Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 00:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JanP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 26 December 2016 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Overvejer at skifte mine fronthøjttalere ud. Det er et par B&W 603 S3, som efterhånden har nogle år på bagen. De står i et rum, som idag er indrettet som dedikeret hjemmebio sammen med LCR 600 S3, 601 S3 og ASW 675. Forstærkeren er en NAD t777. Jeg er begyndt at høre mere musik end jeg tidligere har gjort og ønsker derfor at opgradere og tænker at fronthøjttalerne vil være et
godt sted at starte. Kravet er, at de skal kunne spille uden brug af sub (ved musik) og stadig levere en dyb og stram bas. Budgettet er ca. 25.000

Jeg er klar over at, jeg kan komme til at stå i den situation at mine øvrige højttalere ikke nødvendigvis har samme klang, hvilket jo vil opleves ved film. Men så må jeg løse det som det næste :-)

Jeg ved jeg kan tage rundt og lytte, men har ikke kigget på højttalere i mange år, så ved ikke lige hvor jeg skal starte. Det er jo selvfølgelig let at tage et sæt B&W i en lidt dyrere udgave eller et sæt Dali, men der må jo være andre alternativer?
Til top Vis JanP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanP
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 26 December 2016 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Monitor Audio Silver 8

Glædelig jul

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
JanP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 27 December 2016 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  


Hej Birger

Tak for hurtigt svar. De bliver skrevet på listen over dem der skal lyttes på. Indtil videre ser listen sådan ud:

- Monitor Audio 8/10 Silver
- Dunaudio Excite 44
- B&W CM10 S2
- Sonus Faber Venere 3.0
- Dali Rubicon 8
- Focal Aria 948

Mvh. Jan

Til top Vis JanP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanP
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 27 December 2016 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Fronthøjttaler: Et sæt gamle (men velholdte) Cerwin Vega 1215MKII - det er en i dén grad undervurderet højttaler hvis kvaliteter ikke kan fåes til bare nogenlunde den samme pris idag, skulle du købe nyt.

Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 27 December 2016 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Fed liste.. Det skal nok bliver underholdende


Jeg var fornylig de samme overvejelser igennem. Lyttede på Focal Aria 926, og de lød rigtig godt. Virkelig sammenhængende god lyd. Dog ikke en højttaler i high end klassen, men det er prisen jo heller ikke ..

Da jeg er gammel B&W fan lyttede jeg også til CM10 S2, og det var godt nok lidt en skuffelse. Behagelig lyd med også tilbagetrukket og lidt kedelig. Alt for dyr i forhold til ydelse, dog fedt design.

Jeg var så på hifi og surround messe i år og fik lyttet til rigtig meget forskelligt. Faldt over et par Triangle standerhøjttalere, og endte med at købe gulv modellen, Triangle Quartet LE i sort højglans. Finish og lyd er bare i top. Og prisen absolut fornuftig (kostede på et tidspunkt 2800 pund i UK), i forhold til de andre alternativer. De bliver bare bedre og bedre jo mere jeg lytter.

Så min pointe er at jeg startede et sted, nok i de vante omgivelser/mærker, men heldigvis havnede jeg et helt andet sted

De Dynaudio og Monitor Audio ser også rigtig fine ud.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 27 December 2016 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Monitor Audio Silver 8

Glædelig jul

Mvh
Birger


Ja de får godt nok meget meget god kritik hele vejen rundt. Og flotte..
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
JanP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 29 December 2016 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  


Så er første lytning vel overstået. Der blev lyttet på B&W CM10, Dali Rubicon 6 og 8 sammen med den B&W model som kommer tættest på mine nuværende 13 år gamle, B&W 603 S3. Om det er de rigtige udtryk jeg bruger ved jeg ikke, men håber at nedenstående giver mening.

Der blev fra de 3 modeller også fundet en klar favorit. Først og fremmest er jeg overrasket over, hvor stor lydforskel der alligevel er når man lytter på den måde. Jeg oplevede at CM10 selvfølgelig lyder klart bedre end mine nuværende, men de er selvfølgelig også til en noget højere pris. Men klart mere åben i lyden og mere detaljeret. Jeg savnede dog lidt dynamik og mere bund og fandt lidt mere af det i Rubicon 6. Her var vokalerne dog lidt mere tilbagetrukket. Efter nogle skift frem og tilbage mellem de 2 modeller, holdt op mod det som modsvarer mine nuværende, var jeg umiddelbart mest til CM10, men hver model havde helt klart hver deres fordele. Så tilføjede jeg Rubicon 8 til udvalget og det gjorde en kæmpe forskel. Musikken kom lige pludselig helt ud i rummet. Forskellen mellem de 2 Dali modeller oplevedes som meget stor. Især omkring vokaler var det en helt anden oplevelse. Så indtil videre står der et sæt Rubicon 8 på ønskesedlen, men der er lige et par stykker mere der skal lyttes til.
Til top Vis JanP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanP
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 29 December 2016 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Det er meget fint og enkelt beskrevet... jeg kunne ikke have gjort det bedre

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 29 December 2016 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Lyt også til noget Dynaudio!

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 30 December 2016 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Kunne Revel Performa 3 være en mulighed
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 30 December 2016 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Focal Aria 948 kan anbefales herfra.

__________________
Mvh Mathias Boesgaard
Til top Vis MathiasFB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasFB Besøg MathiasFB's Websted
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 30 December 2016 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

Køb brugt, så får du meget, meget mere for pengene.
Check inden på Hifishark, om centeren til det brugte sæt, du får kig på, stadig er til at få rundt omkring.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
JanP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 30 December 2016 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Har skrevet Revel på listen. Og brugt kunne også være en mulighed, men det må jeg lige se på når jeg har fået lyttet noget mere. Er dog en enkelt ting som jeg skal høre om.

De første jeg lyttede til, som jo også har den forstærker stående som er magen til min egen, men det har de jo ikke de andre steder. Hvad gør man så. Lytter på noget tilsvarende og hvad kommer så tættest på NAD?

Hvad gør i når i lytter på forskellige højttalere og hvor meget forskel gør forstærkeren?
Til top Vis JanP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanP
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 30 December 2016 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Forstærker og højttalere skal matche hinanden - forstærkeren gør med andre ord en stor forskel.

Lytter du til et sæt højttalere ude i landet på én forstærker, kan det lyde super godt, men når så du får dem hjem, er det ikke givet, at højttalerne er et godt match mht. din forstærker.

Helt konkret lyttede jeg til et sæt Dali af en art (husker ikke modellen), som jeg så købte, men da jeg fik dem hjem, blev lyden alt, alt for "lys", fordi min daværende forstærker passede rigtig dårligt sammen med Dali'erne.

Hvis du har mulighed for det, så tag din forstærker med under armen sammen med dine kabler. Bare sørg for at aftale det med sælger først, at du lige får lov til at koble din forstærker på hans højttalere og så lytte i en 5-10 minutter. Så går du næppe helt galt i byen.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 118
Sendt: 30 December 2016 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Enig. Så vidt muligt slæber jeg også eget grej med.

+1 til Dynaudio.
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 30 December 2016 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

JanP skrev:


Hvad gør i når i lytter på forskellige højttalere og hvor meget forskel gør forstærkeren?


Både forstærker og til dels også kilde, gør en betydelig forskel. Nogen kombinationer kan sagtens være forfærdelige, selvom de enkelte komponenter gode.

Hvis man er på udkig efter et setup, man ønsker at holde fast i de næste 20 år, er den smarteste metode er helt sikkert at lytte til hele setup'et i sit eget hjem. Alternativt slæber man sit setup med, og tester det hos sælgeren.

Selv plejer jeg dog ikke at gøre overstående. Jeg tester funktionaliteten ude hos sælger, og tester først på mit eget setup når jeg har købt komponenten. Nogen gange slipper jeg godt fra det stunt, andre gange ved jeg ca. efter 20 sekunders lytning, at det var et dårligt match, og at delen skal sælges videre. 

Men altså selv med et dårligt match, er der altid noget musik der faktisk nyder godt af kombinationen, og man tilegner sig noget spændende viden Derudover kan man ofte sælge brugte komponenter videre, uden et tab, forudsat man ikke har betalt overpris til at starte med.


Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 30 December 2016 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Noget som betyder langt mete, end både kilde og forstærker, er ens stue/lytterum. Jeg vil gætte på at jer som har oplevet en stor forskel på at lytte ude og så hjemme, mest har oplevet en forskel på rummenes akustik, end i har hørt forskellen på forstærkerne!

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
JanP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 02 Januar 2017 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Så blev der lyttet lidt mere. Og er nu kommet til den konklusion at der er mange gode højttalere og at det bliver svært at vælge. Og så har jeg erfaret at man let kommer til at kigge lidt ud over det budget man oprindeligt havde planlagt og lovet at holde sig indenfor :-)

Der er i nu blevet lyttet på følgende:
- Dynaudio Excite 38
- Dynaudio Contour 1,4 (et alternativ til alle gulvmodellerne)
- Sonus Faber Venere 3,0
- Martin Logan Electromotion ESL
- Focal Aria 948

Der var masser af begejstring undervejs og ved ikke om jeg umiddelbart kan sige om den ene er bedre end den anden, men når jeg efterfølgende samler de forskellige indtryk bliver det nok Focal der løber med sejren blandt de nævnte. De havde en gengivelse som jeg synes var mere levende og fint detaljeret. Og en vigtig ting da jeg ofte lytter på et mere stille niveau,var at den spillede fint også ved lav styrke. Så lige nu mangler jeg kun at lytte på et par brugte Triangle Signature Alpha som jeg er blevet tilbudt til en god pris. Efter det må favoritter lige få en lytter mere og så vil jeg undersøge muligheden for at lytte til dem hjemme.
Til top Vis JanP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanP
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 02 Januar 2017 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Focals Aria serie gør bare rigtig meget rigtig godt. Jeg lyttede selv til B&W CM10 S2 og Focal Aria 928, før jeg sprang på et sæt Triangle Quartet som gjorde det bedre.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
JanP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 05 Januar 2017 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  


Så er der landet et sæt Triangle Signature Alpha. Og jeg må sige at de gør det fantastisk.
Det er en hårrejsende oplevelse på den fede måde :-)

Var ellers meget i tvivl undervejs, men da først jeg havde lyttet til Triangle var det ikke svært. Det var en lyd lige efter mine ører.
Til top Vis JanP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanP
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes