Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 13:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Teac X-1000 M 2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 16 Juni 2016 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Teac X-1000 M 2, som har fungeret udmærket, men her på det sidste, er den begyndt at miste lyden efter 60-80 sek. når den er kold. (Alt andet kører) Når først den er varm og virker igen, så er det umuligt at fremprovokere fejlen. Jeg har renset den, brugt mit sidste nye bånd og ved at tonehovedet virker, idet man kan sætte en finger på venstre spole og lige stramme båndet lidt, så kommer lyden. Den har også lidt svært ved at sætte i gang
og igen er det mest når den er kold, man skal lige holde en finger på spolen, men mindre problem. Jeg har tænkt lidt på, om det kunne være capstan motoren eller noget elektronik, der er ved at gå. Der er opstår igen båndsløjfer, så jeg tænker, om capstan motoren måske kører for langsomt når den er kold. Nogen der har nogen gode ideer?
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 16 Juni 2016 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
... og ved at tonehovedet virker, idet man kan sætte en finger på venstre spole og lige stramme båndet lidt, så kommer lyden.


Drivremme og trykruller kan være problemet

Hvis du kigger godt efter - ser de så ud til at båndet begynder at "hænge løst" mellem de 2 trukruller ?

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 16 Juni 2016 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret! Nej det gør det ikke, men det virker godt nok, som om, at båndet mister kontakten med tonehovedet når den er kold. Så du har nok ret, men der er ikke noget at se, det må være mm! Jeg har da også bestilt nogle nye remme, men det, der undrer mig er, at når maskinen er blevet varm, så kan den køre i timevis og optage perfekt uden problemer.
Men jeg prøver at tjekke det igen i morgen, den skal være helt helt kold før den gør det!
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 16 Juni 2016 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Det kan måske også være det elektroniske modhold i den spole, som der afvikles fra. Modholdet kan være svagt i kold stand, måske pga komponent ældning og så blive normalt, når den er blevet driftsvarm.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 16 Juni 2016 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det kan måske også være det elektroniske modhold i den spole, som der afvikles fra. Modholdet kan være svagt i kold stand, måske pga komponent ældning og så blive normalt, når den er blevet driftsvarm.


modholdet på dual capstan closed loop maskiner er uden den store betydning - og man skal faktisk bremse temmeligt meget med fingrene før man "overstiger" friktionen i den venstre caspstan/trykrulle.

men klart nok det skal da også på disse være iorden - noget der krævet et tentelometer at kontrollere (en ting kun få har)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 16 Juni 2016 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, det er lidt træls og spørgsmålet er vel, hvor længe man kan holde liv i disse gamle maskiner. Jeg har nu en 3340A stående, som har stået det samme sted i godt og vel 10 år med cover over uden at være brugt eller tændt og før det nogenlunde det samme i en kælder. (Før jeg købte den) Jeg tog den frem forleden dag, uden de store forhåbninger om, at den kunne køre mere, men jo, den kunne endnu og endda fuldstændigt uden problemer. Det kan hænde, at nogle R2R er mere hårdføre end andre!
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 16 Juni 2016 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
Tak for svarene, det er lidt træls og spørgsmålet er vel, hvor længe man kan holde liv i disse gamle maskiner....


I den sidste ende er det et spørgsmål om interesse - ovre i staterne er der blandt mange der har opnået pensionsalderen opstået en finurlig interesse for båndoptagere. Og egentligt må man jo beundre deres iver efter at lære at vedligeholde dem. Tapeheads.net er nok stedet hvor de fleste mødes.

Hvor længe er mest et spørgsmål om man kan blive ved med at finde reservedele, og det er om noget et broget område.   tonehoveder er ved at være et rigtigt ømt punkt for flere mærker - her i bland også TEAC - hoveder til 4spors maskinerne er stort set væk, medens ½spors hoveder ( som til din X1000M) er nogenlunde.

En del reservedele kan man jo "bare" fremstille når man mangler dem, hvis man enten kan selv, eller er gode venner med nogen der kan.

Jeg er heldig at arbejde et sted hvor elever skal lære at lave sådanne ting, så jeg leverer hellere end gerne spændende opgaver til dem ( ikke fordi jeg ikke selv kan - men hvorfor skulle jeg, når andre har gavn af at lære det ? )


nogen gange forsvinder ting, eller plasten krakkelerer ...


JoLa skrev:
.... Det kan hænde, at nogle R2R er mere hårdføre end andre!


jep - de gamle "store" mærker - klarer sig overraskende godt - nogle mærker har direkte dårlige serier, og gode serier - gælder både AKAI og SONY. men reservedele er bøvlet - men normalt lever tonehovederne næsten evigt.

Revox A77,B77,PR99 er alle til at bringe i god stand, da alle dele er let tilgængelige - inclusive hoveder, der dog koster en pæn sjat.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

må være et problem som gamle teac maskiner har....min lidt ældre X10R har samme fejl med man skal lige holde hånden på spolen så trækker båndet op og spiller normalt...men kun i normal retning, når den kører reverse har jeg ikke oplevet det...den har lige været ude ved en tekniker i snart et år, og så er det kun det halve der er lavet....og har så dog også kun betalt 1300kr...så kom trykrullerne da til at virke og ville komme op....nå men jeg går måske den hårde vej og sender den til et kendt værksted her i det jyske.....det med nogen der lige gider hjælpe har ikke virket så godt her...

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Ja nu virker den selvfølgelig som om, at den er betalt for det??? Jeg har nu en ide om at problemet relaterer sig til de to båndopstrammere, men da jeg ikke er tekniker er det lidt svært at vide om det er noget vrøvl. Lækre ting for øvrigt, må være rart med en god forsyning af den slags.
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
må være et problem som gamle teac maskiner har.....


Phænomenet er bestemt ikke ukendt på TEAC's X modeller ....   og der er ikke mange der kan lave de maskiner

rent ud sagt fordi de ikke har forstand dertil. Underligt nok kan Sony jo sagtens på closed loop dual capstan til at virke fint, men TEAC ......    det kniber en kende.    Og det nødvendige værktøj koster en krig, og er hamrende sart, så det
låner man dælme ikke ud til noget.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
Ja nu virker den selvfølgelig som om, at den er betalt for det??? Jeg har nu en ide om at problemet relaterer sig til de to båndopstrammere, men da jeg ikke er tekniker er det lidt svært at vide om det er noget vrøvl. Lækre ting for øvrigt, må være rart med en god forsyning af den slags.


De 2 "båndstammere" (sløjfefangere) fejler normalt aldrig noget - men den her maskine kører med elektronisk styret modhold og opsamling, så nede under begge sløjfefangere findes en optokobler med blænde, der fortæller elektronikken hvordan den ska styre tingene.   Dybest set rigtigt smart.   Når maskinen virker korrekt kører den med cirka 60g/cm modhold - hvilket kan sammenlignes lidt med at afviklespolen skal give en modstand svarende til den kraft det kræver at løfte et 60 grams lod op fra gulvet .... det er ikke ret meget , men nok, hvis ellers alt andet er iorden.   JEg har solgt begge mine x2000'ere for en slik, gad ikke bøvle dem mere, og har kun en x10 tilbage,   som mangler nye tonehoveder ..... og det er selvfølgelig en 4spors maskine = Den skal frankensteines !

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg fik min lavet ude i Vanløse hos High End, da den var defekt, da jeg købte den? (Sælger tog r..... på mig) Det tog dem også et par måneder og kostede i nærheden af 5 kg. Særheden med opstarten har den haft siden, men hovedsageligt ved høj hastighed. Men jeg fik ligesom indtrykket af, at de havde gjort hvad de kunne og mere til. De havde blandt andet skaffet en ny capstan motor, så den må derud igen, hvis den fremturer! Men en dyr hobby, og de bånd man har er jo også af lidt tvivlsom karakter efterhånden. Jeg har dog været så heldig at få nogle sprit nye bånd, men som nævnt, som har jeg lige brugt det sidste. Men det virker måske som om, at interessen for R2R peakede for nogle år tilbage, så måske skulle man se om man kunne finde noget andet til en god pris. Men 1000 M'eren er nu en flot maskine synes jeg, og lyder som englekor!
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg for øvrigt fået remmene i dag, men kan jeg bare skifte capstan remmen, sådan lige uden videre eller kræver det noget justering i anden retning?
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
.....Men jeg fik ligesom indtrykket af, at de havde gjort hvad de kunne og mere til. De havde blandt andet skaffet en ny capstan motor, så den må derud igen, hvis den fremturer!


Åehhh - de har skiftet motor - gad vide om de har husket at kontrollere om den "indre rem" løber rigitigt ?
Jeg plejer ikke at kritisere værksteder, men jeg har ikke indtrykket at spolemaskiner er deres spidskompetance

JoLa skrev:

Men en dyr hobby, og de bånd man har er jo også af lidt tvivlsom karakter efterhånden. Jeg har dog været så heldig at få nogle sprit nye bånd, men som nævnt, som har jeg lige brugt det sidste. Men det virker måske som om, at interessen for R2R peakede for nogle år tilbage, så måske skulle man se om man kunne finde noget andet til en god pris. Men 1000 M'eren er nu en flot maskine synes jeg, og lyder som englekor!


En x1000M - læg mærke til M'et - er nok efter 7300'eren den af deres maskiner der lyder bedst - men bevares 2spor og 15IPS har sin pris.   Bånd er normalt ikke noget problem at finde ......... men alting har sin pris.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
Nu har jeg for øvrigt fået remmene i dag, men kan jeg bare skifte capstan remmen, sådan lige uden videre eller kræver det noget justering i anden retning?


Du har fået 2 remme ikke sandt ?    

De er normalt rimeligt nemme at skifte, men værket er lidt besværligt at komme til pga syscon boardet. Og skruerne plejer at sidde pokkers godt fast - men måske de ikke er strammet på TEAC maner længere (efter man skiftede motoren)

Jeg plejer at flå hele værket ud , da jeg finder det nemmere at komme til , men det er nok i nogens øjne at gå lidt over gevind ... nu havde dette her værk også andre issues, og skulle renses i bund og alle glideflader have nyt fedt, da trykrulle armene var frosset fast ...



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 28 Juni 2016 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg sat nye trykruller på og det lader til, at det måske har gjort det. Der er dog en ting der undrer mig og det er, at de nye trykruller kom med 4 små plastikskiver, jeg kom en dråbe olie på og satte en på hver side af trykrullerne. Men da jeg tog de gamle trykruller af, der sad der kun 1 af metal bagerst, skulle den mon være blevet på? Og nej jeg har ikke tabt dem, det er jeg sikker på, de var der ikke. Nogen der ved det?
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 28 Juni 2016 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

På min X 10 R sidder der sådan en tynd metal skive på begge sidder, jeg har ladet mig fortælle at en elektronikmand at man kan lægge de trykruller i noget syrefri olie (silicone) bad en nat over, så bliver gummiet lidt blødere og vil så gøre det lang tid igen...det er prøvet her, og det har virket, jeg har nu også modtaget min gummirem fra black reel i tyskland....og skal ha det monteret, men er så i mellemtiden faldet over en akai gx 747 som står som ny, testet igennem her i 2016, og ikke kørt i 15 år....den skulle jo ha direkte drev på trykrullen....og har altid gerne villet have den model med flurcerende metre....ikke dbx modellen, den har jeg selv som løs enhed, fra Tascam....Proff men vil da ha den X 10 R igang igen.....

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 28 Juni 2016 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Tak jeg tænkte nok, at der skulle være 4, men gad vide hvor de to yderste er blevet af? Tak for rådet med trykrullerne!
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 28 Juni 2016 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:
Tak jeg tænkte nok, at der skulle være 4, men gad vide hvor de to yderste er blevet af? Tak for rådet med trykrullerne!


var det trykrullerne der hjalp dig til at du ikke skulle holde fingrene på venstre spole før du fik lyd???? hvad gav du for trykruller JoLa? og også ved black reel?

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 28 Juni 2016 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har ikke skiftet remmene endnu, og ved ikke om jeg gør det! (Don't fix it, if it ain't broken)Trykrullerne lod til at af- hjælpe problemet 7-9-13, jeg vil nu lige give det et par dage! De kostede 90 Euro hos Black Reel, plus 10 i forsendelse, men virker det, så er de penge vel givet godt ud.
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes