Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 14:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Svingende stereo-demodulation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Williamthede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2016
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej Lige mit første indlæg her på forummet.
Jeg har en Philips RH701 stereo radio med indbygget forstærker. Den indbyggede forstærker samt SW-MW-LW-modtageren virker fint, men der er et problem: Stereo-demodulationen er meget svingende, og med en ekstern antenne kan kun de tyske stationer modtages i stereo (jeg bor nær grænsen).

Hvad der gør dette endnu mere interessant, er at stereo-demodulationen ganske sjældent (cirka 6 gange om året), virker på næsten alle stationer (dog ved et ganske lidt forøget støjniveau). Jeg er overbevist om at denne anomali ikke skyldes ændringer i atmosfæriske forhold, fordi stereo-demodulationen ikke ændrer sig når antennen flyttes.

Jeg købte radioen i en genbrugsforretning for 5 år siden, og den har tydeligvis været åbnet/repareret før, da skruerne er noget slidte.

Er der nogen der har et forslag til hvad der kan gøres? Jeg har overvejet at recappe den, men jeg ville lige spørge før jeg går i gang med sådan et projekt.
Til top Vis Williamthede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Williamthede
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Det vil være halsløs gerning at gøre noget som helst ved sådan en herlig gammel philips.   stereoproblemet kan hænge sammen med at tunerdelen er gået hen og blevet tunghør, og recappe den ??    Hvorfor ?

Selv en gusten Beomster 901 spiller langt bedre og har en væsentlig bedre lyd

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Williamthede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2016
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Grunden til jeg kunne recappe min Philips 701, er at jeg kunne forestille mig at det største problem ligger i, at de elektrolytiske
kondensatorer er tørret ud med tiden. Denne drift i værdi påvirker selvfølgelig ydelsen, og kunne være årsagen til den lidt haltende ydelse (og
tunghøre tuner).
Og hvis den skulle recappes ville jeg naturligvis gøre det med noget der ligner det, der sidder i forvejen
Til top Vis Williamthede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Williamthede
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Ja - jeg tror nu også det er tunerdelen / stereodekoder der trænger til eftersyn / justering. Denne radio er udstyret med en diskret opbygget stereodekoder, som nemt ryger ud af justering med tiden. Jeg har haft en del af disse radioer på værkstedsbordet igennem årerne. I tuneren har jeg ofte måtte skifte transistorer af type BF195 og i stereodekoderens indgangstrin har jeg ofte måtte skifte den første transistor.
MEN - hvis du har et multimeter, så kan du jo prøve at kontrollere spændingerne rundt omkring tuneren og stereodekoder. Diagrammet med spændingsangivelser og information om justering af stereodekoder og andet, kan du downloade på:
http://elektrotanya.com/philips_22rh701_901_sm.pdf/download. html

Et tip: Hvis du af en eller anden årsag vil pille i effekttrinnet i denne radio - så vær forsigtig. Nogle af de transistorer der sidder i effekttrinnet er germaniumstransistorer (AD161. AD162 og AC128) der er udgået af produktion for længe siden, og som kan være svære at skaffe (det kan dog lade sig gøre). Flere af de andre transistorer i radioen er også udgået, men kan erstattes af andre.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Williamthede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2016
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Mange tak for den hjælp :-) Lige hvad jeg havde brug for at vide.
Jeg har før læst at disse "lockfit"-transistorer skulle være ret upålidelige, så dem tager jeg lige et kig på.
Til top Vis Williamthede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Williamthede
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 11 Juni 2016 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Bruger du kun flytbar antenne? Og hvad er det egentlig for en type? Har du ikke mulighed for at prøve, hvad fx signalet fra en
kabeltv-leverandør kan gøre for kvaliteten? Atmosfæriske forhold kan vel godt være årsag til den sjældne stereo, - signalet er
godt, når det er der, men ellers ikke.
Philips RH701 er sikkert udmærket, men det havde været fint, hvis genbrugsen kunne friste dig med fx en Tandberg radio. Den
kunne bedre fortjene en arbejdsindsats.
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Williamthede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2016
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 12 Juni 2016 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Til modtagelsen bruger jeg en ganske almindelig ledning... Det er selvfølgelig ikke den bedste løsning. Jeg har forsøgt at tilslutte radioen til
en decideret FM-tagantenne (med antenneforstærker), men dette gjorde ingen forskel i stereomodtagelsen.
Der er også en anden årsag til, hvorfor jeg tror problemet er i radioen, og ikke i modtageforholdene: Efter en rum tid (30-60 minutter) holder
stereomodtagelsen op med at virke - selv på de tyske stationer.

Kabeltv-radio har jeg ikke forsøgt mig med.
Til top Vis Williamthede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Williamthede
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes