Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 00:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Subwoofer problematik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bossybum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 15 December 2016 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg har netop valgt at opgradere mit setup med en Klipsch R115-sw subwoofer. Mit problemer er så nu, at jeg simpelthen har helt utroligt forskelligt lydtryk afhængig af hvor i rummet jeg sidder. Jeg måler 77DB på første række, og hele 97DB på bageste række. (Jeg har 14 biografstole i 4 -5 -5 setup) Bageste række er på et hævet podie, og det er her sub'en virkelig træder i kraft.

Nu kommer så det mærkelige, situationen forbliver den samme, uanset hvor i rummet jeg placerer sub'en Hvad er det jeg overser ? Rummet er gipsvægge all around, med rustiklofter, og er 3,44m x 5,5m.

Mit resterende setup er:

Onkyo TX-NR646
Focal 726 fronter
Focal 700 CC center
Focal 706 Rear
Til top Vis bossybum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bossybum
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 16 December 2016 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Du har en udfasning af bassen på forreste række. Bas bevæger sig i lange bølger frem og tilbage i et rum, og der hvor bølgerne mødes i modsat fase, dæmpes bassen hørbart. Bas har flere meter lange lydbølger, og lider derfor nemmere af dette fænomen. Omvendt kan bassen også forstærkes ekstremt dér, hvor lydbølger i samme fase mødes...

En enkel metode til optimal bas er, at du placerer sub'en i lyttepositionen, og så kravler rundt i rummet og lytter. Der hvor bassen larmer mest, der skal sub'en stå. En sub er nemlig afhængig af akustiske love, og er ligeglad med boligindretning og feng shui

Det kan være nødvendigt med flere subs, ikke for at få mere bas, men for at sikre ens bas i hele rummet!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 16 December 2016 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Enig i mikkel's forklaring.
Købte et 21" Cerwin Vega aktiv sub til min biostue og der var mærkbar forskel hvor man sidder i rummet.
Så købte et magen til og satte den i den modsatte side i biorummet. Så var bassen jævnt og fyldig.

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 16 December 2016 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Det koster lidt og skal lige justeres ind, hvilket også tager lidt tid. Men bas bliver først rigtig fedt, når man har har 2-4 subwoofere spredt ud i rummet. Start med en i forreste hjørne, en ca midten til den modsatte sidde og til sidst en bagerst. Dernæst er du stort set kun nødt til at justere fase og niveau - så skulle du gerne opnå glimrende resultater 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes