Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 07:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Denon DL103D & Vincent PHO112 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 21 December 2016 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej i forum.

Har fået tilbudt en brugt RIAA fra Vincent men er I tvivl om den passer til min Denon PU.

Data for min PU er: Output 0,25 mV, impedans 33 ohm, load 100 ohm.

Data for Vincent: Input følsomhed: 0,45 mV Load: 100 ohm

Kan I erfarne svare på dette ?


Mvh Jens   

Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 21 December 2016 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej Jens.
Din Denon har en impedans på 33 ohm, og bør derfor efter Denon´s mening belastes med 100 ohm. Efterson Vincent´en har lige netop 100 ohm som indgangsimpedans, bør den på dette punkt passe perfekt.
Hvad input følsomheden angår er det lidt mindre klart. 0,45 mv er en relativt høj spænding for en mc. Jeg vil derfor GÆTTE på, at det er den maksimale spænding som Vincent anbefaler. Hvis det er tilfældet, så burde det fungere fint. Hvis det derimod er det minimale output som Vincent anbefaler, så må du nok forvente noget sus, som vil være hørbart hvis du spiller højt. Hvis dette er tilfældet, så er den Vincent en ganske støjende ting, og så ville jeg holde mig fra den, uanset hvilken pu den skal bruges med, for så er det i min optik simpelthen en ringe riaa. Det forventer jeg dog ikke er tilfældet, da Vincent plejer at lave rimeligt fornuftige produkter.
Men hvis der skal konkluderes noget med sikkerhed, så vil det være godt at få specificeret dine data lidt bedre, altså om de 0,45 mv er max eller min. Har den Vincent ikke et modelnummer, så der kan findes bedre specificerede data?
Noget helt andet er jo så, om god tilpasning er alt som der er brug for. Jeg bemærker at Mikkel i sin test af Vincent Pho 700, siger at den er fremragende som mm riaa, hvorimod jeg læser Mikkels test, som at den er noget mindre god som mc riaa.
Mit råd er at lytte inden du køber, eller at sikre dig returret, hvis lytning inden køb ikke er muligt.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 21 December 2016 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen Jens.
Nu fik jeg så også læst overskriften ordentligt, og har googlet PHO 112. Jeg kan desværre ikke forestille mig, at Pho 112 er af en kvalitet, som bare tilnærmelsesvis kan leve op til din DL103D. Den pu fortjener efter min mening en noget mere seriøs riaa.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 21 December 2016 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Tak for dit grundige og brugbare svar.   Det var en der var på DBA til 500 kr.   Derfor var jeg fristet da jeg ved som du at Vincent som regel laver god kvalitet.   Jeg har ikke det store budget, for så ville jeg gå efter en rigtig DENON RIAA.

De ses nogle gange på hifishark men de er pænt dyre for min pengepung. Har indtil nu kørt med en Ortofon T10
men den passer slet ikke til min PU ifølge dette forum.   
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 21 December 2016 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

jbh1 - det virker som om, at du blander (step-up) og RIAA sammen?

Ortofon T10 er en trafo, mens Vincenten er en RIAA, der både kan benyttes til både MM og MC - hvilken RIAA bruger du nu?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 21 December 2016 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

RIAA`er med gode MC indgange har en ubehagelig tilbøjelighed til at være ret kostbare. Selv om T10 ikke passer helt optimalt, kan den sagtens
være en meget bedre løsning, sammen med en god MM RIAA, som ikke behøver at være så kostbar igen.

Men fortæl lige hvad du har nu, og hvad du vil ofre på sagen.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 22 December 2016 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Det er ikke det vilde udstyr jeg bruger lige nu.    Jeg har en gammel godt fungerende NIKKO NR-1415 receiver med RIAA til mm indbygget.   Jeg kan godt lide min NIKKO indtil videre og syntes den spiller OK, den er helt fejlfri.

(min drøm er at finde en Vincent int. forstærker med rør i indgangen ala. SV 226 / 236 til en "god" pris eller anden
int. model med rør I indgangen )

Dertil en Ariston RD 40 med denne Denon PU på.     Så jeg har indtil nu brugt Ortofon T10 som step-up til min Nikko
RIAA.     Og det er noget med at denne Ortofon T10 (trafo) ikke passer til en Denon DL103 MC PU. Jeg fik fortalt herinde at impedanser /load skal passé sammen ellers lyder PU ikke optimal.

Med en T10 vil min PU virke mørk i lyden med fremhævet bas fik jeg forklaret.   Men det er måske ikke helt sandt ?



Mvh Jens
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 22 December 2016 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Helt enig med Tweaker. Gu finder en hel det om Denon DL103 og RIAA/stepups på nette, da det er en pickup der har visse evner og
også deler vandene. Der er en del der lave produkter specielt tilpasset denne og Denon 304, som jeg har på min spille. En stor
fordel ved 103 er dog et højere output. 304 er helt håbløs her. Mc forstærkning koster. Mit råd ville også være en rimelig RIAA og
evt. en stepup. Men prøve at google og høre dig frem. Sikkert mange her, der har rodet med din pickup på et tidspunkt?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 22 December 2016 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Nu må i altså holde op.
Ortofon T10 er ifølge Ortofon beregnet til pu med intern impedans på mellem 2 og 4 ohm. DL 103D (Dl103 og DL103D er to forskellige pu Gekkofinger, der er BÅDE elektrisk og mekanisk forskel) har en intern impedans på 33 ohm. Pu har altså med andre ord, en intern impedans på ca. 10 gange mere end anbefalet af Ortofon. Det kommer ALDRIG til at fungere. En DL103D vil nærmest opfatte en T10 som en kortslutning, og det vil i meget høj grad påvirke lyden, særligt i toppen.
En helt anden sag er så hvorvidt T10 i sig selv er god nok. Eftersom den ifølge Ortofon er en billigudgave af T20/T30, så har jeg mine tvivl. De gamle T20 og underligt nok særligt T30 (Ja den er ringere) er efter min mening helt uacceptable, hvis man skal forsøge at hive det optimale ud af en pu. Bemærk jeg udtaler mig ikke om mk. II udgaverne, da jeg aldrig har hørt dem.
Men altså, en step-up som utvivlsomt er af ringe kvalitet, og som tilmed er håbløst mistilpasset til pu, det kan kun gå galt.
Uanset hvor ringe Vincent Pho 112 er, så er jeg ikke det mindste i tvivl om, at den til en DL103D vil være et langt bedre valg end en T10.
Men hvis budgettet er nede på 500, og hvis der SKAL spilles med DL103D, så ville jeg nok forsøge at finde en anstændig step-up, og bruge den indbyggede riaa i Nikko 1415. Det er efter min mening ikke muligt at finde en brugbar riaa med mc mulighed i den prisklasse.
En step-up kan derimod med lidt held lade sig gøre. Jeg købte for et par år siden en Denon HA 500 med en relæfelj (Har kun betydning ved tænd og sluk) for 500kr. Sådan én lyder altså nogenlunde hæderligt, selv med min Denon DL S1 pu. Den får dog naturligvis bøllebank af min Denon AU S1 trafo, men en Ha500 er altså brugbar, hvis det ikke skal være high end.
En anden mulighed kunne være at udvide budgettet lidt. En Dali riaa lyder faktisk fornuftigt både med mm og mc. På en god dag, burde man kunne finde sådan én for omkring 1200, og den har jo så den fordel at selv riaa delen temmelig sikkert er bedre end den indbyggede i Nikko.
En sidste og i dette tilfælde sandsynligvis den klogeste mulighed, er at sælge DL103D, og købe en fornuftig mm pu. Hvis DL103D er sund og rask, så burde det ikke være noget problem at få 2000 Kr. for den. På en god dag muligvis tilmed mere. For de penge, er det altså rimeligt let at finde en fornuftig mm pu, som så tilmed vil være et bedre valg til den arm, som normalt er monteret på Ariston RD40 (DL103D er ikke et oplagt valg til den arm i min optik).
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 22 December 2016 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Highmass.....
Et er teori, et andet praksis. Trådstarter virker ikke særligt krævende, og jeg har i tidernes morgen spillet på adskillige MC´s via både T-10 og T-20, og kan sige, at f.eks Accuphase for at tage et par eksempler, både AC-1 og AC-2 fungerer glimrende på begge. At de så sandsynligvis havde gjort det endnu bedre med optimal load, fjerner ikke det faktum, at det mere end rigeligt var til at leve med.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 22 December 2016 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Der er en Dali RIAA til salg i øjeblikket for en tusse ...

Trådstarter kan jo sende mig en PM, så kan jeg anvise, hvor den findes.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 22 December 2016 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Highmass.....Et er teori, et andet praksis. Trådstarter virker ikke særligt krævende, og jeg har i tidernes morgen spillet på adskillige MC´s via både T-10 og T-20, og kan sige, at f.eks Accuphase for at tage et par eksempler, både AC-1 og AC-2 fungerer glimrende på begge. At de så sandsynligvis havde gjort det endnu bedre med optimal load, fjerner ikke det faktum, at det mere end rigeligt var til at leve med.


Hej Boyd.
Du har da helt ret i at teori og praksis ikke altid følges ad. Men jeg har da rent faktisk også selv engang været tåbelig nok til at spille med en mc (Entre MC1)som burde belastes med 100 ohm, ind i en Ortofon step-up. Det lød desværre nøjagtigt lige så elendigt som det i teorien burde gøre.
At Accuphase fungerer med en Ortofon step-up (Jeg har selv brugt AC2 ind i en Ortofon T3000), skyldes sandsynligvis at de har en relativt lav impedans. Jeg har ofte undret mig over, hvad der er årsagen til til Accuphases anbefaling af 100 ohm.
En Denon DL103D vil ALDRIG komme til at fungere blot nogenlunde fornuftigt ind i en Ortofon T10.
Jeg kan da i øvrigt afsløre, at der blandt mine pu er både Denon DL-S1 og Ortofon MC5000. Sjovt nok lyder DL-S1 temmelig meget bedre ind i min Denon AU-S1, end den gør i min Ortofon T3000. Mc5000 lyder sjovt nok også en hel del bedre med T3000, and den gør med AU-S1. Så det sker altså nogen gange, at teori og praksis passer sammen.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 22 December 2016 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Keder ikke til den tekniske del af sagen, bare at man ofte rådes til en stepup til de Denon´s på nettet. Men....i en anden prisgruppe
en trådstarter holder sig til. Den Entré var jeg også på i slut 80érne. Fint pickup!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 22 December 2016 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en Denon103 for nogle år siden og prøvede den med en Ortofon T20, jeg havde på det tidspunkt. Det lød forfærdeligt, så jeg kan tilslutte mig koret. Det var endda sammen med en udemærker Rega Riaa. Denon 103 er meget følsom for korrekt belastning. Den skal have 100 ohm-Måske lidt mere- men ihertfald ikke mindre.

Men monteret i en passende tung tonearm og med den rigtige belastning giver den en gengivelse-især i mellemtonen-den slet ikke burde kunne i den prisklasse.

Det leder mig så også frem til, at en MM-pick up måske ville være et bedre valg for trådstarter, som Highmass er inde på.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 22 December 2016 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Nu er DL-103D, som skrevet oven for,en noget anden pick-up end DL-103 og DL-103R.
Den er noget blødere. Eller om man vil har den en noget højere compliance (eftergivenhed) end de modeller der stadig fremstilles. DL-103D gik ud af produktion i slut firserne!

At den heller ikke vil kunne blomstre, med en Ortofon trafo, det kan der heller ikke være tvivl om!

En bemærkning der så druknede i debatten, er at der er en DaliRIAA til salg til en tusse.
Den RIAA er særdeles velegnet til MC pickupper. - Og klasser over den Vincent PHO-111, og den Cambridge 651p jeg også har..!

Stod jeg i dilemmaet, og havde muligheden for en tusse, ville jeg købe DaliRIAA'en igen.
Man skal lidt længere op i pris, før man imo finder noget der er entydigt bedre! - Og ja jeg er jyde!


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 22 December 2016 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

I har jo nok ret i at T-10, trods alt, er for skæv. Jeg syntes bare at det er synd at udsætte en DL-103D for en billig stepup. En MM pickup der
skal kunne hamle op med en DL-103D ligger vel i samme prisleje som en stepup.

En DALI RIAA som Analogueman nævner, er formentlig bedre end så meget af det billige der fås i dag.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 03 Januar 2017 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Kan se at der er godt gang i debatten her.   Det er altid godt med lidt debat.   Ja I har ret, jeg vil ikke ofre så meget på det.

Det andet udstyr jeg har er jo heller ikke noget særligt.

Jeg mener jeg kan udlede at den T10 fra Ortofon er noget skrammel til min fine PU. (vidste ikke den var så dyr som brugt )

Jeg skriver lige til Analogueman ang. den Dali Riaa.     Takker for alle jeres input endnu engang.


Mvh Jens
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes