Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Kælder som lytterum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 08 November 2016 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej med jer
efter den sidste af ungerne er flyttet hjemmefra, har jeg fået bevilget et kælderværelse til lytterum. Udstyret bliver Vincent SV 237 højtalere og XTZ 100.33 Divine højtalere.

Rummet er det næste jeg skal have gjort noget ved. Se billederne af det nedenfor. Det skal naturligvis tømmes for det stigereol mm., men mit spørgsmål er, hvad jeg skal prioriteret mht. akustikken. Lidt om rummet. Det er 2,3 til loftet, som er lavet af solide brædder. Rummet ca. 3,5 x 4 m og som man kan se er der hårde gulve og hårde vægge. Væggen bag stigereolen er en spånplade.

Så gode råd søges til hvad jeg skal planlægge at gøre for at forbedre akustikken.

På forhånd tak





Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 4505
Sendt: 08 November 2016 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Allerførst flytter du anlægget derned, og møblerer rummet som det var tiltænkt. Derefter kan du tage stilling til, om der skal gøres noget.

Der er mange ting, der spiller ind... afstand til side- og bagvæg, hvor det er afgørende hvor tæt refleksionerne kommer på den direkte lyd. Bare vægge er generelt noget møg. Gulvet skal have et tykt tæppe i "spejlingen" mellem højtalere og lytteposition. Loftet og spånpladevæggen vil nok "æde" en del bas, hvilket kan være både godt og skidt. Og sørg endelig for, at fylde rummet med andre ting end Hifi. Et tomt rum er aldrig godt til, at høre musik.

Lad endelig reolerne stå, og fyld dem med ting, der skal opbevares - både blødt og hårdt. Det vil virke både absorberende og diffuserende i det brede mellemtone område. Sørg også for, at få en stor tung sofa derind. Og indhakket bag stole/lytteposition er noget møg, da lyden vil "hobe" sig op derinde, og lave en masse larm. Der skal dæmpes/absorberes.

Men først skal du indrette rummet, så tager du nogle billeder, og så vil jeg meget gerne komme med flere forslag.

God "jagt"!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 08 November 2016 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Tak Mikkel,

Min foreløbige konklussion er, at loftet dæmper bassen lidt rigeligt og spånvæggen dæmper bassen rigeligt. Derfor overvejer sætte et gipsloft op. Vil det være en god ide under alle omstændigheder, for så vil jeg gøre det inden jeg rykker ind.
Jeg får en del møbler I næste weekenden, så der vil jeg indrette rummet derefter. Jeg vil nok vende lytteretningen, så jeg ikke har et hul til at hobe lyden op.

Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 4505
Sendt: 08 November 2016 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Gips dæmper også bas, og vil derfor ikke hjælpe på dit loft.

Men inden du gør noget, så få rummet indrettet. Jeg tolker, at det meget tomme rum lige nu også er meget levende i øvre mellemtone, da der ingen dæmpning er i dette område. Og det kan sagtens "bedøve" dine ører i så stor grad, at du oplever det som om, at bassen mangler. Men i virkeligheden er det blot fordi, at niveauet er for højt i de øvre frekvenser...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 08 November 2016 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har som du måske kan se, og et sæt Triangle Quartet på prøve. Dem har jeg fravalgt grundet diskanten er for skarp, men det skyldes måske netop, det du skriver. Jeg giver den en ny chance, når rummer er indrettet.

Tak for din sparring
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 10 November 2016 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Har sendt en PB.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 10 November 2016 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

hvis  det var mig som har sådan et rum .. så vil jeg tømme det helt, og købe et fint gulvtæppe, og det gør bare så meget godt for lyden, især når rummet ikke er så stort..  du vil helt sikkert ikke fortryde det.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 10 November 2016 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Ja et ordentligt, tykt, gulvtæppe og et par bløde møbler, så kan du køre der fra. Dæmpning bag højtalerne og diffraktion i den
anden ende plejer at være rådet her. Lidt dæmpning i siden....osv.....fedt med et lytterum, nyd det!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 11 November 2016 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have det bedste gulvtæppe til HiFi.
http://www.soundservice.co.uk/quietfloor_plus.html


__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 17 November 2016 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Jeg er kommet lidt videre med mit kælderprojekt. Sidste weekend blev brugt på at tømme vores datters lejlighed, da hun er flyttet udenlands. Det positive er i denne forbindelse, at jeg "tilbød" at opbevare nogle møbler for hende i kælderen. Især en stor sofa har været til gavn, og her er de seneste billeder.

Som I kan se, har jeg vendt lytte retningen på for tværs af rummet i forhold til langs, som jeg havde tidligere. Der er kommet tæpper på gulvet og flere møbler og tæpper i rummet. Alt i alt har de betydet en stor forbedring. Lydenbilledet er blevet roligere og bassen er blevet fremhævet. Højtalerne står ca. 60 cm fra bagvæggen.

Det eneste jeg ikke er helt tilfreds med nu, er der en tendens til at bassen "buldrer". Det er især tydeligt, når jeg står ved kommoden med forstærkeren - nærmest bag højtalerne. Højtalerne har to bas porte og jeg har prøvet at lukke dem med de medfølgende skumgummi stykker. Lige nu har jeg lukket den ene bas port i hver højtaler, som er det foreløbige kompromis.

Så derfor søger jeg råd til, hvordan jeg slipper af med bulderet?

Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 4505
Sendt: 17 November 2016 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest er det en fordel, at du spiller på tværs i stedet for på langs. På den måde er der stor forskel mellem den direkte lyd, og den reflekterede lyd fra sidevæggene. Og det betyder mindre eller ingen behov for dæmpning fra sidevæggene, da hjernen selv sorterer i det.

Bas skyldes måske det roomgain, der naturligt forekommer i alle rum. Og i dit rum vil det ud fra størrelsen være op til 10 dB ved omkring 80-100 Hz... lige der hvor man finder "imponator"-bassen. Men det skyldes sandsynligvis også, at den venstre højtaler står lige foran er hjørne... det er no go! Et hjørne forstærker bas kraftigt, så den højtaler skal flyttes længere til venstre, gerne 50-75 cm.

Har du i øvrigt samme afstand mellem højtalerne, som fra hver højtaler hen til lyttepositionen, altså en ligebenet trekant, bare sådan cirka?

Væggen bag sofaen skal også dæmpes, da forskellen mellem direkte lyd og reflekteret lyd er meget ens, og det kan hjernen ikke "høre" forskel på.

Men ellers er du godt på vej...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 17 November 2016 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Tillader mig li og spørge lidt dumt Jeg er helt med på side reflektionerne - og dæmper dem selv i min stue - da jeg spiller på langs.
Men, personligt - så fortrækker jeg selv, ikke at sidde med ryggen op til en væg - da jeg synes det giver nogle ret trælse reflektioner. Men,
hvad er mest at fortrække/nemmest at dæmpe - side eller bagvægs reflektionerne ?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 17 November 2016 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Tak for input Mikkel.
hvis jeg flytter den venstre højtaler 50-75 cm venstre, vil den kommer til stå klods om af vægen. Tro du det går? Vil prøve det i morgen, samt prøve at komme tættere på en ligebenet trekant. Lige nu er det sengetid.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 4505
Sendt: 17 November 2016 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
Tillader mig li og spørge lidt dumt Jeg er helt med på side reflektionerne - og dæmper dem selv i min stue - da jeg spiller på langs. Men, personligt - så fortrækker jeg selv, ikke at sidde med ryggen op til en væg - da jeg synes det giver nogle ret trælse reflektioner. Men, hvad er mest at fortrække/nemmest at dæmpe - side eller bagvægs reflektionerne ?

Faktisk kan vi godt lide sidereflektionerne, da de skaber fornemmelse af rum/perspektiv, men de skal komme "sent" i forhold til den direkte lyd. Og det sker, hvis højtalerne har god afstand til sidevæggen, så hjernen kan opfatte det som et "ekko" fra et større rum.

Højtalere som står tæt på en sidevæg, skal have dæmpet reflektionen, og dermed mistes "ekkoet", men omvendt vil de "forvrænge" hvis reflektionen ikke dæmpes. Uanset hvad mistes information...

Reflektioner fra side eller bagvæg der kommer "tæt" på den direkte lyd, vil skabe "forvrængning" i vores hjerne, da den ikke kan sortere det korrekt. Og det ødelægger vores oplevelse af musikken, som bliver "hård" i sin klang.

Lang afstand til en bagvæg gør omvendt hverken godt eller dårligt for vores fornemmelse af rum og perspektiv i musikken. Og reflektioner der kommer tæt på den direkte lyd skal dæmpes, uanset om det er fra side eller bagvæg.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 4505
Sendt: 17 November 2016 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

torbenan skrev:
Tak for input Mikkel.
hvis jeg flytter den venstre højtaler 50-75 cm venstre, vil den kommer til stå klods om af vægen. Tro du det går? Vil prøve det i morgen, samt prøve at komme tættere på en ligebenet trekant. Lige nu er det sengetid.

Du må prøve dig frem, men min erfaring er: Hellere tæt på en bagvæg, end et hjørne eller en sidevæg.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 18 November 2016 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

torbenan skrev:
Tak for input Mikkel. hvis jeg flytter den venstre højtaler 50-75 cm venstre, vil den kommer til stå
klods om af vægen. Tro du det går? Vil prøve det i morgen, samt prøve at komme tættere på en ligebenet trekant. Lige nu er det sengetid.


Du må prøve dig frem, men min erfaring er: Hellere tæt på en bagvæg, end et hjørne eller en sidevæg.



Helt enig med Mikkel.
Hold afstand til sidevægene.
Men med ht placeret klods op af bagvæg, vil lyden fra ht kravle op ad bagvægen,
og der bliver risiko for flad lyd og anmasende top.
Den flade lyd og anmasende top kan dog kompenseres med tæppe på bagvæg.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 18 November 2016 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg hæfter mig ved at du har to åbninger ind til dit lytte rum. Både ud til fyrrummet og ud til gangen. Jeg går ud fra at gangen er mindre dæmpet end lytterummet - så gangen kan virke som en klangkasse. Der er formentlig stor forskel på om døren står åben eller er lukket.
Du har ikke beskrevet spånpladevægen bag reolen. Jeg går ud fra at den dækker ud imod fyrrummet.
Hvis du har monteret en enkelt spånplade på nogle lægter og spånpladen spiller med (vibrerer), vil lyden der transmitteres igennem pladen komme ud igennem åbningen ved højttaleren nærmest reolen. I så fald kan et passende antal lægter bag ved, og/eller en ekstra plade gøre den så stiv at den vibrerer mindre. Hvis du i stedet sætter en ekstra plade op på den anden side - helst på sine egne lægter så de to sider er afkoblede - og kommer isoleringsmateriale imellem, får du den dæmpning som Mikkel angiver i toppen af tråden.
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 27 November 2016 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Siden sidste billeder, har jeg fået lagt en tæppe mere på, så der nu er tæpper mellem højtalerne. Jeg forsøgt mig med forskellige placeringer af højtalerne, men er endt tilbage med højtalerne i næsten sammen position. Den højre højtaler står lidt længere til højre for at komme tættere på en den ligebenede trekant. Det lyder stort set p.... godt.
Eneste lille ting er tendensen til buller i basområdet, som er kraftigst bag højtalere. Bør jeg begynde af kigge på acustic difusere/absorters?

Det er nemt at finde masser at tilbud disse, men jeg har svært ved at finde noget, der beskriver planlægning. Altså, hvornår skal man bruge difusere og hvornår skal man bruge absorters? Hvor skal de placeres, med de symptomer, jeg beskriver? Ud fra billederne og min beskrivelse, hvad ville i satse på og hvilken placering?

Pft Torben

Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 4505
Sendt: 27 November 2016 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Det er svært, at dæmpe bas... basabsorbenter fylder bare for meget, hvis de skal virke. Et eksempel er, da jeg besøgte Air Studios i London for en del år siden. Deres "Mastering"-rum var ret lille, hvilket skyldes, at basabsorbenten optog 2/3 af pladsen i rummet!!! Men det lød godt... på et par store TAD Reference One! Man kan se det på billedet herunder, hvor man så skal forestille sig, at der er et stor rum bag lamellerne... væggen er selvfølgelig ikke massiv, lyd kan trænge igennem! Jeg stod op ad den bagerste væg, med kameraet på vidvinkel, da billedet blev taget.

Der vil i alle rum altid være et sted, hvor bassen "boomer", og det handler om ikke, at placere højtalere eller lyttepositionen dér. Da jeg arbejdede i Audioscan/Hifi Klubben i sin tid, havde vi et trick, når vi skulle finde positionen, hvor en sub "larmede" mest. Man placerede sub'en i lyttepositionen, og så kravlede man rundt på gulvet og lyttede, og der hvor bassen buldrede mest, der skulle sub'en stå endeligt.

Jeg ville bruge mere energi på, at dæmpe væggen bag lyttepositionen, og eksperimentere lidt mere med, at få højtalerne væk fra hjørnerne.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 27 November 2016 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har ikke læst alle svar men sidste opstilling har jeg lidt input til. Jeg har selv igennem mit hifi liv haft flere opstillinger hvor lytteposisionen er lige op ag bagvægen, det er sjældent godt, hvis du kan rykke sofaen lidt frem i rummet vil det være nummer et, 40-50 cm er rigeligt, et godt tykt vægtæppe på bagvægen vil også hjælpe.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes