Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 02:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Atmos højtaler setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 03 November 2016 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Så der en SR7010 på vej

Jeg kan ikke lige blive klog på hvad jeg gør med højtalere? Jeg har et Jamo THX one 5.1 system med Dipole Surrounds som nu er placeret højt ude til siden, brød mig ikke om placering bag ved...

Alt hvad jeg har kunne finde af viden siger Dipole er no go til Atmos (faseproblemer tænker jeg). Så umiddelbart er det jo såre simpelt væk med dipolerne... Men hvad så når jeg har set de 30 film med Atmos soundtrack og 5.1/7.1 virkeligheden er det der er? Er upmix bare sagen eller kommer man til at savne det diffuse lydrum som et godt 5.1/7.1 Soundtrack levere?

Jeg overvejer og lade mit 5.1 system være som det er også lave 8 nye højtalere til Atmos 7.2.4 setup. For jeg har alligevel enheder nok til at ligge og forstærker kanaler nok...

Fordelen ved at skrotte dipolerne ville være at der ville være timbre matched enheder til 6/8 højtalere (har ekstra diskanter så til 8) .......og de Peerles enheder jeg har til at bygge med er ikke lige så gode som de Vifaer i Jamoerne.

En anden mulighed er at lade dipolerne være surrounds som de er, klart det letteste...men vil det ødelægge Atmos lyden for meget?

Hvad siger atmos folket

Til top Vis Jan A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan A
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 05 November 2016 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun anbefale skiftet til atmos og Dolbys nye upmixer på alt andet materiale!

Upmixeren giver lidt mindre direkte lyd, altså mindre pinpoint effekt ved skud og lign i bag/sidekanaler - til gengæld
giver den en markant bedre samlet oplevelse - det føles næsten som om at man sidder i en boble af lyd.

Jeg har bipole til side og bag og 4 direkte i loftet.

En nem måde at genbruge dine jamo på, er at åbne kabinetterne og vende fasen på den enhed der spiller i modfase,
så er din højttaler ikke længere dipol, men bipol.

Også skal du flytte dine sidekanaler ned - helt ned i ørehøjde eller lige over.
Med Atmos eller upmixeren, så trækkes meget af lydbilledet opad, så det er vigtigt.
Mvh Troels


Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 
Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 06 November 2016 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Har fået det sat op til 7.2.4 , ikke helt vild imponeret.
Men det nok som du siger side højttaler ned også evt vende fasen til bipol...
Fandt den her som nok er det bedste jeg har set om surround højttalere:
http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/surround-speak er-dipole-vs-bipole
Til top Vis Jan A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan A
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 06 November 2016 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en SR7010 og kører Atmos 7.2.4 via en HTPC med Kodi - umiddelbart kører det som det skal med alt.

Jeg har tidligere brugt nogle DIY tripolhøjttalere men bruger nu nogle
DIY monopolhøjttalere.

Jeg vil ikke ubetinget sige at monopol er bedre end tripol, for det kommer meget an på hvordan højttalerne er afstemt - jeg havde
dæmpet enhederne på siden af tripol'erne en del, og så virkede de rigtigt godt. Rigtigt god ambiance-effekt - uden at miste præcision i
Atmos objektorienterede surround.
De nye monopol er dog bedre, men det er nu mere fordi det simpelthen er bedre enheder jeg bruger (og meget dyrere).

Jeg oplever også at Atmos upmixer er ret effektiv. Jeg brugte Audyssey DSX 11.2 tidligere, og selvom det også fungerede rigtigt godt, så
giver Atmos et lille løft - de lofthøjttalere pifter det hele godt op.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 06 November 2016 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Ok så fik jeg skruet lidt op for volumen og så Capture the flag med ungerne, hold da ferie et lyd inferno DanielS kører du Kodi som App i win10? Kan rigtig godt lide programmet, Power DVD er ret irriterende og bruge i forhold til Kodi.

Jeg skal helt klart lege lidt mere med den side surround...Jeg er lidt ked af at skulle rykke den ned da den ene kommer til at stå midt i rummet og den anden i et vindue Kan man ikke snyde lidt ved at vinkle den ned af fra højden?

Mere imponeret i dag end i går
Til top Vis Jan A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan A
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 07 November 2016 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

jo tættere på hovedhøjde - jo bedre resultat - beklager...

Jeg satte træplader op på mine sidevægge og rykkede mine højttalere op og ned i små skridt - træplader for at jeg ikke skulle lappe 20 huller i væggen bagefter. på den måde kunne jeg lytte mig frem til den bedste position - og jeg har valgt lige over hovedhøjde, således at hvis vi er flere der sidder sammen i sofaen og ser film sammen, så skygger sidemanden ikke for lydbilledet. men sidekanalerne og loftkanalerne laver et "stereo"-perspektiv imellem de 2, som gør at en stor del af lydbilledet bliver trukket opad - så ned med dem

nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget du er til Storm P løsninger, men du kunne måske gemme sidekanelerne væk og kun finde dem frem når du skal se film? så de ikke fylder midt i et vindue eller midt i rummet?

mvh
Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 07 November 2016 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

mht at teste forskellige placeringer, så har Dolby udgivet et par demo skiver - og der en trailer der hedder "LEAF" - der er et blad der flyver rundt - både i side/bagkanaler og i loftet. Den er ret god til at lytte placeringer med.

mvh
Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes