Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 18:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kedelig enhed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 December 2016 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Enheder pt er 10" OEM Vifa basser - 4 stk pr side og 4" fuldtone fra Mark Audio
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 27 December 2016 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Du har sat en 6,5 tommer pølle enhed til at spille det frekvensområde der har den største energi i det meste musik - i en OB konstruktion!
Der er vitterligt et hav af enheder som ville være mere egnede til det formål. Se bl.a. Monacors katalog.

mvh, Kris  


hej jeg har 2x6,5" pr side til at spille de område, har også spurgt til om det ville give noget at sætte 4 på pr side.

 grunden til at jeg har valgt den enhed, er at jeg har købt et parti enheder. hvor der var 4stk 15w, 8stk 18w, 6stk 22w, 7 stk 26 w . og lidt løse små enheder .. til en meget billig pris.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 27 December 2016 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Jeg er for så vidt enig. Det er jo kompromissets kunst når man skal dele.

Pt foretrækker jeg 250 Hz. Det er absolut max jeg kan gå op i bassen, uden at ødelægge det hele. Deler jeg dybere går det ude over mellemtonen. Jeg vil helst dele lidt højere ift renest mulig mellemtone (den er kun 4"), men så kan jeg ikke få overgangen mellem bas og mellemtone til at fungere ordentligt.

Jeg har en ny konstruktion klar, men enhederne ligger stadig i kasser. Det bliver en 7" fuldtone og 15" bas. Her håber jeg at kunne dele under 150 Hz.

Jeg holder mig pt til 2 vejs. Dvs. fuldtone + bas. Jeg har dog indkøbt diverse diskanter til test i mit nye set-up. Jeg har både bånd og ringradiator, der skal prøves. 4" kommer trods alt til kort, og en 7" bør være endnu værre.

Diskanterne skal blot hjælpe til allerøverst når beaming begynder at træder ind.


jeg har helt droppe fuldtone, da det er alt for dårlige over 8 khz. og spredningen, er helt ude i skoven.
hvor dyb bas får du, den spiller vel ikke helt ned, så får du meget stort membran udsving op i mellemtonen, det kan da ikke være hensigtsmæssigt .?

deler du aktivt.??


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 December 2016 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg deler aktivt og har fuldt niveau til 40 Hz, men har også brugbart output herunder. Fuldtonerne har et ret pænt forløb op til 10 KHz, men jeg savner ikke noget over 10 KHz. Jeg vil dog gerne have et mere jævnt forløb, blot for at prøve det igen.

Mine fuldtoner spiller opad, så spredning ud til siderne er ens, men de nye jeg pønser på spiller fremad, så her får jeg brug for lidt ekstra hjælp i toppen.

Jeg vil hellere have store membranudsving i nedre mellemtone, end jeg vil have det i den egentlige mellemtone. Optimalt er nok en trevejs, men når nu jeg har to-vejs mener jeg det er det bedste kompromis jeg pt kører med.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 29 December 2016 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

hej igen

nu har jeg igen her til aften leget, med det kære 18w. og har flyttet delingen ned til bassen op til 180hz og droppet mine 12m. så det spiller hele området fra 180 hz til 2500 hz. i dette område gør den det meget godt. Jeg er lidt overrasket, over at den næsten gær det lige så godt som 12m fra 700 og til de 2500 hz. men det er nok fordi, 18w er mere fri bagud,  hvor 12 m næsten er lukket.

så lige nu køre det 3 vejs.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 31 December 2016 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
Digital_Thor skrev:
@Lille_smed
Du må også gerne lige beskrive hvordan dit filter er sat op - i detaljer


18w deles med 24 db ned af til, og 24db ved 600 hz. jeg har hævet dem 8 db ved 112 hz og 4 db ved 170 hz. Hæver dem mere ved 112 og  170 hz, så begynder de at blive for ulden, at lytte på.
syntes ikke de flytter sig særlig meget, ca 5 mm.  Misforstå mig ikke,d e spiller bestemt ikke dårligt, de mangler bare lige det push, som jeg syntes er fedt, når man lytter til musik.

de spiller samme med 12m, som gør det virkelig godt, som spiller fra 600 til 2500hz..


Det kunne måske forklare lidt. Det er typisk ikke nogen god ide at booste så meget. Det klart bedre at have overskud og så dæmpe. Hvilken Q-værdi bruger du ved EQ?
600Hz er også dybt for en 12m. Jeg spiller også til 600hz, men med en 5". Man kan muligvis få et måleresultat relativt dybt for en given enhed. Men fysikkens regler er svære at komme uden om - og det kræver noget membranareal at levere nok energi, ved især lidt højere lydstyrker og når det skal give følelsen af overskud og power.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4539
Sendt: 31 December 2016 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Mine tidligere højtalere, Xavian XN360, havde netop en 12m som mellemtone-enhed, og den spillede mellem 300 og 3000 Hz. Derunder sad to 18w, som spillede fra 30 til 300 Hz... så det kan sagtens lade sig gøre for en 12m, at spille under 600 Hz - og endda ret godt! 

XN360 benytter 1. ordens filtre.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 31 December 2016 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
lille_smed skrev:
Digital_Thor skrev:
@Lille_smed
Du må også gerne lige beskrive hvordan dit filter er sat op - i detaljer


18w deles med 24 db ned af til, og 24db ved 600 hz. jeg har hævet dem 8 db ved 112 hz og 4 db ved 170 hz. Hæver dem mere ved 112 og  170 hz, så begynder de at blive for ulden, at lytte på.
syntes ikke de flytter sig særlig meget, ca 5 mm.  Misforstå mig ikke,d e spiller bestemt ikke dårligt, de mangler bare lige det push, som jeg syntes er fedt, når man lytter til musik.

de spiller samme med 12m, som gør det virkelig godt, som spiller fra 600 til 2500hz..


Det kunne måske forklare lidt. Det er typisk ikke nogen god ide at booste så meget. Det klart bedre at have overskud og så dæmpe. Hvilken Q-værdi bruger du ved EQ?
600Hz er også dybt for en 12m. Jeg spiller også til 600hz, men med en 5". Man kan muligvis få et måleresultat relativt dybt for en given enhed. Men fysikkens regler er svære at komme uden om - og det kræver noget membranareal at levere nok energi, ved især lidt højere lydstyrker og når det skal give følelsen af overskud og power.


hej det skal siges at jeg har haft 2 stk 12m pr siden til at spille det område. selv om jeg spiller højt flytter de sig stor set ikke..

´jeg ved godt at man ikke skal gå ned på membranareal.  Jeg har tidligere brugt en 15" fra 80 til 600. på power delen gør den det virkelig godt, men mister lidt detaljer på den konto. og fra 15" til 12m er svært at få til at hænge ordenligt sammen.  skal de hænge nogen lunde sammen, så skal der deles ved 8-900 hz , og  her taber 15" for mange detaljer.

lige nu bruger jeg 2x18w pr side fra 180 til 2500 hz.  de gør det meget godt har 4 mere på lager så det komme på så der komme 4 pr side.. det er lidt noget andet, så bliver det 3 vejs. og spille for den deling, er bestemt positivt.

 ved godt jeg ikke få, det rå power overskud, som jeg har haft tidligere, men tiden til at nyde det er meget begrænset.. ( 2 små børn)


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4539
Sendt: 31 December 2016 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

En mellemtone-enhed skal ikke flytte sig meget, heller ikke hvis der spilles højt. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilket lydtryk, du normalt spiller ved. Men da jeg havde Xavian XN360 stående, der kunne jeg altså heller ikke se enhederne flytte sig, selv om der blev spillet højt.

Og generelt har jeg ikke oplevet mellemtone-enheder spille med synligt membran-udsving...!?!?

Så jeg tror altså, at du har misforstået noget, hvis du mener, at dine 12m skal flytte sig synligt, når du spiller...

En basenhed flytter sig synligt, men i det område skal der også flyttes væsentligt mere luft for, at får energien ud til lytteren. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 31 December 2016 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

det er nok mig som har skrevet, så det kan misforstås. jeg ved godt at en mellemtone ikke skal flytte sig. med mindre man benytter 6 db filter.   jo jeg spiller højt ind i mellem  101 db på 3 meter afstand, det er for højt. men den sniger sig der op, når intet bliver presset.

Det kræver bare noget mere membran areal når det er dipol og, meget mere når man som jeg, har så små bafler som overhovedet muligt. 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

har fornemmelsen af, at du efterhånden har prøvet mange forskellige enheder af i ob sammenhæng, men har du prøvet eminence 15" enheder ?
jeg har selv fundet mig til rette med eminence alpha i store bafler 140 x 80 cm. dog er det ikke på nogen måde 'bas-bomber', men de er velegnet i soloinstrument sammenhæng, som jeg bruger mine ob's mest til.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 10 Februar 2017 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

check lige nedenstående youtube video. interessant konfiguration af en 3 vejs hawthorne audio OB. delefrekvenserne er normalt 350/80/25, han nævner dog at netop den viste OB er doblet op i delefrekvens og yderligere består af et sub-panel stående bag ved.
https://youtu.be/IY7yn0mSODA?t=155
Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 11 Februar 2017 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
har fornemmelsen af, at du efterhånden har prøvet mange forskellige enheder af i ob sammenhæng, men har du prøvet eminence 15" enheder ?
jeg har selv fundet mig til rette med eminence alpha i store bafler 140 x 80 cm. dog er det ikke på nogen måde 'bas-bomber', men de er velegnet i soloinstrument sammenhæng, som jeg bruger mine ob's mest til.



eminence 15 har jeg lytte til en enkelt gang, de spiller fint . men den dybe bas har de ikke med. og den virker en smule for slatten i den måde den spiller bas på.

men ellers tak for et fint bud.
det jeg søger er en mellemtone enhed.  De bas enheder jeg bruger gør  det super i det område jeg bruger dem.  150 hz så skal de ikke deles længere oppe,


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 Marts 2017 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  



så er jeg lytte til dette, og en periode og de spiller nu godt, mangler stadig lidt push, men detaljerne fejler bestemt ikke noget, masser af luft, og især diskanten er blevet super efter bagkammeret og dæmpningspuden bag membranen er fjernet.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 02 Marts 2017 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Det ser godt ud. Din frontbaffel er meget smal når du deler ved 150 Hz. Har du forsøgt med bredere baffel til midtersektionen? Evt kun i den nederste halvdel. En anden mulighed er at lave en mellemtonebaffel mere og sætte bag på højtaleren og montere to af enhederne i den. Så kan du lade de bagudstrålede enheder spille pusk-pull med de forreste fra 400-150 Hz, så det bliver en 3,5 vejs konstruktion. Da du deler digitalt vil du samtidig kunne indføre et gradvist fasedelay op mod de bagudrettede enheders øvre afskæring (ca 400 Hz) således at mellemtonerne spiller bipolar ned mod 150 Hz og gradvist overgår til dipol ved 400 Hz. Det burde mindske kortslutningen mellem for og bagside, som du oplever nu i området under ca 300 Hz pga akrylbaflens lille bredde.

Beklager det blev lidt langhåret...

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2905
Sendt: 02 Marts 2017 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Nu spørger jeg måske lidt dumt,
men kan det ikke også skyldes akrylen i sig selv?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 Marts 2017 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Det ser godt ud. Din frontbaffel er meget smal når du deler ved 150 Hz. Har du forsøgt med bredere baffel til midtersektionen? Evt kun i den nederste halvdel. En anden mulighed er at lave en mellemtonebaffel mere og sætte bag på højtaleren og montere to af enhederne i den. Så kan du lade de bagudstrålede enheder spille pusk-pull med de forreste fra 400-150 Hz, så det bliver en 3,5 vejs konstruktion. Da du deler digitalt vil du samtidig kunne indføre et gradvist fasedelay op mod de bagudrettede enheders øvre afskæring (ca 400 Hz) således at mellemtonerne spiller bipolar ned mod 150 Hz og gradvist overgår til dipol ved 400 Hz. Det burde mindske kortslutningen mellem for og bagside, som du oplever nu i området under ca 300 Hz pga akrylbaflens lille bredde.

Beklager det blev lidt langhåret...


jeg forstår godt hvor du vel hen, men det er endelig ikke et problem at baflen er så smal,for lyden er det hel sikkert en fordel. Der komme meget mere rum i lyden, det forsvinder jo større baflen man laver  jeg hæver den kun med 4 db ved 160 hz og 3 db ved 190 hz.

jeg har mulighed for at køre 4 vejs. så kan godt lade to køre helt op og nøjes med at lade to falde af ved 400 hz


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Anders SL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 03 Marts 2017 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at kende to måder at få mere attack i en enhed:

1 - fjern det meste af centreringsfjederen
2 - udskift gummikantophænget med skum eller lærred

Om man så har lyst til at prøve den slags på sine nye fine enheder er ikke sikkert.... :-)

Og man skal nok også glemme alt om at få dem til at spille bas, for de kan ikke tåle ret meget saft mere. Men mellemtonen skulle blive
meget dynamisk og åben
Til top Vis Anders SL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders SL
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 03 Marts 2017 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Ahh, det lyder ikke som en god idé på de fine 18W revelator-enheder. Ophænget er i forvejen MEGET blødt, og enheden er aldeles velkonstrueret.
Noget af det bedste man kan opdrive.

De fire 18W giver et areal svarende til ca 2*10 tommer basser. Det burde sandelig være nok.

Har du overvejet om det er placeringen i rummet, som muligvis skaber et dyk i lyden omkring 125-150 hz. Der kan være tale om et ret stort dyk,
hvis de står på den mindst optimale måde. Hvis du er rigtig uheldig, kan der være tale om et dyk på over 6 dB.

Jeg ved ikke om det er det du mener med attack....

Har du korrigeret for baffelstep ?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 03 Marts 2017 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

nu er jeg nok ikke helt fair over for de fine 18w, men hensyn til den neder mellemtone.  jeg holder den op i mod en ældre enhed fra cw som er bygget som en mellemtone, og helt sikker lavet med det formål at give en godt smæk i lige det område. Det er en 15" mellemtone Ev153 en en kraftig sag. jeg syntes den godt det godt fra 80 til 400 hz.. 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes