Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 08:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Skuffet over "ny" lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 21 November 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Jeg har været langt væk fra Hifi i mange år, og ikke interesseret mig for komponenterne osv. Jeg har imidlertid nydt lyden af mine to SystemAudio 1070 og min gamle Marantz PM-64 stereo forstærker.

Nu har jeg så anskaffet mig en brugt Denon AVR-1912 i håbet om at få kædet alle mine digitale dimser sammen og have et lyd-output. Jeg er ivrig bruger af Spotify på imac og iphone og video-streaming til tv fra disse. Derfor vil jeg gerne have mit apple-tv med ind over anlægget med Toslink/hdmi.

MEN MEN MEN... nu har jeg så købt mig denne Denon (havde en Denon da jeg var 15) og er dybt skuffet over hvor fjern og ligegyldig den lyder i forhold til min gamle analoge Marantz PM-64. Der er intet pondus i mine højtalere. Det hele drukner lidt i en slags ubestemmelig rumklang. Lidt som at stå i en sportshal i forhold til den gamle. Den gamle kunne fylde hele stuen med lyd der kom UD i rummet. Nu lyder det som om lyden gemmer sig inde i højtalerne.

Er jeg helt galt på den med nogle indstillinger? Jeg har gjort alt hvad jeg kan for at fodre lyden direkte igennem uden filtre og andet gøjl. Eller lyder moderne lav/mellemklasse recievere virkeligt sådan?

Øv.. Havde sådan glædet mig til at nørde med lyd igen og få lidt gode oplevelser med nyt grej.

Mvh Rasmus
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 21 November 2016 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Lyd og Billede er ganske begejstrede for dens lyd, men det hjælper jo ikke dig. Jeg husker en anden Denon ejer i udlandet, der også var utilfreds,
men han fik det løst med indstillingerne. Der er en manual her, hvis du har lyst til at gå igennem indstillingerne, hvoraf nogle kan være lavet af
den tidligere ejer, og som du måske ikke lige er klar over

Denon manual
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 22 November 2016 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har også læst anmeldelser af den inden jeg købte. Lyttede også kort hos sælgeren og der lød det okay, men havde min lille datter med, så det
blev ikke til så grundig gennemlytning. Min fejl..

Måske jeg skal anskaffe mig en hæderlig DAC i stedet og køre videre med min elskede Marantz. :-)
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 22 November 2016 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

mathiasen skrev:
Hej Alle. Jeg har været langt væk fra Hifi i mange år, og ikke interesseret mig for komponenterne osv. Jeg har imidlertid nydt lyden af mine to SystemAudio 1070 og min gamle Marantz PM-64 stereo forstærker.

Nu har jeg så anskaffet mig en brugt Denon AVR-1912 i håbet om at få kædet alle mine digitale dimser sammen og have et lyd-output. Jeg er ivrig bruger af Spotify på imac og iphone og video-
streaming til tv fra disse. Derfor vil jeg gerne have mit apple-tv med ind over anlægget med Toslink/hdmi.

MEN MEN MEN... nu har jeg så købt mig denne Denon (havde en Denon da jeg var 15) og er dybt skuffet over hvor fjern og ligegyldig den lyder i forhold til min gamle analoge Marantz PM-64. Der er intet pondus i mine højtalere. Det hele drukner lidt i en slags ubestemmelig rumklang. Lidt som at stå i en sportshal i forhold til den gamle. Den gamle kunne fylde hele stuen med lyd der kom UD i rummet. Nu lyder det som om lyden gemmer sig inde i højtalerne.

Er jeg helt galt på den med nogle indstillinger? Jeg har gjort alt hvad jeg kan for at fodre lyden direkte igennem uden filtre og andet gøjl. Eller lyder moderne lav/mellemklasse recievere virkeligt sådan? Øv.. Havde sådan glædet mig til at nørde med lyd igen og få lidt gode oplevelser med nyt grej. Mvh Rasmus



Prøv lige at starte med at lave en total nulstilling på den - det lyder til at der er nogle lydkredsløb aktiveret som ikke skal være. Displayet sladrer også om hvad der kommer ud, og derudover er der jo basisindstillingerne om hvorvidt det er store eller små højttalere samt om det er med eller
uden sub osv. Der er masser af steder hvor det kan gå galt.

Turn off the power using ON/STANDBY button on the unit Press ON/STANDBY while simultaneously pressing PRESET CHANNEL 2 and PRESET CHANNEL 3 buttons on the unit. Once the display starts flashing at intervals of about 1 second, release the two buttons.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 22 November 2016 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i tvivl - har du købt denne fordi du vil skifte fokus til surround eller fordi du har forelsket dig i alle dens indgange.

Jeg har endnu til gode, at høre en surround receiver, som til stereo brug kan leve op til selv en billig stereo forstærker.

Jeg kender ikke omtalte Denon, men normalt vil en surround receiver konvertere signalet til først digitalt og derefter tilbage - det gøres fordi alle korrektionerne gøres digitalt og normalt er det sådan at selv om du kører "pure" eller hvad det hedder, hvor den kører signalet lige igennem, der konverteres også til digitalt og tilbage. Desuden, er der en masse elektronik, forstærkere etc. i en surround receiver og det er vel forventeligt, at kvaliteten ikke kan være den samme som i et stereo forstærker til samme pris.

Spørgsmålet er måske, hvad dit behov er?

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 22 November 2016 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Jeg synes jeg har været igennem alle indstillingerne, kører "direct" stereo, stillet højtalerne til "large", slået sub lowpass fra osv.. synes jeg har prøvet alt, undtaget audyssy mikrofonen til wizard-opsætningen som desværre ikke fulgte med..

Men har det også som om "noget" er slået til et eller andet sted..
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 22 November 2016 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg købte denne fordi jeg regnede med at den ville lyde "okay" og give mig mulighed for at streame spotify trådløst fra min telefon, lade konen have nem adgang til at få lyd fra tv, netflix osv ud gennem anlægget og kunne spille op til en gang fredagsstemning i stuen. Før kørte jeg et simpelt phono-stik fra min mac eller iphone ind i cd'indgangen på min forstærker og det lød rigtigt fint. Ikke Hifi-over-the-top-lækkert, men åbenbart meget bedre end jeg lige havde forestillet mig nyere grej med nye smarte tilslutninger og godt omdømme kunne lyde.
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 22 November 2016 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Prøv nu lige engang at følge Ronin's forslag ovenover
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 22 November 2016 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

damkel skrev:
Jeg er lidt i tvivl - har du købt denne fordi du vil skifte fokus til surround eller fordi du har forelsket dig i alle dens indgange.

Jeg har endnu til gode, at høre en surround receiver, som til stereo brug kan leve op til selv en billig stereo forstærker.

Jeg kender ikke omtalte Denon, men normalt vil en surround receiver konvertere signalet til først digitalt og derefter tilbage - det gøres fordi alle korrektionerne gøres digitalt og normalt er det sådan at selv om du kører "pure" eller hvad det hedder, hvor den kører signalet lige igennem, der
konverteres også til digitalt og tilbage. Desuden, er der en masse elektronik, forstærkere etc. i en surround receiver og det er vel forventeligt, at kvaliteten ikke kan være den samme som i et stereo forstærker til samme pris.

Spørgsmålet er måske, hvad dit behov er?


Forkert - det gør den kun hvis du benytter de digitale indgange, og så vil den gøre præcist som alle andre apparater med indbyggede konvertere, og alligevel er det dermed ikke selvskrevet at det så går galt.

Der, hvor det i 98% af tilfældene går galt, er i alle de indstillinger som man kan lave i en surround-receiver. Det er efterhånden set og prøvet så mange gange, at jeg ikke længere har tal på hvor mange gange, et reset af et apparat har afhjulpet mange ting.

Når det så er sagt, så er det rigtigt at en surround til 4000 kr ikke gør det så godt som en ren stereo til samme pris.

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 22 November 2016 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Der har i hvert fald været skrevet om dette tidligere, hvor det blev slået fast, at på de analoge indgang blev signalet konverteret til digitalt og tilbage i alle indstillinger. Dog blev var det vist sådan, at hvis man bruge f.eks. 7.1 analog indgangene, så var disse undtaget DSP og derfor også convertering. Men, det kan jo være at det ikke er sådan mere.

Ellers vil jeg gerne vide, hvorfor en stereo forstærker lyder så meget bedre. Jeg kan huske, at jeg på et tidspunkt havde en af marantz større modeller og den lød ikke så godt til stereo som en Trends forstærker jeg var kommet til at købe.

Men, jeg har lige fået en Marantz SR7010 ind i huset, når jeg får tid vil jeg forsøge hvordan den præsterer i forhold til min stereo forstærker, som idag bruges som effekt via HT passthrough. Det ville da være fint, hvis det viste sig, at min forstærker var blevet overflødig :-)

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 22 November 2016 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Som de andre siger så har jeg ikke oplevet en surround ting som kan følge med en simpel stereo forstærker og slet ikke en billig surround... Men ja den burde resets totalt da audyssey ellers kan f**ke det hele op med gamle setting.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 26 December 2016 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Enden på det blev at jeg solgte den igen. Den var bare for kedelig at lytte til

Den blev nulstillet og justeret ind med audyssey mikrofon og alle justeringer gået igennem, men ligelidt hjalp det.

Så er tilbage på min gamle Marantz PM-64 og den fylder bare så meget mere i min stue.
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 26 December 2016 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du fortsat er hooked på en surroundreceiver, så prøv med en Yamaha fra Avantage-serien! Jeg havde samme oplevelse som dig. Købte en brugt - nyere - Denon. Den var tynd i lyden og fuldstændig livløs og kedelig at lytte på. Yamaha'en jeg byttede den ud med, spiller derimod varmt og levende....

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 26 December 2016 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Behold du bare din Marantz.
Selfølgelig er der forskel på receivere men generelt er de bare underlegne til stereo afspilning i forhold til analoge og visse digitale stereo forstærkere.

God jul.
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 26 December 2016 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
damkel skrev:
Jeg er lidt i tvivl - har du købt denne fordi du vil skifte fokus til surround eller fordi du har forelsket dig i alle dens indgange.

Jeg har endnu til gode, at høre en surround receiver, som til stereo brug kan leve op til selv en billig stereo forstærker.

Spørgsmålet er måske, hvad dit behov er?


Når det så er sagt, så er det rigtigt at en surround til 4000 kr ikke gør det så godt som en ren stereo til samme pris.


Helt enig. Det er desværre heller ikke lykkedes mig at finde et surround produkt, næsten uanset pris, der på nogen måde kan levere, som et godt stereo produkt. Så behold endelig din PM-forstærker og få et eksternt produkt der kan opfylde kravet til den manglende indgang. F.eks denne her dims til ca 8kr. kan lave hdmi om til spdif - hvis det mangler op din apple-dims:
http://www.ebay.com/itm/1080P-HDMI-to-HDMI-Optical-SPDIF-RCA -L-R-Extractor-Converter-Audio-Splitter-AD-/332069435381?has h=item4d50e177f5:g:AUMAAOSwGotWsYoO

Hvis så den analoge udgang på den billige ebay dims er for dårlig til film og tv - så kan du jo eventuelt spiffe det hele op med en lækker DAC, som har optisk input - så skulle de hele være i vinkel og du kan komme tilbage til din gode gamle lyd igen.
LC Audio BMC-2 har fået vildt meget ros, i forhold til alt andet i prisklassen - der skal så lige et par converter stik til - men det er intet problem, så længe du ikke køber de billigste der snyder ved at bruge skærmen, som leder.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes