Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 16:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Musical Fidelity B200 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 04 Oktober 2016 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej i flinke folk i dette forum.

Efter flere år på loftet syntes jeg at denne lille sorte ting skulle have et prøvelyt igen.   Det har åbenbart ikke være helt sundt for den at bo på loftet for den ene kanal er tavs helt tavs. Fandt et diagram som "næsten" passer som manden skriver .

http://www.markhennessy.co.uk/mf_a1/technical.htm  

Det findes et stykke nede i teksten som en håndlavet tegning, der står B200 i nederste højre hjørne på tegningen. Nu til hvad jeg har fundet ud af:   

Den ene kanal kører som sagt OK så alle forsyningsspændinger er OK. Godt nok er der 66 volt over 63 volt ladelytter men det er ifølge Google helt normalt. I den defekte kanal er der er -10 volt på udgangen af op-amp LM318 og det er ikke godt.

Prøvede at løfte ben 6 (udgang på op-amp) og så var der kun 0,6 volt dc på indgangen til powerdelen og så de -10 volt på ben 6 målt på opamp. Prøvede så at tilføre lidt signal fra volumenpotm. direkte ind på powerdelen men det gav ingen lyd. stadig tavs.

Er der en der kan hjælpe mig videre nu eller er det helt normalt ?

Vil selvfølgelig skifte op-amp da jeg mener den er defekt med konstant -10 volt på udgangen. Der er fint signal fra volumepot. til ben 2 på opamp og resten af spændingerne omkring opamp er som i den kanal der kører. Hvordan udmåler man de 2stk FETTER der sidder i udgangen? Er der andet jeg skal tjekke? (har kun prøvet at måle på alm. transistorer)

venlig hilsen Jens


Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 04 Oktober 2016 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Virker de +/-12V forsyning til op-amp'en ?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 05 Oktober 2016 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Dem tjekker jeg lige, mener de er lavet vha. zenerdioder iflg. diagrammet.   

Diagrammet er dog mangelfuldt, så det skal tages med forbehold som hjemmesiden med tegningen også siger.
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 06 Oktober 2016 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Har nu tjekket de +- 12 volt og de er helt OK. Vil sætte en ny opamp i som første forsøg.
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
KAAG
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 06 Oktober 2016 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Du kan også checke om C4 er kortsluttet/ohmsk værdi. Det vil også kunne rykke normal-værdierne.
Hvilken spænding er der på udgangen uden højttaler tilsluttet?
Til top Vis KAAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KAAG
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 07 Oktober 2016 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg får tjekket c4 og de andre kondensatorer. Og melder tilbage med spænding på udgangene



Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 07 November 2016 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Så er der en update.    Skiftede igår den LM318 opamp men det gav desværre ikke noget nyt. Udgang på opamp ligger nu på -10 volt
både med og uden ben 6 (udgangen) iloddet. Øv øv.

Ved sammenligning med den gode kanal kan jeg se at ben 2 og 3 ligger på ca. 0 volt på den gode kanal. På den def. ligger ben 2 også på
ca 0 volt men ben 3 er på ca. 0,5 volt. men det er måske fordi udgangen ligger på - 10 volt ??

Ellers har jeg fundet at når jeg måler direkte på + højttalerudgange og til udgangstransistorhusene så er der på den gode kanal 500 ohm
til det ene hus men på i den def. kanal er der ikke de 500 ohm til nogle af husene, har dette betydning eller er det en biting ?

Jeg er meget modtagelig for flere gode råd, jeg er for mange år siden uddannet elektroniktekniker men har ikke meget erfaring i at lave
rep. på en forstærker. (burde nok have blevet radiomekaniker da jeg ofte roder med hifi elektronik


Mvh Jens.
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
KAAG
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 07 November 2016 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

jbh1 skrev:
Jeg får tjekket c4 og de andre kondensatorer. Og melder tilbage med spænding på udgangene



Har du målt de kondensatorer og hvad var spændingen på ht-udgangen ?      vh Kim
Til top Vis KAAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KAAG
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 07 November 2016 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Er forsyningsspændingerne ok på opamp'en V+/v- ?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 08 November 2016 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Kondensatorer er målt med ohmmeter og de er ikke kortluttede, kan man ellers måle noget på dem ?

Der er tæt på 0 volt på begge højttalerudgange, på begge opamps er der + - 12 volt.
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 09 November 2016 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

KAAG hjælper ihærdigt med denne og tak for det.   Jeg står og skal bruge nye udgangsfetter og de originale er fra HITACHI og hedder
2sj50 og 2sk135.   Men de er gamle og har set at de er svære at finde , eller udgået ved flere leverandører .

Hvad kan bruges som erstatninger for de 2 er der nogle forslag ?

har fundet på ebay disse typer fra EXICON: 10n20 og 10p20. Er det gode erstatninger eller er der andre ?
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 18 November 2016 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Så har jeg en update på denne drilske sag.   Jeg fik fat i nye fetter fra Kim på Vintagehifi.dk og de er lige blevet monteret.   Jeg har nu igen oplevet miraklet når en gammel træt forstærker vågner til live igen efter nogle tavse år.   Den spiller igen i begge kanaler og der er 0 volt DC på udgange.

DC spændinger omkring opamp er også ens i de 2 kanaler. Alt lader til at virke som det skal, pyha det var en drøj omgang. Tusind tak for input, specielt til Kim alias KAAG. Han har godt været tålmodig via tlf. og høre på mine mange gode ideer til fejlfinding omkring opamp, som så viste sig
ikke at fejle noget som helst. Derfor gav det heller ikke nogen virkning at skifte den, da det åbenbart er fetterne der "styrer" DC spændinger omkring opampen.

Lidt malurt skal der dog lige til. Den brummer lidt for meget i den oprindelige gode kanal, lyder som 100 hz overlejret af lidt normal sus. Den reparerede kanal er OK, den har kun en anelse 100 Hz brum så nu er rollerne byttet kan man sige.

Kan dette brum komme fra "trætte" ladelytter eller hvad tror I det kan skyldes, har ikke haft et scop på endnu da jeg er gået på weekend og lige skal nyde at den gamle spiller igen

Jeg ved heller ikke hvad VR1 skal justeres til, den giver strømmen til R25 og 26 (tomgangsstrøm) Et sted på nettet læste jeg at der skal være 22 mv over dem men det kan VR1 ikke justeres op til, så jeg har stillet dem som på den oprindelige kanal og det er 10 mv over modstande. 22 mv skulle give 100 ma i strøm da modstande er 0,22 ohm. De 10 mV giver ca. 50 mA.

god weekend til jer alle.

mvh Jens
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes