Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. april 2024 | 00:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Ortofon Mca10? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 210
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler et diagram til en Ortofon Mca10...

Vh. Peter

Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 03:21 | IP-adresse registreret  

Er det dette, du søger?

Hvis du også mangler billeder af den medfølgende info, ser du dem her:

http://www.usaudiomart.com/details/649230833-ortofon-mca10-m oving-coil-stepup-amp/images/1076387/

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 210
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Det diagram kender jeg godt. Det er desværre et forenklet diagram:
"The above shows simplified versions of the circuits used in the Ortofon MCA-10 And ..."

Så: har nogen det komplette diagram?
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
Så: har nogen det komplette diagram?


Har du prøvet at kontakte Ortofon ?

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Ja, beklager, Peter, mit spørgsmål var planlagt anderledes, for jeg så godt, at diagrammet muligvis var oversimplificeret, men vidste ikke hvor meget, så måske kunne det bruges som udgangspunkt i mangel af bedre. Det kunne det så ikke. Men her er MCA 10's indre:

Disse billeder fra Audio Vintage [lidt forbedret af mig] blev fremtryllet til dig på Vintagehifi, og de er jo nogenlunde tydelige, hvorfor jeg tænker, at andre muligvis kan hjælpe dig med at "oversætte" dem, så ville det ikke være en ide at fremlægge, hvori dit problem består? Måske kan det klares uden at have diagrammet?

Uvist hvorfor tråden var forsvundet, men jeg vil foreslå, at du flytter den til Pladespillere. H4A er for stort til, at alle kan være over det hele, og den, der ligger inde med diagrammet, findes nok bedre der. Men spørgsmålet er, om det diagram har hørt til almen viden? Medfulgte det eller fremgik det af datidens omtale? Måske var det ikke naturligt at offentliggøre det, eller man ønskede det ikke, og ifølge dit indlæg på Vintagehifi har du allerede fundet ud af, at Ortofon ikke selv har diagrammet liggende. Underlig indstilling til fortiden for en virksomhed, synes jeg, men det kan vi ikke lave om på.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 210
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

TAK!

vh. Peter
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 30 Maj 2016 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Det "spændende" ved H4A er, at man bliver indfanget af andres problemer. Som om man ikke selv havde mere end rigeligt .......................

Men nu fandt jeg så skovlen frem til lidt mere arkæologi, og når nu sagen er oppe at vende, og af hensyn til fremtidige arkæologer, er her et par brugerkommentarer. Om MCA 10's indretning: "Basically it's a complementary common base amplifier with only two transistors: BC485 and BC486. The collectors are connected together and the input goes to the emitters through 2200uF capacitors. The bases are grounded. The output is taken from the collectors through a 22uF tantalum cap." Og det kunne være interessant at vide, hvorfor én skriver: "Ideally, I'd love to be able to show the circuits side-by-side when explaining why the reviewer was shooting himself in the foot. :-)".

Samt om Ortofon denne oplysende info: "Alas, it seems that Ortofon sold off their electronics section and the people involved retired ages ago. So this looks like being another area of engineering history which is being forgotten and may pass undocumented if I can't find the details somewhere! :-/". Præcist, hvad man sidder og erfarer vedr. hifi-verdenens udvikling, modeller og specifikationer og sammenhæng osv osv, at ja, der findes frygtelig meget, når bare man leder, men den helt store og overordnede sammenhæng findes vist ikke (?), men dertil er der noget, der af forskellige årsager er på det nærmeste umuligt at grave frem, og en af dem kan lige præcis være, at personale forsvinder, og deres viden bliver ikke forsøgt gemt/nedfældet. (Det gælder vist allerede for B&O?). - Mon ikke det er en god ide, hvis vi alle kigger i skufferne, hvor der kan gemme sig oplysninger, som ikke allerede er gængs viden, og som derfor bør vises offentligt frem, og NB! i hvert fald ikke kasseres. Et sted ligger MCA 10-diagrammet måske allernederst i bunken .....

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 210
Sendt: 31 Maj 2016 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Tak "aristona" - ærgerligt, hvis gammel viden bare forsvinder. Men sådan er det vist.
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Måske, Rosewind, og alt kan ikke sikres, men man kan gøre noget  for, at alt det, som nogle i tidens løb har indsamlet fra butikker, udstillinger, messer osv ikke bare kasseres. En oversigt over fx en konkret model fra et årsmagasin er langt fra det samme som at have den oprindelige brochure. Nogle kan endda sælges, og det er da også en form for bevaring. Men der mangler en central instans til at indsamle, som man fx har det for bil-litteratur.

Udviklingen i tråden her blev lidt rodet, og jeg havde ikke set dit (lidt længere) tak-indlæg, før jeg lagde mit op, men jeg håber, du fik set det, der nu mangler. Mht diagrammet så er billederne uden betegnelse for komponenterne ikke det samme, men for den vidende ekspert må det være en stor hjælp. Under søgningen så jeg en, der mente sig i stand til at lave diagrammet, når han en dag fik tid, så hvis hjælpen er så nødvendig for de søgende, så der  tilbydes betaling, burde det kunne lade sig gøre.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
forster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

 Hej  Aristona
  Kan se på billedet at der er Tantal elektrolyt kondensatorer og disse kan nogen gang svigte, det er de Blå lidt runde i det og med (+) plus siden markeret.

__________________
alt om TV
Til top Vis forster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af forster
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 18 Juni 2016 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

Hej forster. Sagen drejer sig ikke om mig, men om et manglende diagram. Jeg ville hjælpe, og Rosewind ville hjælpe, og der mangler enkelte opklarende sætninger i det ovenstående forløb, så det kan være svært for andre at læse sig til den rigtige sammenhæng, men i hvert fald er tråden afsluttet.
Medmindre selvfølgelig at nogen pludselig har diagrammet.
Eller medmindre en englænder, eller hvem det var, der mente sig i stand til at lave diagrammet, pludselig får tid til at tegne det.
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes