Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 23 December 2016 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Mit anlæg er efterhånden tudsegammelt og jeg forsøger nu at skifte enhederne ud efterhånden. Grundet et multimedie behov er jeg blevet overtalt til at købe en Bluesound Node2, som også kan fungere som forforstærker. Derfor tænker jeg på at skifte min integrerede forstærker (Primare A20), da den efterhånden har overstået sin tjenestetid og fordi jeg kunne tænke mig en kraftigere forstærker til mine Dynaudio Audience 60.

Jeg er dog totalt ude af loopet og mangler nogle gode råd og inspiration til at finde en vellydende og velydende effektforstærker.

Ifm jeg købet N ode 2 lyttede jeg også til NAD C388, men jeg kunne desværre slet ikke lide lyden, hvilket har gjort mig en smule forbeholden overfor Class D.

Håber, at finde noget indenfor 12.000 med et diskret design.
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 23 December 2016 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Både Densen og Audiolab har meget diskret design.

Først nævnte ejer jeg selv en effekt fra(b-300xs) som trækker et sæt Dynaudio 160 og jeg har ingen planer om udskiftning.
Audiolab spiller sikkert også ganske udemærket.

Der er masser af andre mærker, og i dit prisleje er udvalget ret stort, så andre må byde ind.

God jul.
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 23 December 2016 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Vincent SP-997 har jeg selv kørt med i nogle år.
Det er relativt små og slanke mono blokke, der kan stå klods op ad hver højttaler.
Så slipper du for at have endnu en "kasse" til at stå, og de spiller rigtig godt.
- dejlig neutralt uden at det bliver klinisk.
De kan sejtrække en hel del
Brugte dem i øvrigt til mine tidl. højttalere, Dynaudio Excite X32,
sammen med en Cambridge 840 V2 integreret forst.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
wiljens
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 24 December 2016 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Tag et kig på LYNGDORF SDA 2400 ,den har indbygget dac og spiller rigtigt godt ,har haft den på prøve og blev ikke skuffet .
Til top Vis wiljens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wiljens
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 24 December 2016 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

@Luggelaj

Jeg har selv kig på en Densen B-310+, men er ikke sikker på om den er det skridt fremad, som jeg ønsker at tage. F.eks. giver den mig ikke mange watt mere end den integrerede forstærker jeg har i dag og Dynaudio har en følsomhed på 86dB og "IEC Long Term Power Handling" på 150W og har 4 Ohm. Jeg skal dog indrømme, at jeg ikke er afvisende overfor en udskiftning af mine højttalere på sigt. Qua jeg har en Primare, så er jeg tilhænger af "skandinavisk" lyd. Den "engelske" er jeg heller ikke afvisende overfor. Og jeg plejer at blande lyden indenfor de to sounds, hvis man kan kalde dem det.

Da jeg lyttede til Bluesound var det med NAD C-388, men det lød, i mine ører, ikke godt. Og jeg prøvede flere forskellige højttalere. Så switchede sælgeren over på en Cambridge integreret forstærker, der var en del billigere, og jeg kunne begynde at nyde lyden. Det lød ikke længere anmassende og forceret. Sælgeren sagde så, at det ikke var alle der kunne lide den ægte lyd. Og det kan han have ret i.

Ved du tilfældigvis om man kan sammenligne Densen med Primare i klang?

@hbuus

Tak for tippet! Dem vil jeg kigge nærmere på.

Jeg er ikke Hifi-entusiast og snakker ofte mod bedrevidende, men kender "min lyd", når jeg hører den. Da jeg f.eks. købte Primaren og de højttalere jeg har i dag, var det op mod en Thule, som I min verden lød hul og klangløs. Undskyld på forhånd til dem jeg træder over tæerne, men det er jo smag og behag.
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 24 December 2016 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

@wiljens

Har også kort kigget på Lyngdorf, da designet også oasser mig, men jeg har allerede en DAC i Bluesound og det er vist en Class D forstærker, som
også NAD c388 er. Men jeg vil da prøve at finde et sted, hvor jeg kan lytte til den. 😉

Modtager gerne en lektion i Class D kontra Class A og A/B. Kender kun til det jeg kort har læst på wiki
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
wiljens
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 26 December 2016 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Mange af de gamle kl.d forstærker har en spids diskant/skinger , det oplevede jeg ikke med sda 2400 ,ved sige at kl.A og A/B ofte har en mere varm lyd end kl.C ,kort sagt,men igen komme det and på hvad det spiller samme med af andet udstyr. Spiller selv med Bluesound node2 hvor signalet bliver kørt til xtern dac ,dacen i Node2 er ok men vil mene at dacen i SAD 2400 kan løfte lyden fra bluesounden.
MVH.
Til top Vis wiljens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wiljens
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 27 December 2016 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

I forhold til at sammenligne klang fra primare og densen, så har jeg ikke andet erfaring med primare end hvad jeg har hørt i hifi butikker.
Det har været oplevelsen af at det spiller godt og det er der jo mange led i kæden der har indflydelse på.
Densens klang, eller lyd, huer mig dog så meget, at jeg hae hele kæden fra cdafspiller til for- og effektforstærker.

Har du forhørt dig ang. mulighed for at få sådan en 310+ hjem på prøve? Så kan i hvertfald få svar på om den kan spille dine dynaudio op(hvilket jeg umiddelbart vil tro den kan).
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 30 December 2016 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Mit valg fld på en Roksan K3. Jeg vurderede, at den passede bedst til mit behov på nuværende tidspunkt. Overvejede også deres Caspian, men følte
at det er overkill og først vil være næste step. Måske når jeg skifter højttalere.

Tak for input!
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 30 December 2016 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg er hvis også som du siger det "tudse gammelt".. Men ikke desto mindre, spiller det bedre end det nogensinde har gjort.
Mange ting bliver bedre med alderen.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 31 December 2016 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

@henrik141

Det tror jeg gerne. Jeg er også ganske udmærket tilfreds med mine gamle højttalere, men jeg trængte til noget nyt at "lege med".
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 31 December 2016 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Mine højttalere er det nyeste, de er fra 2000. Min forstærker er fra 93 ligesom min radio. Jeg har anlæg fra Sonyès gamle ES serie.
Jeg skiftede fra en "ny" Pioneer snurrerundt receiver og oplevede en verden til forskel. Så hold du bare fast i det "gamle".. Det bliver ikke
bedre når det er nyt.   
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 31 December 2016 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

@henrik141

Beslutningen er jo ikke kun taget ud fra, at jeg syntes det var gammelt, men ud fra følgende:

- jeg har aldrig været 100% tilfreds med mit setup, men har ikke kunnet lure om det var ht eller forstærkeren, der var problemet
- mine lytte behov har ændret sig
- min forstærker er begyndt at lave unoder
- mine praktiske behov har ændret sig

Men vigtigst af alt: jeg traf et valg om at prøve noget andet. Jeg er udmærket klar over, at det ikke spiller bedre bare fordi det er nyt. Så naiv er jeg trods alt ikke. Jeg er også klar over, at det er meget få designere gennem de sidste 50 år der har skabt den gode lyd og at de skifter arbejdsplads mellem mærkerne. Ligesom kokke i restauranterne. Lyd er ikke kun diagrammer. Jeg nævnte kun det var gammelt ud fra et par af de ovenstående beskrevede begrundelser. Jeg er selv gammel, men lyder bedre end nogensinde, men jeg passer heller ikke ind i alles behov.
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes