Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 06:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nyt anlæg - støj! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 30 November 2016 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej herinde,

Begyndte for et par måneder siden at købe dele hjem til det, der skal blive et setup med digitalt filter og flerkanalsforstærker. Det var egentlig forstærkeren, der startede det, fordi jeg kunne få den til en pris, jeg ikke kunne takke nej til. En NuForce MCA-20 til ca. 3900. 8 kanaler, OK med power og pæn at se på.

Men for at den ikke skulle stå og samle støv, købte jeg en billig forforstærker, NAD 1130, af en bruger herinde. Jeg har fået det sat til, men det støjer desværre! Det er ikke ikke dyb støj, men nærmere en hvæsen. Støjen er kraftig med volumen helt i bund og bliver kun værre jo mere man skruer op.

Jeg har prøvet to forskellige stikdåser, en med og uden jord, to forskellige strømkabler til forstærkeren, en med og uden jord, skifter input på NAD'en og kun haft NuForce'en og højttalerne sat til. Jeg har endnu ikke tjekket, om der faktisk er jord i stikkontakten. Det eneste, der har hjulpet, er at kun have højttalere og forstærkeren tilsluttet. Der var stadig en lille smule støj, men ikke i nærheden af tidligere. øjttalernes følsomhed på 91-92 dB kan vel også have lidt at sige.

Men hvad kan jeg gøre? Der er både Ground terminal på for- og effektforstærker, kan disse bruges til noget?

Gode råd modtages meget gerne! :)

Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 02 December 2016 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Ingen? :)

Jeg har også lagt mærke til, at min HTPC kan gå i støjen. Når harddiskene/CPU'en arbejder kan det høres i højttalerne.

Jeg må prøve at skifte power kablet ud på HTPC'en til et uden jord, et andet phonokabel/godt skærmet mellem for og effekt og forbinde ground på
for og effekt via ground skruerne på bagsiden.

Andre input?
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 December 2016 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

prøv at tage alt fra og kun have højtalerog effektforstærkeren på.. og skriv om der er støj


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 02 December 2016 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej :)

Tak for svar.

Jeg har prøver kun at have højttalere og effekt tilsluttet, og der er minimal støj. Når forforstærker tilsluttes, kommer støjen.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 December 2016 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

så prøver du at sætte alle dine kabler på uden forforstærkeren

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 02 December 2016 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Ikke helt med.

Jeg har haft effekt og højttalere tilsluttet uden forforstærkeren indblandet, som skrevet tidligere.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 December 2016 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

det er alle signal kabler der er imellem forforstærkeren som du skal prøve at montere uden din forforstærker. Når du så har sat dem på, så prøv at flytte lidt rundt på kablerne, der kan være en skade eller fejl på kablerne, som kan give brum.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 December 2016 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Det støj du hører - er det som en susen, som primært kun kan høres i diskantenhederne - eller er der også noget brum i bas højtalerne ? Det er ikke unormalt, at du kan høre lidt sus, når du sætter øret helt til diskanthøjtaleren, med volumen kontrollen på min. Men, hvis du kan høre sus i lyttepositionen, med volumenkontrollen på min - det er ikke helt normalt
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 02 December 2016 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Fjendbo skrev:
Ingen? :)

Jeg har også lagt mærke til, at min HTPC kan gå i støjen. Når harddiskene/CPU'en arbejder kan det høres i højttalerne.

Jeg må prøve at skifte power kablet ud på HTPC'en til et uden jord, et andet phonokabel/godt skærmet mellem for og effekt og forbinde ground på for og effekt via ground skruerne på bagsiden.

Andre input?

Her selv haft det problem. Det du givetvis kan høre, er din CPU, mere specifikt effekterne af varierende strømforbrug, alt efter hvad CPUen er i gang med at beregne.

På mit system bruger jeg en AMD 6300fx processor. Inden i bios slog jeg "C1E" "Core c6 state" og "HPC mode". Disse ændringer forhindre CPUen i at regulere strømforbruget, alt efter hvor meget processor kraft der er nødvendig. Disse ændringer fjernede støjen fra CPU, men gav tilsvarende et lidt højere strømforbrug med tilhørende ekstra varme i kabinettet.

Hvis dit system er et Intel, hedder tingende givetvis noget andet, men fremgangsmåden er den samme. Reducer intelligent strømsparing for CPUen :)

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 02 December 2016 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Det kan anes i lytteposition ca. 3 meter fra højttalerne med volumen på minimum, og støjen er både i bas og diskant. Delefrekvensen er så også omkring 2700Hz, hvilket kan have indflydelse :)

Her er et lydklip af støjen, hvor jeg fører en iPhone fra bas, til diskant, til bas ca. 10 cm fra enhederne. Det første klip er originalen, og den anden er forstærket:
Original: https://www.dropbox.com/s/b6xd7ccogzj2ylv/St%C3%B8j.mp3?dl=0  
Forstærket: https://www.dropbox.com/s/orn4swl9f18tpew/St%C3%B8j%20%28for st%C3%A6rket%29.mp3?dl=0

Kan det hjælpe at anvende et strømstik uden jord til HTPC'en? Og er egentlig ikke interesseret højere strømforbrug og varme da CPU'en er passivt kølet og kabinetblæserne reagerer på CPU'ens temperatur :)

Inden mit skifte til NAD og NuForce brugte jeg min fars gamle Technics SU-A800, og her var ingen støj.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 December 2016 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Det lyder sku ret vildt - som om der både er 50/100Hz + hvid støj samtidigt Lidt sjovt - det lyder næsten som om der kører et tog forbi samtidigt. Hvis du slukker din HTPC og piller strømstikket ud - er støjen så den samme ? Hvis du har et voltmeter - så kan du evt prøve at måle spændingerne mellem jord og fase og jord og nul
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 02 December 2016 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har et cheap prize multimeter, som dog ligger i et låst skab i Hal9K i Aalborg - kan være du kender, siden du er fra Aalborg, Weezer. Og jeg kommer der ikke så tit mere, men kan være, jeg burde få det hentet.

Første gang jeg hørte støjen, var da jeg satte det til aller første gang uden noget andet tilsluttet. Og dermed heller ikke HTPC'en. Støjen mens HTPC'en er tændt, er værre og mere iørefaldende.

Men altså måle direkte i kontakten i væggen for at finde ud af, om spændingen er korrekt?

Ellers fif til at eliminere det? Bedre skærmede kabler? Holde dem væk fra strømkabler? Forbinde for og effekt via Ground-skruen på bagsiderne af kabinettet osv.?
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 December 2016 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hal9K kender jeg dog ikke - men, jeg er også sidenhen flyttet lidt vest på og bor nu mellem Frejlev og Nibe Hvis du måler mellem fase og nu - så måler du ca 230V~, mellem nul og jord - der vil du sikkert kunne måle et par volt. Mellem fase og jord - der skal du igen kunne måle de ca 230V~. Hvis du måler disse værdier - så har du jord i kontakten. Hvis du derimod måler ca 0V mellem jord og hhv fase og nul - så har du ingen jord Her er det ganske fint med et billigt multimeter - som man faktisk kan komme et godt stykke med til husbehov 

Hvis du kan høre støjen i lyttepositionen, med kun pre-amp tilsluttet din forsærker (og strømstikket til din HTPC er taget ud), og volumen på min - så er der en defekt i din preamp (en opamp begynder nemt at støje, hvis den er blevet træt). Hvis du derimod kun kan høre støjen i lyttepositionen, når din HTPC er tilsluttet - så er det i forbindelse med din HTPC du skal kigge
Li med hensyn til kabler - så skal disse være af en ganske mærkelig konstruktion, hvis de skal få dit anlæg til at lyde på denne måde. Oftes - så vil du ved aftenstid kunne høre noget, som minder om AM radio i baggrunden, hvis skærmen på kablerne var helt hen i skoven.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 02 December 2016 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Defekt udstyr, suk. Men det er vel chancen man tager ved at købe brugt - og gammelt :)

Jeg er ikke lige hjemme til at kunne kigge på det, men at se på billeder fra Google, så kan jeg kun spotte én op-amp, 2G 4JJ JRC 6007 eller noget i
den dur. Dog kan der vel sidde noget på bagsiden af printet.
Jeg har desværre ikke en anden preamp at teste med og Technics forstærkeren har ikke en pre-out.

Tænker, at jeg prøver at forbinde ground-terminalerne på for og effekt og får målt, om der er jord i kontakten. Eventuelt også prøve at forbinde
phonokablet mellem for og effekt et af gangen.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 03 December 2016 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Hvordan er pc forbundet til forforstærkeren? Hvis du bare kører phono fra den er det klart at der er støj? Filter eller DAC på. Håber
at det ikke var så simpelt?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 03 December 2016 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

PC'en er forbundet således PC -> USB -> galvanisk isolator -> USB -> DAC -> phono, så der burde ikke være noget.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 03 December 2016 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Har fået fat i en minijack hun/hun adapter. Så vil jeg prøve at teste pre-out med hovedtelefoner tilsluttet og intet andet. Er der stadig støj der, må
det vel være forforstærkeren?
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 14 December 2016 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Fjendbo skrev:
PC'en er forbundet således PC -> USB -> galvanisk isolator -> USB -> DAC -> phono, så der burde ikke være noget.

Men den støj der kommer fra en pc ud af usb porten, kan man da ikke fjerne med en galvanisk isolator, resten du beskriver er jo bare almindelig
dac, integreret eller standalone gør ingen forskel.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 14 December 2016 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Nej, det kan jeg høre. Har overvejet at købe skilletrafo til hvert input, men det kan måske ikke svare sig.

Har haft forforstærkeren taget fra tilsluttet hovedtelefoner på udgangen, og der er ingen støj. Jeg har tjekket, at der er jord i kontakten, hvilket der er, og både PC og effektforstærker er jordet. Har forbundet Ground terminaler mellem Pre og effekt.

Men I må gerne belære mig, hvordan støjen fra PC'en fjernes. Kan den komme via TV'et (som ikke er jordet), som også er forbundet til forforstærkeren? PC -> TV -> Pre.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 14 December 2016 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Fjendbo skrev:
Nej, det kan jeg høre. Har overvejet at købe skilletrafo til hvert input, men det kan måske ikke svare sig.


Prøv nu at læse, hvad Apex skriver. Skilletrafo, galvanisk adskillelse m.m. fjerner jo ikke støjen. Det sørger bare for en elektrisk adskillelse mellem out- og input. Hvis det fjernede støj, hvor skulle grænsen for øvre frekvens så gå?? Du skal ha´ fundet årsagen og filtrere den væk. Det kan godt være "langhåret"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes