Emne: Detaljer og dynamik?? ( Emne lukket)
|
|
Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4505
|
Sendt: 28 Juli 2016 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg er uenig
Spl (følsomhed) er blot et udtryk for effektivitet, og fortæller ikke nogen om enhedernes egenskaber eller evt. træghed i filteret.
Men høj spl kombineret med en strømstærk forstærker kan være en pegepind for et dynamisk setup. Det er dog ikke en garanti. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er allerede skrevet en del om dynamik i en tidligere tråd (og sikkert også i andre):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=100592&KW=A nalogueman&PN=0&TPN=1
Jeg kan vist allerede nu på baggrund af indlæggene konstatere, at der findes forskellige forståelser/opfattelser af, hvad dynamik er ...
Som jeg skrev i indlægget, som jeg henviser til, så er min forståelse af dynamik et anlægs evne til at angive de forskellige styrkeniveauer i musik fra det svageste ppp til det kraftigste fff, men der findes musikstykker, som indeholder niveauer, der både er svagere og kraftigere.
Tjajkovskij angiver fx pppppp i sin Symphony Pathétique og i den anden ende af ekstremer angiver Mahler i sin 7. symfoni ffff i en passage for basser og celli med en bemærkning om at plukke strengene så hårdt, at de rammer træet.
Og der findes givetvis musik, som indeholder både flere p'er og f'er, end jeg har nævnt her. Hvis man benytter en rigtig kanon i Tjajkovskijs (i øvrigt trælse) 1812-overture, så skal den passage nok have en del f'er.
Hvis en højttaler (eller et helt anlæg for den sags skyld) både har et bredt frekvensområde og er impulsvillig(t), så har det sandsynligvis en positiv indflydelse på oplevelsen af dynamikken. For et helt anlæg har støjsvaghed givetvis også betydning, hvis de mest svage passager skal kunne høres (jf. min henvisning til de 6 p'er i Symphony Pathétique).
Derfor lyder indspilninger, der er ofre for den såkaldte "loudness war", også udynamiske, da alle styrkeforskellene i musikken er fjernet, og det hele bare lyder (forfærdelig) højt
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger
Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2607
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
1812 er et fint stykke musik,til at lave test med, om højtaleren magte den store energi , som er i musikken. Der skal skrues noget op hvis den stille del af musikken Skal høre med et fornuftigt lydtryk. Har stilles det høje krav til både højtaler og forstærker.
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6250
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen lille_smed......
Det er lige præcis dér, du galt i byen.
De stille passager skal nemlig IKKE høres med "et fornuftigt lydtryk", men derimod som det de er...... stille passager.
Hvis det er nødvendigt at skrue ekstra op for at høre de stille passager, er dit anlæg rigtigt dårligt til at gengive oplevelsen af dynamik __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
beovox141 Forum Bruger
Bruger siden: 21 December 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2181
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi er enige om at dynamik er forskellen på det svageste og det kraftigste signal udtrykt i db, og såfremt man ønsker at opfatte den fulde
dynamik i kildematerialet, kræver det altså at det lydtryk der rammer trommehinderne, er i stand til at formidle informationen.
Og det kræver altså at til at begynde med, at højtalern kan flytte noget luft!
Er det i refererer til med hensyn til en højtalers dynamik, ikke i virkeligheden attack og decay i impulse response ?
__________________ Format 0 ►►► HD A/V Link on Steriods ⚡⚡⚡⚡ ☺
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1144
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud som der er lidt misforståelse om hvad dynamik er i musik. Her er fra Wikipedia.
"I musik betegner dynamik anvisninger angående styrke i udførelsen af et musikværk. Betegnelsen dækker over crescendo/decrescendo samt
piano/forte og forskellige gradbøjninger af disse. Dynamik kan også bruges til at betegne forskelle mellem de kraftigste og svageste passager på
en musikindspilning."
Ved gennemlæsning af denne tråd, kan man godt få det indtryk at "lille_smed" forveksler højt lydtryk med dynamik!
Dynamik betyder, at der er forskel på de svage og kraftige passager i musikken.
Al moderne popmusik er kørt gennem "pølsemaskinen", hvor den bliver komprimeret og klipppet, hvorved dynamikken bliver reduceret til få dB.
At spille det højt giver ingen mening. Øret har nemlig en forsvarsmekanisme - midlertidig hørenedsættelse (TTS) - I et forsøg på at bevare
hørelsen "skruer øret ned". Derved forsvinder stort set al evne til at høre detaljer. Hvis man bliver ved med at udsætte øret for det lydtryk,
begynder øret at få permanent hørenedsættelse. Så skal man skrue højere op, så får man mere hørenedsættelse, så skal man skrue højere op
osv. osv. (det er høreapparatindustrien meget glade for)
Derimod er der god mening i at have stor dynamik i musikken, så kan det lyde imponerende, man får ikke TTS og kan stadig høre alle detaljer.
Det er ikke tilfældigt der i god musik er et stort dynamikområde, det gælder ikke kun klassisk, men også god popmusik, som fx. Dire Strait
"Money for nothing" mm (hvis det er en gammel cd - inden den blev kørt gennem "pølsemaskinen).
I har sikkert allesammen oplevet, at efter nogen tid ved højt lydtryk, lyder det ikke så højt mere. Så der er fornuft i at skrue lidt ned en gang
imellem, eller tage en pause.
Altså sørge for at musikken er dynamisk, og ikke bare høj.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm ... mængden af luft, der skal flyttes, er vel i et vist omfang frekvensafhængig?
Hvis du skal kunne gengive fff fra en 25 Hz orgelpipe, så skal du nok have højttalere, der kan flytte noget luft. Det forholder sig nok anderledes, hvis det er fff fra en piccolofløjte.
Jeg kan ikke tale på andres vegne, men som jeg forsøgte at tydeliggøre i mit indlæg, så er min forståelse af dynamik hos en højttaler ikke et spørgsmål om attack/decay, men evnen til at gengive musikken styrkeniveauer.
Det hjælper sikkert på, hvor dynamisk en højttaler opleves, hvis den samtidig har god impulsrespons, men i min forståelse er det ikke det samme.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Det er ikke tilfældigt der i god musik er et stort dynamikområde, det gælder ikke kun klassisk, men også god popmusik, som fx. Dire Strait
"Money for nothing" mm (hvis det er en gammel cd - inden den blev kørt gennem "pølsemaskinen).
|
|
|
Spøjst, at du lige skal nævne det nummer, der på alle andre områder end måske dynamikken lyder ganske rædselsfuldt 1980'er-digitalt
Og ja, jeg har lyttet til versionerne før "pølsemaskinen" - "pølsemaskinen" gjorde kun ondt værre ...
Og der er vel ingen sammenhæng mellem god musik og dynamik? Jeg har masser af dynamiske indspilninger, hvor musikken ikke er særlig god/interessant og vice versa.
Jeg er dog enig i, at hvis musikken er god, så virker en dynamisk indspilning befordrende for oplevelsen af, hvor god musikken egentlig er.
Ellers er din forståelse/opfattelse af dynamik (i musik) vist meget identisk med den, som jeg forsøgte at beskrive i et af mine forudgående indlæg
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vel, jeg opfatter det som at gengivelsen fra et anlæg komprimerer mere eller mindre.
Det gælder selvfølgelig også indspilninger af cd, plade og anden signalkilde.
Men på anlægget kan det bedste billede jeg kan give af dynamik, være gengivelsen af feks et klaver.
Hør det på en transistorradio, og dernæst på et anlæg med en udmærket eller lige frem god dynamik.
Forskellen er enorm.
Og det uanset om der spilles højt eller lavt.
Man kan også prøve med stemmer på gode optagelser.
Dire straits er ok.
Deres plader er fine hvis man skal blære sig lidt
Men super dynamiske synes jeg ikke de er.
Det er derimod en optagelse med Jacintha "Danny Boy" på cd-en Five Songbyrds, a reference Collection of female vocalists..
Det er rent ud sagt en skræmmende dynamik..
Optagelsen er til UG.. Det bliver ikke bedre.
Den får Dire straits til at virke flad og kedelig...
Bitte små læbelyde... og en stemme som spænder i styrke så det er utroligt.. Den første halvdel af nummeret er solo stemme...
Dér kan man høre hvad dynamik er, og prøv at spil den på forskellige anlæg...
Det er hvad dynamik er for mig.
En mere tilgængelig cd er Cæcilie Nordby med cd-en Arabesque...
Men den anden er bare4 helt i særklasse hvad lydkvalitet og dynamik angår.
Enjoy...
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger
Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2607
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Jamen lille_smed......
Det er lige præcis dér, du galt i byen.
De stille passager skal nemlig IKKE høres med "et fornuftigt lydtryk", men derimod som det de er...... stille passager.
Hvis det er nødvendigt at skrue ekstra op for at høre de stille passager, er dit anlæg rigtigt dårligt til at gengive oplevelsen af dynamik |
|
|
der er jo her der gør det en smule svært at beskrive det med ord . hvis jeg tager udgangs punkt hvor højt der blev spillet de par gang jeg har været ved dig.. såååå højt behøver det bestemt ikke være.. selv om dine maggier ikke har den plads de skal have, skal der jo lidt til for at få den 3 d oplevelse den type højtaler er skabt til ... og det samme er det ved mig ..... de skal nemt spille lavt , men det hele bliver bare meget mere frit når der kommer lidt mere strøm til. om jeg har misforstået hvad dynamik er tror jeg nu ikke ,, men du er da velkomme til at komme forbi.. så kan du da selv opleve det.. Gem__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger
Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2607
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Det ser ud som der er lidt misforståelse om hvad dynamik er i musik. Her er fra Wikipedia.
"I musik betegner dynamik anvisninger angående styrke i udførelsen af et musikværk. Betegnelsen dækker over crescendo/decrescendo samt
piano/forte og forskellige gradbøjninger af disse. Dynamik kan også bruges til at betegne forskelle mellem de kraftigste og svageste passager på
en musikindspilning."
Ved gennemlæsning af denne tråd, kan man godt få det indtryk at "lille_smed" forveksler højt lydtryk med dynamik!
Dynamik betyder, at der er forskel på de svage og kraftige passager i musikken.
Al moderne popmusik er kørt gennem "pølsemaskinen", hvor den bliver komprimeret og klipppet, hvorved dynamikken bliver reduceret til få dB.
At spille det højt giver ingen mening. Øret har nemlig en forsvarsmekanisme - midlertidig hørenedsættelse (TTS) - I et forsøg på at bevare
hørelsen "skruer øret ned". Derved forsvinder stort set al evne til at høre detaljer. Hvis man bliver ved med at udsætte øret for det lydtryk,
begynder øret at få permanent hørenedsættelse. Så skal man skrue højere op, så får man mere hørenedsættelse, så skal man skrue højere op
osv. osv. (det er høreapparatindustrien meget glade for)
Derimod er der god mening i at have stor dynamik i musikken, så kan det lyde imponerende, man får ikke TTS og kan stadig høre alle detaljer.
Det er ikke tilfældigt der i god musik er et stort dynamikområde, det gælder ikke kun klassisk, men også god popmusik, som fx. Dire Strait
"Money for nothing" mm (hvis det er en gammel cd - inden den blev kørt gennem "pølsemaskinen).
I har sikkert allesammen oplevet, at efter nogen tid ved højt lydtryk, lyder det ikke så højt mere. Så der er fornuft i at skrue lidt ned en gang
imellem, eller tage en pause.
Altså sørge for at musikken er dynamisk, og ikke bare høj.
|
|
|
hej det håber jeg ikke at det er det du har, for det er bestemt ikke meningen, det skal ikke bare være højt, det gavner intet, så blev lige nød til at måle lidt på det. har sat jeg den i gang .der blev mål fra 64,3 db og til 101,4 det var det område det blev spille i men da nr er fra en demo cd og kun bliver spille på trommer så har den ingen titel... men kan da droppe den på en mail hvis i gerne vil høre en bid af den __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6250
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
Boydk skrev:
Jamen lille_smed...... Det er lige præcis dér, du galt i byen. De stille passager skal nemlig IKKE høres med "et fornuftigt lydtryk", men derimod som det de er...... stille passager. Hvis det er nødvendigt at skrue ekstra op for at høre de stille passager, er dit anlæg rigtigt dårligt til at gengive oplevelsen af dynamik |
|
|
der er jo her der gør det en smule svært at beskrive det med ord. hvis jeg tager udgangs punkt hvor højt der blev spillet de par gang jeg har været ved dig.. såååå højt behøver det bestemt ikke være..
selv om dine maggier ikke har den plads de skal have, skal der jo lidt til for at få den 3 d oplevelse den type højtaler er skabt til ... og det samme er det ved mig ..... de skal nemt spille lavt , men det hele bliver bare meget mere frit når der kommer lidt mere strøm til.
om jeg har misforstået hvad dynamik er tror jeg nu ikke,, men du er da velkomme til at komme forbi.. så kan du da selv opleve det..
Gem |
|
|
Det kan nemlig være rigtigt svært at beskrive det, man mener, med ord. Jeg formulerede mig nok lidt skævt. Mente dog det jeg skrev om de stille passager, men skulle ha´ skrevet ET (tilfældigt) anlæg, ikke DIT. Er ikke i tvivl om, at dine diy-kasser er besiddende en udmærket, dynamisk gengivelse __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger
Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2607
|
Sendt: 29 Juli 2016 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
boydk... hmm kasser .????
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|