Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: System Audio Pandion 2? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 16 December 2016 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg går med tanker om et par nye standerhøjtalere.

Har for år tilbage fulgt udviklingen af System Audios Pandion 2 udvikling, de er på nuværende tidspunkt inden for mit økonomiske råderum til Hifi.

Men hvad har I af erfaringer med dem? Jeg overvejer at spille på dem over min Rega Mira3 forstærker, hvad tænker I om et sådan setup? Optimalt vil
jeg naturligvis gerne have en Primare I32 eller anden forstærker indenfor dørerne, men en ting ad gangen.

På forhånd tak for jeres input.
Til top Vis Bagger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagger
 
Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 22 December 2016 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig passe, at der ikke er nogen som har lyttet til eller ejer disse højtalere?

Eller er vi alle bare hængt lidt for meget op her optil jul?
Til top Vis Bagger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagger
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 December 2016 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Det er jo 2 dynamiske gutter, så de vil spille ganske udmærket sammen. Du burde dog selv lige kaste et øre på den kombi, men vil da tro, du vil synes om det. Men prøv dem sammen.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 23 December 2016 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er jo 2 dynamiske gutter, så de vil spille ganske udmærket sammen. Du burde dog selv lige kaste et øre på den kombi, men
vil da tro, du vil synes om det. Men prøv dem sammen.

Tak for dit svar.

Jeg skal selvfølgelig have dem prøvet, men ville meget gerne hære om jeres erfaringer med Pandion 2?
Til top Vis Bagger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagger
 
gurup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 23 December 2016 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Har den ældre SA2k, det er stadigt en fin speaker, den kan/skal nok trimmes lidt i filteret, hvis den skal lægge sig tæt op af Pandion 2, de har næsten de samme enheder fra Scan speak -dog er sa2k diskanten fra daværende samarbejde med amerikanske Tympani - hvis jeg husker rigtigt, -de spiller dejligt - se evt. test på SA hjemmeside med megen ros, det ku være fint med en ejer af Pandion 2
der ville sige lidt mere :-) MVH Gunnar           
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 24 December 2016 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa Bagger

System Audios Pandion 2 har jeg hørt for år tilbage og var ganske positivt overrasket, husker ikke lige forstærkeren mener det var en mindre Naim, System Audios Pandion 2 er en højtaller som har det hele men den gang synes jeg der mangle en smule i bunden

jeg har så for nydlig lyttet til den nye pandion 5 som blev drevet at en Rega Mira3 det var så meget bedre i mine øre end Naim og Pandion 2. Der er jo sket meget siden 2 eren blev til 5 og Rega gør jo også tingen på en anden måde end Naim   så du må selv ud og lytte

god Jul

Risalamande venter ;-)
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 31 December 2016 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem der byggede min egen Q113.

Sammenlignet med både "Pandion 2" der spiller mine en del anderledes selvom der er brugt samme enheder, og samme delefilter værdi, forskelligheden kommer nok hovedsageligt fra kabinettet og dæmpning, og så selvf. forstærkeren. De spiller livligt og engagerende men kræver også gode signal kilder. Under lytningerne var vi også nogle som fandt områder hvor SA2K er mere behagelig, selvom den har sine fejl, vil et par brugte til 6-7000kr da stadig kunne være sig selv bekendt. Hvad der så retfærdiggør at Pandion 5 skal koste 10k mere end Pandion 2 må afklares ved en nærmere undersøgelse.

Tymphany leverede enheder til SA2K men de er begge Scan-speak typer nu, mener diskanten er baseret på en 2905/9700 altså 9900 uden waveguide.

Stod jeg med 20k der stod kompakt højttaler på ville jeg også lytte til Dali Epicon 2, B&W 805 Diamond, Dynaudio C1, og lignende, prisen gør nok at de så skal være brugt.

At der mangler "lidt" i bunden er nok rigtigt men det er et bevidst valg, det der måske mangler i bunden gør at mellemtonen hænger bedre sammen med diskanten, og det gør den her i Pandion 2, Dem der har prøvet med 18W i bunden er ikke altid heldige, men det kunne være interessant at finde en løsning.

Mvh Peter
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 31 December 2016 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:
Hejsa Bagger System Audios Pandion 2 har jeg hørt for år tilbage og var ganske positivt overrasket, husker ikke lige forstærkeren mener det var en mindre Naim, System Audios Pandion 2 er en højtaller som har det hele men den gang synes jeg der mangle en smule i bunden jeg har så for nydlig lyttet til den nye pandion 5 som blev drevet at en Rega Mira3 det var så meget bedre i mine øre end Naim og Pandion 2. Der er jo sket meget siden 2 eren blev til 5 og Rega gør jo også tingen på en anden måde end Naim   så du må selv ud og lytte god Jul Risalamande venter ;-)


Hvor gammel mener du Pandion 2 er?
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 31 December 2016 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

>Tymphany leverede enheder til SA2K men de er begge Scan-speak typer nu

Den gamle SA2K brugte Scan-Speak enheder.

SA2K er designet omkring årtusind skiftet (deraf navnet), så vidt jeg husker. På dette tidspunkt er Scan-Speak ejet af Vifa, og det er også omkring
år 2000 at Vifa overtager alle aktier i Peerless og D.S.T. bliver til.

Tymphany kommer først til som nye ejere i år 2005.

Mvh,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 31 December 2016 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg fulgte selv med i processen omkring Q113 på nettet. Der var mange sjove diskussioner og emner til at bliver klogere - så grundlæggende en sjov ide. Men jeg synes at processen omkring delefilteret var underlig. Der blev lagt fast på et følsomheds niveau - tror det var 87 dB - og så blev er optimeret efter det som "target".

Det mener jeg ikke man kan, hvis man ønsker at lave en standalone højttaler - der skal lyde balanceret i sig selv. Der bliver man nødt til at lave flere versioner af filteret med forskellig "hældning" op igennem mellemtonen. Det kan PC simuleringer sagtens hjælpe en med - men det er trail and error. Når den rigtige balance er opnået kan man finjustere filteret og så får man den samlede følsomhed man får. Og ikke omvendt.

Da jeg hørte Pandion - havde jeg glemt mine overvejelser - men resultatet er desværre tydelig. Der har - efter min mening - ikke den rigtige balance og ro. Den er for mellemtone fikseret - og det giver en uro og følsomhed overfor dårligt materiale.

Jeg har faktiske haft et sæt SA 1105 i stuen i mange år - som jeg synes lyder meget afbalanceret - så det er ikke et spørgsmål om at jeg hader SA eller lign. Hørte også den gamle SA2K for nylig og den er bedre balanceret = meget bas og mindre mellemtone.

Hilsen

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 03 Januar 2017 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Sagt med andre ord:

Det bør være let at lave et delefilter, der ikke blot er anderledes, men også bedre!

Hilsen

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 15 Januar 2017 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd vil du ikke beskrive hvor og hvordan du tænker delefilteret forbedret!

Jeg kan godt huske at det gik stærkt med filteret, men formoder at der har været nogen indover med god support.
som jeg husker det:
1: det blev vedtaget at 24/24db var det bedste for en tovejs, og impedans korrektion er en fordel
2: enheder blev målt og simuleret i LEAP.
3: target kurver (linearitet) og opnåelig følsomhed (afhænger af bassen) vælges.
4: derefter optimeres der i software.
5: yderligere optimeres der under lytte sessions.
6: så blev der fastlagt et filter der blev brugt videre.
Det er vel sådan det skal gøres!

Link: Q113 delefilter

Mvh
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 18 Januar 2017 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Du har ret i, at det umiddelbart ser ud til at at være en god proces - men...

1. Simulering og følsomhed
Ud fra teksten og kurverne i det link du sendte - kan man så at optimering er sket ud fra en valgt eller ønsket følsom.
Det resulterer i en fin flad kurve i mellemtonen og diskanten - men bassen er for lav i niveau i et af de vigtigste dele af
frekvenskurven fra ca. 100 Hz til 500 Hz. Det er det område der i høj grad er med til at definere stemmer.

Kort sagt kan man ikke simulere ud fra en ønsket følsomhed. Følsomheden får man til sidst. når højttaleren lyder godt.


2. Flanker er vigtigere end frekvensgang
Det kan også ses på kurverne, at ret frekvensgang er vægtet højt i simuleringen.
Det kan også være et mål - men i praksis er flankerne vigtigere.
Det er altså vigtigere, at enhederne ruller rigtig og rent af ved delefrekvensen.

Ved de den sidste simulering er der optimeret efter en teoretisk korrekt afrulning af enhederne 24/24 dB.
Det lyder bare sjældent optimal - fordi der bl.a. skal tages højde for forskel i enhedernes spredning mm.


3. Lyttepanel og Lokale/globale optimum
Selvfølgelig skal man lytte og lyttepaneler er super - MEN
De kan jo kun lytte ud fra hvad de får præsenteret af muligheder.
Een simulering giver eet resultat man kan lytte på og evt. justere ud fra.
På den måde kan man så finde det "lokale optimum" - men det garanterer ikke at man har fundet et "globalt optimum" - altså der
hvor højttaleren lyder allerbedst.
At finde de globale optimum kræver at man afsøger et meget stort udfaldsrum. Laver mange simuleringer og lytter mange gange.
Så i sidste ende afhænger resultatet fra lyttepaneler af hvad designteamet finder af ud af og præsenterer for lyttepanelet.


4. Enklere og mere effektivt delefilter
I simuleringerne er man startet med en fuld 24 dB/oktav LR elektrisk filter.
Det er dog sjældent nødvendigt for at opnå et akustisk 24 dB LR filter.
Så man ender op med unødvendige mange komponenter i filteret.

I et delefilter har man også muligheden for at lade filteret forme frekvensgangen på enhederne uden for delefrekvensen.
F.eks. for at kompensere for baffelhæv eller uheldig difraktion på diskanten.
Det gør man ikke i det vedhæftede link (det er heller ikke sikkert det er nødvendigt....)

Undtagelsen er kondensatoren over modstanden på diskanten - der lige hæver toppen af diskanten og kan kompensere for
manglende spredning. Et gammel SA trick ;O)

Man kan også arbejde med Q'et i filteret - og derved få de to enheder til at arbejde bedre sammen.
Det ser jeg heller ikke i filteret.

Du kan se her hvordan frekvensgang og afrulninger kan formes i et passivt filter.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=95072&PN=1& get=last#2255611

Faktisk er nederst deling på mellemtonen implementeret med een kondensator i serie + en sugekreds parallelt.


Konklusion
Ud fra overstående og ved at have lyttet på SA Pandion - mener jeg der kan laves et enklere, mere effektivt og bedre lydende filter.



Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes