Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 10:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustik råd i stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
neondyret
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 17 November 2016 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har en stue med lidt akustik der ikke er særlig optimeret så søger lidt råd!

Bredde 4,6M
længde 9.5M
Højde kan ikke huske måler iaften

jeg har på den ene side vindueparti/terassedør med lameller, råd til forbedering der ? Modsatte væg er helt bar og går ca 6m ned før der kommer en dør til entre det åbent ud til køkken, som er for enden af stuen, stuen er ca 6m og de sidste 4,5 M er køkken

har pt intet gulvtæppe på endnu, samt der ikke rigtig noget på væggene, ville det evt være smart og lave målinger på højtalere før evt køb af div akustik elementer ?

søger noget til vægge samt gulvtæppe med go akustik optimering, men istedet bare gå ud og smide 5000 kr efter div akustik elementer ville jeg lige have lidt råd tips erfaringer :D ?

mit udstyr er

HT:
Dali Rubicon 6 Front
Dali mentor sub/rear/center

Forstærker
Denon 4308
Classe sigma amp 2 Effekt til front

uploader lige lidt billeder af stuen i aften
Til top Vis neondyret's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neondyret
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 17 November 2016 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

hej neondyret.

Størrelsen på dit rum minder om størrelsen på mit eget rum. ( jeg har dog ikke noget køkken i det rum).

Fordelen med så stort et rum er, du med store ht lettere får muligheden for at lytte på totalt stereo-opløst musik og ikke kun den direkte lyd fra ht (men selvfølgelig kommer lyden stadig ud der , men fås nemt til at høres, som noget der opstår ude i rummet). Med en fjern lytte-position, omk 5-6m fra ht, undgår du mange af de hurdler, som nær-lytning medfører.

Jeg vil gætte på, ikke særlig mange har oplevet stereo i et rum på størrelse med dit.

Først og fremmest skal du selvfølgelig have gardiner omk vinduerne. Og gerne nogen der når helt ned til gulvet. Du skal have møbler (gerne polstret), reoler og masser af "ting" der hænger på vægen. Er du til vinyl, findes intet bedre end en stor pladereol imellem ht.

Med hensyn til tæpper, må du nok prøve dig frem. Måske kan et par stk gøre det, eller måske du ender op med væg-til-væg-tæppe. (hvis ikke bagvægen er diffuseret med pladereol eller lignende, er der noget at hente, med tæppe på gulvet bag ht.) Men pas for gud og din egen skyld på, ikke at få dæmpet rummet for meget, for i rungeriet kan ligge gemt en dimension mere.

Den største hurdle med hensyn til bassen, vil nok være , at bassern samles ved de to bagerste hjørner. Her må du så forsøge dig frem. attrapper, diffusorer eller køkkenskabe, prøv dig frem. Men brug ikke de store penge på aku-dimser, for i det almindelige almindelig stueudstyr er der alt hvad der skal bruges på god akustik. Begynder du først at bruge store penge på akuudstyr fører det til "skruen uden ende" lige som når du sidder i hifi-opgraderingsfælden.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
neondyret
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 17 November 2016 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

dvs jo længere afstand jeg får lavet jo bedre lyd ? så må jeg prøve og rykke lidt rundt og få min sofa længere bagud i rummet, det har dog os lidt sin begrænsning (billeder illustrere senere i aften) har kun 1 vindue parti hvor der pt hænger hvide mørk læknings lameller, er der noget der bedre end andet og smide på væggen ? mit køkken skabe/låger osv er i den modsatte ende af Ht :)
Til top Vis neondyret's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neondyret
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 17 November 2016 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Nej, du kan ikke gå ud fra, jo længere væk, des bedre der vil stadig være en bredde imellem ht som spiller ind.
Men den ligebenet trekant er ikke vigtig, i en stor stue på 40kvm eller mere. Her er lidt generelt (efter min erfaring), som udgangspunkt Placer ht i en afstand af 50-100cm fra bagvæg. Hold en afstand til sidevæge på ca 50cm. og det giver en afstand imellem ht på ca 3.5m.

Det vigtige nu er, ht integreres i rummet og ikke nødvendigvis symmetrisk. (mine egne ht ender næsten symetrisk placeret efter denne fremgang) Syntes du bredden bliver for stor (hul i midterbilledet og ikke sammenhængende), skub så gerne ht tættere på hinanden til f.eks 3m imellem, men hold så vidt det muligt ens afstand til sidevæggene.

Hvis du bagerst i rummet har køkkenskabe langs vægen,så lad lågerne stå åbne, men luk døren på sidevægen, hvis du kan komme afsted med det.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 17 November 2016 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

ps.

Og leg lidt med lytteplaceringen i forhold til køkken bag lytteposition. Men mest almindeligt er nok, en placering på 50-100cm foran en evt "bagvæg"
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 17 November 2016 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 17 November 2016 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes