Forfatter |
|
gasolin Udelukket fra forum
Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2385
|
Sendt: 23 Juni 2016 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man er hifi nørd,går op i det med liv og sjæl, så køber man nogen gange nyt hifi på nettet.
Da man ikke altid kan lytte til det før køb og det er trods alt vigtigst hvordan det lyder i ens stue, det sted hvor anlægget står end hvordan det lyder i en butik,privat hjem (hvor resten af anlægget,akustikken ofte er meget anderledes end derhjemme).
Der kan det ske at man køber noget der ikke passer med resten af ens anlæg og hvor man må benytte sig af de ifølge købeloven 14 dages returret ved køb på nettet, hvor nogen har 30dage og andre endda 45 dages returret hvor begge de to sidst nævnte har fri,gratis fragt tilbage.
Hvordan har i det med at købe noget og bruge returretten op til flere gange det samme sted? Kan man tillade sig det indtil man finder noget man beholder i længere tid en der er returret?
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger
Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 23 Juni 2016 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha, det er svært, synes jeg - står selv i samme dilemma lige nu faktisk.
Som forbruger går jeg ud fra, at man har retten på sin side, idet købeloven jo siger, at man som forbruger har 14 dages returret, når man handler på nettet, punktum.
Men for hver gang, man bruger sin returret, kommer den pgl. forhandler jo til at stå med ét til produkt, som han må sælge som demomodel til nedsat pris.
Det bedste er nok, hvis forhandleren i forvejen har det pgl. produkt som demo-model, som man så kan låne hjem mod at lægge et depositum.
|
Til top |
|
|
gasolin Udelukket fra forum
Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2385
|
Sendt: 23 Juni 2016 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke altid producenten,netbutikker lige har den rigtige model eller farve, så skal den sendes tilbage så man kan få den helt rigtige model/farve
Det koster så ekstra hvis butikken ikke har fri fragt
Nogen vil ikke have hvide højtaler og andre ikke sorte og så videre, kan man så ikke med det samme få den rigtige vare (når den er tilgængelig) hvis nu man vil beholde den?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger
Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 23 Juni 2016 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Hvordan har i det med at købe noget og bruge returretten op til flere gange det samme sted? Kan man tillade sig det indtil man finder noget man beholder i længere tid en der er returret? |
|
|
Well - egentligt er det jo iorden sålænge forhandleren er med på ideen ........ men er han af den opmærksomme type vil det du næste gang ønsker at købe muligtvis være gået i restordre :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger
Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6631
|
Sendt: 24 Juni 2016 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Uha, det er svært, synes jeg - står selv i samme dilemma lige nu faktisk.Som forbruger går jeg ud fra, at man har retten på sin side, idet købeloven jo siger, at man som forbruger har 14 dages returret, når man handler på nettet, punktum.Men for hver gang, man bruger sin returret, kommer den pgl. forhandler jo til at stå med ét til produkt, som han må sælge som demomodel til nedsat pris.Det bedste er nok, hvis forhandleren i forvejen har det pgl. produkt som demo-model, som man så kan låne hjem mod at lægge et depositum.
|
|
|
Demo model, nej de sælger det som nyt igen.
Har selv oplevet det med Telefoner Gps sko ja en del ting, så handler ikke på nettet mere.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger
Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2150
|
Sendt: 24 Juni 2016 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nemt at handle på nettet, og hvis man køber musik er prisen ikke meget mere end det halve. Så nethandelen vil vokse, og den vil udgøre en stadig større del af den samlede handel, og det er da en god ting.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger
Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 24 Juni 2016 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh. Hvor vil du gå hen og prøve nyt udstyr til sidst, hvis de fysiske butikker lukker pga. nethandel?
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger
Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 24 Juni 2016 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Uha, det er svært, synes jeg - står selv i samme dilemma lige nu faktisk.Som forbruger går jeg ud fra, at man har retten på sin side, idet købeloven jo siger, at man som forbruger har 14 dages returret, når man handler på nettet, punktum.Men for hver gang, man bruger sin returret, kommer den pgl. forhandler jo til at stå med ét til produkt, som han må sælge som demomodel til nedsat pris.Det bedste er nok, hvis forhandleren i forvejen har det pgl. produkt som demo-model, som man så kan låne hjem mod at lægge et depositum. |
|
|
14 dages returret - Jep. Men der er nogle ting du skal være meget opmærksom på, efter ændringen i købeloven for ikke så lang tid siden. Forhandleren kan nu fratrække et beløb i de penge du får refunderet, hvis produktet har været taget i brug, eller er blevet forringet på en eller anden måde. Du må altså pakke produktet ud og kigge på det som om du kiggede på det i en forretning. Men bliver det taget i brug ( dvs - så det ikke kan sælges som nyt) - så må forhandleren vurdere produktet og skal derfor ikke refundere hele beløbet. Der kan også blive fratrukket et beløb, hvis du har valgt en dyrere forsendelsesform ved returnering, end det som forhandleren kan tilbyde. Endvidere har du nogle forpligtelser ved returnerningen - f.eks. skal forhandleren i dag have på skrift, at du vil ophæve købet. (Kan f.eks. være en mail) Se evt. de nye regler - ganske kort forklaret på: http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-aad/Ehandel/Nye-Regle r/Saadan-benytter-du-din-fortrydelsesret-ved-koeb-af-varer?t c=EB8CEB92DB91476892474BF40F2EB033
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger
Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 24 Juni 2016 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Når man er hifi nørd,går op i det med liv og sjæl, så køber man nogen gange nyt hifi på nettet. Da man ikke altid kan lytte til det før køb og det er trods alt vigtigst hvordan det lyder i ens stue, det sted hvor anlægget står end hvordan det lyder i en butik,privat hjem (hvor resten af anlægget,akustikken ofte er meget anderledes end derhjemme). Der kan det ske at man køber noget der ikke passer med resten af ens anlæg og hvor man må benytte sig af de ifølge købeloven 14 dages returret ved køb på nettet, hvor nogen har 30dage og andre endda 45 dages returret hvor begge de to sidst nævnte har fri,gratis fragt tilbage. Hvordan har i det med at købe noget og bruge returretten op til flere gange det samme sted? Kan man tillade sig det indtil man finder noget man beholder i længere tid en der er returret? |
|
|
Nå du nu spørger direkte: Jeg vil ikke have det godt med det. Det er efter min menin etisk forkert at udnytte returretten flere gange på denne måde. Så hellere spille med åbne kort overfor forhandleren og lave en aftale om returnering i hvert tilfælde.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger
Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 24 Juni 2016 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Det er nemt at handle på nettet, og hvis man køber musik er prisen ikke meget mere end det halve. Så nethandelen vil vokse, og den vil udgøre en stadig større del af den samlede handel, og det er da en god ting. |
|
|
Hvad har det sludder med brug af returretten at gøre ?? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
gasolin Udelukket fra forum
Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2385
|
Sendt: 24 Juni 2016 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er gratis fragt tilbage kan man da ikke vælge noget der er dyrere Man for en pakke label, sætter den på pakken og aflever den på posthuset
Skal man selv stå for fragten tilbage så i alle de tilfælde hvor jeg har returneret noget til et sted uden fri gratis fragt tilbage,har jeg aldrig fået pengene tilbage (skal selvfølgelig sendes via dem som butikken skriver det skal være f.eks post dk eller gls) har kun været uheldig ikke at få penge tilbage for en vare jeg sendte tilbage (bundkort) da den var defekt da den ankom, men fik det solgt
Aftale om returnering kan man ikke på forhånd gøre med mindre man låner en kasse,kuffert med forskelige kabler, da man ikke er sikker på ved f.eks højtaler om man skal returnere dem, der må den alm returret gælde her for man køber,låner nok ikke f.eks 3 sæt højtaler for at finde ud af hvad der passer bedst i ens stue og med det udstyr man har
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger
Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 24 Juni 2016 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man spiller med åbne kort over for forhandleren, kan denne i mange tilfælde stille demo modeller / test eksemplarer til rådighed, som man kan få lov at prøve. Det er en af de ting, som online forhandlerne bruger returnerede produkter til, som de ikke kan sælge som nye. Bagefter kan man så ofte endda få lov til at købe det demo produkt som lever op til ens krav, til en fordelagtig pris. Og det er da ikke så ringe :-) Nå - ikke mere fra mig om dette. Kan i nu have en fantastisk weekend.
|
Til top |
|
|