Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 20:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Elac og Rotel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndreasStengel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Er ny på forummet her og synes der er vældig meget god information at hente, men finder ikke helt det jeg søger.

Har solgt mine gulvhøjttalere Lektor 8, som jeg gerne vil skifte ud til nogle kompakthøjttalere. Blev foreslået Elac 243.3 koblet til en Rotel RA 11 integreret forstærker med fordelen at kunne tilkoble digitale input (indbygget DAC) let da det er den måde jeg primært hører musik- Spotify fra Ipad/Iphone.

Men hva siger HIFI folket- er helt ny på dette felt. Hører primært populær musik, rock, house. Satte pris på bassen fra mine store gulvhøjttalere, men ville have noget mindre. Havde også kig på Opticon 2 til 3200 kr og det er nok det prisleje jeg ligger i. En 3000 til 4500 kr pr højttaler. Og hvad med forstærkeren- ville mene den skulle kunne håndtere digitalt input da det primært er den måde jeg høre musik på, men hva siger I til Rotel RA 11?

Håber I kan give lidt råd,
Andreas
Til top Vis AndreasStengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasStengel
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Kender lidt til Elac...syntes at det er en god højtaler, med en fin bas set i forhold til størrelsen. Jeg er ret vild med deres
diskantgengivelse og det at de er underholdende at høre på. Ikke analytiske, en smule fart der ud af. Dog kan de være noget
kræsen med hvad du putter i dem. Rotelén kender jeg ikke, men de plejer at være ok lydmæssigt. Men, jeg ville nok vælge en
seperat løsning, DAC og forstærker, da jeg finder dette mere fleksibelt. Men hvis du ønsker en alt i et løsning er der vel også andre
bud? Marantz osv....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 26 Juli 2016 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke om du tænker nyt eller brugtkøb, men kan da kun anbefale det sidste og spare en hulens masse penge!

En kvalitetforstærker som f.eks en Audiolab 8000S fremfor en lille brystsvag entrylevel model fra Rotel, finder jeg mere appelerende. Den
spiller faktisk med ganske fin kraft og autoritet tiltrods for sin begrænsede fysiske størrelse. Læg dertil en prisbillig, men vellydende
musikalsk DAC ala Musical Fidelity V-DAC, så skulle jeg mene du er rigtig godt kørende til ingen penge
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
AndreasStengel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 26 Juli 2016 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Hej Gekkofinger og Taurus,

Tak for svar- nu gir det dog anledning til flere spørgsmål :/

Tanken ved seperat kombi med forstærker og DAC tiltaler mig også da det virker til at de fuldt integreret løsninger ikke helt kan følge med de
separate løsninger når jeg søger rundt på nettet.

Men hvordan virker det og hvad skal jeg kigge efter? en kvalitetsforstærker hvad skal jeg helt præcist kigge efter her? er der andre jeg kan
kigge efter i stil med Audiolab 8000s? og kan enhver DAC f.eks. MF V-DAC tilkobles til enhver forstærker? ser der er både usb, Coaxial og optisk.
Kan jeg tilslutte iphone/Ipad via usb?

Håber I kan hjælpe med at forklare lidt
Til top Vis AndreasStengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasStengel
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 26 Juli 2016 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Vedr. dit sidste spørgsmål.

Ja, så kan du tilslutte en iOS dims til en USB dac, du skal bruge et Camera Kit:
http://www.apple.com/dk/shop/product/MD821ZM/A/lightning-til -usb-kameramellemstik


__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 26 Juli 2016 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Du kan få DAC´s med Bluetooth, men det er ikke dem man ser flest af. Hvad spillede du på af fprstærker før?
Man kan godt bruge en Ipad til streaming af spotify, men for at få bedre lyd skal du sætte en dac til. Det har Apple gjort besværligt,
men man kan gøre det ved hjælp af en Camera adaptor! Det er noget med at Ipaden eller tror at den ikke kan give nok strøm til at
drive add-on´s.
Her på sitet er der en del der er meget begejstret for, en SMSL Sanskrit DAC der kan det du behøver, også Bluetooth. Læs de sider
om denne?
Hvis du bruget PC/Mac tager du lettest signalet via USB til en DAC. Nogle forstærkere understøtter også Airplay. Generelt er kablet
løsninger lidt bedre lydmæssigt. Den lettere løsning, og måske optimal i nogle tilfælde, er selvfølgelig en løsning hvor det hele er i
en forstærker, som den Rotel. Den har fået ok anmeldelser og fås for 4500 kr. Det kan godt blive svært at matche med en en
seperat løsning. Hvis du har mulighed for at høre sætte sammen, måske gerne hjemme i din egen hybel, ville det være godt?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
AndreasStengel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 26 Juli 2016 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Erlingt, tak for tip. Det er nok sådan jeg ville foretrække at afspille så systemet blir så simpelt som muligt. Vil da ikke afslå at jeg på et tidspunkt
ville overveje at tilslutte en airport express så det blir trådløst, men det kan godt vente tænker jeg.

Gekkofinger, det var en PMA-520AE, den billigste forstærker, da jeg havde i tankerne at opgradere senere- det er så nu. Nu er der så RA-11'eren til 4500kr, og der tror jeg det er et meget godt bud på et første anlæg-setup, selvom Musical Fidelity V90-dac'en tiltaler mig, men med forstærker oven i, har jeg svært ved at tro at det kan hamle op med de 4500 kr for Rotel'en.

Skal faktisk ned idag og høre et setup med Rotel RA-11 og Dynaudio X14, så derefter kan det være jeg er afklaret.

Ville nok engang i fremtiden se på Rega Brio-R og så en DAC, men det er også et nøk op i pris ;).
Til top Vis AndreasStengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasStengel
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 26 Juli 2016 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Lad os høre hvad det ender med og hvordan det lyder. Feedback er godt!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
AndreasStengel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 26 Juli 2016 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej Gekkofinger,

Har idag været nede og høre Rotel RA-11 sammen med Elac 243.3 og Dynaudio X14 og må sige at Elac'en var overlegen. Har bedre dybde i bassen
samt bedre klarhed imo. Så jeg endte med at købe RA-11'eren og Elac'sne da jeg fik en fin pris. Jeg hørte setup'et med input fra en Naim et-eller-
andet der kunne give CD kvalitet input og hold da op hvor lød det godt- den havde jeg dog ikke råd eller tanker om at købe med hjem. Og der kan
sendes Bluetooth signal direkte til Rotel'en.

Her har jeg dog et spørgsmål nogle af jer kan svare på. Jeg har et Apple tv som kan producere et optisk signal input til Rotel'en og derved forbinde
min IPad/Iphone med AirPlay, MEN vil dette give bedre kvalitet på lyden? Eller skal jeg gå over til en AirPort Express? Eller vil ingen af delene give
bedre lydkvalitet nu når jeg spiller fra Spotify?

Håber at få lidt sidste svar

Andreas
Til top Vis AndreasStengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasStengel
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 26 Juli 2016 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Streaming via AirPlay vil give bedre lyde end Bluetooth.

Der er i princippet ingen forskel på om du streamer til AppleTV eller AirPort Express - så har du allerede et AppleTV, så brug det. Er
din lydkilde Spotify, så er streaming fra iPad/iPhone via AirPlay til AppleTV en super enkel og god løsning.

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
AndreasStengel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Hej Erlingt,

Mange tak for tippet om Apple TV- har tilkoblet med optisk kabel og har fået klart bedre lyd. Det er klart den løsning jeg synes fungerer.

Mvh Andreas
Til top Vis AndreasStengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasStengel
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes