Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 13:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvilken RIAA? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 27 April 2017 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Det er nemt at blive "snydt"! Halter perspektivet kan det være at azimut ikke er justeret. Der kan nemt være 2-3db skæv kanalbalance og så er der ikke meget dybde perspektiv tilbage. VTA skal også stå korrekt. Når det er justeret kan man bedømme en riaa. Rør har for meget "rørbrus" (et par FET´s i indgangen hjælper) til MC pickupper med lavt output. Trafoer drejer fasen, nok kun af teoretisk interesse i praksis. Kun ganske få MC pickupper til under 5kkr er bedre end de bedste MM,Mi. Hana og Denons høj compliance som eksempel på undtagelser. Der er et utal af gode MM´r til rådighed, både nye og 30-40 år gamle.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 27 April 2017 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Vinylfan skrev:
Det som jeg blev mest overrasket over, første gang jeg hørte DS2, var dens evne til at gengive rum.
Var det også en egenskab, du lagde mærke til?

Nej, det jeg bemærkede med det samme ved DS2, var, at lyden var så klar...den var ikke som mit førstehåndsindtryk af Tube Box DS, som jeg syntes/synes, lyder dejlig røragtig, eller hvad skal man sige. Dvs. f.eks. en klarinet får en dejlig fylde i fht. de to ikke-rør riaa'er, som jeg testede DS op imod.  Og ved DS'eren bemærkede jeg også netop det, du beskriver, at den har en virkelig super "dybde" rent rummæssigt i fht. placeringen af de enkelte instrumenter. Til gengæld synes jeg også, at DS er sådan lidt "grødet"...den er ikke så klar i lyden som de to ikke-rør riaa'er, jeg omtalte før.

DS2 lyder ikke spor røragtig - enten dét, eller også er det fordi, jeg har vænnet mig så meget til lyden af DS / DS2, at jeg ikke bemærker "rørlyden" mere. Det kan også være, for jeg har ikke nogen ikke-rør riaa at teste op imod længere.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 27 April 2017 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Det er nemt at blive "snydt"! Halter perspektivet kan det være at azimut ikke er justeret. Der kan nemt være 2-3db skæv kanalbalance og så er der ikke meget dybde perspektiv tilbage. VTA skal også stå korrekt. Når det er justeret kan man bedømme en riaa. Rør har for meget "rørbrus" (et par FET´s i indgangen hjælper) til MC pickupper med lavt output. Trafoer drejer fasen, nok kun af teoretisk interesse i praksis. Kun ganske få MC pickupper til under 5kkr er bedre end de bedste MM,Mi. Hana og Denons høj compliance som eksempel på undtagelser. Der er et utal af gode MM´r til rådighed, både nye og 30-40 år gamle.


Var det en dyb generalisering, eller blot til info?

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 27 April 2017 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Det er nemt at blive "snydt"! Halter perspektivet kan det være at azimut ikke er justeret. Der kan nemt være 2-3db skæv kanalbalance og så er der ikke meget dybde perspektiv tilbage. VTA skal også stå korrekt. Når det er justeret kan man bedømme en riaa. Rør har for meget "rørbrus" (et par FET´s i indgangen hjælper) til MC pickupper med lavt output. Trafoer drejer fasen, nok kun af teoretisk interesse i praksis. Kun ganske få MC pickupper til under 5kkr er bedre end de bedste MM,Mi. Hana og Denons høj compliance som eksempel på undtagelser. Der er et utal af gode MM´r til rådighed, både nye og 30-40 år gamle.


Hvad har du egentlig hørt af rør riaa med den udtalelse?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 27 April 2017 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Der er da lidt sandhed i det... Jeg oplever, at både azimuth og antiskating har stor indflydelse på definitionen af rumfornemmelse og dybde i lydbilledet. Aktiv forstærkning til en MC er ligeså ofte noget skidt, da det ofte tilføjer for meget støj. Her er trafo'en en vinder, om end det er noget vrøvl at en stepup drejer fasen... Ligeledes mener jeg også, at MC princippet først begynder at vinde terræn, når prisen bevæger sig over 5000,- og fortsætter op.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 27 April 2017 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Det var formålet med mit indlæg at gøre opmærksom på at forudsætningen for en bedømmelse at et analog setup hviler på en analyse af alle komponenter. Korrekt justering, belastning af pickup osv. Ingen har sagt det er nemt, pu fabrikanterne er ikke meget for at opgive nøjagtige værdier.

Så kan man subjektivt begynde at lytte! Jeg har været medlem af AES og kan ikke se mine meninger skulle være subjektive. Desværre hænger tingene sammen. For at få fuldt udbytte af en god dyr low MC pu. skal man bruge en god riaa.

CEC PH 53, Aqvox CI mk2, BMC Phono, VdH The Grail, alle med strømforstærkning og ikke mindst automatisk tilpasning. Brugt priser fra eur 500-+3000,- (jeg har nok glemt nogen). Et godt selvbyg er Elektors Supra 2 til eur 300,-, men så skal man kunne svinge en loddekolbe.

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 28 April 2017 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Helt enig med dig Hullevad.

Disse strømforstærkere kan være temmelig dyre, hvilket selvfølgelig ikke fratrækker på kvaliteten, men man kunne se efter noget kvalitets-
vintage, og hvis ellers det stadig dutter er prisen gerne mere medgørlig (hvis ellers prisen har noget at sige).
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 28 April 2017 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hej hullevad.

Jeg hørte ikke DS2 i forretningen, men jeg fik den derimod hjem på prøve. Jeg tilsluttede den direkte til mit anlæg,
og det var der, at jeg med det samme hørte det store rumperspektiv. Jeg havde absolut intet ændret ved min
pladespiller, pickup m.v. Så jeg blev på ingen måde "snydt", jeg fik virkelig en forbedring ved udskiftningen af RIAA'en.
Jeg må også sige, at jeg synes, at de rør-RIAA'er, som jeg har hørt, lyder rigtig godt.
Jeg har tit været på udkik efter en højtydende MM-pickup med lav compliance, men indtil nu har jeg ikke fundet nogen.
Har du et forslag til en højtydende MM-pickup med lav compliance?

Hej hbuus.

Ja, man vænner sig hurtigt til ny lyd - især god ny lyd

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 28 April 2017 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hvad med Decca. De er meget stive.
En del af dem er "MI", men går som MM direkte i 47kilo
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 30 April 2017 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Det var formålet med mit indlæg at gøre opmærksom på at forudsætningen for en bedømmelse at et analog setup hviler på en analyse af alle komponenter. Korrekt justering, belastning af pickup osv. Ingen har sagt det er nemt, pu fabrikanterne er ikke meget for at opgive nøjagtige værdier.

Så kan man subjektivt begynde at lytte! Jeg har været medlem af AES og kan ikke se mine meninger skulle være subjektive. Desværre hænger tingene sammen. For at få fuldt udbytte af en god dyr low MC pu. skal man bruge en god riaa.

CEC PH 53, Aqvox CI mk2, BMC Phono, VdH The Grail, alle med strømforstærkning og ikke mindst automatisk tilpasning. Brugt priser fra eur 500- +3000,- (jeg har nok glemt nogen). Et godt selvbyg er Elektors Supra 2 til eur 300,-, men så skal man kunne svinge en loddekolbe.

Studsede over din tidligere udtalelse med "rørbrus" ved mc med lavt output. Hvad er så et lavt output i din optik?

Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 8
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes