Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 15:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB tuner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stig42
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 28 April 2016 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en Argon DAB Adapter2 DAB tuner , det er en DAB tuner man tilslutter et ældre stereoanlæg uden DAB radio , jeg købte den fordi mit Beocenter 2 ikke ville tage DR P4 , der er analog og digital udgang optisk digital udgang så jeg tilslutter den min Pro-Ject DAC box E jeg er godt tilfreds med den
Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 29 April 2016 kl. 05:39 | IP-adresse registreret  

.Tillykke med den. Er det en anmeldelse af produktet, bør du nok gå lidt dybere, medmindre det er en nyanskaffelse , som hører under kategori : Hvad er dit seneste indkøb
mvh space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
stig42
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 29 April 2016 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Der er god lyd i den i sær vis man køre lyden over DAC og der er ur og dato på display antænden er en lille ledning men der er antændestik så man
kan sætte en større antænde på det har jeg ikke haft brug for , der er også alarm så man kan bruge den som vægur , man kan indstille 6 faste DAB
radio kanaler og man kan se modtagersignalets modtage kvalitet og nået jeg ikke forstår 128 kbps det fatter jeg ikke en brik af er der nogen der ved
hvad det står for
Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 29 April 2016 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

128 kbps er bitraten. En almindelig CD er på 1411 kbps.
Så DAB er skåret (MP3) helt ned i en meget meget ringe kvalitet.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
stig42
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 29 April 2016 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

mange tak
Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 29 April 2016 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Se nedenstående liste over landsdækkende radio. (skemaet findes flere steder på nettet, og dette er vist den nyeste udg.)

http://www.dkradio.dk/lrdab.htm

Jeg vil mene at den kvalitet der sendes ud er identisk om det er DAB eller FM. Og så er DAB altså nemmere. Men DAB+ er vist ved at være en død
sild, så det vil nok fortsat være FM og DAB parallelt. Så sådan en lille DAB modtager kan da være et rigtigt godt køb.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
stig42
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 29 April 2016 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

mange tak det vil jeg da kigge på
Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 29 April 2016 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Her er en oversigt, der kan fortælle lidt om kbps: http://www.cybershack.com.au/feature/high-definition-audio-h ow-much-quality-do-you-need

@Hermann: Hvorfor mener du, at DAB+ er død?

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
stig42
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 29 April 2016 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Det er da et spændene indlæg kvalitet koster penge , itunes radio 256 er da lidt bedre end DAB på 128 og de dyre i CD kvalitet og bedre end CD er dyrt
Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42
 
stig42
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 29 April 2016 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Se nedenstående liste over landsdækkende radio. (skemaet findes flere steder på nettet, og dette er vist den
nyeste udg.)

http://www.dkradio.dk/lrdab.htm

Jeg vil mene at den kvalitet der sendes ud er identisk om det er DAB eller FM. Og så er DAB altså nemmere. Men DAB+ er vist ved
at være en død
sild, så det vil nok fortsat være FM og DAB parallelt. Så sådan en lille DAB modtager kan da være et rigtigt godt køb.
Der
er godt nok mange kanaler jeg har downlaud radio Caroline og vil prøve at høre det når jeg får tid til det
Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 29 April 2016 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:

@Hermann: Hvorfor mener du, at DAB+ er død?



DR har haft mange planer for overgangen fra FM og DAB til DAB+ og ingen af dem har holdt en meter. Nu kræves det at andelen af lyttere på digital
radio skal være oppe på halvdelen for at lukke både FM og det normale DAB. Andelen af lyttere på DAB er nu ca 20 % ifølge DR, men det tal vil
mindst blive halveret hvis DAB lukkes til fordel for DAB+, for en stor del af de digitale radioer kan ikke tage DAB+, og så er der godt nok langt til
halvdelen af lytterne. Derudover er andel af bilradioer der kan tage DAB+ nok tæt på nul og andelen der kan tage DAB er nok under 10 %.

DR skriver heller intet mere om overgangen til DAB+, og meget af det de har haft på nettet er blot fjernet uden det er blevet opdateret.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 29 April 2016 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

For den del der har Yousee kabel-TV er alle DRs radioprogrammer på FM båndet, også P5, P6beat, P7mix og P8jazz.
Jeg vil mene det er det samme signal der udsendes på FM og DAB. Min modtagelse af DAB er på 100% af det mulige med indendørs antenne og FM
er Yousee kabelnet. Men radio er vel også mest til nyheder og baggrunds musik. Det er ihvertfald det jeg bruger radioen til.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 29 April 2016 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

DAB+ benyttes til P4 regionerne på nuværende tidspunkt og blev taget i brug i 2015. Så at sige det er dødt er nok at tage munden for fuld.

Lukningen af FM har hele tiden fordret, at halvdelen af al radiolytning skulle være digital baseret (DAB eller internet). Blot har man nu ændret det til flydende skæringsdato, grundet lobby arbejde fra FDM. Politikerne glemmer ofte, at der er en verden uden for kampestenene på Christiansborg.

Og så er det FM der skal lukkes i første omgang. Ikke det gamle DAB. Flytningen af DAB kanaler bliver en løbende ændring, som ikke har nogen relation til FM problematikken.

Det er så ikke blevet nemmere for politikerne, at alle landene omkring os, mere eller mere har droppet DAB udrulningen. Nu troede man lige man kunne lave vækst, ved at udfase en gennemprøvet produkt, så hr. og fru Danmark skulle spendere 3-4 nye radioer til hver hustand.

Teknologien er gammeldags og dårlig. DR har tidligere udtalt at lydkvalitet har man ikke lyst til at bruge ressourcer på, så hertil har DAB været helt perfekt. Lydkvaliteten er FM underlegen, hvis man har en ordentlig tuner og en god antenne, men da man har fjernet alt det interessante programmateriale fra FM, så er den vej også blevet ubrugbar. Bl.a. P4 er degraderet med tåbelig værter, der udelukkende bruger Facebook som journalistisk kilde til diskussioner om ting der sjælden vedkommer andre end studieværterne selv. Musikken kører i ring og er uinspirerende.

Vil man lytte til DR P5, P6 eller P7, så kræver det en platform (DAB eller internet), hvor lyden er ringe. Fremskridt på radioområdet.......det skal man vist være politiker for at mene!
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
stig42
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 29 April 2016 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Ja der er mange meninger om DAB , jeg kan nu godt li at der ikke er sus og støj og at frekvensområdet er 20-20.000 Hz hvor FM
såvidt jeg husker 20-15.000 Hz og signal støj forholdet på DAB er 105 db på min gamle Beocenter 2 såvidt jeg husker og på FM er
den lidt over 70 db ja bitraten på DAB er ikke noget at skrive hjem om , men jeg kan godt li DAB
Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42
 
stig42
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 29 April 2016 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Nu høre det godt nok ikke til her men podcast jeg går ud fra at det også er digitalt til ipod og computer køre det også MP3 ???
Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 29 April 2016 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hej. Til dit sidste spørgsmål , ved jeg simpelthen ikke . Men har haft uden held forskellige Dab tunere , jeg foretrækker min Rotel analog tuner , når jeg lytter P8Jazz. Der er hul igennem . Dab for mig virker , indelukket, hvorfor ved jeg ikke .
mvh Space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 29 April 2016 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Stig42; nu var det heller ikke for at du skulle holde op med at høre radio. Vi har hver vores holdninger, som du ganske rigtigt nævner.

Mit udgangspunkt i forhold til kvaliteten, er at jeg mener man vildleder brugerne i forbindelse med DAB. DAB skæres iøvrigt ved 14 KHz opad i
frekvensen, så her er FM overlegen.

Støj er der ganske rigtig ikke aå meget af, men at du oplever det som en kvalitetsforbedring, skyldes formodentlig at du tidligere har lyttet til FM med
dårligt antennesignal. Jeg har har kun støj på en enkelt af mine FM tunere, men den står også temmelig skidt placeret.

Fordelen ved DAB er så et større udbud, men det er politisk baseret og har ikke noget med platformen at gøre.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
stig42
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 29 April 2016 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Ja det har nok været dårlig antændesignal nu har jeg kabel til FM og antænde til DAB , jeg er ikke en gang klar over om jeg
behøver antænde til DAB når jeg har kabel
Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes