Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 18:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Mangler bas i lyttepositionen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JakobM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 04 September 2016 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej Ligesindede
Jeg har købt mig et par gulvhøjtalere som jeg forsøger at finde den rette placering til i forhold til bagvæg og sidevægge. Mit problem er at bassen er
stærkest ca. midtvejs ( omkring første reflektionspunkt loft/gulv) imellem højtalerne og lyttepositionen og alt for fraværende i lyttepositionen. Nogen der
har bud på hvad det handler om?
Til top Vis JakobM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JakobM
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 04 September 2016 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Hej!

Ja, det handler om, at der hvor du sidder, sker der en udfasning af basfrekvenserne/lydbølgerne. Prøv at flytte dig en halv meter frem eller tilbage, hvis det er muligt. Men kan beregne det, men det er nemmere at flytte sofaen lidt

Bølgelængden på basfrekvenser er flere meter lange, og når en lydbølge rammer en væg slås den tilbage. Rammer den så præcis det samme "udsving", der hvor du sidder, så forstærkes bassen. Og omvendt, rammer den præcis i modfase ("modsat bølge") dér, hvor du sidder, så dæmpes bassen.

Jeg lærte et lille trick i min tid i AudioScan/HifiKlubben, når det kom til optimal placering af en subwoofer. Sub'en blev sat op i sofaen, og så kravlede man rundt og lyttede. Der hvor det lød bedst, skulle sub'en stå!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JakobM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 04 September 2016 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel.

Tak for svaret. Kan man indrette rummet så modfasen ændres og jeg derved får mere bas der hvor jeg sidder i stedet for at skulle rykke mig en hel meter frem eller handler det udelukkende om at rykke frem og tilbage på mig selv og højtalerne?.

Det skal siges at L formet køkken alrum, hvor højre højtaler står i et hjørne og venstre højtaler ikke har nogen sideværts. Der er Ca. 3.5 meter i mellem højtalerne og Ca. 4.5 til lyttepositionen som det står nu.

PS. Jeg er ved at læse om akustik da rummet har betonloft og lakeret parketgulv, hvilket giver for meget rumklang

Til top Vis JakobM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JakobM
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 04 September 2016 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke ændre det ved, at ændre rummet... eller jo, så skulle du sætte en permanent væg op!

I grundreglen skal højtalere og lyttepositionen, udgøre en ligebenet trekant. Så jo, det handler om at flytte lyttepositionen lidt længere frem. 3,5 m. mellem højtalerne er også allerede ved, at være det maksimale, jeg vil anbefale, da lydbilledet nemt "kollapser", hvis der er for langt mellem højtalerne. Min erfaring er, at mellem 2 og 3 meter passer bedst med de fleste højtalere.

Og så bør du have et tæppe på gulvet mellem højtalere og lyttepositionen, da det kan tage noget af "hårdheden" i lyden, som et parketgulv kan give. Du bør om muligt også flytte den ene højtaler væk fra hjørnet, da det forstærker bassen unaturligt meget. Hvis det kan lade sig gøre, så bør hver højtaler minimum have 75-100 cm til hver sidevæg og minimum 50 cm til bagvæggen, målt fra højtalernes forside.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 04 September 2016 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Akustiske problemer skal løses akustisk - enten passivt med store paneler, der kan absorbere energien, eller aktivt ved hjælp af subwoofere - 1 kan måske gøre det, men flere er bedst.
Problemet med den passive løsning er størrelsen og manglende mulighed for at tilføje bas. Med en eller flere subwoofere kan du jævne basresponsen ud i stort set alle normale rum. Men det kræver dog at man måler og tager sin tid. Det svære består i at få balance i det nedre frekvensområde. Så subwooferen skal spille det, som fronterne ikke gør og omvendt. Det kan godt være svært hvis man ikke har prøvet det før, men resultatet kan blive super fedt - hvilket gør det værd at overveje
Men start med at flytte så meget rundt på systemet, som din indretning tillader - det er gratis og man lærer rigtig meget af praktiske forsøg. Herefter kan du forsøge noget mere avanceret, hvis resultatet stadig ikke er tilfredstillende.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 04 September 2016 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

hej JakobM

 velkomme til.

kan du beskrive lidt om, hvad der sker når du flytter dig lidt rund i rumme.? hvordan er bassen ude ved side vægen ca midt i rummet. og hvad sker der når du flytter dig langsomt, ind imod midten .?


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 04 September 2016 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Som de andre kloge hoveder er inde på opstår problemet i rummets beskaffenhed, jeg ved at der er flere der har en forkærlighed for at løse
problemet elektronisk, dette må bestemt betragtes som en lappe løsning, løsningen digital thor er inde på med flere subwoofer går ikke under denne
kategori, det virker ganske fremragende, men også omstændigt.

Jeg ville tage tyren ved horne og gøre noget ved akustikken i rummet, dette hjælper ikke kun i bassen men i hele området, ud fra din beskrivelse af
dit rum desvære langt fra optimalt til hifi lytning, der findes flere gode produkter til formålet også flere DIY løsninger som er til at opnå for rimelige
penge, men er du i samme situation som jeg der gerne vil have et hjem, der blot nogenlunde skal lige et hjem og ikke profpesorens gale hjørne kunne
produkterne fra       http://www.artn ovion.com/categories/2-high-end være et bud. der findes mange andre alternativer til dette.

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&es pv=2&ie=UTF-8#q=diy%20acoustic%20diffuser

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&es pv=2&ie=UTF-8#q=diy+acoustic+absorbers

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&es pv=2&ie=UTF-8#q=diy+acoustic+absorbers+and+diffusers

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&es pv=2&ie=UTF-8#q=diy+acoustic+bass+traps


__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
JakobM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 04 September 2016 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hej
Tak for alle kommentarerne. Til orientering kan jeg nævne, at jeg bruger et Sonus faber venere 2.5 som pt. står meget tæt på væggen. Den ene står som tidligere nævnt i et hjørne og den anden har ikke sidevæg i nærheden (jo to meter væk hvor der står et spisebord imellem). Jeg synes ikke jeg oplever overdreven eller mudret bas. Om det er fordi de har basporten foran ved jeg ikke. Jeg bruger en reciever med Audyssey EQ da jeg ikke har en klap forstand på akustik men det får jeg med tiden og så skal jeg have en stereo forstærker :). Lige nu har jeg lagt nogle tæpper ud som forsøg og overvejer gardiner udover mine lameller ved vinduer og glasdøre. Ved lyttepositionen har jeg sat puder op bag mit hoved da sofaen jeg sidder i står op af væggen. Jeg regner ikke med at jeg får lov til at flytte den mange cm ud....læs WAF :) (Bass trap?)

Udover at læse om austik herinde, læser jeg og prøver at forstå det her: http://arqen.com/acoustics-101/speaker-placement-boundary-in terference/ ......hvorfor jeg har placeret højtalerne forsøgsmæssigt meget tæt på væggen.

Læser også: http://arqen.com/bass-traps-101/placement-guide/#room-modes

Mikkel G: Fik lige målt op igen og må lige rette mig selv med hensyn til højtalernes nuværende afstand som er 2.9m og afstand til lyttepositionen som er 4.4m. Jeg synes stereo perspektivet er fint nok....Alberte sidder da ihvertfald lige foran mig og synger imens Hr. Koppel spiller så fint men der er nok altid plads til forbedringer og jeg er jo novice i det her :).

Digital_Thor: Subwoofer....lyder interessant men der er en vis WAF der skal tages hensyn til i vores lille stue så starter med at flytte rundt på højtalerne og mig selv ( har dog drømt om en XTZ sub) :)

Lille_smed: jeg vender tilbage når jeg har bedre overblik over hvad det er der sker :)

Til top Vis JakobM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JakobM
 
JakobM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 04 September 2016 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Til Vincent: Tak for forslagene som jeg vil kigge på......og ja det er jo en dagligstue først og fremmest, med kæreste og børn der ikke har valgt min hobby :). Børnene er dog vist glade nok for at deres legetæpper med bilbaner pt. ligger fast i stuen ;)
Til top Vis JakobM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JakobM
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 05 September 2016 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Udfasninger i bassen er meget svære at korrigere, både elektronisk og fysisk. Det skyldes primært at energiindholdet i lave frekvenser er enormt, men at udfasninger netop ikke kan behandles ved at hælde mere energi ind - din forstærker dør i stedet under presset.

Der er derfor ikke nogen tvivl om, at du vil være absolut bedst stillet, hvis du kan finde en løsning, hvor kun sofaen ska flyttes.

Ved opstilling er det generelt sådan at lyttepositionen betyder mest for bas-gengivelsen, dernæst højttalernes placering - forudsat at den ønskede placering af højttalerne 'i det store hele' er gangbar. Grovplacer derfor højttalerne omkring de ønskede positioner. Bestem derefter eksperimentelt, hvor på midterdiagonalen lyttepositionen skal placeres for at bassen fungerer bedst. Finjuster til slut højttalernes placering sådan at alle aspekter bliver så gode som muligt.

Hvis ingen lytteposition på diagonalen fungerer, så er højttalernes placering ikke gangbar og man må genoverveje.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 05 September 2016 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

JakobM skrev:
Hej Ligesindede
Jeg har købt mig et par gulvhøjtalere som jeg forsøger at finde den rette placering til i forhold til bagvæg og sidevægge. Mit problem er at bassen er
stærkest ca. midtvejs ( omkring første reflektionspunkt loft/gulv) imellem højtalerne og lyttepositionen og alt for fraværende i lyttepositionen. Nogen
der
har bud på hvad det handler om?



Jeg ville finde en anden lytteposition.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Brizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2016
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg highjacker din tråd...

Jeg har for nylig fået et sæt JBL 250 Ti LE ind isf. Dali 109 og dertil et sæt eAR 1001 monoblokke og oplever manglende bas i lyttepositionen, problemet var der dog ikke med Dali'erne ?
Afstand til bag- og sidevægge er det samme med begge sæt HT.

Subjektivt var der faktisk mere bastryk med Dali på min Denon AVR 2805 end der er på JBL med eAR monoblokkene ! - men det er nok en anden diskussion
Til top Vis Brizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brizz
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

dette online værktøj kan fortælle mere om hvordan dit rum påvirke akustikken og hvor evt. akustik regulering bedst placeres og dermed dæmper
refleksion og dermed ud fasning i rummet.

http://amroc.andymel.eu/?l=400&w=405&h=225&r60=0.6

__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jakob.

Bare lige sådan for god ordens skyld - du ér sikker på, at du ikke har vendt plus og minus, på den ene højttaler, så de spiller i modfase? Det var måske værd at dobbelttjekke.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Brizz skrev:
Undskyld jeg highjacker din tråd...

Jeg har for nylig fået et sæt JBL 250 Ti LE ind isf. Dali 109 og dertil et sæt eAR 1001 monoblokke og oplever manglende bas i lyttepositionen, problemet var der dog ikke med Dali'erne ?
Afstand til bag- og sidevægge er det samme med begge sæt HT.

Subjektivt var der faktisk mere bastryk med Dali på min Denon AVR 2805 end der er på JBL med eAR monoblokkene ! - men det er nok en anden diskussion


Hænger måske også sammen med at du sammenligner lyden fra en alm. klasse a/b forstærker, med en tidlig klasse d forstærker. De tidlige klasse d forstærkere var netop kendt for at være "svage" i basområdet.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Vigsø
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2014
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 05 September 2016 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej,

Brizz - nu er spørgsmålet vel om der er for lidt 'bas' i dine JBL'er eller der måske var for meget i dine Dali'er og, prøv evt. din Denon
sammen med JBL'erne. Jeg er selv rigtig godt til, at skifte alt for meget på en gang med det resultat, at jeg ikke ved hvad der
gjorde hvad!

Jeg bokser selv en del med say 'hovedanlægget' som er i stuen (ca. 5,5x7,5m) og en svag/dårligt defineret øvre bas. Stuen har et
stort vindue/glasdørsparti i den en ende og 2 ret store vinduer+glasdør i den anden ende. Jeg har læst et sted, at vinduer skulle ha'
en betydelig dæmpning ved ca. 125 Hz så mistanken er lidt på 'glasset' lige pt. Jeg har en TC speaker management enhed og har
satellit'er+sub, der er 4 par. eq./kanal i TC'en og jeg har prøvet en del uden noget 'wow' resultat.

Jeg byggede et par 'små' transmissionline i beton med Mark Audio's CHR70 (4'' fuldtone) som var for lige at øve lidt i støbning og
prøve en transmissionline. De var faktisk mildest tal ganske fornuftige men tabte 'pusten' i omtalte stue. De kom så på værkstedet.
Efterfølgende byggede jeg en Gainclone forstærker som skulle bruges sammen med CHR70'erne på værkstede som er ca. 3,5x5,5m
og fyldt med l... fra loft til gulv. Men så var der 'wow'! Simpelhen sindsygt veldefineret og 'stram' bas og et nærmest holografisk
lydbillede med liv og detaljer i overflod! Viste godt, at rummet har betydning men......


Til top Vis Vigsø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vigsø
 
Brizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2016
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 06 September 2016 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Jeg lagde ud med Denon'en, men der gik ikke mange sekunder før jeg kunne høre den var kommet på seriøst overarbejde, så fandt jeg en gammel
NAD 2700 og satte på - det hjalp en del, men der skulle ikke meget lydtryk til før den begyndte at gispe efter vejret - eAR 1001 har fuldstændig
kontrol over bassen ved alle lydtryk, syntes bare der er for lidt bas, men jeg prøver at sætte Dali 109 på de nye amps i morgen.

Der hvor der er mest bas med Ti'erne er når jeg står midt mellem dem.

Dali'erne gav godtnok smæk for skillingen da jeg havde 2 styk NAD 2700 brokoblet på dem så jeg forventer ikke mindre med eAR amps'ene.
Til top Vis Brizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brizz
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 06 September 2016 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Jacob; Find en anden lytte position, prøv noget forskelligt af, eller, dæmp rummet, især i hjørner bag højtaleren. Flyt højtalerne
rundt, det er ikke altid at den symmetriske løsning er det bedste. Få cm kan have stor indflydelse på lyden. Kobling til gulvet kan
også betyde noget. Det er vel det, der er det sjove ved denne hobby.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 06 September 2016 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Husk at LE-versionen af Ti250 var afstemt anderledes end den ældre 250Ti i valnøddekabinet.
Der er meget mindre bas i LE. Eller rettere, den er anderledes. Mindre fyldig. Nogle vil måske kalde den mere tør, men jeg syntes at den
manglede krop.
The senere Jubilee var så igen ændret til at lyde meget mere kropslig, eller fyldig. Det var den sidste version af 250'erne, som jeg husker
det.

Den gode nyhed er vel så at din model har rigelig volumen og membranareal (14" bas, lige som de andre), til at du let kan equalize dig til
den baslyd, du ønsker, uden at stresse højttaleren.
Dette er naturligvis kun muligt hvis du ikke sidder i et udfasningspunkt, som Mikkel skriver om, for så kan du naturligvis ikke equalize
niveauet op. Men da du skriver, at andre højttalere havde bas nok i samme opstilling, er det næppe her, dit problem ligger.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
Brizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2016
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 September 2016 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Har prøvet med et sæt POA 6600 i stedet for eAR1001 - der er meget mere "krop" i bassen, men mindre præcision.
Det gælder i øvrigt hele spektret at der er mindre detaljering og lyden, særligt stemmer er ikke så luftige/lette på Denon.


Decisions - decisions....   
Til top Vis Brizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brizz
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes