Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Teac A7300.rx (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 04 September 2016 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen

Er ved at lege lidt med denne maskine en teac a7300-rx. Det er første gang jeg leger med sådanne en. Har i denne forbindelse nogle spørgsmål.

Hvordan renser men hovederne og hvilken væske skal der bruges?
Hvordan skal den tilsluttes hvis jeg evt vil optage noget på den?

Har ikke tilsluttet den til mit eget anlæg og bruger derfor hovedtelefoner. Lyden er meget dårlig og på nogle bånd lyder som om der er flere spor der
spiller. Har set på en youtube video at VU målerne kører også når der afspiller. Det gør de ikke på denne maskine. Nogen der ved måske hvorfor?

Tak
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 04 September 2016 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

her er nogle billeder



Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 04 September 2016 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Ha løst det med VU målerne. Der skulle bare skrues mere op.
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2438
Sendt: 04 September 2016 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Det er en særdeles fin maskine, du har fået fat i dér. Det er en semiprofessionel maskine, som jeg personligt synes, at du skal passe morderlig godt på i alle henseender. Den er sjælden i dén udføresle, hvor elektronik og mekanik er adskilt. Huha..

Rengøring af tonehoveder + båndstyr rengøres med vatpinde og isopropylalkohol ikke intet andet! - det købes billigt fx på Apoteket. Dette kan du læse meget om på nettet - men det skal gøres med jævne mellemrum - snavset båndføring og tonehoveder er noget seriøst skidt. og går også tydeligt ud over lyden. Gummi-delene - incl. gummitrykrullen skal gøres ren i "rubber-cleaner" - som altså IKKE er isopropylalkohol.

Du skal regne med, at de bånd, som du afspiller på den skal være af samme sporkonfiguration, som maskinen kan afspille - ellers er du på bagdelen - så kan du høre musik eller lyd, som afspilles baglæns og alt det der.

Du bliver næsten nødt til at læse dig frem til det meste på nettet omkring brugen af sådanne maskiner. Det er en hel verden for sig at køre med sådanne spolemaskiner- men det er stærkt vanedannende - ikke mindst grundet lydkvaliteten. Indspilningsniveau (som du har opdaget kan reguleres med indspillestyrkeknapperne) - viseren i VU-metrene skal spilles op til et område
lidt under eller på ca. 0-VU - afhængigt af båndtypen. Når du nu har sådan en fin maskine, vil jeg, som tidligere skrevet) anbefale dig at læse alt, hvad du kan kommei nærheden af om hvordan man bruger sådan én.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 04 September 2016 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Du kan læse meget mere om spolebåndoptagere og stille spørgsmål på www.vintagehifi.dk

Hilsen Ole N 84
Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 05 September 2016 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

tak for jeres svar.

Havde mulighed for at lege med maskinen hele eftermiddagen i går. Elsker regnvejr. Grunden til jeg har den er at jeg skulle afprøve den for nogen der ikke anede om den virkede eller om den i det hele taget var noget værd.

Jeg lovede at se på det men det trak ud i længere tid, da jeg ikke havde overskud til det her løbet af sommeren. I går dog da det regnede tænkte jeg på at det var en oplagt mulighed for at kigge på den. Konen vil dog ikke sende mig ud og ordne have den dag. Puha.

Jeg startede med at slutte alt til og fandt et par pc gamer headsæt. Har desværre ikke andet. Det lød overhovedet ikke godt. Lyden var svag og det kunne tydelig høres at der var 2 forskellige sange der blev afspillet. Jeg tænkte ved mig selv at sådan en fin maskine kunne lyde så dårlig. Jeg var overbevist om at enten havde jeg sat det forkert sammen eller var mit headsæt noget
l**t.

Jeg søgte lidt på nettet og fandt noget hurtigt på youtube. Her kunne jeg se nøjagtig den samme maskine. Hmmm den film skal jeg da lige se. Manden på filmen afspillede en sang og optag sangen efterfølgende. Nøj hvor det lød godt. Var overbevist om at jeg måtte optage noget og finde noget bedre at sætte afspilleren til. Jeg slutte det til mit eget anlæg ned i stuen og fik det koblet sammen. Det gik ikke så godt med at optage i starten og jeg kunne ikke finde ud af hvad der var galt. Indtil jeg havde optaget så meget på båndet at den lige pludselig drejede en halv omgang. Det fik jeg ordnet ved at spole det roligt tilbage. Nu måtte jeg prøve igen, hold da op det lyder godt. Jeg er helt og aldeles forelsket i den maskin både lyd og udseende mæssigt. Den er p***e lækker. Noget min kone ikke forstår, hun mener den er gammel og fylder for meget og ikke særlig kønt at have stående frem.

Det er en skam det ikke er min, men jeg vil gerne købe den men ved ikke hvor meget den kunne være værd. vil hellere ikke skam byde nogen jeg kender men hellere ikke give for meget. Har i måske nogle bud på det?

her er et link til ham der optager på en teac A-7300.RX

https://www.youtube.com/watch?v=tcruGkXWO5M  
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2438
Sendt: 05 September 2016 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

magnusmyggen skrev:
Det gik ikke så godt med at optage i starten og jeg kunne ikke finde ud af hvad der var galt. Indtil jeg havde optaget så meget på båndet at den lige pludselig drejede en halv omgang. Det fik jeg ordnet ved at spole det roligt tilbage.


Ovenstående forstår jeg ikke - kan du uddybe dette lidt - så det står tydeligere?

Fint med den gode lyd. Hvis dén maskine er i orden, så er det en særdeles fin maskine. Jeg vil ikke snakke pris, men den er ikke helt billig. Den er sjælden i den udførelse, som jeg tidligere har skrevet. Det er generelt sådan, at når man har med de fine gamle ting at gøre, så skal man være opnmærksom på at få dem checket og om muligt serviceret af en fagkyndig mand (spolebåndoptagere that is), som ved, hvad han har med at gøre.

Hvorfor kom der pludselig god lyd? - og husk, at bånd, der afspilles på den også skal være optaget ordentligt og i samme sporkonfiguration som den maskine - ellers får du et ubrugeligt resultat. Mit råd er: optag noget selv på maskinen og afspil det på samme maskine - husk at udstyre båndet godt under optagelse, men uden at overstyre.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at uddybe det lidt.

Jeg tog en vilkårlig bånd af kassen og sat den på afspilleren. Jeg havde trådet den rigtig op, det tjekkede jeg på nettet. Men alt var sat rigtig eller retter sagt på samme måde som på youtube video. Her tænker jeg på knapperne. Alligevel blev optagelserne ikke god. Her kommer det så. Jeg spolede lidt frem på båndet fordi den kunne jo være gammel og måske dårlig. Pludselig hører jeg så noget. Selve bånd strimlen der kører gennem læsehovederne var drejet en halv omgang. Jeg troede at den måske var spolet op på den måde ved et uheld. Fik derfor drejet hele stykket
der var optaget på og spolet frem på spolet tilbage, sådan at det ikke var snoet mere eller vendt om. Herefter optog jeg igen og det virkede. Perfekt endda. Gav det mere mening?
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2438
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Ok- nu tror jeg, at jeg forstår:

Det bånd, som du har brugt, var "twisted" - det duer i hvert tilfælde ikke. Båndet skal, som du også selv har fundet ud af, vende rigtigt i hele spolen. Den ene side af båndet er "den rigtige" = lyder fantastisk - den anden side er ""forkert" = duer ikke. Det svarer lidt til (uden sammenligning i øvrigt ) at du bruger den forkerte side af sandpapiret, når du sliber ét eller andet. Der er kun én rigtig side. Det skal du lære at detekte med det samme. Når du bruger gamle brugte bånd, hvis historie, du ikke kender, er du kun halvvejs i mål. Det kan have været en klamphugger, der har håndteret dem sidst - det har du netop været vidne til. Køb et par nye bånd - få maskinen indstillet til netop disse bånd af en GOD tekniker - lær at bruge maskinen, som den skal bruges og du vil ikke se dig tilbage. Det skal nok lykkes, hvis du virkelig interesserer dig for det. mon ikke, at du kan downloade manualen fra Hifiengine.com (kræver login). Ellers kan jeg muligvis gøre det.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2438
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg i hvert tilføælde downloaded brugsvejledningen på A-7300 (uden RX) fra Hifiengine.com. Desuden har jeg downloaded
servicemanualen til A-7300RX - så hvis du reelt skal bruge noget af det, så kan du henvende dig til mig.
Du kan også selv gå på www.hifiengine.com - lave et login og tage den derfra.

Brugsvejledningen til A7300RX er ikke på den side - så vi/du må indtil videre "nøjes" med brugsvejledningen til den sammenbyggede
model A7300 (uden RX) - men der er nok ikke den helt store forskel på det.

Vh
Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2438
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Du kan selvfølgelig også købe A7300-brugsmanualen her:

http://www.ebay.com/itm/TEAC-A-7300-TAPE-DECK-INSTRUCTION-MA NUAL-13-Pages-/351796965435?
hash=item51e8bbb03b:g:1icAAOSwbsBXnAfp

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 05 September 2016 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Tak for alt hjælpen indtil nu freddy.
Jeg må på nettet og undersøge hvad denne afspiller kan afspille. Der står 2 track rekorder. Hvor kunne men evt købe nye bånd?

Jeg har indtil videre kun fundet kosmetiske fejl ved den bortset fra at tælleren ikke virker. Hvilken ellers havde været en god ting.

Jeg vil måske gerne låne filen af manualen af dig. Jeg skriver lige en pb i morgen til dig.
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 05 September 2016 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Nu har den fået en bedre plads at stå på.
05_223027_FB_IMG_1473107392321.jpg">

05_223051_FB_IMG_1473107344167.jpg">
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2438
Sendt: 05 September 2016 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Du kan købe bånd hos fx www.thomann.de

fx dette: https://www.thomann.de/dk/rmg_lpr_35_14_1100m_nab.htm?sid=fc 65607da76aada794d355400ebc30b9

Sådan et bånd kan jeg se koster ca. 400,- immervæk en slags penge - og så når din maskine oven i købet er en såkaldt 2-sporsmaskine
(kan kun indspilles i stereo 1 vej (kan altså ikke vendes), så kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse - og jo hurtigere hastighed du kører
med, jo dyrere.

hvis andre båndoptager-"geeks" har bedre forslag, så kom endelig med dem.....

Eller kigge på DBA, om der skulle være nogle, som sælge nogle bånd, som ser rigtig fine og velholdte ud. Jeg anbefaler dog nye bånd.
Nogle af de gamle båndtyper er på det nærmeste ved at gå i opløsning mens andre af de gamle holder fint. Det ved du ikke nok om
endnu, kan jeg mærke, så derfor ....nye bånd - i hvert fald indtil du har en rigtig god fornemmlelse af bånd og hvad man skal kigge
efter. læse en masse på forskellige fora..

Køb aldrig bånd, der ser hærgede ud - lige meget, hvor billige de er - de kan svine noget så gudsjammerligt på maskinen og det koster
en masse ærgelse.

Du er velkommen til at kontakte mig pr Pb.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 05 September 2016 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Virker åbenbart ikke fra en telefon. Kigger på det i morgen. ☺
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 06 September 2016 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  



Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes