Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 08:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Lytterum/hjemmebio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 19 August 2016 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Kan godt bruge lidt hjælp og meninger til dette koncept. Hvordan kan et lytterum/hjemmebio opbygges så lyden bliver bedst hvis man starter helt fra bunden med at bygge gulv, vægge og lofter? Har et rum i en gammel stald, hvor der kunne blive til et glimrende underholdningsrum, men vil gerne undgå at det bliver et helvede aflydreflektiober som i en kirke. Har været i

Skal jo nok opbygge indervægge og lofter i gips med isolering, dampspærre osv., men på en sådan måde at det giver en super akustik. Kan se at mange biografer har skrå lofter og skrå vægge og er aflange og ikke retvinklede. Så hvor skrå skal væggene være? Skal rummet i sig selv være som en stor "megafon" eller lyder det helt skørt i jeres øre?

Staldens rå mål er 6*8*3 meter. (bredde, længde, højde). Eller højere, men så er det op under det skrå tag hvor det i kip vel er ca 7 meter højt.


__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 19 August 2016 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

hej

det er da fedt at du kan bygge dig sådan et rum. bare det var mig

hvis vi starter med gulvet, kan du lave det på begge måder. med et let gulv uden at støbe, men med varmefordelings plader, det er et mere behageligt gulv at gå på, nemmer at lave selv og kan hurtigt ændre temperaturen i rummet. støbt gulv bliver nok mere dødt, men tro  ikke på det bliver et problem

dine væge vil jeg isolere med 200 mm og to lag gips, så kan du altid hænge noget op på på dem hvis det ikke er dødt nok.

loftet vil jeg køre i kip, kan kan ikke sige om det er godt eller dårligt  har ikke prøvet noget i kip, som beklædning vil jeg vælge troldtekt plader


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 19 August 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Ikke parallele flader kunne være en løsning. Men ved ikke om dette giver nok, i forhold til bare at lave et godt isoleret/dæmpet
rum? Der er rigtig meget at hente på dedikerede hjemmebio sites. Også youtube har et hav af video til inspiration? Held og lykke,
lad os ser hvad du ender med?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 20 August 2016 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Det er jo det der er spørgsmålet. Altså hvad med begge dele: både dæmpede flader men som samtidig ikke er parallelle?
Mange herinde giver udtryk for at rummet påvirker lyden rigtig meget. Men jeg har kigget og søgt lidt, men synes ikke jeg kender eller kan finde links
til artikler eller andre der har opbygget skrånende vægge for at forbedre akustik. Kan nogen herinde finde links eller dele egne erfaringer?

__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 20 August 2016 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej det er da fedt at du kan bygge dig sådan et rum. loftet vil jeg køre i kip, kan kan ikke sige om det er godt eller dårligt 
har ikke prøvet noget i kip, som beklædning vil jeg vælge troldtekt plader



Vi vil helst have det op til kip da det vil se godt, men lyden kommer i første række. kan godt være bekymret for at loft til kip giver for meget ekko,
med mindre at det dæmpes. Men også her kunne der måske være noget akustik at komme efter hvis vi ikke laver de skrå lofter i ens vinkel på høre
og venstre side af kip?

__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 20 August 2016 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

ekko får du ikke noget problemer med, hvis du bare sætter troldtekt plader

. ekko opstår kun når du har flader som kan kaste lyden tilbage, så det vil ikke give dig problemer, hvis du bare holder dig væk fra en glad gips overflader.  troldtekt plader er dem som dæmper mest, og gør det meget godt. det vil jeg anbefale.

jeg vil starte med at lave det til kip med troldtekt plader, lave dine væge i gips, lave et let gulv med varmefordelings plader.. og et godt kraftigt gulvtæppe.

 starte med lave dine væge var uddæmpet. du kan altid hænge noget op på dem senere.

dit rum må heller ikke for lyddødt, det ødelægger også musikken det bliver kedelig at høre på, der skal være lidt rumklang..





__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 21 August 2016 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hvad med risiko for stående bølger? Hvordan minimerer jeg den mest mulig?

__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes