Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 14:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny PU ca 5000,- (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 14 September 2016 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg skal til at prøve en ny pick up, da det efterhånden er ved at være svageste led i kæden.

Jeg spiller på en Mørch up4 med rødt rør (har også gult og grønt) monteret på en PTP modificeret Lenco. RIAA er en Muffsy Phono Kits (se evt. muffsy.com)

Jeg har i nogle år været underholdt af en Denon dl 103, som var min første mc. Den spiller sådan set ganske underholdende - på det seneste monteret i et alu-hus - men jeg kunne godt tænke mig at høre, om ikke jeg kan hive nogle flere detaljer ud af mine plader. Derfor vil jeg prøve et lidt højere prisniveau, og har sat en ramme på ca. 5000,-

Jeg skriver her, da jeg ikke rigtig har anden erfaring end med min Denon og en grado Black før den. Jeg håber at der er nogen derude, der har en masse erfaring med forskellige PUer fra forskellige fabrikanter

Efter at have læst lidt omkring, er jeg kommet frem til følgende kandidater:

ZYX R50 Bloom
Benz Ace SL
Ortofon Quintet Bronze/Black

Da jeg kun har en billig Ortofon t5 stepup, overvejer jeg også om ikke jeg skal gå efter en HO mc eller en mm i stedet for en LO mc. Det kunne være Benz Ace SH, eller også Sumiko Blue Point Special EVO III, Dynavector DV 10 x 5, Ortofon 2M black

Er der nogen, der har noget for eller imod nogle af de nævnte eller gerne andre kandidater? byd endelig ind

Hvis jeg vælger en LO mc, så kan jeg jo på et tidspunkt opgradere til en passende stepup, eller anden riaa, men det bliver ikke inden for en overskuelig fremtid

musikalske hilsner
Jens
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 14 September 2016 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

T5 vil være en flaskehals hvis du vælger LO. Ingen her ved hvad du syntes lyder bedst, så prøv at tjekke diverse tests og brugererfaringer der
ude. Men her kan du ihvertfald tjekke om pickuppen passer til din arm, hvilket ikke er helt uvæsentligt
Vinyl Engine
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 15 September 2016 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Jeg fik anbefalet en Hana SH (high output MC med Shibata nål) da den skulle være mere musikalsk end Quintet Black.

Den sidder idag på min Mørch dp-6 og jeg er rigtig glad for den.
Bare et forslag til et alternativ

Jeg ville faktisk også have haft en low output bare for at prøve det, men jeg endte op med high output, af forskellige årsager:
1. forhandleren mente ikke, at forskellen var ret stor på high og low output udgaven
2. Er min RIAA god nok?
3. Jeg tror, at støj brum og sårn kan være være et større problem med low output pga den større forstærkning af signalet fra PU, men om det er
rigtigt ved jeg ikke helt...

Personligt ville jeg ikke kunne sove om natten, hvis jeg havde købt en lækker low output PU og ikke havde RIAA/stepup der kunne "følge den".
Går du den vej, kan du lige så godt tage fat i den del med det samme.

Men, min næste PU skal nu nok være en low output alligevel, men jeg har på fornemmelsen, at man bør bruge flere penge på en sådan end 5000
for at få noget der er rigtigt lækkert.

ja ja, der er ingen rigtige løsninger - kun dyrere end man har råd til

Det er lidt som med biler. Der findes kun to slags biler - dem jeg ikke vil have og dem jeg ikke har råd til
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 15 September 2016 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte nok, at T5 hurtigt kunne blive en begrænsning, derfor vil den også på længere sigt stå til udskiftning, hvis jeg vælger LO

Men hvad er så godt inden for prisrammen af Ho og MM?
Jeg er med på at ingen andre end jeg, kan sige hvad jeg synes lyder godt og jeg har gennemgået anmeldelser, både her på siden,
men også Jan Nielsens side har været til stor gavn ud over enkelte udenlandske anmeldelser. Dette har fået mig frem til de ovennævnte
kandidater. De lyder nok ikke ens, men jeg har i hvert fald fået indtrykket, at de godt kunne passe i mit setup (har også regnet på
egen-resonans).

Men! de fleste anmeldelser (jeg er faldet over) er af MC, så hvis jeg skal kigge efter en PU med højere output, kunne jeg godt bruge
mere input ...og brugeres mening her på siden, kan også være en slags anmeldelser, Jeg kan desværre ikke gå i en butik og høre
hvordan de lyder
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 15 September 2016 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Tak for input damkel

Det er også lidt af de overvejelser jeg går med mht. mc, riaa og brum.

Jeg har ladet mig overbevise om at omkring 5000,- er indgangen til ordentlige HO MCer. Bl.a. på baggrund af den store ros, den nu
hedengangne, Ortofon Rondo Bronze fik, men også den lille ZYX og Benz synes jeg har fået fornuftig anmeldelse.

Når det er sagt, så tænker jeg også at jeg skylder mig selv at prøve en kvalitets MM eller HO MC, for at prøve, hvad der er at hente der.
Hana har jeg kun set reklamer af, men det ligner et godt bud, den vil jeg i hvert fald se nærmere på
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 15 September 2016 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Grado og Soundsmith er også mulige alternativer. Det er moving iron typer, der typisk har lavere bevægelig masse end HO MC'er. Ja faktisk også end mange LO MC'er.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 September 2016 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Tweaker nævner nogle udmærkede alternativer, som ikke er MC.

Jeg har selv positive erfaringer med Audio Note IQ2 og IQ3, men en Nagaoka MP500 får også en del roser med på vejen ... Nagaokaen har jeg dog aldrig hørt.

Jeg nævner det blot som alternativer, så du i hvert fald for en tid kan slippe for spekulationerne omkring mc-forstærkning/mc-step-up/mc-trafoer

Og så skal du i øvrigt forberede dig på, at du sikkert vil få lige så mage forskellige forslag/anbefalinger til pu, som der er brugere i dette forum
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 15 September 2016 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Muffsy og t5 er ganske enkelt ikke gode nok til din eksisterende pickup. Så at købe en bedre og dyrere pickup til denne kombination er penge ud af vinduet. Køb en god riaa og arbejd ud fra den.

Desværre hænger de ikke på træerne, men jeg har da set Aqvox Ci mk.2 til GBP 500,-. Ny pris EUR 2100,- Den får kanon anmeldelser også til den pris. Ci står for strømforstærkning og det duer!

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 15 September 2016 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Det kommer ikke bag på mig, at T5 ikke er god nok, men jeg har ikke rigtig nogen ide, om hvor jeg skal placere Muffsy'en.
Den er angivelig baseret på "AudioKarma CNC Phono Stage", der igen, angiveligt, er "Super high end"(?)

Jeg synes jo den spiller udmærket, og i hvert fald med en dejlig ro over sig, men det eneste jeg har sammenlignet med, er
den indbyggede RIAA i min gamle Luxman L550. Har du sammenlignet den med andre hullevad?

At skifte RIAA først, er jeg ikke afvisende for. Jeg har også overvejet at skifte til en arm, der passer bedre til den tunge PU,
men det bliver noget dyrt at skifte RIAA, PU og arm på samme tid, derfor tænkte jeg i high-output-PU baner
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 15 September 2016 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen anelse om hvor godt Muffsy spiller, men har da set den sammenlignet med RIAA`er til over 2000kr. Min fornemmelse, og det er kun en fornemmelse, er at den nok er for kort til en 5000kr`s pickup. Men jeg vil da mene at du sagtens kan starte op med den, ind til du får lyst og "tid" til at opgradere.

Lige lidt tanker. Hvis du vælge LO output vejen, tror jeg ikke der er mange prismæssige genveje til god lyd, når du skal have stepup. Skal man have noget der matcher en 5000kr`s MC, så er du nok ude i mindst det dobbelte for stepup. Ok, der er nogle muligheder med Cinemag baserede trafoer, men så er der problematikken med impedans matching.

Hvis du vælger HO vejen, er du mere frit stillet med hensyn til RIAA. Hvis du vælger den vej, så er det mit indtryk (nogle vil være uenige), at du vil få mest lyd for pengene ved at vælge Moving Iron eller Moving Magnet typerne. HO MC`er med flere viklinger på spolerne, er i min optik mindre ideelle.

Bare lidt til at reflektere over.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 15 September 2016 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg fremhævede "current injection" riaa er ganske enkelt, forvrængningen er lavere og tilpasningen sker automatisk i 40-450Ohm området. Dette passer "fod i hose" med ønsket om en højopløst low MC pu.

Selv bruger jeg en VdH "The Grail i akku. udgaven", den klarer indgangs følsomhed ned til 0,05mV og der er ingen kondensatorer i signalvejen, der er benyttet spoler til korrektionen. Eneste problem er udsalgsprisen på 60kkr. (det har jeg nu ikke givet).

Den billigste løsning er Aqvox fine Ci eller Ci mk2 (bedre strømforsyning -10db støj). De kan fåes fra ca. 4kkr BMC og C.E.C. har tilsvarende (samme konstruktør Carlos Candeais). Svære at finde brugt! Dyrere end Aqvox!

En god riaa kan ikke undværes, men selvfølgelig heller ikke den rigtige arm eller pu. Hvad vælger man først? Uden en god riaa kan det være lige meget.

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 15 September 2016 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Det er givtigt med nogle refleksioner, fra nogle der har erfaring med mere forskelligt udstyr, og sikkert også flere års erfaring.
Tak skal i have!

Det har nok været mere interessant for mig at kigge efter PU ... måske har jeg tænkt at RIAAen "bare" skal korrigere signalet, så
længe vi taler om HO, men jeg kan sagtens se fornuften i at starte med ny RIAA. Den må også godt matche min Nad S300 - Muffsy,en
var bare den hurtige løsning på tidspunktet.

Igen, tak for jeres input
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 15 September 2016 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

BTW

Den Aqvox ser spændende ud - håber den stadig kan findes til 500 pund, når jeg får skrabet pengene sammen i løbet af de næste par
måneder.
Ellers havde jeg tænkt i retningen af Thorhauge riaa og stepup eller Audio Classic, begge med rør. De er mindre fleksible end f.eks.
den Aqvox, men vil de kunne følge med PUer i 5000 klassen?
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 15 September 2016 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Er helt enig med Hullevad i at uden en ordentlig RIAA kan det være lige meget. Det er ikke der man bør spare. Gode RIAA`er sjældent billige, og mange køber en RIAA blandt "mainstream" produkterne, og bliver skuffede over at det analoge ikke har den "magi" som der snakkes så meget om.

Ofte kan det godt betale sig at kigge lidt uden for "mainstream" produkterne. Der findes adskillige små special firmaer der laver rigtigt gode ting, både til høje, og mere rimelige priser. Tror det godt kan betale sig at bruge lidt tid på at trawle igennem diverse fora, Youtube videoer osv, og se hvad der bliver diskuteret der. Og ja, der forekommer også hype og "flavour of the day", men ret ofte kan man finde nogle spændende ting, som det godt kan betale sig at undersøge nærmere.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 15 September 2016 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Det er ualmindelig bøvlet at finde den rigtige belastning både til MM og MC pu. Fabrikanternes data er baseret på forskellige målemetoder og frekvenser der måles ved. Selv om man tager og omregner efter diverse tommelfingerregler passer det aldrig helt. Her kommer strømforstærkning til hjælp, ingen modkobling, KL. A, meget lav forvrængning. Korrektionen kan foregå med "gyrator, kondensator eller bedst spoler?

I praksis er der forskel, men ikke det helt store. Vdr. MM puer er hovedreglen 90pF/m kabel+ indgangs kapacitet ca. 50pF= 140pF som fratrækkes den af pu fabrikantens anbefalede belastning! Jeg anbefaler Polystyrol ellerStyroflex kondensatorer med den korrigerede værdi.

I princippet kan en rigtig god MM pu godt følge med kvalitetsmæssigt til over 5kkr, med den yderligere fordel at man får en del gain gratis.

Fordelen ved low MC i den høje ende er at belastnings modstanden normalt ligger i 40-500 Ohm området, her er strømforstærkning den ultimative løsning, efter min mening.

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
chilifan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 05 Oktober 2016 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hej
Selvom om clearaudios mm Maestro pu prismæssigt ligger over din økonomiske ramme, så vil jeg gerne anbefale den. Selv har jeg "nedgraderet" fra mc til mm, så at sige. Til pengene så har jeg ikke hørt bedre pu, detaljerig og god symmetri i hele lydspektret. Og uden at ville træde nogen over tæerne, så er jeg af den holdning at mc pu'er til under 10.000 ikke er pengene værd lydmæssigt. Dertil har nyudviklingen af mm pu'er simpelthen indhentet meget på den billige og traditionelle del af mc teknologien. Fx er det min erfaring med Benz's billigere pu'er. Dog skal det siges, at jeg er stor tilhænger af clearaudio ift. pladespillere og tilbehør - så jeg er helt sikkert farvet Og pt sparer jeg sammen til at kunne opgradere til clearaudios stradivari mc pu, så jeg er på ingen måder mc-foragter Angående dit værk og riaa, så ved jeg ikke hvordan det matcher, men min pladespiller nr 2 en Systemdek xii spiller ganske udmærket med en clearaudio Artist pu.

Mvh.
Chilifan
Til top Vis chilifan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chilifan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 05 Oktober 2016 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Clearaudio Maestro er nok den bedste MM, der findes derude!!!

Og vedr. MC, så kan jeg sagtens tilslutte mig tanken om, at "billig" MC er en misforståelse... for de skal stadig have en god - og støjsvag - stepup/forstærkning. Og det er ikke billigt!

High Output MC er ligeså en stor misforståelse, hvor MC's fordel med lavere bevægelig masse, går tabt.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 05 Oktober 2016 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Mikkel har måske ret mht. Clearaudio Maestro. De nyere japanske har ikke imponeret mig. Ortofons 2M Black er brugbar, men i og for sig ikke mere vellydende end den gamle 540 (som jeg var glad for). De allerbedste MM pu var de sidste der blev produceret op til introduktionen af CD mediet.

Jeg fandt aldrig en god top Technics MM (EPC 207 etc) og idag kan man ikke få en ny original nål. (Jico laver dog gode erstatninger). Det gør de også til Audio Technicas dyre modeller (AT15SS osv) Australske Garrott skulle også være brugbare. Udbuddet af MC pu er bare ekstremt meget højere, ikke mindst i de højere luftlag.

I 1982 kostede en god MM det samme som en MC med samme ydelse. 100khz på de bedste, nålearm Beryllium/Boron, super Shibata diamanter. Boron er nu erstattet af safir osv. (grundet pris?). Den bevægelige masse var superlav, ellers kunne man ikke opnå 60-100khz som grænse frekvens. Den store fordel ved MM er output, som er en faktor +10 højere, det er guf for rør riaaer

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 05 Oktober 2016 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Billige MC bliver lavet på maskine, og er lige som HOMC ikke særlig god valuta for pengene.

MC er heller ikke unikke med hensyn til lav bevægelig masse mere. De er blevet overhalet MI typerne, og MM`er med nye og lettere
magnettyper. Så jeg syntes ikke at man kan snakke om at MC er bedre mere. Ok, der laves stadig flere dyre MC`er, men det er nok på grund af
den gamle forståelse af tingene. Gode MI typer som f,eks Grado og Soundsmith går man ikke helt galt i byen med, og man kan bruge pengene
på plader, i stedet for en hundedyr stepup. Selv om de dog også kræver en god RIAA.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 05 Oktober 2016 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt, at MI er en stærk konkurrent til MC.

Det er dog min erfaring, at MM er det bedste princip (enkelhed), når vi snakker under 10.000,-. Jeg har heller ikke set dem dyrere... men det findes sikkert.

Men over 10.000,- der løber MC og MI altså med laurbærrene, og jeg vil ikke kalde det ene princip bedre end det andet. Det har begge fordel af den lave bevægelige masse.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes