Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 15:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: VortexBox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 26 November 2016 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Mange kender problemet med at rippet en stor samling cd’er, mig selv inklusiv. Hardware, software, opsætning, tagging, coverart osv. samt en masse manuelt arbejde – gaaab!

Derfor havde jeg besluttet at købe en eller anden færdig løsning såsom RipNAS, Ripstramer, Antipodes, Innuos eller tilsvarende og ofre de +10.000 kr. som det måtte koste. Det begyndte jeg så at ”forske” lidt i. Det er trods alt en rimelig pæn udskrivning.

Groft sagt: For pengene for man en computer med sløje specifikationer og noget open-source software baseret på Linux. Det faktum sætter nogle tanker i gang hos en udpræget gør-det-selv-mand. Ovennævnte mærker er baseret på VortexBox software (http://vortexbox.org og http://wiki.vortexbox.org). Softwaren er baseret på Linux og fungere som ripper, server/NAS og stramer/afspiller. Det kan håndtere musik, film og billeder. Derudover findes der en række add-ons.

Jeg foretrækker at holde tingene i mit anlæg adskilt og besluttede at bygge et system primært til DC-ripping. Hele afspillerkæden havde jeg jo i forvejen. Hardware skal der til. I alt ca. 2000 kr.:

Bundkort: MSI N3150 ECO (mini-ITX med en Celeron quad-core on-board). 640 kr.
RAM: G. Skill SQ 2x2GB SO-DIMM. 200 kr.
SSD-HD: Kingston SSDNow 120GB. 300 kr.
Kabinet: Cooler Master RC-130. 420 kr.
Strømforsyning: Corsair VS550. 390 kr.
Optisk drev: Sony som jeg havde i forvejen.

Installationen køres fra en USB-stick. Man skal også bruge en skærm og et keyboard.
http://wiki.vortexbox.org/installation_guide

Derefter skal maskinen tilkobles nettet og opdateres/tilpasses.
http://wiki.vortexbox.org/vortexbox_2.3_installation_instruc tions

Efter 20-30 minutter: Up and running! Al kommunikation foregår via web-interface fra en anden computer eller tablet. De stakler som er faldet for Apple’s bluff er heller ikke ladt i stikken.

Et par problemstillinger:
- Hvis man vil tweake systemet foregår det via command-line i Linux. Besværligt men ikke nødvendigt, da forskellige add-ons hjælper. F.eks. Bliss (https://www.blisshq.com). Her kan man tilpasse tagging, filstruktur, coverart m.m. med få klik på musen.
- Man har ikke samme kontrol over rippe-processen som f.eks. med Exact Audio Copy og rips er ikke BitPerfect. Spørgsmålet er så om det overhoved spiller nogen rolle. Næppe. Generelt er vel +90% af alle CD’er langt fra reference-niveau. De skiver som er umagen værd, kan man stadig give en tur med EAC eller dBpoweramp.

For at optimere rippe-processen har jeg bestilt et Plextor PX-891SAF på Amazon i Tyskland – ca. 400 kr. Endnu ikke modtaget.

VortexBox kan kun anbefales. Synes jeg i hvert fald. Derfor dette skriv. Jeg er i første omgang kun gået efter lidt af det, som VortexBox reelt kan. Der er mange muligheder.

Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2039
Sendt: 26 November 2016 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej Gela, fedt du har prøvet Vortexbox, som byg-selv. Jeg købte den sløje computer som et færdigt system, med 3tb hdd, ssd til styresystemet osv osv. Dvs jeg har en stand-alone der kun er forbundet til netværket for at kunne betjenes. Jeg valgte en Premium udgave i Streamtech kabinet. Jeg er meget tilfreds med den, efter at have brugt SB touch med hdd i flere år. Især holder jeg af den automatiske ripping funktion. Album artist sorteringen er dog lidt for detaljeret. Mine forskellige "front-end" apps viser nu gerne flere kunstnere på samme album, hvis der lige har været en "featuring". Det er lidt træls. Måske er det fordi al min musik er rippet til wav med dbPoweramp? Nye albums vises fint. Jeg har skiftet den medfølgende laptop-psu ud med en hjemmebygget lineær type, det var en større forbedring end jeg havde regnet med.

Mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 26 November 2016 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej Præsten: Har du prøvet Bliss? Det kan kunne rette op på de småproblemer, som jeg har oplevet.
Det er nu også begrænset, hvor meget jeg har prøvet af endnu. Bl.a. har jeg ikke prøvet at importere ”fremmede” rips og filer. Jeg venter lige til Plextor-drevet ankommen, inden jeg for alvor går i gang.

Jeg glemte at nævne, at der findes billigere alternativer: http://www.vortexbox.co.uk
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2039
Sendt: 28 November 2016 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Hej Gela,
Ja, jeg fik Bliss med til min. Det fungerer ret godt. Jeg har dog problemer med feks Yello: The Eye, som mine front-end apps splitter op i flere
album, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvorfor. Det nemmeste er nok at slette den, og så rippe igen via Vortexbox.
De færdige udgaver fra vortexbox.co.uk (som jeg købte fra) har indbygget ftp-server, så det var ret nemt at kopiere den eksisterende samling
over på.

Men Vortexbox'em opleves som virkelig stabil, hurtig og vellydende. Hvis jeg en dag har penge nok, kunne jeg godt tænke mig en Roon server,
men der skal lidt hardware og betalt software til, så det bliver ikke lige nu...

mvh

Mikkel


__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 28 November 2016 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Der er nok ikke andet at gøre end at rippe en gang til, da taggingen ligger i fil-dataen.
Jeg er også ganske overrasket og godt tilfreds. Det kører rigtig godt med meget få undtagelser.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 November 2016 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har rippet "manuelt" med EAC og dBPoweramp. Det er dog stadig temmeligt automatisk, så jeg forstår ikke helt nødvendigheden af special software/RipNAS. Jeg vil selv bestemme musikgenre, men ellers rippes der blot og tagging foregår helt automatisk.

Hvis der mangler et cover eller to kan jeg via Foobar eller musicbee, blot tilføje dette senere.

Hvorfor er det bedre og nemmere med f.eks. Vortexbox!
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2039
Sendt: 29 November 2016 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen.

Før havde jeg: SB Touch med usb hhd, rippede på laptop og efterfølgende overførte manuelt til SB'en usb hdd.

Nu har jeg en pæn VortexBox Premium, med internt slot-in drev, 3TB lager osv.
Nu skal jeg bare smide en cd ind i maskinen, så kommer den ud igen 10 minutter efter, rippet og lagt på lager.

Hvis jeg vil ændre i tags finder jeg min iPad og via Bliss kan jeg ændre i alle tags.
Der er indbygget backupfunktion hvis jeg tilslutter en ekstern hdd, noget som (også) var besværligt på SB Touch'en.

Det er meget nemmere end min tidligere opstilling, men det er ikke sikkert at det er nemmere end din.
Derudover var min SB Touch noget ustabil, selvom jeg kunne forstå at andre oplevede et stabilt apparat med samme firmware version.


mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 November 2016 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Ok - jeg gør nok lidt det samme bare med noget andet hardware software.

Jeg har en dedikeret musik PC/delefilter/DSP (Fujitsu Esprimo Q900). Her ripper jeg med EAC og gemmer på en Synology NAS. Jeg kan tilgå alt musik fra alle mine elektroniske dimser via NAS'en.

Jeg ønsker dog altid at kigge forslaget fra EAC igennem før jeg trykker ok, men jeg kunne for så vidt god bare lukke øjnene og håbe på det bedste

Det har jeg prøvet, men de genre der kommer på er alt for omfattende. Jeg vil blot have Jazz, Blues, Rock, Pop, Metal, Klassisk, Jul, Børn og ikke alle 1000 undergenre.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2039
Sendt: 30 November 2016 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Ja, det med genre kan jeg godt se. Gad vide om man kan lægge et filter på, man kun har et subsæt?
Jeg bruger ikke selv genresøgning så meget.
Men ellers er det den slags der er rigtig nemt at gøre med Bliss.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 02 December 2016 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv brugt EAC i mange år og den er der ikke noget i vejen med. Tvært imod, da man har mere "teknisk kontrol" over processen med EAC. Spøgsmålet er så, om det gør den store forskel. Det skal afprøves, når jeg får tid.
Men når det ripning af store CD-samlinger, er EAC noget tung at arbejde med. Jeg har +600 CD'er som ligger og venter.

VortexBox med div. plug-ins er noget mere "komfortabel" at arbejde med. Og så er VortexBox meget mere end en ripper.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 03 December 2016 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Har læst tråden, fordi jeg har overvejet at få en streaming så jeg kan høre musik fra en udbyder, som sportify, Yousee eller andre.

Men jeg har svært ved at se fornuften i at bruge lang tid og mange kroner for at få CDer, som vi har stående i reolen overført til en harddisk. For er det virkelig lige så godt at høre en computer fil, som det er at stå foran reolen med hundreder af CDer (og LPer) samlet gennem årtier, og overveje hvad man vil høre. For en musiknørd som mig er det da væsentligt, det er et spørgsmål om livskvalitet.

For du skal jo alligevel have CDerne stående, så kunne du da lige så godt høre dem.


__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 03 December 2016 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Synspunkter er der jo mange af. En af mine mål er, at få pakke mine CD'er væk, da jeg synes de fylder for meget.

Min "kæphest" har altid været "mest muligt for pengene". Jeg var egentlig rede til at ofre +10.000 kr. for en færdig løsning til et specifikt behov. Jeg endte med af bruge 2.500 kr. og fik mere end forventet. Det er trådens udgangspunkt.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 17 December 2016 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes