Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: God lyd til få penge (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 26 Juni 2016 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Jeg havde et ok anlæg med triangle kompakt højtaler,audioquest højtalerkabel og en nad forstærker

Første prøvede jeg igen de billige wharfedale diamond 220, for jeg tænke de har fået gode anmeldelser og er stadig på tilbud, med en rimlig bas stærk forstærker burde de spille ok i bassen, men de spiller mildest talt (stadig) af ht i bassen, den er bare så fraværende

Da triangle højtalerne havde lidt ujævn frekvensområde med lidt blød mellemtone, en tydeligere bas, dog ikke så dyb og en diskant der ikke var 100% neutral om end den stadig var god, kiggede jeg på de måske 2 sidste Dynaudio dm modeller i dk, 2/6 til ca 3200kr og dm 2/7 til ca 3000kr da de er nogen gamle modeller og der lige er kommet nye emit modeller som afløser med rigtig god review i whahifi, blev det Emit M10 da de fylder mindre end Emit 20, så dem kunne jeg godt have plads til på hver side af min 34" pc skærm.

Dynaudio Emit m10 er de bedste højtaler jeg har haft i ca 10 år ja måske de aller bedste på højde eller over jamo concert VII (dem med 2x8" i push pull og dobbelt basrefleksport) samt audiovector 5, meget jænt frekvensområde og jeg kan høre de kan spille højt uden at lyde presset (om end jeg endnu ikke har oplevet dens begrænsninger i bassen)

Audioquest flx slip 14/4 synes jeg har haft tendens til at lyd lidt for påtrængende i toppen med b.la dali zensor 1 så der kom behovet for nyt højtaler kabel, efter læsning af diverse test,review og erfarringer fra andre blev der bestilt 2x4 meter wireworld luna 7 med orginale banastik til under 900kr fra futureshop i england, incl fragt, har hørt en sige kablet i dk koster ca 135kr pr meter så under 900kr med stik og fragt er helt ok

Lyden er behaligere med en lidt afrundet mellemtone, anderledes bas, mere kontolleret,mindre buldrende, synes toppen blev behaligere og en lidt bredere lyd

Da jeg så pga af nye højtaler fik anbefalet at købe en bedre forstærker kiggede jeg efter noget brugt, men fandt ikke noget, da jeg igen læste en test,review af den nad jeg har, så følte jeg det var en god ide at skifte den ud med noget andet for at få bedre dybbas og lidt bedre opløsning. Harman kardon hk 980 kunne jeg ikke finde i mint condition.

Lyden var blevet lidt rund og blød i mellemtonen pga højtalertlkabel, så lidt mere klar,åben lyd i mellemtone området ville passe fint, kom til at tænke på marantz pm6005 som jeg også engang har ejet, den havde en klar,åben mellemtone, da jeg har en udemærket dac der kan justere lydstyrken individuelt fra min pc og cdafspiller (som er en marantz CD5005 som jeg er helt tilfreds med) tog jeg en hurtig beslutning og købte en Marantz PM5005 til den latterlige samme lave pris som CD5005, på kun 1500kr, kunne altid returnere den uden den ville koste mig nogen og få det fulde beløb tilbage, kunne heller ikke gå helt galt

Forstærkeren er på 2x40 rms i 8 ohm og 2x55watt i 4ohm fra 20-20khz med max 55/80 i 8/4 ohm
med 6 ohm og 86 db højtaler er der rigelig med effekt når jeg sidder ved computeren og lytter til musik

Med forstærkeren bliver lyden lige en lille smule mere klar og åben som passer godt i mellemtone området og en god stram bas, selv om den selvfølgelig ikke er som hvis jeg havde en stor tung forstærker som hegel 200, pioneer A858,de store marantz pm 14/15 og så videre, men stadig rigtig god.

Nu valgte jeg en billig forstærker som til prisen spiller rigtig godt, måske har man/jeg mere tendens til at være tilfreds med noget som ikke koster ret meget men stadig spiller godt, måske fordi det svært at få noget bedre uden at det koster meget mere.

Når det lykkedes at finde nogen der lyder godt og samtidig er billigt er man måske mere tilfreds
end hvis man vælger et dyrt anlæg hvor man kan høre hver eneste svagthed, ting som ikke gengives til ug, både hvad optagelsen men også hvad angår hvor godt selve anlægget spiller og derfor hele tiden prøver at købe noget der er bedre som f.eks en ny pickup (model) hver gang man skal have en ny, frem for at købe den samme pickup som man havde, den der stræben på at få noget bedre istedet for at beholde det man har og nyde det.

Nåede så også lige at få et godt og fornuftigtig kabel imellem min dac og forstærker, da jeg manglede et Marantz PM5005,CD5005 (sorte) sonic design fødder,cleareaudio alpha one strømkabel, valhalla technology strømskinne med netfilter.

T c electronic Bmc 2 lydkort med DEFLEX/MILTY POLIPODS gummi fødder, fra pcen m2tech hiface 2,højtalerne er Dynaudio Emit M10 på isoacoustics stander med wirewworld luna 7 med originale banastik og supra analogt, digitale kabler

Eneste jeg mangler er en speciel støjsvag og effektiv strømforsyning til mit lydkort/dac
ipower nogen der har erfarringer med den? Har hørt nogen skrive den godt kan have coilwhine,hyletone
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 26 Juni 2016 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget fornuftigt dit anlæg. Af dit indlæg kan jeg ikke rigtig se hvilken forstærker du bruger. Jeg kender ikke dit lydkort. Jeg vil gå efter en
forstærker til omkring en listepris på 12000kr og finde den brugt til en 3000-4000kr og købe en decideret DAC som en Hegel HD12 brugt så er du
godt kørende så kan du altid hvis du får lyst opgradere højttalerne. Brugt kunne være Rega, Primare, Rotel, Cambridge o.sv. Jeg vil råde dig til ikke at
bruge mere på kabler.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 26 Juni 2016 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger det mindste sæt fra marantz PM5005 og CD5005 som jeg synes spiller harmonisk med resten, det ikke det vildeste sæt men spiller rent,klart og højt ved kl 12 istedet for allerede kl 9 og max ved kl 10 forvrængning ved kl 11, jeg har valgt via mit t c electronic bmc 2 lydkort/dac at justere lyden sådan at den først er høj ved kl 12.

Kabler har jeg nu det jeg skal bruge i fornuftig kvalitet selv om ikke alle synes om supra Forstærkeren kunne jeg opgradere til noget bedre,altså returnere marantz forstærkeren, men har ikke fået solgt min gamle forstærker,højtaler og har heller ikke fundet noget andet da jeg kiggede(lå dog heller ikke så højt som 3000-4000kr netop fordi jeg ikke havde fået solgt alt det jeg havde til salg), det vil sige finder jeg noget har jeg måske ikke pengene og har jeg pengene er der måske intet og så står jeg måske uden forstærker, hvis lyden er rimelig tæt PM5005/PM6005 og på PM6005/PM6006 men er en opgradering hver gang 5000 til 6000 og fra 6000 til 7000 og så videre kunne jeg godt have lyst til at prøve en PM7005 eller PM8005 da PM5005 passer helt godt med resten jeg har

Pointen er egentlig at trods den ret lave pris spiller det faktisk helt ok og beviser bare at man ikke altid behøver at købe dyrt, tæt på 14000kr har jeg ofret for det hele og det ikke så ringe med fornuftig kabler, også strøm, det eneste svag led er en alm strømforsyning til lydkortet,dacen som koster omkring 400kr at opgradere.

Jeg har så valgt i forhold til mange andre at købe gode kabler,fødder med mere for det gir lige det sidste og adskiller sig fra dem der bare køber noget fornuftigt anlæg og bruger det med det kabel, fødder, strømskinner de har
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 26 Juni 2016 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg gik ud fra dine højttalere var gulv højttalere. Hvis du vælger bedre forstærker vil jeg foreslå større højttalere dermed mere bund og højere opløsning. Det er et fint sammensat anlæg. Og evt. en af de ældre Marantz top modeller brugt hvis det skal være marantz og opgradere til et par bedre højttaler, hvid du ikke vil skifte det hele ud, ville jeg gå efter en bedre DAC og droppe lydkort løsningen.

Du kan evt. opgradere en ting ad gangen. Det gør jeg selv. Først forstærker og derefter højttalere eller omvendt hvis dine dine evt. nye højttalere er nemme at drive. Jeg synes det er fornuftigt at du allerede har sikret at dine apparater har de bedste arbejds betingelser. Jeg vil råde dig først til DAC og derefter hvis blod på tanden rammer dig med lyst til nyt opgrader både højttalere og DAC tag en ting ad gangen og ellers nyde musikken.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 26 Juni 2016 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Skal ikke have gulvhøjtaler bruger dem med min pc

Dac/lydkort er vel mere eller mindre det samme, de skal ihvertfald lave det samme ;-)

Alle 4 dele er nye forstærker,højtaler,højtalerkabel og signalkabel, forstærkeren gør det faktisk ret godt

Mit lydkort (profesionelt lydkort)

Har lydkortet b.la fordi den kan justere lyden så den er lige høj fra min pc,cdafspiller og
for at gi ca den samme lyd fra begge enheder, hvis lyden gik direkte ind i min forstærker fra cdafspilleren
vil lyden være meget meget høj, lidt som at skifte en imellem pladespiller og cdafspiller,
man skal huske at skrue ned når man går fra pladespiller til cdafspiller,
det problem har jeg ikke med det lydkort jeg bruger
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 26 Juni 2016 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Det er dejligt at høre du endelig kan lide lyden af dit eget anlæg - det har taget sin tid.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 26 Juni 2016 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

ja, det svært ikke at være begejstret over at finde noget som alle har råd der spiller bedre end prisen indikere og nogen højtaler med så jævnt frekvensområde,som jeg kan høre kan tåle en masse effekt uden at lyde presset

Men er stadig i baghovedet som så mange andre der opgradere jævnligt og som går op i hifi med liv og sjæl Hvis nu jeg prøvede en (i mit tilfælde) meget kraftigere forstærker hvordan lyden så ville være Eller fandt jeg en f.eks pioneer A-91D i mint condition til næsten ingen penge så ville jeg købe den.

Resten af anlægget kan sagtens trække,klare en bedre forstærker uden af falde igennem, nu da jeg selv synes anlægget næsten er optimeret så meget det nu kan (Ipower strømforsyningen til lydkortet til ca 400kr), med kabler og højtaler mindst 1 klasser over hvad de fleste ville vælge med en Marantz PM5005 og CD5005 Næste skridt må være at prøve på at ligge kabler så godt som muligt, istedet for lidt tilfældigt

Har dette tv møbel til mit anlæg, hvor bredden passer perfekt til en forstærker og cdafspiller på øverste hylde pga strømkablet, de andre kan bruges til harddiske,lydkort og anden hifi,pc udstyr
Vil det gi noget med f.eks nogen sonic design fødder eller noget andet?

Har dem her fra audioquest jeg kan prøve med (de er fra midten af 90'erne) kan dog ikke huske hvad de vægtmæssigt kan tåle så jeg skal nok prøve med 8, måske 4 i bredden (på den lange led) for og bag?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes