Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 12:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Måling af rumakustik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 28 September 2016 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet ganske godt tilfreds med akustikken i mit lytterum, men kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har en fornuftig guide til hvad og hvordan man "udmåler" sit lytterum, så man kan forbedre det og f.eks. også kan sammenligne det med andre lytterum?

Jeg har brugt målinger af mine højttalere med forskellige placeringer og diverse efterklangsmålinger samt ørene til at justere mit lytterum. Meget besværligt og tidskrævende :-(

Men det kunne være rart hvis vi kunne lave en lille kvik-guide, så alle (med en målemikrofon og en computer) forholdsvist nemt kan lave en måling i sit lytterum og få nogle hints til hvad der skal forbedres.

Jeg er ikke velbevandret i REW (bruger normalt Holm til højttalermålinger), men det skulle have en del gode værktøjer til efterklang etc., så måske skulle man tage udgangspunkt i dette program?

Nogle gode inputs?


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 28 September 2016 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Der er rigtigt mange på Recordere som benytter målinger til at analysere rum. Der kan du evt. få inspiration. Ellers findes der
www.hometheatershack.com hvor der er mange emner omkring REW.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 28 September 2016 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Fantastisk timing, har lige modtaget vores fællesindkøbte målemikrofon i dag :)
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 28 September 2016 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst rigtigt mange tråde om emnet, men jeg kunne godt tænke mig en opsamling og input fra andre til hvad der skal til og hvordan man får det bedste resultat.

Ikke mindst analyse af målingerne - for det svinger en del hvordan de analyseres, hvilke efterklangstider er de bedste til bestemte typer musik etc.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 28 September 2016 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en Umik liggende og har leget lidt med REW, men jeg må da tilstå, at jeg famler lidt i blinde, så en måle for dummies ville da være fint
:-)
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 29 September 2016 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Lytter lige med her
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 29 September 2016 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Det med at få en forståelse mellem -det målte, -det oplevede, akustik og højttalere er en hård nød at knække!
Jeg har i ~4 år rodet med lidt højttaler-bygselv og akustik. Til formålet har jeg købt en xtz Room Analyzer 2 Pro målemikrofon, og det tog lang tid
før jeg begyndte at få en vag ide om hvad det var jeg så, når jeg lavede målinger..
Jeg syntes at det kunne være kanon fedt, om vi kan få lavet en slags quick-guide til akustikmåling, og jeg byder gerne ind hvis jeg ellers kan!

Mvh Jesper
Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 29 September 2016 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Room Analyzeren er fin til justering af bas, og der er også nogle rummålinger med.

Jeg skeler mellem justering/tilpasning af bas og tilpasning af rum til mellemtone/diskant.
Simpelthen fordi mellemtone/diskant er nemmere at håndtere, når det kommer til rumbehandling med absorbering og diffusering.
Der kræver bas ofte ret stor indgriben i rummet - hvilket de færreste reelt er villige til at lave.

Sammenligninger af målinger kan blive ret svær, da det jo afhænger af de højttalere man har - men jeg vil tage udgangspunkt i lyttepositionen og en lineær frekvensgang.
Og så er der efterklangstider, som også er interessante, da de er et godt værktøj til at justere akustikbehandling med.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 29 September 2016 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Room Analyzer 2 Pro kan vist alt det der skal til: full range, fase, waterfall, efterklangstid osv. Jeg tror ikke at det er Room Analyzer 2 Pro der bliver
problemet/begrænsningen. Men hvis det gør, må jeg prøve at sætte mig ind i noget andet: Holm f.eks.
Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 04 Oktober 2016 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet omfattende akustikbehandling af mine lytterum, og det kunne være interessant at sammenligne med andres rum, for at se hvor forskellene ligger.

Ingen input til hvad en evt. standard-procedure skulle være for at udmåle et rum - eller bare danne sig et tilnærmelsesvist overblik over de akustiske egenskaber i et rum?

Jeg tænker ikke på at udmåle hele rummet, bare lyttepositionen.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes