Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2024 | 03:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy digital coax (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 290
Sendt: 25 Oktober 2016 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Skrev godt nok at engelsk ikke er min stærke side
Men med lidt Google kik er det så ikke fra USA
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 25 Oktober 2016 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Det er fra USA jeg køber dem, men Canare er japansk.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 25 Oktober 2016 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Here we go again... der ikke noget i et s/p-dif
coax kabel, der måler 75 ohm. Det er en teoretisk impedans for det
samlede kredsløb, som kablet indgår i !!!  Capisce???



Vrøvl, Mikkel. Et coax kabel har en karakteristisk impedans som
skal matche udgansimpedans og ondgangsimpedans for de
terminaler det er tilsluttet for at undgå reflektioner. Der er ikke noget
der hedder teoretisk impedans for hele kredsløbet.


__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4567
Sendt: 25 Oktober 2016 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper!

Hvis du nu havde læst mit næste (nedenstående) indlæg, inden du kastede din faglige stoltheds galde op, så ville du bemærke, at jeg "retter" mig selv.

Men jeg undskylder, at jeg fik trådt din faglige stolthed over tæerne. Du er en stor kompetence på området, men måske skal du også forstå, at ikke alle har din absolutte indsigt, og derfor er enkle forklaringer ofte bedst.

Det hedder Hifi4all fordi, alle skal kunne være med. Nerds er en anden "kanal", om end de slet ikke er fagnørder på dit niveau. Derovre larmer de bare...

Mikkel G skrev:
Du har forstået det helt rigtigt, at der er tale om en karateristisk impedand i det samlede kredsløb. Og kablet skal selvfølgelig holde denne standard... andet er der ikke i det, intet hokus pokus, og du må forlade dig på producenternes data/opgivelser på kablet 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Jeg mener stadig at det er noget vrøvl at tale om en karakteristisk impedans for et helt kredsløb. Et kredsløb har indgangs og udgangsimpedanser der i øvrigt som regel er meget forskellige.

Jeg føler i øvrigt ikke min faglige stolthed gået nær på nogen måde - den skal nok overleve - jeg synes blot at det er på sin plads at korrigere tekniske fejl.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Når vi taler om signalet overførelse - så kaldes dette for en en transmissionslinje. For bla digitale signaler (dog også for analoge signaler - specielt video signaler), så er afsender impedansen for SPDIF 75 ohm, og modtager impedansen 75 Ohm.

Hvis eks ikke dine stik har den korrekte impedans, så vil der opstå reflektioner - grundet at impedansen ikke er korrekt - Så termen karakteristisk impedans er helt korrekt i denne sammenhæng.

Hvis du taler om analoge signaler - så er det korrekt, at der kan/ofte er stor forskel på udgangs impedansen og ingangs impedansen

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Tilgengæld betyder den karakteristiske impedans ikke noget i for analoge signaler. Det er pga den høje frekenst ved digitale signaler at det betyder nogt.

BNC stik er det rigtige valg for korrekt karakteristisk impedans men canare har også lavet rca der kan komme tæt på. Desværre kan man heller ikke helt regne med at (hifi) producenter af digitalt udstyr altid overholder de 75 ohm på indgang og udgang. Derfor er der lydforskelle, men det er ikke fordi der bruges sølv, guld eller beryllium.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Weezer: Betegnelsen karakteristisk impedans er naturligvis korekt når vi taler om kablet, dvs. transmissionslinien. Men at take om en karakteristisk impedans for et helt kredsløb eratlså stadig noget sludder.

Og du har helt ret i, at impedansmismatch vil generere reflektioner. Sker det i begge ender af kablet vil der i tilgift opstå stående bølger i kablet, og så vil signaloverførslen være temmelig udfordret. Derfor er Mikkels vigtigste pointe helt på sin plads: Køb kabler, der overholder stanarderne.

Jeg kan i øvrigt ikke forstå den mangel på dokumentation, der er indenfor coaxkabler til audio. Det skriger jo til himlen at folk betaler i dyre domme for en gang opreklameret slangeolie uden mindste dokumentation for at kabler overholder specifikationer.

Til sammenligning kan jeg anbefale, at man går ind på RF Coax hjemmesiden. Jeg har netop købt et antal 27 GHz båndbredde coax kabler der til en brøkdel af hvad et Nordost S-PDIF kabel koster. TIl gengæld har jeg så også fået individuelle målekurver med for de enkelte kabler, der så oven i købet er matchet indbyrdes til +/- 1 ps.

ENHVER (!!!) forkel i coaxkabler relaterer sig til tab og karakteristisk impedans i det givne frekvensområde - hvilket for 192 kHz sampling og 24 bit er 4,6 MHz - eller mere end 2300 gange mindre end de kabler jeg lige har købt. Det er i mine øjne skandaløst, at disse latterligt dyre audiokabler sælges helt uden nogen form for dokumentation. Som jeg ser det er der reelt kun to muligheder:

Enten er konstruktørerne inkompetente, så de ikke aner hvad de sælger og derfor på sin vis er lovligt undskyldt; eller også er de en flok desiderede svindlere. Det er selvfølgelig bare min personlige holdning, og jeg er mig meget bevidst at man aldrig kan bevise, at der ikke kan være en subjektiv forskel som ikke lader sig vise i en blindtest. Ligesom man heller ikke kan bevise at homeopati, auraskanning og numerologi er noget vrøvl.

Og jeg siger ikke, at der ikke kan være forskel. Jeg siger at HVIS der er forskel, så KAN det dokumenteres i en måling, som burde være obligatorisk ved salg af kablet.



__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes