Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 11:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nyt kabel giver brum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 22 December 2016 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Der bør bare ikke være mere brum på et Supra kabel . Det lyder mest som om at skærmen ikke har forbindelse til stelledningen. Hvis du
ikke selv kan måle det igennem, kunne du måske få din forhandler til at gøre det. Såfremt du har købt det i en fysisk butik, selvfølgelig.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Hornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 22 December 2016 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har i dag forsøgt mange ting, mere eller mindre succesfulde. Jeg er efterhånden ret sikker på at problemet et stel relateret. Hvorfor der er mere støj med det nye kabel, ja det er jeg ikke blevet klogere på.

Det jeg kan konstatere er, at når jeg rører ved stel med min finger, på enten stel skrue på riaa eller pladespilleren, så dæmpes støjen. Det samme sker hvis jeg rører ved stelskrue på tonearm.
Jeg har også forsøgt at føre stel fra pladespiller over til radiator. Igen sker der blot en dæmpning af støjen, den forsvinder ikke.

Som forslået tidligere i tråden, har jeg haft rca skærm og stel forbundet i den ene ende, ved riaa, det ændrede heller ikke på problemet.

Hverken min forforstærker eller forstærker har stelskrue. Jeg har overvejet at potentialeudligne riia stel til enten forforstærker eller forstærker, men da ingen har stel, har det ikke været muligt at gøre dette.

Kan det tænkes at problemet er min riaa? Hvis jeg frakoblet rca kabler og og stel fra pladespiller, men lader dem være forbundet til min riaa, er støjen der stadig? Fjerner jeg rca og stel fra riaa, er der stilhed.
Til top Vis Hornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hornet
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 22 December 2016 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej. Som du har fået at vide, du må ikke stelle på radiator - pointelt farligt for andre mennesker og dyr. Har du prøvet at bruge det 2m kabel imellem din cd spille og forstærker ?. Mhs til stel på forstærker, er det bare at løsne en skrue bag på forstærkeren og montere stel kabel der, men prøv at flytte riia så langt væk som muligt , og se om det forandrer sig . Har du router i nærheden der indstråler , der er nogle faktorer der spiller ind . Er Riaa evt defekt ?
mvh Space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 22 December 2016 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et Supra Biline Phono, som jeg ikke har brugt længe. Men har lige kigget på det. Der hvor det bliver splittet op, og går ud til
stikkene, det stykke er der ingen skærm. Det kan sagtens være skyld i mere indstråling, og være ekstra hørbart hvis du har nogle nogle
støjkilder i nærheden.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Hornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 23 December 2016 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

@Spaceman_2 og Mikkel G:

Tag det nu roligt med det radiator halløj altså. I et fejlsøgnings scenarie hvor det kortvarigt er noget der forsøges, mener jeg nu ikke der er noget uforsvarligt i det.

Der er som sagt ikke power på pladespiller, som for øvrigt kun fødes af 15VDC. Der er så kun RIAA tilbage, der ligeledes er DC powered. Så det der med højspænding, som jo for øvrigt er defineret som en spænding over 1000V skulle lige komme hvorfra? Det værste der vel kan ske, er at der er fase til stel fejl på forforstærker, som så sender dette via RCA kabler tilbage til RIAA og ud via dennes stel til nævnte radiator...men come on...vi snakker fejlsøgning her :)

Når det så er sagt, vil jeg stadigvæk sige tak for jeres øvrige input, jeres hjælp er værdsat!

 

@Tweaker:

Ja, det kan jeg godt se det du siger. Virker dog i så fald til at være et noget tåbeligt designvalg fra deres side, men sikkert med en eller anden for dem gyldig grund. Hvis fejlen virkelig skyldes at deres kabel er dårligt skærmet i dette område, tænker jeg bare, at så har mit forsøg på at opgradere det billige medfølgende RCA kabel da været noget af en fiasko, og tilmed kostet en skilling.

Havde du også issues ved brug af dette kabel, eller kan du fremkalde samme problematik som den jeg beskriver hvis du anvender kablet?

 

Måske mit næste step må være at finde mig et bedre 2m RCA kabel med stel, helst i hvid. Nogle der har forslag i et fornuftigt prisleje?

Til top Vis Hornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hornet
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 23 December 2016 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hornet skrev:

@Spaceman_2 og Mikkel G:

Tag det nu roligt med det radiator halløj altså. I et fejlsøgnings scenarie hvor det kortvarigt er noget der forsøges, mener jeg nu ikke der er noget uforsvarligt i det.

 



Det er lige præcis det, der er den negative side af, at give råd i et forrum, når man svarer som dig.
Den med radiatoren........ I bedste fald sker der ingenting, i værste fald er det livsfarligt, og disse betingelser ændrer sig ikke, bare fordi du mener, at der ikke er noget uforsvarligt i det.
Man kunne næsten ønske................ Nååhhh nej, det er jo JUL.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 23 December 2016 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jeg husker ikke om jeg havde problemer med det, men tror det ikke.

Jeg kan ikke teste med den nuværende opsætning, der er fuldt balanceret.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Hornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 23 December 2016 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Det er fint Tweaker, jeg siger tak på trods ;)
Jeg har købt anden RCA kabel i dag, som skal testes ved lejlighed.
Til top Vis Hornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hornet
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 23 December 2016 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Så må vi håbe at det er støjtæt. Jeg så en Youtube video, med en Debut Carbon der også brummede med det med medfølgende kabel, lige som
dit også gør. Han fik løst det med et nyt kabel.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 24 December 2016 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

smid evt et jordspyd i uden for et vindue og træk en tynd jord-leder ind gennem vinduet og forbind til stel i stedet for radiator-finten :-)
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
Hornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 26 December 2016 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Det viste sig at være kablet!
Efter jeg satte det nye kabel til, har jeg nok kun ca. 30% af brummet tilbage, hvilket nok ikke kan fjernes uden skift til bedre Riaa osv.
Til top Vis Hornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hornet
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 26 December 2016 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Det var da godt. Må vi høre hvad det er for et?

Med en MM pickup vil der ret ofte være lidt brum, der fiser ind oppe ved ledningerne der kommer ud af armen. Der kan være en kilde der står og støjer, som du ikke hvad er, og ikke kan gøre noget ved. Sidst jeg havde en MM på, var det fjernsynet. Slukkede jeg for det, var det væk.

Du kan evt prøve forsigtigt at sno ledningerne. Ens i begge kanaler selvfølgelig. Der kan ske tre ting. Det hjælper, det hjælper ikke, eller der kommer slet ingen, eller kun lidt, lyd.

Alternativt, hvis der er meget ledning der kommer ud af armen, så prøv forsigtigt at putte det ind i armen.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Hornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 26 December 2016 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne ikke finde et alternativ phono kabel med stel i umiddelbar nærhed og prisleje, så jeg endte med at købe et sæt Argon kabler og så selv
trækker et separat stel kabel.

Du nævner en række ting, som jeg prøve at kigge lidt nærmere på, her i juledagene Tweaker.
Kan jo være at jeg er heldig og kan fjerne den sidste støj, via en af de metoder!
Til top Vis Hornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hornet
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 27 December 2016 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Når så du laver nyt kabel, vil jeg forslå dig at fastgøre stelforbindelsen direkte på armen. (så slipper du muligvis også for den svage brum du
allerede havde i første omgang.)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Hornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 27 December 2016 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej Nils,

Det havde jeg faktisk selv overvejet, men opgivet igen, for jeg kunne ikke se hvordan jeg skulle gøre det i praksis.
Jeg har fundet et billede på nettet af en arm som den der sidder på min Pro-Ject, det er dog ikke den samme model TT som min.
På billedet har jeg markeret de 2 stel punkter som jeg formoder armen har.
Punkt 1 er helt ude ved PU, hvilket vil gøre det ret besværligt at trække et kabel til, for hvor skal jeg gøre den fast osv.
Punkt 2 er under armen's fæstning. Den skrue der sidder her, sidder under armen, så jeg kan ikke komme til at løsne denne. Det ville nok ellers være det mest optimale sted.

Så derfor valgte jeg at benytte det stelpunkt der sidder bag på pladespilleren ved dens RCA connections.


Til top Vis Hornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hornet
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 27 December 2016 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Ja, en tynd og fleksibel wirer på selve armrøret som du så kan sammenlodde med et tykkere stelkabel under pladespilleren.
Men hvis det bliver helt umuligt at hente stel fra selve armrøret, så prøv og forbind til sammenføjningen imellem arm og plint (evt i klemme i
bundmøtrikken).
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 27 December 2016 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Hornet skrev:
Jeg må hjem og prøve om jeg kan fjene mit støj, ved at gøre det samme. Dog har jeg ikke jord med runt i min el-installation, da huset er af ældre dato. Må evt. prøve med en radiator...


Du må ikke lave jordforbindelse via en radiator!!!!  Du risikerer, at sende højspænding ud på rørene, hvis der er overgang i et apparat!!!



Godt man har gulvvarme .....

__________________
Callesoroe
Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes