Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Tandberg 3300x driller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DoktorSpoegh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 August 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg forsøger at få liv i en gammel Tandberg 3300x, men har svært ved at få den gamle sag i omdrejninger.
Problemet er, at når jeg tænder, roterer det ene hjul et kort øjeblik, og så stopper maskinen igen.
Om løsningen er en sjat wd40 på det rigtige sted, ved jeg ikke, men hvis det er kendt problem, er der tak herfra, hvis nogen kan stille en diagnose.
Jeg har smidt en lille video på youtube, der måske bedre end ovenstående illustrerer, hvad jeg egentlig mener;)
https://youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=rz9PTlz65rs
Tak.
Jakob
Til top Vis DoktorSpoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DoktorSpoegh
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke nogen JørnØrn, men burde lyset i vestre side ikke blokeres? Hvad ser der, hvis du prøver at tvinge den i gang?
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
DoktorSpoegh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 August 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej Jola, JørnØrn eller ej, al hjælp er der tak for. Niks, jeg kan ikke tvinge den igang. Det er som om, drivhjulet lige når at komme i sving men så
mister pusten igen. Jeg kan ikke umiddelbart se, at det bliver bremset af andre mekaniske dele - det dør bare efter et sekund i fart.
Jeg er ved at skille den ad nu - er dog heller ikke ligefrem et teknisk mirakel, så nu må vi se, om den bliver samlet igen. Prøver at give den en solid
rens og håber, det hjælper.
Bh
Jakob
Til top Vis DoktorSpoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DoktorSpoegh
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ikke for at gøre dig ked af det midt i din iver, men den påtænkte rens hjælper 99,9% ikke. Det her er helt sikkert en elektrisk fejl, når den kan køre 1 sek. og så stopper.
Har aldrig haft en 3300X på bordet, så kan ikke gi´ gode tips, men hvis du har tålmodighed, så måske Jan_Stevns kan, når han ser tråden.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Så ville jeg nok kigge på start/stop mekanismen!
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hvorfor det???
Han skriver jo, at den ikke kan hverken starte, og derfor heller ikke stoppe. Der er en svag rotation af et hjul, når der bli´r trykket "Power On", så det rigtige sted må nok være at se på dens power supply. Derudover vil jeg afstå fra yderligere gætterier

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

ja du har ret!
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
DoktorSpoegh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 August 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Også tak til for input til Boydk
Jeg lægger pudsekluden og smider håndklædet i ringen - har hverken tid eller evner til at restaurere maskinen - skulle bare bruge den til at få digitaliseret nogle arvestykker. Jeg prøver at få den solgt i stedet...
Til top Vis DoktorSpoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DoktorSpoegh
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 Juli 2016 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

DoktorSpoegh skrev:
Også tak til for input til Boydk Jeg lægger pudsekluden og smider håndklædet i ringen - har hverken tid eller evner til at restaurere maskinen - skulle bare bruge den til at få digitaliseret nogle arvestykker. Jeg prøver at få den solgt i stedet...


Er det ikke at give for nemt op ?     Jeg så lige din video, og maskinen gør præcis det den skal, hverken mere eller mindre.    Autostoppet går jo i aktion.

Prøv at sætte et bånd på, og lad så være med at sætte "den i gear" inden du tænder - det er en lidt absurd måde at gøre tingene på ....

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 22 Juli 2016 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hæ hæ Jan.
Så først lige videoen nu. Du har da ret. Så vidt jeg husker, er der en lille "bøjle/arm", der bliver presset op og aktiverer en mikroswitch, når der lægges bånd i. Derfor kan den selvfølgelig ikke køre uden, at der er lagt et bånd i. Og som Jan skriver: Den rigtige rækkefølge er at 1. sætte bånd på, 2. tænde på Powerknappen og 3. aktivere "gearstangen"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
DoktorSpoegh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 August 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 22 Juli 2016 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hej Jan. Tak for svar. He, he, jo, jeg var muligvis lidt hurtigt ude med at kalde slaget for tabt. Jeg har imidlertid prøvet at starte op med bånd i og
tænde på både den ene og anden måde. Med bånd står den bare helt stille. Videoen viser den eneste vej, jeg har fundet, til at få bare en smule gang i
hjulene.
Bh
Jakob

jan_stevns skrev:
DoktorSpoegh skrev:
Også tak til for input til Boydk Jeg lægger pudsekluden og smider håndklædet i ringen - har hverken
tid eller evner til at restaurere maskinen - skulle bare bruge den til at få digitaliseret nogle arvestykker. Jeg prøver at få den solgt i stedet...


Er det ikke at give for nemt op ?     Jeg så lige din video, og maskinen gør præcis det den skal, hverken mere eller mindre.    Autostoppet går jo i
aktion.

Prøv at sætte et bånd på, og lad så være med at sætte "den i gear" inden du tænder - det er en lidt absurd måde at gøre tingene på ....
Til top Vis DoktorSpoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DoktorSpoegh
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 22 Juli 2016 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Jakob....
Når du skriver bånd i, er det så helt i (monteret på venstre spoletallerken, trukket forbi hovederne og monteret på opsamlerspolen og strammet op)???
For hvis du bare har trukket det forbi hovederne, er det sandsynligvis ikke nok.
Spørgsmålet kun for stille og roligt at spore os ind på fejlen og udelukke evt. fejlmuligheder

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
DoktorSpoegh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 August 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 22 Juli 2016 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke afvise, at jeg har fejlet i håndteringen af apparatus. Det er nogle år siden, jeg senest rodede med spolebånd...
Prøver igen i aften og uploader billede - succes eller ej:)
Igen tak for hjælpen!
J

Boydk skrev:
Hej Jakob....Når du skriver bånd i, er det så helt i (monteret på venstre spoletallerken, trukket forbi hovederne og monteret på
opsamlerspolen og strammet op)???For hvis du bare har trukket det forbi hovederne, er det sandsynligvis ikke nok.Spørgsmålet kun for stille og
roligt at spore os ind på fejlen og udelukke evt. fejlmuligheder
Til top Vis DoktorSpoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DoktorSpoegh
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 22 Juli 2016 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jakob.
Her et klip fra servicemanualen, når man skal justere spillen mekanisk.


Autostoppet er så ikke mekanisk, som jeg troede, men lavet med en optisk sensor. Hvis du piller dækslerne af, vil sandsynligvis kunne se en lille lampe. Det er nødvendigt, at du har et bånd i til at dække for lyset. Ellers vil den ikke køre. Vil den ikke det alligevel, er det sandsynligvis omkring dette kredsløb, at du skal finde fejlen. (Men den fejler nu nok ikke noget)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
DoktorSpoegh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 August 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 23 Juli 2016 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

IT'S ALIVE!
Så er der dæl'me gang i den gamle Tandberg. Og det har der såmænd nok været hele tiden - klovnen må have båndet den forkert. Hvordan det kan
lade sig gøre, aner jeg ikke, men jeg fulgte jeres råd, og nu strømmer optagelserne fra 70'erne ud af maskinen. Den knager og skurrer lidt hist og her,
optagefunktionen kan jeg ikke få gang i og lysene i VU-metrene er stået af, selvom pærerne ser intakte ud. Så'eh der er lidt, der drille endnu, men
vigtigst er altså, at der lyd!
Har I gode råd til hvilke smøremidler, der evt egner sig til hjul og lejer?
Hvis der er nogen, der ved, hvor man kan købe reservedele, hører jeg også gerne derom.

Mange tak for hjælpen.
Jakob
Til top Vis DoktorSpoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DoktorSpoegh
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes