bit, så betyder det nærmest ikke noget. Hvis systemet er 24 bit eller derunder, kan det betyde noget. Om man kan høre forskel? Nok ikke.

Jeg vil også mene at det altid er godt at gå efter så høj følsomhed som muligt. Der er stort set ingen seriemodstand af betydning ved aktiv deling - Hvorfor der er eminent kontrol over enhederne. Om dette til hvis grad opvejer lav følsomhed, ved jeg ikke. Jeg tror ikke på at OB-A15se kan spille særligt dybt. Til gengæld spiller den sikkert ret godt op i frekvens.

Jeg har ikke erfaring med at lade så store enheder spiller så højt op i frekvens. Beaming er og bliver dog et problem - Hvilket det er for alle enheder. Jo større enhed, jo længere med i frekvens opstår beaming. Blandt andet derfor, at de fleste 6-7" enheder deles ml 1700-3000 Khz. Det er værd at være opmærksom på, at de teoretiske data på en enhed, ikke nødvendigvis stemmer overens med de faktiske data.

Jeg tænker at en god øvelse kunne være at prøve noget af i praksis. Det kan sagtens være, at du finder ud af, at det ikke går med så høj en deling. Men jeg er med på, at du gerne vil træffe det bedst mulige valg. Jeg ville nok også gå efter en større mellemtone, selvom du har indkøbt enheder. Men måske det kan lykkes.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 26 April 2017 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen, jeg har spurgt DanGuitar til datablad på den Thornton 18" enhed. Sidder den lige i skabet, er muligheden der for at køre med enkelt basenhed og så en dedikeret mellemtone fra 100-700 Hz, men nu må vi se. Jeg bevæger mig en smule over på de to 15" Dayton enheder, da jeg jo kan EQ'e mig ud af lav Qts. Og jeg burde have nok power med 278watt/4 ohm til hver enhed, håber jeg.

Roky, Dayton enhederne har nogenlunde høj følsomhed på 91,7 dB/1m, men det er selvfølgelig ikke PA-følsomhed. De burde dog kunne spille højere ved lavere frekvenser grundet den længere slaglængde og lavere Fs, som så kræver lidt mere effekt. Så det er nok der, jeg er på vej hen.

Angående OB-A15se, hvad er ikke særlig dybt? :)

Beaming kommer vel omkring 900 Hz på 15", hvis jeg googlede korrekt. Og deler jeg skarpt ved 700 Hz eller lidt lavere, burde det værste kunne undgås, men selvfølgelig ikke perfekt. Hvis jeg dog bare havde 2x Neo10 fremfor Neo8. De er dog bare ikke til at opdrive til en rimelig pris. Jeg fik de 4x Neo8 og 2xNeo3 til ca. DKK 2100. Til den pris kunne jeg måske få en enkelt Neo10.

Hvis jeg havde en 15" at prøve med, så kunne jeg lave lidt test. Og har ikke lyst til at skulle ud og investere i en 15", som jeg alligevel ikke vurderer at være en kandidat. Hmm, der er en Alpha 15A til salg til ca. 260kr. i Frankrig. Så er det bare lige fragten.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Alternativ til de Dayton enheder kunne være disse 4 stk. Dali 15".
De ligner enhederne fra Dali S1.5 subwooferen. Har I nogen idé om
enhedens parametre? Herunder særligt Xmax, Fs, Qts og SPL/1m?
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

OB-A15se med et opgivet fs på 36,5 Hz, vil i princippet ikke kunne spillere dybere end dette. Det var hvad jeg oplevede med både Eminence deltalite 2515 II og Alpha 15a - Jeg tror ganske enkelt ikke på, at der er en verden til forskel fra de enheder jeg har prøvet og så OB-A15se. Man kan typisk ikke slippe afsted med dybere bas end enhedens Fs - Enheden kan så at sige ikke styre sig selv (som jeg har forstået det)

Man kan fint argumentere for, at men sjældent har behov for en højttaler der kan spille dybere end 35 Hz + at der kan være problemer med stående bølger - Selvom de typisk er højere end 35 Hz. Jeg vil personligt IKKE undvære den helt dybe bas, da den IMO giver en bedre rumfornemmelse - Jeg blev nødt til at supplere med Subwoofere.

Til sammenligning, kan jeg uden problemer få en god 6" enhed (SB acoustics SB17 MFC 4 Ohm ) til at spille ned til 35 Hz i et lille 15 liters kabinet - Naturligvis ikke ved tordnende niveau. Det er også muligt at en større enhed giver en anden fornemmelse af "hug" (blandet andet derfor jeg vil forsøge mig med større enheder), men det sætter tingene lidt i perspektiv.

Sagt med andre ord, synes jeg det er et for stort kompromis at vælge at bygge en OB, som fylder mega meget - Hvis den ikke samtidig kan spille dybt. Du bliver nødt til at forsøge dig frem om det lyder godt med så relativt høj en deling. Jeg oplever generelt at en blød deling er at foretrække frem for en skarp deling. En blød deling lyder ikke godt, hvis beamingen er meget udtalt - Du kan delvist undertrykke "beamin" med notch-filtre - Men det er ikke sikkert du slipper godt fra det. Du kan nok slippe afsted med 24 dB deling - Men om det så også lyder godt, er uvist. Iøvrigt kan der være stor forskel på hvordan "beaming" er ift hvordan der måles på enheden. 30 grader off-axis kan være vidt forskellige fra on-axis. Alpha 15a til 260 kr lyder som en rigtig god pris.

Jeg vil mene kompromisset er mellem
1) En enhed der egner sig til at spille dybt men ikke højt i frekvens
2) En enhed der ikke kan spille dybt men spiller udmærket højt op i frekvens.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået sat mig de Dayton DCS385 for øje. Dog har jeg aftalt med sælgeren af de Dali (S1.5) 15" woofer enheder, at jeg kigger forbi i weekenden udstyret med Dayton Dats V2 måleudstyr. Hvis det viser sig, at enhederne nærmer sig Dayton-enhederne, virker det som en ganske god pris. Og kan jeg sælge de andre enheder fra i sættet, bliver stykprisen ikke høj.

Jeg tror egentlig godt, jeg ville kunne stille mig tilfreds med de 36,5 Hz, men lavere er jo altid at foretrække. Alt fra 30 Hz og under ville være super. Men jeg kan sagtens følge tanken om, at størrelse og formåen gerne må have en hvis sammenhæng.

Angående deling, så må jeg prøve mig frem. Enhederne behøver jo ikke nødvendigvis at dele med samme stejlhed og derved samme frekvens - dog skal Neo8 enhederne deles skarpt, hvis jeg skal nede omkring 500 Hz.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hvis man gerne vil under enhedens resonansfrekvens, så hedder det RiPol eller SLOB. Med den rette enhed kan man kommer op til 10 Hz under resonansfrekvens, men på bekostning af følsomhed. Udtrålingsmønsteret ændrer sig også, og især RiPol har ry for at være svære at placere.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 04 Maj 2017 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Ja okay. Jeg tror ikke jeg satser på hverken RiPol eller SLOB.

Har forresten fået data på 15" Thornton enhed fra DanGuitar. Jeg spurgte også til 18", men de sendte fra en 8" enhed. Uden at have et trænet øje, så
ser frekvenskarakteristikken ikke pæn ud.

Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes